2023-10-14, 19:45
  #38269
Medlem
157 bstr till accepteratpris nu i Bromma Solna och Kungsholmen
Det ööööökar
Citera
2023-10-14, 20:09
  #38270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
157 bstr till accepteratpris nu i Bromma Solna och Kungsholmen
Det ööööökar

Antalet bostäder till salu kommer bara att öka med tiden.

Nytt rekord på Booli:

77 868 bostäder till salu.

Lycka till alla bolånetorskar. Om ni tror på allvar att priserna ska upp i närtid så är ni efterblivna.
Citera
2023-10-14, 20:15
  #38271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Blir nog nya utbudsökningar, när allt i nuläget tyder på en ny räntehöjning i november. Det är nog inte så mycket att folk inte klarar räntor, som att de inser att det har en ytterligare bromsande effekt på spekulanter.

Jag vet inte det jag. Det är klart att de som är inne i stort klarar sina räntor. Många har låg belåningsgrad och har klarat sig undan amorteringskrav. Men om objekten inte bara ska gå runt till de som är inne så borde väl nya köpare i stor utsträckning sakna större kapital? Bara ett räkneexempel. Lån 5Mkr (borde vara en rätt normal/låg lånesumma vid köp av villa/radhus kring våra större städer), ränta efter ränteavdrag ca 15tk/mån, amortering 8tkr/mån (om hushållet har inkomst över 1,1Mkr - annars 12,5tkr/mån). Alltså 23tkr/mån på med löpande drift/el/skatt så är du lätt uppe i 30tkr/mån. Möbler och underhåll tillkommer. Jag tror de flesta drar sig för att sätta sig i den ekonomiska sitsen och vem ska köpa alla 8-10Mkr villor och låna ännu mer? (som kostade 5 Mkr 2014)
Citera
2023-10-14, 20:22
  #38272
Medlem
Kollar man upp vilka som äger vissa fastigheter i 8 till 10 miljonersklassen så blir man mörkrädd.

En del par jobbar för fan på kommunen som handläggare och andra är sjuksköterskor.



Så går det när man har massinvandring i kombination med nollränta.

Dags för en normal bostadsmarknad med nornala priser.
Citera
2023-10-14, 20:33
  #38273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Dessutom tvingas RB nog att hinta om kommande räntehöjningar även efter November, vilket också kommer vara psykologiskt tungt för "räntepuckeln"-folket.

USAs privatägda FED och Wallenbergstyrda Riksbanken verkar planera en slakt av bolånetorsk-fåren. Spännande att följa men inte direkt trevligt för de inblandade. Givetvis kommer bolånetorskarna göra allt för att dra ner oss obelånade i fallet med dem. Svensken är en avundsjuk parasit.
Citera
2023-10-14, 20:34
  #38274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Antalet bostäder till salu kommer bara att öka med tiden.

Nytt rekord på Booli:

77 868 bostäder till salu.

Lycka till alla bolånetorskar. Om ni tror på allvar att priserna ska upp i närtid så är ni efterblivna.


På lite längre sikt, 6-8 år, så kommer löneökningarna ikapp lite.
Citera
2023-10-14, 21:45
  #38275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Nej, om man inte har råd med 200 kvm villan på Lidingö då räntekostnaden börjar närma sig inkomsten så skiter man istället att ge barnen mat och säger åt dem att enbart äta i skolan och sen svälta på helgen och loven. Att ha ett stabilt boende (dvs. dyr villa någonstans i Stockholm) framför att bo mindre och enbart betala hyra och frigöra kapital finns inte som ett alternativ!

Ps. på 90-talet var en av mina bästa vänner tvungna att flytta från Stockholm till en mindre ort pga. kostnader för huset och de bodde då i en hyresrätt i fem år. Min vän är idag en framgångsrik entreprenör med 100 miljoner+ i förmögenhet och hans syster läkare, föräldrarna är även fortsatt gifta. Förstår nu att föräldrarna måste varit incels

Vi har aldrig pratat om de som inte har råd att bo kvar.

Ingen med barn som har råd att bo kvar i en villa på Lidingö kommer någonsin spekulativt flytta till en HR i Lidingö C som genierna i tråden påstår.
__________________
Senast redigerad av DaKittler 2023-10-14 kl. 21:50.
Citera
2023-10-14, 21:48
  #38276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Men lille vän jag bor i Lund, du vet staden med högst andel mensamedlemmar och nu nobelpristagare som man får dela spårvagnen med. Ja Göteborg är en sunkig stad tyvärr.

Nu diskuterar vi bostadspriserna, och Göteborg har ju rasat i pris vilket är fakta. Är botten nu? Jag vill köpa fler BRF:er ju och vill pricka botten, sen äger jag några HR-fastigheter men det är utanför min privatekonomi såklart.

Förort till sunkstaden Malmö. Som att bo på Värmdö, Ekerö eller i Täby. Då är man en del av Sthlm like it or not.
Citera
2023-10-14, 22:46
  #38277
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Kollar man upp vilka som äger vissa fastigheter i 8 till 10 miljonersklassen så blir man mörkrädd.

En del par jobbar för fan på kommunen som handläggare och andra är sjuksköterskor.



Så går det när man har massinvandring i kombination med nollränta.

Dags för en normal bostadsmarknad med nornala priser.

Ja många har belånat sig för mycket, som inte kommer att klara de kraftigt ökade kostnader. Det är ju som bekant inte bara räntorna som har gått upp utan även el, drivmedels- och livsmedelspriserna, kostnader som är svåra att komma undan.

Även personer med höga löner kan drabbas. Många företag kommer förmodligen att skära ned på personalen. Hittills har arbetsmarknaden klarat sig rätt bra, men det är fullt möjligt att även den kommer drabbas. Det är ju fullt rimligt att om exporten går dåligt och den inhemska konsumtionen sjunker som kommer det att uppstå arbetslöshet. Även många regioner ska banta, Södermanland skulle säga upp 700 personer vilket är 10% av arbetsstyrkan. I värsta fall kan Sverige hamna i en ekonomisk härdsmälta som vi hamnade i början av 90-talet.

Handläggaren kan få det svårt, sjuksköterskan kan åka till Norge som uthyrningspersonal om det går med familjelivet. Såg i förrgår en intervju med en ung sköterska som tjänade mellan 65.000-100.000 kronor i månaden.

Ja massinvandringen har varit helt galen. Påverkar det svenska samhället på så många vis. Visst finns det massor av bra invandrare men som helhet så är det en stor minusaffär för Sverige.
Citera
2023-10-14, 23:01
  #38278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Förort till sunkstaden Malmö. Som att bo på Värmdö, Ekerö eller i Täby. Då är man en del av Sthlm like it or not.
Ja så må det vara, ingen i klassen äter dock tacos. Nåväl nu pratar vi bostadspriserna här, och villor i Göteborg har ju har tappat 50% i värde. Vart ska det sluta? Och jag söker gärna tips på ingång till marknaden för fler BRF:er. Vet du när det bottnar? 2024 kanske?
Citera
2023-10-15, 07:22
  #38279
Medlem
https://www.esny.se/objekt/jaktvarvsvagen-6/

Även på Solsidan (Felix Herngrens komediserie) verkar en del vara tvungna att ta lån, i detta fall pantbrev på 12 750 000 men det blir ju rätt bra buffert över om den säljs för utsatt pris på 12 950 000

Hur tusan kan någon bli beviljad så mycket lån? Mäklare som fuskat och sålt en för hög värdering till banken?
Citera
2023-10-15, 07:37
  #38280
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
https://www.esny.se/objekt/jaktvarvsvagen-6/

Även på Solsidan (Felix Herngrens komediserie) verkar en del vara tvungna att ta lån, i detta fall pantbrev på 12 750 000 men det blir ju rätt bra buffert över om den säljs för utsatt pris på 12 950 000

Hur tusan kan någon bli beviljad så mycket lån? Mäklare som fuskat och sålt en för hög värdering till banken?

Det såldes för 13 miljoner blankt i början av 2021, så skulle det gå för utgångspris så har väl den som bor där haft en skapligt hög boendekostnad. Men det finns ju nästan inget annat man köper som man tjänar på att äga, så det är inte så konstigt om det kostar att bo.

Angående pantbreven så kanske de har lyckats renovera och fått en ny värdering? En värdering som förvisso inte håller längre, men de kanske hann göra den innan saker började gå utför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in