2023-10-06, 11:09
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnieRaygun
Linköping här! Jag har inte varit ut än dock. Men så har jag heller inget bra ställe jag känner till. Förra året var jag ute lite grann och letade men hittade inget som verkade vara toppisar. Jag har tänkt att det varit för varmt för att det ska ha kommit igång men nu börjar jag nästan bli oroad att det redan börjar närma sig slutet på säsongen. Fast jag har ingen aning egentligen eftersom jag är ny på detta.

I år har jag hållit lite koll på magicmushroommap och än så länge har jag inte sett att det varit något bra väder för toppisarna häromkring. Typ som att det bara är Östergötland som inte kommit igång. Eller norra delarna och västra, särskilt nära Vättern verkar på gång nu. Men jag vet inte om kartan är tillförlitlig eller inte. Den verkar hämta mycket olika data den baserar sitt resultat på. Mer än bara väder alltså. Osäkert på om all den datan finns på svensk mark men nåt säger det väl. I alla fall har jag sett att områdena kartan markerar som bra förhållanden verkar röra sig söder ut och österut. Så jag ska försöka ta mig ut snart och leta. Om nån vänlig fellow svampplockare har tips på ställen runt Linköping eller vill ha sällskap får den gärna skicka ett pm.

En annan grej jag tyckte var intressant. Jag kollade en karta över växtzoner och såg att det gick som ett band med zon 2 över Linköping och bara nån mil söder runt Sturefors övergick det i zon 3. Alltså samma zon som också ligger norr om stan. Jag hade inte tänkt tanken att det fanns så mer detaljerade zonkartor men inser att det finns många grejer som påverkar vilken växtzon det är. Fast i verkligheten finns ju ingen gräns mellan olika zoner egentligen. Gränserna är förmodligen mycket luddigare än de skarpa strecken som du ser på kartan.

Aja tldr min okvalificerade gissning är att vi är i början av säsongen runt Linköping där jag befinner mig. Kanske större chanser norr och väster om stan som jag tror kommit igång lite tidigare än resten av Östergötland. Möjligen utåt kusten i öst att svamparna kommit upp lite tidigare än in i landet också. Ingen expert alls. Källa; folk på internet och magicmushroommap.
Tror du intellektualiserar för mycket, du behöver ut i fält och plöja. Vissa säsonger är det ett ganska litet fönster tidsmässigt då förhållandena är gynnsamma för god fångst. Då behöver du vara på (rätt) plats när det händer - alltså ett ställe där du vet att de växer. Svamparna är nyckfulla.

I Östra Aros dök de första upp i mitten av augusti, ovanligt tidigt p.g.a. blött och kallt för årstiden. Dock endast ett fåtal. Runt höstdagjämningen (då det brukar lossna) kom lite till, men inte så mycket because nästan sommarvarmt. Senaste veckan har det brakat loss dock när svalare väder infunnit sig, det är så man jublar inombords när man rör sig i markerna. Detta hade jag missat om jag inte vistats där under hela säsongen. Lite som det perfekta abborrmetet, det är sällan det tillfaller nybörjaren, den late eller skrivbordsfiskaren. Visst; det händer, men räkna inte med det.
Senast redigerad av Psilosopher 2023-10-06 kl. 11:12.
Citera
2023-10-06, 11:12
Medlem
Exploderat de senaste dagarna runt kungsäter. Varit ute någon gång i veckan den senaste månaden för att hitta optimala tuvor och har väl rotat fram ett sextiotal under den tiden. Var ute igår och och hann bara gå igenom ett tjugotal innan nävarna var fulla. Odlingzon 3. I helgen blir det äntligen påfyllnad av de sinade förråden😁
Citera
2023-10-06, 11:36
Medlem
Har varit ute i nästan varenda jävla hage/betesmark/gräsåker/park/fotbollsplan runtomkring östersund/krokom, alltså om och om och om igen. Jag har varit ute i hela dagar och letat, jag har hittat brokingar, så inåthelvetes mycket brokingar. SINNESSJUKA mängder brokingar och kanske 2 toppisar som var i så dåligt skick att de inte riktigt går att avgöra om det faktiskt är toppisar eller någon form av kukHätting.
Enligt kartor och beskrivningar på hur och var de bör finnas så kan jag inte leta på bättre ställen.

Är det bara jag som är helt jävla talanglös eller är det helt jävla dött här i år?
Citera
2023-10-06, 12:09
Medlem
Börjat växa i norra delen av Närke. Dock inga mängder, men vädret känns lovande inför kommande vecka/helg.
Citera
2023-10-06, 14:09
Medlem
Jag var ute en sväng idag i gbg i 3 olika hagar, lyckades endast hitta 4 trötta rackare, på olika ställen i samma hage. Fanns en mängd förväxlingsarter och annan svamp dock. Tror fortfarande att det behöver bli några grader kallare/lite sol för att det verkligen ska komma igång, hagarna var ganska soggiga på vissa delar.
Citera
2023-10-06, 14:57
Medlem
populopiduss avatar
Hittade ett rätt bra gäng idag i nordvästra Småland. Många som precis tittat upp så helt klart nu säsongen börjar här.
Citera
2023-10-06, 14:59
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderNorman
Har varit ute i nästan varenda jävla hage/betesmark/gräsåker/park/fotbollsplan runtomkring östersund/krokom, alltså om och om och om igen. Jag har varit ute i hela dagar och letat, jag har hittat brokingar, så inåthelvetes mycket brokingar. SINNESSJUKA mängder brokingar och kanske 2 toppisar som var i så dåligt skick att de inte riktigt går att avgöra om det faktiskt är toppisar eller någon form av kukHätting.
Enligt kartor och beskrivningar på hur och var de bör finnas så kan jag inte leta på bättre ställen.

Är det bara jag som är helt jävla talanglös eller är det helt jävla dött här i år?

Du får fortsätta leta, och leta särskilt i grästuvor. Jag hittade ett 50-tal i en enda grästuva och inget i resten av en stor hage.
Citera
2023-10-06, 16:39
Medlem
kabeldragarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masse1337
borde vara lugnt
Tack för svar, ska ut och kolla mer. Sen ser det ut att komma 15-20cm snö nu i dagarna, då blir det lite större utmaning.
Citera
2023-10-06, 18:25
Medlem
Psilocybiouss avatar
Var ute några timmar igår och kammade ihop en 100+ toppisar.

Tror säsongen börjar lida mot sitt slut i västerbotten nu, men har lyckats kamma ihop drygt 360 toppisar på en och samma äng under denna säsong. Nya rekord för mig, 3e säsong som jägare efter dessa svampisar och polleten börjar äntligen trilla ner!

Ge inte upp! Dom finns där <3

https://ibb.co/FhzrZhz
Citera
2023-10-06, 18:36
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybious
Var ute några timmar igår och kammade ihop en 100+ toppisar.

Tror säsongen börjar lida mot sitt slut i västerbotten nu, men har lyckats kamma ihop drygt 360 toppisar på en och samma äng under denna säsong. Nya rekord för mig, 3e säsong som jägare efter dessa svampisar och polleten börjar äntligen trilla ner!

Ge inte upp! Dom finns där <3

https://ibb.co/FhzrZhz

Vackert! Dock ser jag en misstänkt fulsvamp, mitten längst till höger. Skivorna är ljusa på denna vilket dom inte ska vara på toppisar. I övrigt ser den rätt ut så är osäker, men kolla upp för säkerhets skull.
Citera
2023-10-06, 21:18
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Är det värt att leta efter en natts frost a la -3? Tänkte bege mig ut, men om det är så att alla aborterats av kylan och inga nya hunnit komma upp så är det ju ingen idé
Citera
2023-10-07, 02:02
Medlem
Har varit ute i Karlstad området flertals gånger under de senaste månaderna bara för att kolla läget. Har gått till kohagar, golfklubbar, häst klubbar, platser där det allmänt finns gräs som man inte klipper.

Har gått bra en utav gångerna då jag plockade på mig 15st toppisar. Och detta var för några dagar sen bara.
Det har varit en ganska så dålig säsong än så länge i Värmland tyvärr, men vi får hålla tummarna på att det blir lite regnigare och att det inte blir minusgrader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in