Citat:
Ursprungligen postat av
Nonitotta
Med lite alkohol i kroppen och J vid sin sida vågar nog M freaka ut, rentav. Men hennes tröghet i tal och tanke gör att det mer liknar ADD imo. Men jag är Inte så bra på neuropsykiatriska diagnoser.
Tror Sybel är den som kan mest om detta i tråden, men det finns mycket info på nätet.
Vad jag förstått är det en stor individuell bredd på hur symtomen kan se ut hos olika índivider och idag kan man få svårigheterna indelade i en gradering, typ lindrig- medelsvår- svår.
ADD sorterar under ADHD, men vad gäller aktivitetsnivå skiljer de sig åt mycket.
ADD saknar den hyperaktiva delen, medan det som är gemensamt är svårigheter med koncentration och uppmärksamhet.
Det kan vara svårt att reglera aktivitetsnivån för en person med ADD, liksom för en med ADHD.
När det är något som känns tråkigt, kan det för en person med ADD bli väldigt svårt att samla kraft till att få en sak gjord. Andra saker kan pocka på och peronens svårigheter att få viktiga saker gjorda kan påverka livet stort. Organisera och planera har de större utmaningar med än andra. och det handlar inte om att "skärpa sig", utan det är en oförmåga som ofta leder till hjärmtrötthet. Det som fäör andra sker med automatisering, kräver stor koncentration. Det kan vaa så enkla saker som att få ordnig på sin morgon.
I vilken ordning du gör sakerna, det krävs inga större tankar från din sida, medan en person med ADD kan behöva kämpa varje morgon för att veta vad som bör göras först.
Jag tvivlar på att Maja har fått fel diagnos som någon verkar mena. Hon har ju ändå gått på utredning, har förädrar som kunnat beskriva Maja och Maja själv har ju medverkat, liksom tidigare journaler, skola osv. Psykologkontakt har Maja haft, så jag kan inte begripa hur de skulle kunna ta så fel på diagnos.
Jag har själv kontakt med person som har ADD och drag av aspeberger, så viss förståelse och insyn har jag.