2023-10-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Ja de tror att de gör det utan att faktiskt göra det. Jag kan säga att moral byggt på välmående löser det, men om man inte kan visa det, som teister inte kan eller åtminstone inte har gjort, så är det ganska meningslöst. Att bara påstå att något är en lösning utan att visa varför blir bara tomma ord.

Alla håller nog inte med dina underliggande antaganden om vad som utgör "välmående".
Citera
2023-10-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, du ska bry dig för att du älskar att göra det rätta, vilket du uppenbart inte vill för att du inte är kapabel att älska din nästa. Din familj kanske, men inga fler.

En slav som älskar sin makthavare är inte en slav som kommer göra uppror, eller hur?
Citera
2023-10-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Goddag herr yxskaft. Är du kapabel att svara på en fråga? Vi diskuterar ju vad som är det rätta. Ni säger att man ska följa vad en påstådd gud säger. Jag frågar varför man ska göra det. Hittills säger ni att man ska göra det för att man ska göra det, vilket är ett icke-svar.
Försök igen.
Du ska älska att göra det rätta, men du har ingen kärlek till Gud, som talar om för dig vad det innebär.

Människa, du har fått veta vad det goda är, det enda Herren begär av dig: att du gör det rätta, lever i kärlek och troget håller dig till din Gud. Mik 6:8
Citera
2023-10-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
En slav som älskar sin makthavare är inte en slav som kommer göra uppror, eller hur?
Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare (slav), ty en tjänare vet inte vad hans herre gör. Jag kallar er vänner, därför att jag har låtit er veta allt vad jag har hört av min Fader (= evangeliet). Joh 15
Citera
2023-10-13, 19:59
Medlem
Citat:
Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner om ni gör vad jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare (slav), ty en tjänare vet inte vad hans herre gör. Jag kallar er vänner, därför att jag har låtit er veta allt vad jag har hört av min Fader (= evangeliet). Joh 15

Jag är såld. Screw you Nietzsche, I'm rolling with Jesus. Fast vänta... Jesus skrev ju inte bibeln, det gjorde Paulus och company. Så om jag skulle följa bibeln så skulle jag inte följa Jesus utan någon annan.

Och om jag följer prästen (Svenska Kistan) så följer jag verkligen inte Jesus,utan prästen. För det är prästens tolkningar som jag då hör, inte Jesus.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-10-13 kl. 20:02.
Citera
2023-10-13, 20:10
Medlem
Citat:
Argument bygger i grunden på axiom. Förnekar du detta?
Ja, det gör jag. Alla ståndpunkter man har har man givetvis för att man av någon anledning finner de rimligare än andra ståndpunkter. Ett axiom innebär att man anser någonting utan anledning, vilket givetvis inte är möjligt.
Citera
2023-10-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ja, det gör jag. Alla ståndpunkter man har har man givetvis för att man av någon anledning finner de rimligare än andra ståndpunkter. Ett axiom innebär att man anser någonting utan anledning, vilket givetvis inte är möjligt.

Man finner en ståndpunkt rimlig för att det finns ett svar på frågan "varför"/"hur"/"vad". Axiom utgör den grundläggande slutpunkten för en kedja av dessa typer av frågor. Finns inte detta svar så är inte ståndpunkten rimlig. Samtidigt kan man inte fråga varför i oändligheten. Därför måste axiom finnas.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-10-13 kl. 20:17.
Citera
2023-10-13, 20:14
Medlem
Citat:
Jag är såld. Screw you Nietzsche, I'm rolling with Jesus. Fast vänta... Jesus skrev ju inte bibeln, det gjorde Paulus och company. Så om jag skulle följa bibeln så skulle jag inte följa Jesus utan någon annan.

Och om jag följer prästen (Svenska Kistan) så följer jag verkligen inte Jesus,utan prästen. För det är prästens tolkningar som jag då hör, inte Jesus.
Nej, det är Guds ord Johannes och de andra apostlarna förmedlar.

Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er. Joh 14:25

Guds ande påminde om allt Jesus sa och lärde ut, och det är evangeliet.
Citera
2023-10-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Goda lagar skapar lycka.

Människor blir inte lyckliga när mördare skjuter och spränger ihjäl deras vänner, släktingar och grannar.

Människor blir inte lyckliga när deras pengar stjäls av tjuvar som ringer upp och id-kapar.

Människor blir inte lyckliga när tjuvars företag gör välfärds-bedrägerier som lurar av våra/statens skattepengar.

Människor blir inte lyckliga när de blir utsatta för sexuella övergreppet och våldtäckter.

Nej, lyckan är något vi tillsammans skapar i samhället genom att följa lagarna.

Om människorna i samhället inte älskar samhällets lagar, då börjar de förstöra den gemensamma lyckan.

I ett lyckligt samhälle är människor stolta över sina goda lagar.

I ett lyckligt samhälle innebär en positiv självbild att jag är stolt över att leva laglydigt, skötsamt och stolt över att inte ligga andra människor till last (=motsats till brott)

Sekulära lagar innebär att man är ansvarig inför sina medmänniskor i samhället.
Religiösa lagar innebär ett ansvar inför Gud.
Människor har olika behov, vi fungerar inte på samma sätt. Och därför existerar det ingen bestämd uppsättning lagar som kan älskas av alla människorna i ett samhälle. Ett samhälle kan som bäst alltid bara tillfredsställa en stor majoritets behov, aldrig allas.

Nuförtiden vet vi att Gud inte finns, och med den vetskapen är man inte särskilt motiverad att följa religiösa lagar.
Citera
2023-10-13, 20:27
Medlem
Citat:
Man finner en ståndpunkt rimlig för att det finns ett svar på frågan "varför"/"hur"/"vad". Axiom utgör den grundläggande slutpunkten för en kedja av dessa typer av frågor. Finns inte detta svar så är inte ståndpunkten rimlig. Samtidigt kan man inte fråga varför i oändligheten. Därför måste axiom finnas.
Denna kedja är inte oändligt lång. Tvärtom, man brukar rätt snabbt nå fram till en slutpunkt som har ett definitivt svar och därmed inte är ett axiom.

Nu är detta argument dock bara en undanflykt från din sida. Jag är rätt säker på att vi båda anser att en religiös tro inte är sann bara för att den har följare. Och därför räcker det med att utgå ifrån denna gemensamma ståndpunkt i frågan huruvida ickejudar bör respektera judars trosföreställningar.
Citera
2023-10-13, 20:29
Medlem
Citat:
Alla håller nog inte med dina underliggande antaganden om vad som utgör "välmående".
Nej, för det finns ingen moral som grundar sig på något objektivt utan alla är subjektiva.
Citera
2023-10-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten

Citat:
Du ska älska att göra det rätta, men du har ingen kärlek till Gud, som talar om för dig vad det innebär.

Människa, du har fått veta vad det goda är, det enda Herren begär av dig: att du gör det rätta, lever i kärlek och troget håller dig till din Gud. Mik 6:8
Jag älskar att göra det rätta och det rätta är att följa ett moral system som bygger på välmående, dvs inte någon påstådd gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in