2023-10-14, 11:05
  #38257
Avslutad
Blir nog nya utbudsökningar, när allt i nuläget tyder på en ny räntehöjning i november. Det är nog inte så mycket att folk inte klarar räntor, som att de inser att det har en ytterligare bromsande effekt på spekulanter.
Citera
2023-10-14, 11:07
  #38258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Blir nog nya utbudsökningar, när allt i nuläget tyder på en ny räntehöjning i november. Det är nog inte så mycket att folk inte klarar räntor, som att de inser att det har en ytterligare bromsande effekt på spekulanter.

Dessutom tvingas RB nog att hinta om kommande räntehöjningar även efter November, vilket också kommer vara psykologiskt tungt för "räntepuckeln"-folket.
Citera
2023-10-14, 13:26
  #38259
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Inflationen är inte på väg upp. Du kollar på fel siffror.
Inflationen går ner för att du tittar i backspegeln, planet landar inte, planet är uppe i luften. Man mjuklandar inte ett plan när KPI är 6,5% och målet är 2%. Planet är inte ens nära landningsbanan. om du tar bort blicken från backspegeln och tittar på allt som händer framför vindrutan så kan du glömma det faktum att KPI har gått ner från 12,3% till 6,5%. KPI är på väg upp igen.

Om du faktiskt tittar på datan för september så ser du att energipriserna och utrikes flygresor är det enda som fick KPI att sjunka. Allt annat går upp! M-o-m sjönk energi ‑5,5%, y-o-y har det minskat (‑45,3%)! Utöver det var utrikes flygresor det enda som backade, -9,6% m-o-m. Energipriserna har jag pratat om tidigare, de gick ner helt på grund av att USA dumpade SPR på oljemarknaden, detta har fått energipriserna att sjunka på kort sikt, men det tricket kan USA inte använda igen. Och tittar du på oljetrenden, med tanke på nedskärningarna i produktionen av OPEC+, låg produktion i USA och konflikten i mellanöstern, pekar trenden upp.

Så energi och utrikes flygresor backar, men allt annat går upp! Det är inga framsteg? Drivmedel upp 3,4%, Kläder 4,9%, Livsmedel 7,7%. Allt går upp!
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/statistiknyhet/konsumentprisindex-kpi-september-2023/
Citera
2023-10-14, 13:59
  #38260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Inflationen går ner för att du tittar i backspegeln, planet landar inte, planet är uppe i luften. Man mjuklandar inte ett plan när KPI är 6,5% och målet är 2%. Planet är inte ens nära landningsbanan. om du tar bort blicken från backspegeln och tittar på allt som händer framför vindrutan så kan du glömma det faktum att KPI har gått ner från 12,3% till 6,5%. KPI är på väg upp igen.

Om du faktiskt tittar på datan för september så ser du att energipriserna och utrikes flygresor är det enda som fick KPI att sjunka. Allt annat går upp! M-o-m sjönk energi ‑5,5%, y-o-y har det minskat (‑45,3%)! Utöver det var utrikes flygresor det enda som backade, -9,6% m-o-m. Energipriserna har jag pratat om tidigare, de gick ner helt på grund av att USA dumpade SPR på oljemarknaden, detta har fått energipriserna att sjunka på kort sikt, men det tricket kan USA inte använda igen. Och tittar du på oljetrenden, med tanke på nedskärningarna i produktionen av OPEC+, låg produktion i USA och konflikten i mellanöstern, pekar trenden upp.

Så energi och utrikes flygresor backar, men allt annat går upp! Det är inga framsteg? Drivmedel upp 3,4%, Kläder 4,9%, Livsmedel 7,7%. Allt går upp!
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/statistiknyhet/konsumentprisindex-kpi-september-2023/
Bra inlägg, det här är långt ifrån över. När experter på tv säger att det värsta är över och inflationen är på tillbakagång så vet man att det med stor säkerhet blir precis tvärt om.
Sen att elpriset varit riktigt riktigt lågt i två månader påverkar givetvis siffrorna men snart är gratis el ett minne blott. Får vi 4-5 månader med höga elpriser så kommer det slå hårt.
Citera
2023-10-14, 14:27
  #38261
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Diskussioner om vilka bostadsorter som är att föredra hänvisas till (FB) Bostadsorter och områden. Denna tråd fokuserar på bostadsmarknaden.

/Mod.
Citera
2023-10-14, 16:57
  #38262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Du SKREV centrala Köpenhamn. Kan länka ditt eget inlägg om du vill.

Du talade nedlåtande om att det var en sunkig stad vilket är lustigt när du bor i Malmö som är betydligt sunkigare.
Men lille vän jag bor i Lund, du vet staden med högst andel mensamedlemmar och nu nobelpristagare som man får dela spårvagnen med. Ja Göteborg är en sunkig stad tyvärr.

Nu diskuterar vi bostadspriserna, och Göteborg har ju rasat i pris vilket är fakta. Är botten nu? Jag vill köpa fler BRF:er ju och vill pricka botten, sen äger jag några HR-fastigheter men det är utanför min privatekonomi såklart.
__________________
Senast redigerad av Niklas86 2023-10-14 kl. 17:01.
Citera
2023-10-14, 17:05
  #38263
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Bra inlägg, det här är långt ifrån över. När experter på tv säger att det värsta är över och inflationen är på tillbakagång så vet man att det med stor säkerhet blir precis tvärt om.
Sen att elpriset varit riktigt riktigt lågt i två månader påverkar givetvis siffrorna men snart är gratis el ett minne blott. Får vi 4-5 månader med höga elpriser så kommer det slå hårt.
Man kan göra argumentet att inflationen åtminstone minskar baserat på rubrikerna. Även fast det inte finns någon indikation på att 2% är vid horisonten, så har KPI gått ner. Det råder ingen tvekan om det. Så jag förstår att folk skulle ha en känsla av att inflationen är bakom oss. Enligt rubrikerna är festen snart tillbaka, inflationen är besegrad och snart startar Riksbanken sedelpressen igen. Jag menar, staten älskar stimulans, den älskar att trycka pengar och den älskar statliga utgifter. Staten tror att det är så en ekonomi blomstrar (jag antar att ekonomin gör det på ett sätt, i fantasiernas värld, ungefär som att heroin får missbrukaren att blomstra)

Vad jag inte kan förstå är hur folk tror att ekonomin inte kommer att rasa under tyngden av dessa räntehöjningar med tanke på de enorma skuldnivåerna. Konsumentskulder, företagsskulder. Alla är begravda under skulder. Jag läste en artikel häromdagen att den globala skuldnivån är på rekordnivåer.

Tittar vi på bostadsmarknaden har bostadsmarknaden blivit galen. Den blöder bara näsblod just nu, men artärerna är på gränsen att brista. Att denna galna bostadsmarknad inte kunde hålla i sig har blivit uppenbart för alla. Och även om det blir billigare att köpa en bostad är det viktiga hur mycket det kostar att äga en bostad. Och de kostnaderna ökar. Bolåneräntorna revideras uppåt helatiden i prognoserna.

Men det är inte bara ett problem för hushållen, det är ett massivt problem för banken, för nu sitter banken fast med säkerheter med låga räntor när räntorna går upp, och banken förlorar pengar på dem. Men banken förlorar också pengar på hushållen som inte kan betala sina bolån, så nu förlorar banken två gånger, för nu när banken gör en utmätning, kommer värdet inte att finnas kvar eftersom att värdet på säkerheten har rasat. Och detta kommer att bromsa bostadsmarknaden ytterligare.

Stubinen till kruttunnan är redan tänd, det är bara en fråga om hur mycket stubin det finns kvar.
Citera
2023-10-14, 17:19
  #38264
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Man kan göra argumentet att inflationen åtminstone minskar baserat på rubrikerna. Även fast det inte finns någon indikation på att 2% är vid horisonten, så har KPI gått ner. Det råder ingen tvekan om det. Så jag förstår att folk skulle ha en känsla av att inflationen är bakom oss. Enligt rubrikerna är festen snart tillbaka, inflationen är besegrad och snart startar Riksbanken sedelpressen igen. Jag menar, staten älskar stimulans, den älskar att trycka pengar och den älskar statliga utgifter. Staten tror att det är så en ekonomi blomstrar (jag antar att ekonomin gör det på ett sätt, i fantasiernas värld, ungefär som att heroin får missbrukaren att blomstra)

Vad jag inte kan förstå är hur folk tror att ekonomin inte kommer att rasa under tyngden av dessa räntehöjningar med tanke på de enorma skuldnivåerna. Konsumentskulder, företagsskulder. Alla är begravda under skulder. Jag läste en artikel häromdagen att den globala skuldnivån är på rekordnivåer.

Tittar vi på bostadsmarknaden har bostadsmarknaden blivit galen. Den blöder bara näsblod just nu, men artärerna är på gränsen att brista. Att denna galna bostadsmarknad inte kunde hålla i sig har blivit uppenbart för alla. Och även om det blir billigare att köpa en bostad är det viktiga hur mycket det kostar att äga en bostad. Och de kostnaderna ökar. Bolåneräntorna revideras uppåt helatiden i prognoserna.

Men det är inte bara ett problem för hushållen, det är ett massivt problem för banken, för nu sitter banken fast med säkerheter med låga räntor när räntorna går upp, och banken förlorar pengar på dem. Men banken förlorar också pengar på hushållen som inte kan betala sina bolån, så nu förlorar banken två gånger, för nu när banken gör en utmätning, kommer värdet inte att finnas kvar eftersom att värdet på säkerheten har rasat. Och detta kommer att bromsa bostadsmarknaden ytterligare.

Stubinen till kruttunnan är redan tänd, det är bara en fråga om hur mycket stubin det finns kvar.
Vad hade du förväntat dig av ett samhälle där Peo Hansen kan ge ut böcker om hur gränslös migration är bra för ekonomin därför dom konsumerar?
Citera
2023-10-14, 17:48
  #38265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Tydligt att Niklas86 inte har barn och han visar ett tydligt förakt mot de som har det. Väldigt genomgående incelbeteende som genomsyrar denna tråd.

När olika skribenter sitter och hånar de som inte är ”smarta nog” att sälja sina bostäder på en inbillad topp för att flytta till HR visar de absolut noll förståelse för vad livet med barn innebär.

Att flytta från villan på Lidingö för att spendera 5-10 år i en HR i Lidingö C hade ingen med barn någonsin gjort (om de inte är tvungna). Att de potentiellt skulle göra 1 msek på affären är totalt ovidkommande för dem. De skulle inte ens göra det för 10 msek.

Nej, om man inte har råd med 200 kvm villan på Lidingö då räntekostnaden börjar närma sig inkomsten så skiter man istället att ge barnen mat och säger åt dem att enbart äta i skolan och sen svälta på helgen och loven. Att ha ett stabilt boende (dvs. dyr villa någonstans i Stockholm) framför att bo mindre och enbart betala hyra och frigöra kapital finns inte som ett alternativ!

Ps. på 90-talet var en av mina bästa vänner tvungna att flytta från Stockholm till en mindre ort pga. kostnader för huset och de bodde då i en hyresrätt i fem år. Min vän är idag en framgångsrik entreprenör med 100 miljoner+ i förmögenhet och hans syster läkare, föräldrarna är även fortsatt gifta. Förstår nu att föräldrarna måste varit incels
Citera
2023-10-14, 18:38
  #38266
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Nej, om man inte har råd med 200 kvm villan på Lidingö då räntekostnaden börjar närma sig inkomsten så skiter man istället att ge barnen mat och säger åt dem att enbart äta i skolan och sen svälta på helgen och loven. Att ha ett stabilt boende (dvs. dyr villa någonstans i Stockholm) framför att bo mindre och enbart betala hyra och frigöra kapital finns inte som ett alternativ!

Ps. på 90-talet var en av mina bästa vänner tvungna att flytta från Stockholm till en mindre ort pga. kostnader för huset och de bodde då i en hyresrätt i fem år. Min vän är idag en framgångsrik entreprenör med 100 miljoner+ i förmögenhet och hans syster läkare, föräldrarna är även fortsatt gifta. Förstår nu att föräldrarna måste varit incels

Jag är uppvuxen i hyresrätt på 80-90-talet. Jag upplever inte att min barndom var sämre än de som bodde i villa. Vi gick i samma skola, samma fritidsaktiviteter etc. Vi var t.o.m. oftare i mitt område än deras eftersom det fanns fler barn här och lekplatserna var bättre.
Men samtidigt har ju samhället förändrats, klyftorna (eller hur man ska benämna det) har blivit större. Föräldrar idag kanske därför känner en större press att bo "dyrare", kanske inte för boendet i sig utan för att det i högre grad avskärmar från det som man anser vara negativt för sina barn. Typ dålig skola, kriminalitet etc.
Citera
2023-10-14, 19:36
  #38267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
På tal om desperation så går försäljningen fortsatt trögt i de berömda mordor-husen:

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-skondal-stockholms-kommun-skondalsvagen-38f-20516038

Allt går att sälja med mördande reklam, eller...?

Nice att bo i en fyrkantig låda för 9 miljoner.
Citera
2023-10-14, 19:38
  #38268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Haha fan vad löjligt... 25 % rabatt (tvåor) är den i särklass största jag sett.

Citat:
Ordinarie pris 2 425 000 kr, med ett rum på köpet blir det nya priset 1 819 000 kr.

Bra rabatt i den gamla världen, men det måste ner mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in