Citat:
Ursprungligen postat av
SithMaster
Reglering av marknaden är väntad, och det kommer att komma mer av detsamma. Jag välkomnar det för utan reglering = ingen bitcoinisering.
Därför bekymrar jag mig inte heller om att flytta mitt kapital från Coinbase till något slags cold storage. Världens regeringar, i synnerhet USA, kommer att skaffa sig kontroll. Det är kontroll de vill ha, det handlar ju inte om förbud och har man inget att dölja, etc, etc.
Så jag köper inte ditt schema i denna kontext.
Det är skillnad på regleringar och regleringar. Dessa uppfattar jag som rent negativa sådana, som inte är till för att hjälpa bitcoin på något vis. El Salvadors regleringar gillar jag bättre
Det förslaget handlar om är mycket riktigt att försöka skaffa sig kontroll, till att börja med i form av kartläggning av nätverkets användare. Den breda definition av mixning som används förefaller inkludera i stort sett alla transaktioner på blockkedjan.
Problemet ur kontrollfreaksens synpunkt är att bitcoin är till sin natur okontrollerbar för en central entitet. Makten rent tekniskt över bitcoininnehavet och hur detta innehav eventuellt ska transfereras finns hos den enskilda användaren och makten över nätverket som helhet är decentraliserat i form av tiotusentals noder och bitcoinbrytare som alla kan startas och stängas utan någons tillstånd.
Försöken att skaffa kontroll är inte oväntade och kommer troligen inte att påverka bitcoinnätverket nämnvärt i längden. I första skedet kommer slika regler, om de införs, att skapa byråkratisk och teknisk friktion, kostnader och problem för främst reglerade börser och dylikt. Enskilda individer kan säkert också komma att råka illa ut vid oförsiktig användning.
Till slut tror jag dock att kontrollfreaksen kommer att få gilla läget att de inte har eller kommer att få full kontroll. Om de verkligen lyckades få kontroll, inte bara i form av kartläggning utan även i form av möjlighet att bestämma vilka transaktioner som ska kunna utföras och inte, så skulle bitcoin förlora en stor del av sitt värde eller potentiella värde.
Larry Fink, som jag tidigare skulle ha räknat in bland de värsta kontrollfreaksen, verkar, åtminstone av sina offentliga uttalanden att döma, ha förlikat sig med bitcoin som den är.
Fincen, som tillhör säkerhetsapparaten i USA (typ Patriot Act) har inte kommit dit än, men förr eller senare kommer även den att tvingas ändra inställning, om den inte försvinner helt innan dess.
För bitcoinnätverket som helhet behöver regleringar av detta slag inte bara vara negativa. Det kan bland annat leda till en ökad peertopeerisering som gör nätverket mer robust och än mer okontrollerbart i längden.
Om du nöjer dig med att äga Coinbasekrediter i stället för bitcoin, så lär det inledningsvis inte bli någon skillnad för dig. Jag kommer troligen inte heller att påverkas nämnvärt, eftersom jag efter förmåga undviker samröre med KYC-börser och liknande och troligen kommer att kunna fortsätta passera under radarn ganska väl.