2023-10-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det tycks verkligen som om du upprepat likställer domslutet med vad som faktiskt hände i verkligheten. Är det så?

Få domar och utredningar får fram vad som verkligen hände.

Skrev ”vad det verkar”. Rent juridiskt så har hon inte mördat någon. Det betyder att hon ska betraktas som oskyldig till mord. Vill man gräva mer i detta så kanske nåt annat framkommer, men jag ser inte hur det skulle gå till. Ni får se om ni blir klokare på det. Att döma någon utanför en domstol är lite ”risky” som MH brukar säga.

Sen ska man lyssna på de som varit tillsatta att ha koll på sånt här.

”Det är hätsk stämning och mycket hatfulla kommentarer på nätet mot den 19-åriga kvinnan i Tove-fallet.

Hon släpptes igår ur häktet i väntan på hovrättsdomen.

Men rättsexperten Sven-Erik Alhem tycker att det är fel av allmänheten att ta så stark ställning mot henne.”

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-om-hatet-mot-19-aringen-viktigt-att-domstolarna-domer

Hade samma typ av experter varit inne på samma spår som merparten av inte-förstå-sig-påare här på fb så hade jag varit mer lyhörd, men nu så är det hovrättens avgörande som bestämmer läget här.
Citera
2023-10-14, 10:50
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag är rädd för att vi blir en diktatur om vi ställer absurda krav på att hålla farliga människor från gatan. Den typen av signaler inspirerar andra potentiella mördare att göra likadant. Det du kallar vettvilling är en person med rättspatos. Jag skäms över hovrätten.

Vi kan vara eniga om att vi är oeniga. Jag förstår helt klart ditt sätt att se på saken, och ibland undrar man, men när jag läst på om de fall som intresserat mig lämnar det trots allt en sorts tillfredsställelse över hur raffinerade våra lagar är. Det är endast ett fåtal mkt gammalmodiga lagar som jag anser borde skrivas om en aning. Vi har en mkt skicklig domarkår, och de tillämpar våra lagar ypperligt.

När det kommer till att vi fullkomligt badar i straffskärpningar från Regering efter Regering glömmer vi bort att våra lagar är skrivna av svenskar för svenskar, och min åsikt är att vi aldrig skall anpassa oss till invandringen. Är det så att att lagar inte passar våra nya svenskar och är för snälla skall de som ej passar in repatrieras per omg. Det är inte oss det är fel på.
Citera
2023-10-14, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
[/b]
Nja. En borderline kan klippa relationer rakt av och således upplevas paradoxal.
Detta för att slippa att uppleva känslan att lämnas. En försvarsmekanism som kickar in, typ bättre att förekomma än att omkomma s.a.s.
Därför kan det ses att de har många relationer.

Ang sitt ex F är hon helt bedrövlig och tappar konceptet offentligt ett par ggr.

Samtidigt kan de vara extremt klängiga när en relation pågår. Spökar sig ofta i slutna rum. Bildar mycket tighta relationer ang sitt behov av sk spegling och världen är väldigt svart och vit:
Fiende - vän.
Upphöjd till skyarna - eller inte.

I hate you. Don't leave me.

Jo och det pga rädsla för att bli lämnad, inte ilska för att någon kört fel väg av misstag, det är mer sånt som psykopater kan explodera för. Men sedan kan psykopater också reagera med våld vid minsta kritik i ett förhållande.
Citera
2023-10-14, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag hoppas Toves anhöriga inte kommer läsa denna tråd och främst då inlägg likt detta som tar ifrån Maja eget ansvar för det hon gjort sig skyldig till.

Hon har undanlåtit att varna T och hennes familj att dom var nära att brinna inne.
Hon har inte larmat om hjälp trots att hon inte var säkert på att T var död.
Hon har burit och tappat T i marken och släpat in henne i en djup granskog för att undvika upptäckt.
Hon har trots åtskilliga påtryckningar och vädjan om att tänka på T s anhöriga inte berättat vart kroppen låg
Hon har ljugit i 18 förhör om vad hon hände under natten/kvällen
Hon har inte visat minsta ledsamhet eller ånger över det som inträffat.

Exakt. Och Tove var rädd för henne och har varit med om att Maja i fullt raseri försökt ta sig in i hennes lägenhet så att hennes pojkvän fick fysiskt hindra henne.
Citera
2023-10-14, 10:54
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det kommer gå toppen för MH är jag övertygad om. Hennes familj verkar fullt medvetna om att balansera mellan att stötta henne och ge henne frihet då hon är myndig.

Nu har hon fått sig en ordentlig törn igen. Och det bara månader efter att ha fått en diagnos. Det känns visset att tänka på att en ung tjej mått så dåligt. Nu kommer hon få support för att hantera detta. Jag hoppas hon aldrig läser tråden. Hon kommer nog välja sina vänner med mer omsorg. JJ var aldrig hennes verkliga vän med tanke på vilka vidrigheter hon drog in MH i. Så gör man inte.

Vem JJ är när hon kommer ut från fängelse vågar jag inte sia om. Hämndlysten är inte otroligt. De som vill sitt eget väl ska undvika henne för trots sin ålder är hon väldigt farlig bedömer jag.

Maja är en dömd mördare tills Hovrätten beslutar något annat. Det går att knyta henne till en tidpunkt och plats för mordet. Mordet har ägt rum i en etta. Gärningskvinnorna har burit ut liket tillsammans.

Det är ställt utom rimligt tvivel att hon i alla fall gjort sig skyldig till medhjälp till mord, och hon borde ha fått i alla fall åtta år i en fungerande rättsstat.

Hon har kanske inte varit drivande i gärningen. Hon har kanske varit lättövertalad. Men den typen av hänsyn tar man aldrig i gängrelaterade mord, trots att hotbilden är mycket större för den som inte vill medverka.
Citera
2023-10-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Exakt. Och Tove var rädd för henne och har varit med om att Maja i fullt raseri försökt ta sig in i hennes lägenhet så att hennes pojkvän fick fysiskt hindra henne.

Tragiskt nog så lyssnade inte Tove på Al*bin när han minuter innan dom kom till lägenheten varnade henne från att följa med Maja och Johanna. Han litade inte på någon av dom!
Citera
2023-10-14, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ett av de nio diagnostiska kriterierna i DSM V för BPD är bokstavligen "Inappropriate, intense anger or difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights)."

Jag tror inte riktigt du har koll på det här ämnet om du inte vet att ilska och instabilitet är centrala komponenter i en BPD-personlighet.

Jag har faktiskt väldigt mycket koll efter att ha arbetat 10 år inom psykosocialt team, istället för att sitta med Google och tro att jag förstår vad jag läser och kan diagnostisera främlingar utan adekvat utbildning med legitimation…
Citera
2023-10-14, 10:56
Medlem
Novotars avatar
Vilken bokstavskombination M än har eller inte, så är öööööö, eeeehh utmärkt ifyllnad när man inte vet/vill inte, trassla in sig i mer lögner på vad man skall svara då man vill komma undan så långt som möjligt.
Vad svarade jag tidigare på frågan?
😅 don’t remember!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tragiskt nog så lyssnade inte Tove på Al*bin när han minuter innan dom kom till lägenheten varnade henne från att följa med Maja och Johanna. Han litade inte på någon av dom!

Synd att han inte tog sig dit och mötte henne…
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu handlade det om MH och hon har inte mördat någon vad det verkar. Iaf inte om jag tolkat hovrättens besked om frigivningen rätt.

JJ:s konflikt med Tove är dock dödligt seriös och det är inget man ska skämta om.

Det var JJ:s konflikt med Tove som föranledde mordet. MH gick emellan. Det var Tove som uppenbarligen tilltalade JJ med en förtjänad elakhet. Tyvärr blev den kommentaren kanske hennes död ihop med nästa kommentar om JJ:s badrum.

Skribenten jag svarade vill härleda allt MH gjort till att hon är delaktig i mordet. Hovrätten bedömde annorlunda. Så eftersom analysen av MH där är så off så förtjänar den inte att tas på allvar och därav inlägget om ”Olaga bitchighet”.

Det jag ville visa var att ”bitchighet” inte är olagligt. Då hade polisen haft fullt upp med det.

Develi och många andra vill koppla ihop MH:s bitchighet med JJ:s planer att bränna inne folk och putta dem från balkonger och allt vad det är. Hon får försöka övertyga polisen om att MH är skyldig till detta mord eller medhjälp till skadegörelse och stämpling till mord/mordbrand eller nåt. Alla får diskutera vad de vill, men hennes analys av MH går inte i linje med hovrättens bedömning. Så den är alltså helt off. Inlägget var väldigt välredigerat men argumenten och bevisen håller inte.
Jag uppfattar HRs roll som garant för att ingen ska bli oskyldigt dömd, hellre fria än fälla. Det medför ju att de i första hand ser till vad som kan bevisas och vad som kan vara tvivelaktigt. Skuldfrågan i sig blir då sekundär.

Detta gynnar givetvis den åtalade och man kan se det som att de går brottslingarnas ärende. I praktiken blir det ju lite så då det inte får finnas rimligt tvivel.

I flera fall kan man tycka att domsluten strider mot moral och bättre vetande och är ett slag under bältet på åklagare, utredare och polis, vilka givetvis känner en stor uppgivenhet då allt slit förefaller vara förgäves.

Viket skulle då alternativet vara rent generellt?
Det är väl vilken människosyn man har som avgör hur man ser på deras uppdrag? Vilket är viktigast, att ingen oskyldig blir dömd eller att man får offra några för den goda sakens skull - att ingen brottsling ska riskeras gå fri?
Citera
2023-10-14, 10:57
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hennes psykolog säger i tingsrätten att Maja har ADD.

Det är ett av problemen som personer med reglering av aktivitetsnivå, beroende på vad det handlar om. Är det något som är intressant kan nivån stiga rejält, och både sömn och mat kan glömmas bort.

Var ser du att Maja är hyperaktiv?
För att hon är ute och festar? Suck.

Ska du precis som i Lena tråden, där du gav Hanan en ny (fjärr)diagnos, omdiagnostisera Maja?
När jag gjorde min utredning så sa dom att egentligen handlar det om ADHD även hos ADD personer men att "Hyper" ser annorlunda ut hos killar och tjejer, därav oftast tjejer får diagnos ADD.
Tjejer visar sin Hyper istället oftast med att skaka på benet, pilla med naglar/nagelband, tvinna håret osv.
Jag tex har i hela mitt liv fått påpekanden att jag måste sluta skaka benet, är du orolig? kan du vara still med benet osv?
Min 11 åriga son som precis fått diagnos ADHD kan däremot inte sitta still, han är en duracellkanin, spelar han dataspel med sina kompisar så står han och hoppar på plats istället för att sitta still tex.

Jag påpekade detta med Majas frenetiska skakande med benet att det med största sannolikhet är "H":et i AD(H)D till den du citerade men fick ett spydigt svar tillbaks till ett inlägg där de redan diskuterat det för att nån insändare i en tidning hade påpekat det med och att det typ var skitsnack heh (allmänt känt dock bland de som arbetar kring tjejer med ADHD)

Att vara ute o ränna runt/festa har så klart INGENTING att göra med H:et i ADHD
Citera
2023-10-14, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Vilken bokstavskombination M än har eller inte, så är öööööö, eeeehh utmärkt ifyllnad när man inte vet/vill inte, trassla in sig i mer lögner på vad man skall svara då man vill komma undan så långt som möjligt.
Vad svarade jag tidigare på frågan?
😅 don’t remember!

Exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in