2023-10-05, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feeltheburn
Ni som vill gå ner i vikt bör inte stoppa magen full med piller. Vill ni äta kakan och ha den kvar? Ja då är det inte konstigt att man går upp i vikt - det funkar nämligen inte. då man måste fylla på med kaka hela tiden.

Vad är då lösningen? Sluta ät kakan så kommer suget efter kakan att försvinna.

"Det är inte så lätt" - Det är så lätt som du gör det till. Dämpar du sorg med mat? Ok, prova att endast äta ägg eller kött när du ska dämpa sorgen. Du kommer att bli så mätt att suget försvinner.

Sanningen är att kosten står för nästan 80%, om inte mer, vid viktminskning. Därför är inget piller till hjälp, ni behöver snarare äta bättre.

Om det är svårt att begränsa mängden äter ni för mycket socker. Socker triggar ett matsug. Sluta ät socker (kolhydrater) och slipp det konstanta suget. Ät LCHF, alternativt Low card, high protein, medium fat.

Tänk på att om kosten känns svår så är den ändå inte för alltid. Men det viktiga är att etablera någon form av disciplin i vardagen. Börja smått och öka successivt så att det inte känns överväldigande. Ge kroppen en chans att bränna fettet den naturliga vägen. Ni kommer att må mycket bättre!

Vilket skämt. Minst 51% av svenskarna lider av övervikt alternativt fetma. Tror du alla vill det? Tror du enbart att det handlar om disciplin för alla? Ge dig in lika bordust i ett forum för alkoholister eller för de som vill sluta dricka, men inte kan det själv och berätta för dem att det bara handlar om ”disciplin” och att ”dricka normalt”. Då kan de skippa antabus, naltrexon, stödgrupper och andra hjälpmedel som en krycka i början till ett nytt bättre liv.

Saxenda är ett fantastiskt hjälpmedel (för mig) att få en stabil hungerkontroll. Efter jag börjat med Saxenda har jag kunnat ha disciplin i vardagen och följa en kostplan. Saxenda är fantastiskt, för mig i alla fall.

Om till och med Elon Musk använder det (förvisso Wegovy, som är från samma tillverkare och funkar ungefär lika men är inte godkänt i Sverige än) så kommer jag att använda det. Han borde väl ha skaplig disciplin? Tänk om han hade fått tips om äggtricket tidigare, va enkelt det hade varit.
Citera
2023-10-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheerio
Lite besviken, tog 1,2 dosen igår. Hade hoppats på mer mättnadskänsla och minskat sug. Men känner inte av något alls. Hur känner ni andra när ni höjer dosen?

Hej!

Jag förstår dig. Är det andra veckan du kör nu? Jag ska börja på måndag. Vill du följas åt så stöttar vi gärna på vägen
Citera
2023-10-05, 20:08
Medlem
Citat:
Började 26/9
Längd: 175 cm
Vikt: 117 - 1 kilo

Nu har det gått en vecka. Jag har mått förvånadsvärt bra, endast lite konstiga känningar från magen och huvudvärk. Risken för förstoppning ligger hela tiden och smyger...men försöker få i mig mycket vätska!

Längtar till att det ska börja hända något, endast gått ner 1 kilo. Det hade jag klarat utan Saxenda på en vecka känner jag, men detta handlar inte om det.

Har haft det svårt med sömnen, men det har varit stressigt i livet och andra saker har påverkat sömnen, annars är det en biverkan - störd nattsömn. Det låter inte kul, varav jag hoppas detta är något annat och endast är en fas i mitt liv just nu.

Har inte kommit igång med träningen. Det är inte bra. Det är prio nu fram över. Har ätit bra, det var i helgen då sömnen var kaos som det blev godsaker (utan biverkningar).

Hej, va roligt att det går bra för dig. Hur länge har du kört? Jag tänker på måndag.
Citera
2023-10-05, 22:09
Medlem
Ja!

Inne på vecka två, har insett att jag blir väldigt trött och får ont i huvudet efter dosen. Ca 1 h efter, det stör min sömn eftersom jag tar dosen på kvällen. Bytte till eftermiddag idag.

Mina biverkningar är huvudvärk, trötthet och förstoppning. Så mina tips är att dricka mycket vatten och äta fibrer. Hjälper inte det finns det saker på apoteket man kan köpa.

Första veckan var dock biverkningar mer påtagliga.

Lycka till!
Citera
2023-10-05, 23:20
Medlem
trillians avatar
Inte uppdaterat på ett tag.
Dag typ 9. Gick upp till 1,2 för två dygn sedan.

Helt proppmätt hela tiden. Fick i mig lite yoghurt på kvällen. Åt lite sushi till lunch och har haft sura uppstötningar hela dagen.

Lite ont i magen. Lite rapig. Trött i kroppen. Väldigt trött faktiskt. Somnade lite mitt på dagen. Endast bajsat en gång på 9 dagar.

Kluven pga ganska jobbigt på ett sätt men så jääävla skönt att slippa hunger och sötsug.

Första dagarna var jag ivrig på vågen. Nu behöver jag inte väga mig för jag vet att jag rasar i vikt. Får se hur jag mår nästa vecka om jag ska upp till 1,8 eller om jag kör två veckor på 1,2.

Saxenda är mirakelmedicin. Detta låter sjukt men jag tror faktiskt jag har varit sjuk. Är det såhär alla ”vanliga” känner? Jag har tidigare tänkt på mat i princip hela tiden. 30 minuter efter ett mål börjar jag planera för nästa. Alltid bromsa mig själv från att småäta. Helt styrt av signaler i hjärnan. Plötsligt raderas det där ut. Helt fantastiskt.
Senast redigerad av trillian 2023-10-05 kl. 23:29.
Citera
2023-10-05, 23:28
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetsresa
Hej,

Är det någon som börjar med Saxanda snart och vill följas åt? Jag kör igång med saxenda på måndag. Det vore roligt att köra tillsammans med andra. Blir en utmaning liksom. Jag kommer kombinera med 5:2.

Hej! Jag är med dig här på FB
Rekommenderade din läkare 5:2? Jag hade inte valt den. Har haft svårt att äta alls nu så lite läskigt om det blir strax innan fastedagarna. Keto/LCHF ”känns” bättre iaf för mig.

Kul att du är igång! Jag har bara kört 9 dygn.
Citera
2023-10-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Hej! Jag är med dig här på FB
Rekommenderade din läkare 5:2? Jag hade inte valt den. Har haft svårt att äta alls nu så lite läskigt om det blir strax innan fastedagarna. Keto/LCHF ”känns” bättre iaf för mig.

Kul att du är igång! Jag har bara kört 9 dygn.

Tack snälla, va kul att man inte är ensam här. Egentligen inte men jag har testat 5:2 och det funkar för mig. Kanske dumt att köra med saxenda. Enligt min läkare börjar jag med dosen 1,2 då 0,6 dosen inte inte gav något effekt fick avbryta pga andra orsaker. Därför börjar jag på måndag med 1,2. Hur går det för dig? Tränar du?
Citera
2023-10-06, 17:02
Medlem
trillians avatar
Citat:
Tack snälla, va kul att man inte är ensam här. Egentligen inte men jag har testat 5:2 och det funkar för mig. Kanske dumt att köra med saxenda. Enligt min läkare börjar jag med dosen 1,2 då 0,6 dosen inte inte gav något effekt fick avbryta pga andra orsaker. Därför börjar jag på måndag med 1,2. Hur går det för dig? Tränar du?

Låter bra
Jag är extremt trött just nu. Är glad om jag orkar en promenad. Försöker gå några km varje dag för att ”hålla igång”. Kunde äta lite mer idag iaf.
Pressade i mig en donut och lite thaimat. Men det var press. Känns som att magen är full hela tiden.

Kom ihåg att dricka vatten löpande under dagen! Jag har en flaska som jag tar en klunk ifrån med jämna mellanrum så jag har lite koll på hur mycket jag får i mig.
Citera
2023-10-07, 07:35
Medlem
Citat:
Låter bra
Jag är extremt trött just nu. Är glad om jag orkar en promenad. Försöker gå några km varje dag för att ”hålla igång”. Kunde äta lite mer idag iaf.
Pressade i mig en donut och lite thaimat. Men det var press. Känns som att magen är full hela tiden.

Kom ihåg att dricka vatten löpande under dagen! Jag har en flaska som jag tar en klunk ifrån med jämna mellanrum så jag har lite koll på hur mycket jag får i mig.

Tack snälla för tips. Okej jag förstår. Hur länge tänker du hålla på med saxenda? Har du många kg jag att gå ner?

Jag tänker såhär, eftersom jag vill kunna klara mig utan saxenda sen så kommer jag ha ett annat livsstil än idag. Jag är rätt duktig när det gäller att ha kol på vad jag stoppar i mig men ibland tappar kontroller och då blir det kört tills jag gått upp några kg och sen börja om igen( orkar inte börja om varje måndag). Jag kommer äta allt men inte alltid. Jag kommer inte träna bara för att jag MÅSTE för att det finns MÅSTEN i mitt liv blir jag stressad, promenad är det bästa jag vet när jag har tid.
Citera
2023-10-07, 07:37
Medlem
Citat:
Ja!

Inne på vecka två, har insett att jag blir väldigt trött och får ont i huvudet efter dosen. Ca 1 h efter, det stör min sömn eftersom jag tar dosen på kvällen. Bytte till eftermiddag idag.

Mina biverkningar är huvudvärk, trötthet och förstoppning. Så mina tips är att dricka mycket vatten och äta fibrer. Hjälper inte det finns det saker på apoteket man kan köpa.

Första veckan var dock biverkningar mer påtagliga.

Lycka till!

Okej jag förstår, hoppas att det blir bättre snart. Äter du mindre portioner? Hur länge ska du köra saxenda?

Tack
Citera
2023-10-07, 13:58
Medlem
trillians avatar
Citat:
Tack snälla för tips. Okej jag förstår. Hur länge tänker du hålla på med saxenda? Har du många kg jag att gå ner?

Jag tänker såhär, eftersom jag vill kunna klara mig utan saxenda sen så kommer jag ha ett annat livsstil än idag. Jag är rätt duktig när det gäller att ha kol på vad jag stoppar i mig men ibland tappar kontroller och då blir det kört tills jag gått upp några kg och sen börja om igen( orkar inte börja om varje måndag). Jag kommer äta allt men inte alltid. Jag kommer inte träna bara för att jag MÅSTE för att det finns MÅSTEN i mitt liv blir jag stressad, promenad är det bästa jag vet när jag har tid.

Förstår dig. Skit i måsten Du kommer rasa i vikt ändå. Finns inget alternativ.

Samma här med kosten. Förhoppningsvis blir jag mer en keto-person och mindre socker-person.

Protein från kött mår jag egentligen alltid väldigt bra av. Ska köra vidare så. En sak jag gillar med Saxenda är också att jag tänker mer på annat. Mitt matfokus är lite bortblåst.
Nu är det mer bara ett nödvändigt ont.

Jag vill helst inte avslöja vad jag väger eller vad jag vill tappa för jag vill inte ha nån press kring det hela. Bara skönt slippa bry sig helt. Har glömt väga mig på flera dagar vilket är helt underbart.

Men jag har bestämt att försöka köra året ut. Dock inte säkert att jag kommer nå maxdos på 3 eftersom jag känner av 1,2 så starkt.
Citera
2023-10-08, 22:29
Medlem
Citat:
Inte uppdaterat på ett tag.
Dag typ 9. Gick upp till 1,2 för två dygn sedan.

Helt proppmätt hela tiden. Fick i mig lite yoghurt på kvällen. Åt lite sushi till lunch och har haft sura uppstötningar hela dagen.

Lite ont i magen. Lite rapig. Trött i kroppen. Väldigt trött faktiskt. Somnade lite mitt på dagen. Endast bajsat en gång på 9 dagar.

Kluven pga ganska jobbigt på ett sätt men så jääävla skönt att slippa hunger och sötsug.

Första dagarna var jag ivrig på vågen. Nu behöver jag inte väga mig för jag vet att jag rasar i vikt. Får se hur jag mår nästa vecka om jag ska upp till 1,8 eller om jag kör två veckor på 1,2.

Saxenda är mirakelmedicin. Detta låter sjukt men jag tror faktiskt jag har varit sjuk. Är det såhär alla ”vanliga” känner? Jag har tidigare tänkt på mat i princip hela tiden. 30 minuter efter ett mål börjar jag planera för nästa. Alltid bromsa mig själv från att småäta. Helt styrt av signaler i hjärnan. Plötsligt raderas det där ut. Helt fantastiskt.

Exakt det du skriver upplever jag också. Har tidigare haft ett matmissbruk där det enda jag gjorde var att tänka på mat 24/7. Saxenda är fantastiskt för iallafall mig!

Jag är inne på dag 19 (dos 1,8) och har mått oförskämt bra. Tidigare hade jag problem med min mage där jag behövde springa på toan direkt efter jag ätit något. Det har blivit så mycket bättre med Saxenda, går normalt på toa nu.

Ska väga mig imorgon men hittills har jag gått ner nästan 4kg, mycket vätska i början säkert men jag känner det på kläder.

Heja er alla som kämpar!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in