2023-10-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NBP
Hon är troligen hos föräldrarna men inomhus, är nog för mycket att ta in för att visa sig i offentligheten redan.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack!
Jag har trott att M hade Add eftersom det spridits här i tråden
Det borde jag själv ha kollat på grevens inlägg

Majas psykolog har vittnat om att Maja har ADD. Även hennes föräldrar, lärare och vän M*riam. Om inte jag minns fel kan ADD ibland beskrivas som en undergrupp till ADHD.
Citera
2023-10-14, 09:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Med lite alkohol i kroppen och J vid sin sida vågar nog M freaka ut, rentav. Men hennes tröghet i tal och tanke gör att det mer liknar ADD imo. Men jag är Inte så bra på neuropsykiatriska diagnoser.

Tror Sybel är den som kan mest om detta i tråden, men det finns mycket info på nätet.

Vad jag förstått är det en stor individuell bredd på hur symtomen kan se ut hos olika índivider och idag kan man få svårigheterna indelade i en gradering, typ lindrig- medelsvår- svår.

ADD sorterar under ADHD, men vad gäller aktivitetsnivå skiljer de sig åt mycket.
ADD saknar den hyperaktiva delen, medan det som är gemensamt är svårigheter med koncentration och uppmärksamhet.

Det kan vara svårt att reglera aktivitetsnivån för en person med ADD, liksom för en med ADHD.

När det är något som känns tråkigt, kan det för en person med ADD bli väldigt svårt att samla kraft till att få en sak gjord. Andra saker kan pocka på och peronens svårigheter att få viktiga saker gjorda kan påverka livet stort. Organisera och planera har de större utmaningar med än andra. och det handlar inte om att "skärpa sig", utan det är en oförmåga som ofta leder till hjärmtrötthet. Det som fäör andra sker med automatisering, kräver stor koncentration. Det kan vaa så enkla saker som att få ordnig på sin morgon.
I vilken ordning du gör sakerna, det krävs inga större tankar från din sida, medan en person med ADD kan behöva kämpa varje morgon för att veta vad som bör göras först.

Jag tvivlar på att Maja har fått fel diagnos som någon verkar mena. Hon har ju ändå gått på utredning, har förädrar som kunnat beskriva Maja och Maja själv har ju medverkat, liksom tidigare journaler, skola osv. Psykologkontakt har Maja haft, så jag kan inte begripa hur de skulle kunna ta så fel på diagnos.

Jag har själv kontakt med person som har ADD och drag av aspeberger, så viss förståelse och insyn har jag.
Citera
2023-10-14, 10:14
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror Sybel är den som kan mest om detta i tråden, men det finns mycket info på nätet.

Vad jag förstått är det en stor individuell bredd på hur symtomen kan se ut hos olika índivider och idag kan man få svårigheterna indelade i en gradering, typ lindrig- medelsvår- svår.

ADD sorterar under ADHD, men vad gäller aktivitetsnivå skiljer de sig åt mycket.
ADD saknar den hyperaktiva delen, medan det som är gemensamt är svårigheter med koncentration och uppmärksamhet.

Det kan vara svårt att reglera aktivitetsnivån för en person med ADD, liksom för en med ADHD.

När det är något som känns tråkigt, kan det för en person med ADD bli väldigt svårt att samla kraft till att få en sak gjord. Andra saker kan pocka på och peronens svårigheter att få viktiga saker gjorda kan påverka livet stort. Organisera och planera har de större utmaningar med än andra. och det handlar inte om att "skärpa sig", utan det är en oförmåga som ofta leder till hjärmtrötthet. Det som fäör andra sker med automatisering, kräver stor koncentration. Det kan vaa så enkla saker som att få ordnig på sin morgon.
I vilken ordning du gör sakerna, det krävs inga större tankar från din sida, medan en person med ADD kan behöva kämpa varje morgon för att veta vad som bör göras först.

Jag tvivlar på att Maja har fått fel diagnos som någon verkar mena. Hon har ju ändå gått på utredning, har förädrar som kunnat beskriva Maja och Maja själv har ju medverkat, liksom tidigare journaler, skola osv. Psykologkontakt har Maja haft, så jag kan inte begripa hur de skulle kunna ta så fel på diagnos.

Jag har själv kontakt med person som har ADD och drag av aspeberger, så viss förståelse och insyn har jag.

Adhd är väldigt vanligt hos kriminella men man blir inte trög i tanke och tal av ADD, bara trög att komma igång med och slutföra saker. Mark Levengood har ADD.
Citera
2023-10-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
På Nöjet i Vetlanda hålls i kväll en "Tove Memorial". Tänk om Maja faktiskt skulle gå dit!? Hur FAN skulle folk på Nöjet som känner igen henne reagera då?

Vi får väl ändå hoppas att hon har vett att hålla sig därifrån!

Du ställer ändå en intressant fråga. För oavsett om hon var delaktig i mordet så ser inte Toves anhöriga och många fler, henne som det oskyldiga stackars offret som hamnat i klorna på den manipulativa Johanna. Hon har kommit väldigt billigt undan med det hon gjort sig skyldig till.

Att hon heller inte visar någon ånger eller bett om ursäkt över det inträffade, hjälper givetvis varken henne eller övriga som som brydde sig om Tove.
Citera
2023-10-14, 10:23
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Du bör vara stolt över att vi har rättvisa i Sverige och att vi inte är som diktaturer med summariska domar. Tingsrättsdomen var ett haveri i långsökta resonemang av en ökänd vettvilling till domare. Att önska att andra domare vore likadana är att säga att vi bör kasta hela vår rättvisa i soptunnan.

Våra lagar är grundade på den gamla Västgötalagen från 1300-talet och moderniserades till Svea Rikes lagar på 1700-talet. Vi har ett av det mest raffinerade lagsystemen världen. Var stolt.

Jag är rädd för att vi blir en diktatur om vi ställer absurda krav på att hålla farliga människor från gatan. Den typen av signaler inspirerar andra potentiella mördare att göra likadant. Det du kallar vettvilling är en person med rättspatos. Jag skäms över hovrätten.
Citera
2023-10-14, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi får väl ändå hoppas att hon har vett att hålla sig därifrån!

Du ställer ändå en intressant fråga. För oavsett om hon var delaktig i mordet så ser inte Toves anhöriga och många fler, henne som det oskyldiga stackars offret som hamnat i klorna på den manipulativa Johanna. Hon har kommit väldigt billigt undan med det hon gjort sig skyldig till.

Att hon heller inte visar någon ånger eller bett om ursäkt över det inträffade, hjälper givetvis varken henne eller övriga som som brydde sig om Tove.
Det sägs att hon tänker festa hjärnet i kväll och fira att hon är fri! Fan jag vill se hur folk reagerar om hon går på Nöjet...
Citera
2023-10-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hennes psykolog säger i tingsrätten att Maja har ADD.

Det är ett av problemen som personer med reglering av aktivitetsnivå, beroende på vad det handlar om. Är det något som är intressant kan nivån stiga rejält, och både sömn och mat kan glömmas bort.

Var ser du att Maja är hyperaktiv?
För att hon är ute och festar? Suck.

Ska du precis som i Lena tråden, där du gav Hanan en ny (fjärr)diagnos, omdiagnostisera Maja?

Det kommer gå toppen för MH är jag övertygad om. Hennes familj verkar fullt medvetna om att balansera mellan att stötta henne och ge henne frihet då hon är myndig.

Nu har hon fått sig en ordentlig törn igen. Och det bara månader efter att ha fått en diagnos. Det känns visset att tänka på att en ung tjej mått så dåligt. Nu kommer hon få support för att hantera detta. Jag hoppas hon aldrig läser tråden. Hon kommer nog välja sina vänner med mer omsorg. JJ var aldrig hennes verkliga vän med tanke på vilka vidrigheter hon drog in MH i. Så gör man inte.

Vem JJ är när hon kommer ut från fängelse vågar jag inte sia om. Hämndlysten är inte otroligt. De som vill sitt eget väl ska undvika henne för trots sin ålder är hon väldigt farlig bedömer jag.
Citera
2023-10-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
En lämpligare approach till det hela hade då kanske kunnat vara att berätta varför du anser borderline är korrekt?

"Ni" inkluderar förresten mig och jag har redan uttryckt att jag håller med dig i diagnosfrågan.
Ja, de är ju lite svårare förklara för de dom som inte vet. Men de finns mycke information på you tube om ämnet för den som är intresserad.
Citera
2023-10-14, 10:43
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Adhd är väldigt vanligt hos kriminella men man blir inte trög i tanke och tal av ADD, bara trög att komma igång med och slutföra saker. Mark Levengood har ADD.
Jag har medelsvår ADHD kombinerad typ och fick min diagnos väldigt sent (lite mer än 3 år sen)
Vet inte om jag skulle uttrycka det trög, men man har 1000 tankar i huvudet samtidigt så att fokusera på en sak är väldigt tröttsamt och man blir snabbt hjärntrött.
När det kommer till tal så har ( i alla fall jag) svårt att få fram rätt ord, ibland sluddrar jag till, man koncentrerar sig hela tiden på att inte säga fel så blir det fel ändå heh.

Med Elvanse i kroppen fungerar jag "helt normalt" tankarna flyter på och är koncentrerad och jag kan prata i timmar utan problem.

Kanske det Nötknäpparen menade med ordet "trög"
Citera
2023-10-14, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Med lite alkohol i kroppen och J vid sin sida vågar nog M freaka ut, rentav. Men hennes tröghet i tal och tanke gör att det mer liknar ADD imo. Men jag är Inte så bra på neuropsykiatriska diagnoser.

Citera
2023-10-14, 10:47
Citat:
Det läskiga är väl Js mörka inre liv. Ett liv hon inte helt och hållet kunde blottlägga ens för kamrat M.

Detta mörker tror jag hon behåller för sig själv. Ibland sipprar det dock ut hat, förtäckta hot och manipulationer för att styra andra.

Jag tycker att Maja är läskigast för hon är tydligen den skickligaste manipulatorn. Det är värre med psykopater och narcissister som spelar svaga, oskyldiga, bortkomna, gör sig små osv jämfört med grandiosa som Johanna då dom sistnämnda är lättare att se för vad dom är. Johanna försöker göra samma sak som Maja men det ligger henne i fatet att hon visat sig så kapabel i skolan och inte har några diagnoser. Det är precis som med dom värsta kvinnomisshandlarna. Är dom kriminella, har stora muskler och en aggressiv framtoning är det lättare för vem som helst att förstå hur dom kan vara bakom stängda dörrar. Är det istället en akademiker, kanske en professor, psykolog, läkare, med ”vettiga åsikter”, som gärna cyklar till jobbet och är omtänksam mot grannar och kollegor har han ju det mycket lättare att misshandla sin fru, ses som oskyldig och att köra DARVO på henne om han åker fast…
Citera
2023-10-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det kommer gå toppen för MH är jag övertygad om. Hennes familj verkar fullt medvetna om att balansera mellan att stötta henne och ge henne frihet då hon är myndig.

Nu har hon fått sig en ordentlig törn igen. Och det bara månader efter att ha fått en diagnos. Det känns visset att tänka på att en ung tjej mått så dåligt. Nu kommer hon få support för att hantera detta. Jag hoppas hon aldrig läser tråden. Hon kommer nog välja sina vänner med mer omsorg. JJ var aldrig hennes verkliga vän med tanke på vilka vidrigheter hon drog in MH i. Så gör man inte.

Vem JJ är när hon kommer ut från fängelse vågar jag inte sia om. Hämndlysten är inte otroligt. De som vill sitt eget väl ska undvika henne för trots sin ålder är hon väldigt farlig bedömer jag.

Jag hoppas Toves anhöriga inte kommer läsa denna tråd och främst då inlägg likt detta som tar ifrån Maja eget ansvar för det hon gjort sig skyldig till.

Hon har undanlåtit att varna T och hennes familj att dom var nära att brinna inne.
Hon har inte larmat om hjälp trots att hon inte var säkert på att T var död.
Hon har burit och tappat T i marken och släpat in henne i en djup granskog för att undvika upptäckt.
Hon har trots åtskilliga påtryckningar och vädjan om att tänka på T s anhöriga inte berättat vart kroppen låg
Hon har ljugit i 18 förhör om vad hon hände under natten/kvällen
Hon har inte visat minsta ledsamhet eller ånger över det som inträffat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in