2023-10-06, 20:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Bitcoin kan inte hackas av en privatperson. Det skulle krävas ett antal stora nationalstater till den uppgiften och användarna skulle bara bryta av i en ny blockkedja. Hackarna skulle inte ha åstadkommit någonting.
Vad hindrar samma person/grupp som har denna bättre algoritm för att inte bara övergå till att dominera brytningen även i denna fork?
Citera
2023-10-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad hindrar samma person/grupp som har denna bättre algoritm för att inte bara övergå till att dominera brytningen även i denna fork?

Släpp detta, det är inte ett rimligt hot mot bitcoin.

Däremot kommer kvantdatorer, om de blir en gångbar verklighet, att ställa till det för bitcoin, även om också dessa problem kommer att kunna hanteras medelst uppdateringar av koden.
Citera
2023-10-06, 20:35
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Vad skulle denne vinna på det? Vad är det du argumenterar för, att om något dåligt teoretiskt sett kan inträffa mot bitcoin, flygplan med mera så ska man undvika dessa?

Nämn gärna valfri annan investering du tycker om så ska jag berätta vad som teoretiskt kan inträffa för förödande konsekvenser.
Citera
2023-10-06, 20:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Släpp detta, det är inte ett rimligt hot mot bitcoin.
Folk hittar ständigt på nya algoritmer även för mycket gamla problem man trodde inte gick att förbättra*. Baserar du dig på något annat än "om det fanns en bättre algoritm skulle någon redan kommit på den"?

* https://www.nature.com/articles/s41586-022-05172-4
Citera
2023-10-06, 20:38
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Folk hittar ständigt på nya algoritmer även för mycket gamla problem man trodde inte gick att förbättra*. Baserar du dig på något annat än "om det fanns en bättre algoritm skulle någon redan kommit på den"?

* https://www.nature.com/articles/s41586-022-05172-4
Använd dessa algoritmer nu och sänk nätverket direkt då.
Citera
2023-10-06, 20:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Använd dessa algoritmer nu och sänk nätverket direkt då.
Nu spelar du bara dum. Bara för att jag inte har någon sådan, jag är inte matematiker på den nivån, så innebär inte det att inte någon smartare person kan komma på en. Sen skulle inte tanken vara att sänka nätverket utan att tjäna pengar, men blotta möjligheten att någon *kan* sänka nätverket skapar en förtroendekris.
Citera
2023-10-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej, jag menar naturligtvis hur bitcoins byter ägare.
Jag behöver inte blanda in någon tredje part för att skicka en överföring till dig?

Antar att du kanske syftar på butiker som aktivt valt att ha en tredje part inblandad? Är det ett argument att tekniken inte duger?
Citera
2023-10-06, 20:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Jag behöver inte blanda in någon tredje part för att skicka en överföring till dig?

Antar att du kanske syftar på butiker som aktivt valt att ha en tredje part inblandad? Är det ett argument att tekniken inte duger?
Har du en aning om kapaciteten för transaktioner på bitcoin-nätverket?
Citera
2023-10-06, 20:51
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Nu spelar du bara dum. Bara för att jag inte har någon sådan, jag är inte matematiker på den nivån, så innebär inte det att inte någon smartare person kan komma på en. Sen skulle inte tanken vara att sänka nätverket utan att tjäna pengar, men blotta möjligheten att någon *kan* sänka nätverket skapar en förtroendekris.
Så är ditt argument att om något *kan* inträffa så skapar det en förtroendekris?
Citera
2023-10-06, 20:52
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Har du en aning om kapaciteten för transaktioner på bitcoin-nätverket?
7 per sekund på förstalagret, cirka en miljon per sekund på andra. Varsågod.
Citera
2023-10-06, 20:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
7 per sekund på förstalagret, cirka en miljon per sekund på andra. Varsågod.
Det andra

Vi har många gånger gått igenom varför det är fundamentalt trasigt och ett fullständigt skämt (utöver att ingen verkar bry sig om nätverket heller).
Citera
2023-10-06, 20:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det andra

Vi har många gånger gått igenom varför det är fundamentalt trasigt och ett fullständigt skämt (utöver att ingen verkar bry sig om nätverket heller).
Jag har aldrig sett någon presentera något trovärdigt som stödjer det påståendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in