2023-10-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarello
Nu ger jag snart upp. Har letat toppisar nu i över en månad, åkt minst 200mil över södra Sverige och en bit in i Norge och har inte hittat en enda toppis. Känner mig helt värdelös 😢. Och den där kartan som många rekommenderar ljuger grovt. Tog ledigt idag från jobbet åkte längst med kusten nedanför Varberg och kom hem tomhänt 😢. Jag hade nöjt mig med att beställa en growkit ifrån Holland men vågar inte. Känner mig mycket dålig pga detta och så har man lagt ner många tusenlappar på letande utan att finns ett enda toppis.

Nej, det är inget lätt år att börja leta. Har det frusit hårt omkring där du bor? Om inte, och om du vill, kan du skicka PM med ungefärlig plats så kan jag kika på Google Maps efter hagar som ser bra ut.

Kan inte garantera något, förstås. Av de nya hagar jag varit ute och spanat på här nere i norra Skåne har nog hälften haft toppisar, men allt som oftast bara runt 5-10 st i hela hagen. Någon enstaka uppemot 50. Att jämföra med grannens hage som gav litervis förra året och kanske 10% av det i år. Som sagt, inget lätt år att börja.
Citera
2023-10-20, 15:59
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHatNoCattle
Nej, det är inget lätt år att börja leta. Har det frusit hårt omkring där du bor? Om inte, och om du vill, kan du skicka PM med ungefärlig plats så kan jag kika på Google Maps efter hagar som ser bra ut.

Kan inte garantera något, förstås. Av de nya hagar jag varit ute och spanat på här nere i norra Skåne har nog hälften haft toppisar, men allt som oftast bara runt 5-10 st i hela hagen. Någon enstaka uppemot 50. Att jämföra med grannens hage som gav litervis förra året och kanske 10% av det i år. Som sagt, inget lätt år att börja.

Håller med. Hittade runt 300 i år och är mycket nöjd med det pga hur svåra dom varit i år. Mina två favorithagar som alltid levererar har i princip varit tomma men hittade som tur var nya hagar där jag fann dessa.

Inget lätt år att börja leta, och skulle nog säga att i Blekinge/Småland är i alla fall årets säsong slut nu. Det var snö i natt som låg kvar en bit in på förmiddagen men gav mig ut nyss en liten sväng iaf. Kollade igenom en hage som borde fått en ny flush men hittade en enda som jag antagligen missade sist. Mörk och fuktig, närmast omöjlig att se om man inte är van plockare. Jag tror att toppisguden har stängt skattkistan för i år.
Senast redigerad av trueforgood 2023-10-20 kl. 16:03.
Citera
2023-10-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHatNoCattle

Hejsan jätte snällt av er men jag kan inte skicka privat pm.
Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) konton får bara skicka PM till administratörer samt moderatorer.

Kan ni prova skicka och så försöker jag svara
Citera
2023-10-20, 19:35
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarello
Hejsan jätte snällt av er men jag kan inte skicka privat pm.
Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) konton får bara skicka PM till administratörer samt moderatorer.

Kan ni prova skicka och så försöker jag svara

Man kan inte skicka något PM till dig heller av samma anledning. Svårt att se vikten av privata meddelanden här vilket som, inte så att du röjer någon känslig information med dina fyra inlägg.

Gå i kohagar får man göra, och SÄPO lär inte ligga på span i skogsbrynet pga att någon tjomme postat potentiella toppishagar på flashen...
Citera
2023-10-20, 19:59
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Man kan inte skicka något PM till dig heller av samma anledning. Svårt att se vikten av privata meddelanden här vilket som, inte så att du röjer någon känslig information med dina fyra inlägg.

Gå i kohagar får man göra, och SÄPO lär inte ligga på span i skogsbrynet pga att någon tjomme postat potentiella toppishagar på flashen...

Får man gå i dom instängslade med? Är det inte privat mark? Staten äger väl inga kossor som betar i allmännyttans mark?
Citera
2023-10-20, 20:03
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Får man gå i dom instängslade med? Är det inte privat mark? Staten äger väl inga kossor som betar i allmännyttans mark?

Ja. Hört om allemansrätten?
Citera
2023-10-20, 20:24
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ja. Hört om allemansrätten?

Gäller den även på en bondes mark?
Citera
2023-10-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakuumanka
Låter ju som jag, men det var det inte. Var i detta landet befann sig denna pundare? Måste få veta.
Det var nere på den östgötska slätten.
Citera
2023-10-20, 20:32
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Gäller den även på en bondes mark?

Ja, men du får ju se till att inte ställa till med oreda eller störa djuren. Och så länge du inte är nära inpå huset och stör så får du traska i hagarna.

Trots detta kan ju såklart bonden vara dryg och ringa polisen om han misstänker att du plockar knark. Men beter man sig är det aldrig några problem.
Citera
2023-10-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ja, men du får ju se till att inte ställa till med oreda eller störa djuren. Och så länge du inte är nära inpå huset och stör så får du traska i hagarna.

Trots detta kan ju såklart bonden vara dryg och ringa polisen om han misstänker att du plockar knark. Men beter man sig är det aldrig några problem.

Jag är homie med korna i min stammis hage (om man får säga så när jag hittat typ 15 st totalt på 5 besök) när de är där, de flyttas frekvent. De följer efter mig runt i hagen och jag har även snackat med bonden. Känns som att han borde veta vad jag gör när han ser hur jag irrar runt i hagen med 20 kor efter mig i timtal 😂 men han verkar mest tycka att det är kul att korna är så nyfikna och sociala.
Citera
2023-10-22, 14:52
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telperi0n
Jag är homie med korna i min stammis hage (om man får säga så när jag hittat typ 15 st totalt på 5 besök) när de är där, de flyttas frekvent. De följer efter mig runt i hagen och jag har även snackat med bonden. Känns som att han borde veta vad jag gör när han ser hur jag irrar runt i hagen med 20 kor efter mig i timtal 😂 men han verkar mest tycka att det är kul att korna är så nyfikna och sociala.

Jag gick in sent på kvällen i en hage med några jäkla buffalos eller vad det var. Det gör jag aldrig om igen. Totalt livsfarligt.
Citera
2023-10-22, 16:11
Medlem
2Fungys avatar
Åter igen kommit hem med 100 + svampar sen jag var förra söndagen.
Nu har det dock regnat i mängder och stället jag är på ligger som i en grop, så svamparna stod nästan i vatten.

Nu ska det ju även bli 10-12 grader V.44 här i söder så kämpa på om ni bor här nere!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in