2023-10-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Ni som ansökt till utbildningen, nyligen eller för ett tag sedan, hur mycket fick ni punga för alla tester och undersökningar?

Gick MTR YH. Betalade några hundra (minns ej exakt summa) för testerna. Betalade ingenting för läkarundersökningen.
Citera
2023-10-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amigo45
Gick MTR YH. Betalade några hundra (minns ej exakt summa) för testerna. Betalade ingenting för läkarundersökningen.

Inte illa! Jag sökte till ProTrain för ett år sedan, men det visade sig skulle kosta mer än jag kunde betala (jobbar i hemtjänsten).
Citera
2023-10-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffTuffTuff
Jag sökte SJs egna utbildning med lön, kostar inte ett öre. Du blir dock återbetalningsskyldig om du blir accepterad men inte slutför utbildning och de två åren du behöver jobba för SJ.

I övrigt brukar det handla om strax under tio tusen tror jag, där hälsoundersökningen står för största kostnaden.

Det låter ju riktigt bra! Antar att det menas att om man hoppar av utbildningen utan vettigt skäl, inte att om man inte klarar av utbildningen.
Citera
2023-10-14, 22:24
Medlem
DennisOlofs avatar
Är det någon större skillnad mellan de olika utbildningarna annat än att det finns på olika orter ?

Hur skulle ni som arbetar i branschen ranka de olika aktörerna som kör dessa utbildningar utifrån olika kriterier som ni tycker är viktiga ?
Citera
2023-10-15, 00:40
Medlem
Korvbollssons avatar
Jag börjar inom kort på TCC i Göteborg och har några funderingar som jag gärna vill bolla med er som är nyligen utbildade genom YH.

- Tydligen måste man köpa studiematerialet genom skolan, vad kostar detta? Ska/bör man pynta för detta eller kan man gå ihop ett gäng och köpa en uppsättning kurslitteratur och en printer med kopiator?

- På LIA ska företaget stå för övernattningar (hotell?) om man ska sova på annan ort än stationeringsorten. Men, om jag som boende i Partille får LIA i t ex Örebro och ska infinna mig för jobb kl 02:40 hur löser man då bäst detta? Det är ju långt från min hemort, men det tas väl ingen hänsyn till...? Jag har en husvagn, ska jag se till att ha den besiktad?
Citera
2023-10-15, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Det låter ju riktigt bra! Antar att det menas att om man hoppar av utbildningen utan vettigt skäl, inte att om man inte klarar av utbildningen.

Ja, för bra möjlighet att inte söka kände jag. Nu går jag bara och väntar på besked, alltid lika jobbigt
Citera
2023-10-15, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvbollsson
Jag börjar inom kort på TCC i Göteborg och har några funderingar som jag gärna vill bolla med er som är nyligen utbildade genom YH.

- Tydligen måste man köpa studiematerialet genom skolan, vad kostar detta? Ska/bör man pynta för detta eller kan man gå ihop ett gäng och köpa en uppsättning kurslitteratur och en printer med kopiator?

- På LIA ska företaget stå för övernattningar (hotell?) om man ska sova på annan ort än stationeringsorten. Men, om jag som boende i Partille får LIA i t ex Örebro och ska infinna mig för jobb kl 02:40 hur löser man då bäst detta? Det är ju långt från min hemort, men det tas väl ingen hänsyn till...? Jag har en husvagn, ska jag se till att ha den besiktad?

Ja, man får stå för boende själv på LIA-orten, så husvagn, inneboende hos någon släkting/vän, vandrarhem eller dylikt är väl det som många brukar få ta under den tiden.

Nu var det länge sedan jag gick utbildningen, men då fick man köpa tryckta föreskrifter och studiematerial via skolan, men jag vet inte hur mycket man får tillgång till i elektronisk form idag som PDF? Typ TTJ finns väl som PDF. Mycket behöver man väl inte ha i pappersform.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2023-10-15 kl. 06:33.
Citera
2023-10-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvbollsson

Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Nu var det länge sedan jag gick utbildningen, men då fick man köpa tryckta föreskrifter och studiematerial via skolan, men jag vet inte hur mycket man får tillgång till i elektronisk form idag som PDF? Typ TTJ finns väl som PDF. Mycket behöver man väl inte ha i pappersform.

Det var några år sedan jag gick utbildningen men då var allt gratis. Visste faktiskt inte att vissa skolor tog betalt. Det är ju mest en massa A4-häften, så det kan ju inte vara jättedyrt hoppas jag?

TTJ och alla officiella dokument från t.ex Trafikverket finns ju gratis som pdf på trafikverkets hemsida.
Citera
2023-10-16, 09:49
Medlem
Triphes avatar
Då är processen att försöka komma in på TCC Göteborg igång!

ProTrain blev man inte antagen till att ens göra förtester, de kunde uppenbarligen inte läsa betyg ordentligt
Citera
2023-10-16, 09:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja, man får stå för boende själv på LIA-orten, så husvagn, inneboende hos någon släkting/vän, vandrarhem eller dylikt är väl det som många brukar få ta under den tiden.

Det finns utbildningar som kör 95% digitalt vilket innebär att någon form av bärbar dator är ett minimikrav för att gå utbildningen. Mycket undervisningsmateriel använder rörliga illustrationer och då funkar inte papper så bra..
Citera
2023-10-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns utbildningar som kör 95% digitalt vilket innebär att någon form av bärbar dator är ett minimikrav för att gå utbildningen. Mycket undervisningsmateriel använder rörliga illustrationer och då funkar inte papper så bra..

Ja det låter som att det låter rimligt, det mesta finns ju i PDF-format, så jag vet inte om de tar betalt för det eller om det är gratis.
Det kan iallafall inte vara några större pengar det skulle handla om.

När jag gick för länge sedan var allt på papper/kompendium/A5-pärmar, och jag tror då att det kostade någonstans mellan 1000:- - 1500:- eller liknande. Då var det även lite andra ämnen som man läste och behövde dokumentation för, vilket man inte läser idag.
Citera
2023-10-16, 10:59
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Då är processen att försöka komma in på TCC Göteborg igång!

ProTrain blev man inte antagen till att ens göra förtester, de kunde uppenbarligen inte läsa betyg ordentligt
Lustigt. Jag sökte båda och fick precis omvänt resultat. Dvs. TCC ansåg att mina betyg var otillräckliga. Men på Protrain fick jag göra testerna och blev sedan antagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in