2023-10-14, 22:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ammunaki
Helt sjukt om Iran lägger sig i. Då har vi ww3, så här nära har vi aldrig varit.
Har faktiskt inga större svårigheter att se att de gör det den här gången. Frågan är hur och i vilken omfattning. Det här har ju varit på tapeten jag vet inte hur länge.
Citera
2023-10-14, 23:00
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Känns som det här har blivit något slags modernt korståg. Lägger Iran näsan i blöt kommer det bli väldigt stökigt

En tanke har slagit mig, var detta planerat sen länge. Ryssland invaderar Ukraina så många länder slösar upp sina lager, sen attackerar Hamas Israel och Iran kommer lägga sig i vilket betyder att Usa måste lägga sig i.

Hjälpen till Ukraina kommer minska då vapen m.m kommer behövas på annan plats.

Låter som något 4D schack

Japp, detta är orkestrerat från Putins och Irans håll.
Citera
2023-10-14, 23:01
Medlem
baggebo1s avatar
Börjar Netanyahu fega ur eller? De snackar om sin markinvasion varenda dag men inget händer? Är det USA de inte kommer överens med?
Citera
2023-10-14, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ammunaki
Helt sjukt om Iran lägger sig i. Då har vi ww3, så här nära har vi aldrig varit.

Tråkigt nog så säger jag så här!:

Hellre NU än om 10 år!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hittanemoo
Man uppskattar ju våra grannar ganska mycket om man jämför med hur Israel har det. Liksom tänk om vi hade behövt ha en Iron Dome för att Norge skjuter raketer lite hela tiden.

Tur att de har Jordanien iallafall, får se hur länge de fortsätter vara vänner, är helt öppen gräns mellan länderna om jag inte missminner mig.

Ganska säker på att du suttit i Norge och skjutit raketer mot Göteborg om ryssarna "tilldelades" Sve4ige i en uppgörelse med jänkarna, flyttade in i sverige och fördrev dig o din familj över gränsen till Norge.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Nej, så blir det INTE!

Iran är ett konkursbo och så är även Nordkorea! Ryssland är upptagna med Ukraina! Saudiarabien vill sälja olja och Kina vill sälja varor!

Jag är ledsen, men det ser verkligen ut så i spåkorten. Många länder är less på USA's arrogans och världsmonopol. Kina kommer att hålla sig neutrala så länge det går. Men sedan kommer de att ta sin chans att återta Taiwan när USA har fullt upp med intern splittring och Ukraina och Mellanöstern.
Citera
2023-10-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Börjar Netanyahu fega ur eller? De snackar om sin markinvasion varenda dag men inget händer? Är det USA de inte kommer överens med?
Frågan är om islam is no mere tror jag
Citera
2023-10-14, 23:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Varför ?? Kan gärna vara en månad .... Jag väljer bli bombad alla dagar i veckan än svälta ihjäl och tappa fattningen från en blockad ...men thats just me. Och är jag IDF så skulle jag trötta ut de och psykologisk krigföring "nu kör vi" , "nej imornn " , "nej om en vecka" . Tror knappast att Israel kommer skicka ett PM ... utan deadlinen gick ut kl 16 för de att dra.. sen är det upp till IDF när anfallet sker, men kommando soldater har redan vart inne och dödar 12 Nik-ngt grupp . Men anfall kommer...det är enda säkra

Jag kom på ett argument för varför de borde skynda sig lite. Ju längre tid det tar ju mer hinner opinionen mot Israel vända i andra länder, samt att Hamas har mer tid att påverka andra muslimska länder att blanda sig i. Inklusive Iran. Blir man klar med kriget så fort som möjligt har andra aktörer mindre tid på sig att lägga sig i.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Tråkigt nog så säger jag så här!:

Hellre NU än om 10 år!

Bättre ta ut Irans styre nu än att vänta på att de skaffar kärnvapen.
Citera
Medlem
Herre Gud vad naiv du är....

Hur många hjälper Ukraina militärt med soldater dvs nationer??

Tror du ryssen inte skulle göra samma sak?

När du förstår politik kom tillbaka

73 kriget så hotade Sovjet atr lägga sig, de gjorde det inte... för även ryssarna tänker inte offra sina barn mot iranska

Nordkorea är var de är...

Kina har sina ekonomiska intressen och har aldrig lagt sig i... för de kommer inte heller riskera sitt välstånd till Ayatollah

Även de skulle slå USA eller Israel så blir priset för högt.

Iran kommer störtas förr eller senare... för de retar alla...inte minst sitt eget folk

Ryssland har ett dyrt krig just nu....så inbilla inget...

Sen glömmer du tydligen att Israel har 400 kärnvapen spetsar minst då haft Dimona reaktorn sen 60 talet... så make the math...

så återigen...ingen kommer attackera Ryssland i Ukraina lika mkt som ingen kommer attackera USA ....utom några rebeller som inte ger ngt militärt övertag

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du fattar ju inte. Det blir Ryssland, Iran, Kina, Nordkorea plus flera andra parter som är sura på USA i den ena blocket mot NATO, USA, EU.
Blir det på allvar ett hot mot islam så är frågan var Turkiet och Saudiarabien kommer att ansluta till.
Citera
2023-10-14, 23:07
Medlem
baggebo1s avatar
Iran har sagt att de kommer agera mot Israel om Israel går in i Gaza, så Israel måste ha USA 100% med sig i vad som kan bli ett världskrig. Jag tror inte USA är tillräckligt entusiastiska att återvända till Mellanöstern med full kraft. Och Israel vågar inte agera själva.
Citera
2023-10-14, 23:07
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är bara att se vilka som stödjer Hamas och Palestinas sak allra mest. Och det är nazister och fascister. Så har det varit historiskt sett ända sedan Hitlertyskland. Det är ett arv ni har och bör betraktas som. Omvänt har Hamas och politisk Islam sett nazister och fascister som sina ideal. Även detta legitimerar ni.

Nu så här långt efteråt så skiter jag i saken. Ni är nazister. Hur ni uppfattar saken är för mig ointressant.

Nej, du brukar ha rätt kloka åsikter men här har du fel. Man är givetvis inte "nazist" eller fascist för att man stödjer palestiniernas rätt till ett drägligt liv, att man står bakom civilbefolkningen och synnerhet inte för att man motsätter sig folkmordsretoriken från den krigsgalna Israelfalangen här som anser att barnen i Gaza måste betala priset för blodshämnden och någonstans förtjänar det. Det är dumheter naturligtvis och samma argument som Israel framfört i decennier för att legitimera alla sina brott mot mänskligheten, dvs hänvisa till "nazism", antisemitism och förintelsen för 80 år sedan. Skenheligt, substanslöst och ynkligt, och definitivt inget svenskar ska låta sig luras av.

Att man bryr sig om civilbefolkningen, eller visar minsta tillstymmelse till sympati för deras situation och känner medlidande för barnen och alla andra oskyldiga som drabbas av detta, innebär inte att man nödvändigtvis måste stödja varken Hamas eller angrepp mot civila i Israel. Det går alldeles utmärkt att hålla flera tankar i luften samtidigt, inklusive kritik mot Israel som stat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in