Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-05, 11:10
Medlem
Har 5 fulla veckor med saxenda gjorda idag, med andra ord drygt en vecka på 3,0 i dos.

Viktmässigt har jag gått från 128,6 till 118. Biverkningar so far är sporadiskt illamående när jag vaknar, men det går över när jag äter, så det är solklart pga lågt blodsocker.

Trots kostnaden för saxenda så är min slutsats ändå att det blir billgare med detta än min tidigare ovana av att köpa frukost på macken, äta ute i stort sett varje dag med mera
Citera
2023-05-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Har kört några dagar nu, rejäl skillnad i hur man känner hunger, nu kan man gå nästan hela dagen utan att vilja äta något.
Inga biverkningar ännu, men kör ju bara 0,6.

Ja så skönt att kunna låta bli att tänka på hunger hela tiden! Jag mådde lite illa min första natt. Andra dagen fick jag ont i magen men det hände annat i mitt liv som kan ha orsakat det också.

Hoppas saxenda är bra för dig! Å lycka till!
Citera
2023-05-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batdab
Har 5 fulla veckor med saxenda gjorda idag, med andra ord drygt en vecka på 3,0 i dos.

Viktmässigt har jag gått från 128,6 till 118. Biverkningar so far är sporadiskt illamående när jag vaknar, men det går över när jag äter, så det är solklart pga lågt blodsocker.

Trots kostnaden för saxenda så är min slutsats ändå att det blir billgare med detta än min tidigare ovana av att köpa frukost på macken, äta ute i stort sett varje dag med mera

Hej
Jag började för 10 dagar sedan. Jag har endast 1 biverkning och det är att suget från sött var som bortblåst.
Citera
2023-05-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia.kanel
Hej
Jag började för 10 dagar sedan. Jag har endast 1 biverkning och det är att suget från sött var som bortblåst.

Jag önskar mig faktiskt lite illamående så man får mindre aptit.
Citera
2023-05-06, 00:08
Medlem
1c9r5s avatar
Får man fortf det utskrivit som överviktig? Hörde att Ozempic endast skrivs ut till de med diabetes nu.
Citera
2023-05-06, 07:50
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Får man fortf det utskrivit som överviktig? Hörde att Ozempic endast skrivs ut till de med diabetes nu.

Saxenda är inget diabetesinsulin
Citera
2023-05-06, 10:13
Medlem
Kommer nålarna med? Novofine 30G 8mm är det rätt nålar? fick de nämligen det idag på recept men står inget om nålar ingår eller inte.

121 kg
172 cm

40,1 bmi, grovt fetma, klass 3
Citera
2023-05-06, 16:11
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Saxenda är inget diabetesinsulin

Ah ok! För Ozempic gavs väl i samma syfte som saxenda?
Citera
2023-05-06, 18:45
Medlem
Christopher.s avatar
Själv nyss börjat med saxenda då det är dags att ta tag i viktnedgången och läkaren hoppade på tåget.

Har 2 frågor:

1. Ska det vara sprut i insulinsprutan när man testar den? När jag fick genomgång av sköterska så skulle det vara en droppe men för mig blir det sprut.

2. Finns det någon möjlighet att få denna eller liknande medicin på högkostnadsskyddet?

Sedan jag började med den igår så märker jag 2 tydliga saker:

1. Ingen hunger

2. Stabilt blodsocker
Citera
2023-05-06, 19:32
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv nyss börjat med saxenda då det är dags att ta tag i viktnedgången och läkaren hoppade på tåget.

Har 2 frågor:

1. Ska det vara sprut i insulinsprutan när man testar den? När jag fick genomgång av sköterska så skulle det vara en droppe men för mig blir det sprut.

2. Finns det någon möjlighet att få denna eller liknande medicin på högkostnadsskyddet?

Sedan jag började med den igår så märker jag 2 tydliga saker:

1. Ingen hunger

2. Stabilt blodsocker

Det ska vara sprut, den går inte på högkostnadsskydd än.

Håller med om sakerna, att man är mindre hungrig och har stabilt blodsocker
Citera
2023-05-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raylows
Kommer nålarna med? Novofine 30G 8mm är det rätt nålar? fick de nämligen det idag på recept men står inget om nålar ingår eller inte.

121 kg
172 cm

40,1 bmi, grovt fetma, klass 3

Jag fick inte nålarna på receptet, utan det var personalen på apoteket som påpekade detta och frågade om jag behövde köpa till dessa. Jag fick samma nålar som du nämner, kostade typ 120kr tror jag…
Citera
2023-05-16, 12:14
Medlem
Tänkte dela med mig av min ”resa” också, då det kanske kan hjälpa någon annan i samma situation 🙂

Jag har snart tagit Saxenda i fyra veckor, tar 1,8 och mår bra! Har inte upplevt några biverkningar öht, mer än ett lätt illamående vid något enstaka tillfälle.

De första dagarna med Saxenda hade jag i princip ingen aptit alls och kände inte heller någon direkt hunger, men detta har sakta förändrats och jag blir både hungrig och har aptit, men jag blir mätt så oerhört mycket snabbare än tidigare!

Jag äter ungefär hälften eller t o m en tredjedel av mina tidigare portioner och blir supermätt! Mitt sötsug efter fikabröd och godis är också extremt lågt. På sätt och vis hade jag velat att hungerkänslorna försvann helt, men vet samtidigt att så som det är nu är mer hållbart över tid. Och viktnedgången blir mer hälsosam.

Jag började på 124kg och väger nu 118kg, har tappat 7 cm runt magen (på största stället) och 4 cm i midjan.

Tycker att medicinen håller i sig väldigt väl och ska börja ta sprutan varannan dag, helt enkelt för att dryga ut det hela med tanke på kostnaden.

Tränar än så länge ingenting, utan har nöjt mig med vardagsmotion (hämta/lämna på förskolan, rasta hunden osv). Men har hittat en app med pilatesövningar (wall pilates) man kan köra hemma som jag ska komma igång med vid löning (appen kostar pengar).

Så i nuläget är jag väldigt nöjd med resultaten, tänker att det är en ganska hälsosam viktnedgång hittills, som jag säkert kunnat skynda på med ytterligare träning… Men är glad att se framstegen trots allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in