Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gNooB
Tjena.
Har diabetes typ 2 men får inte Ozempic ändå av VC.... Privat läkare rekommendation?
Edit: Såg nu att det var Yazen. Dom använder väl inte Ozempic?

Jo Yazen skriver ut ozempic. Om man har BMI 30 eller över 27 med tex höga blodfetter eller högt blodtryck. Kostar totalt 2000 per månad med tjänsten + medicin. ( har man dm2 så blir ju medicinen gratis men det har inte jag). Ungefär dubbelt så bra effekt som saxenda och det blir ju också billigare eftersom saxenda är så dyrt.
Citera
2023-09-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cafeigloo
Jo Yazen skriver ut ozempic. Om man har BMI 30 eller över 27 med tex höga blodfetter eller högt blodtryck. Kostar totalt 2000 per månad med tjänsten + medicin. ( har man dm2 så blir ju medicinen gratis men det har inte jag). Ungefär dubbelt så bra effekt som saxenda och det blir ju också billigare eftersom saxenda är så dyrt.
Tack för svaret! Beställde dock istället från nätet. Får det i dagarna o hoppas på bra effekt.
Citera
2023-09-30, 17:51
Medlem
Har själv börjat med Saxenda för ungefär tio dagar sedan. Håller inte superkoll på vad jag äter men försöker hålla mig till små portioner och att undvika onyttigheter generellt. Styrketränar på gym ungefär 3 ggr per vecka. Har hittills gått ned ungefär 2,5 kg och minskat BMI från 28 till 27. Tycker det fungerar rätt väl frånsett att man kan känna sig rapig och tom i magen ibland. Känner mig generellt mindre intresserad av mat och mindre sugen på saker. Kul med något som fungerar iaf!
Citera
2023-10-01, 19:08
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gNooB
Tack för svaret! Beställde dock istället från nätet. Får det i dagarna o hoppas på bra effekt.

Kul att du snart är igång! Jag har kört saxenda 4 dagar
Citera
2023-10-01, 22:13
Medlem
Började med Saxenda i tisdags 26/9
Startvikt 102kg
Midjemått 122cm
Läng 176 cm
Kommer uppdatera här lite hur de går.
Har inga biverkningar över huvudtaget och hoppas det håller i sig. 🤗
Citera
2023-10-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mehedic
Började med Saxenda i tisdags 26/9
Startvikt 102kg
Midjemått 122cm
Läng 176 cm
Kommer uppdatera här lite hur de går.
Har inga biverkningar över huvudtaget och hoppas det håller i sig. 🤗

Kul! Började samma datum!
Citera
2023-10-03, 15:56
Medlem
Började 26/9
Längd: 175 cm
Vikt: 117 - 1 kilo

Nu har det gått en vecka. Jag har mått förvånadsvärt bra, endast lite konstiga känningar från magen och huvudvärk. Risken för förstoppning ligger hela tiden och smyger...men försöker få i mig mycket vätska!

Längtar till att det ska börja hända något, endast gått ner 1 kilo. Det hade jag klarat utan Saxenda på en vecka känner jag, men detta handlar inte om det.

Har haft det svårt med sömnen, men det har varit stressigt i livet och andra saker har påverkat sömnen, annars är det en biverkan - störd nattsömn. Det låter inte kul, varav jag hoppas detta är något annat och endast är en fas i mitt liv just nu.

Har inte kommit igång med träningen. Det är inte bra. Det är prio nu fram över. Har ätit bra, det var i helgen då sömnen var kaos som det blev godsaker (utan biverkningar).
Citera
2023-10-03, 17:21
Medlem
Hej,

Är det någon som börjar med Saxanda snart och vill följas åt? Jag kör igång med saxenda på måndag. Det vore roligt att köra tillsammans med andra. Blir en utmaning liksom. Jag kommer kombinera med 5:2.
Citera
2023-10-04, 13:20
Medlem
Lite besviken, tog 1,2 dosen igår. Hade hoppats på mer mättnadskänsla och minskat sug. Men känner inte av något alls. Hur känner ni andra när ni höjer dosen?
Citera
2023-10-04, 13:34
Medlem
Ni som vill gå ner i vikt bör inte stoppa magen full med piller. Vill ni äta kakan och ha den kvar? Ja då är det inte konstigt att man går upp i vikt - det funkar nämligen inte. då man måste fylla på med kaka hela tiden.

Vad är då lösningen? Sluta ät kakan så kommer suget efter kakan att försvinna.

"Det är inte så lätt" - Det är så lätt som du gör det till. Dämpar du sorg med mat? Ok, prova att endast äta ägg eller kött när du ska dämpa sorgen. Du kommer att bli så mätt att suget försvinner.

Sanningen är att kosten står för nästan 80%, om inte mer, vid viktminskning. Därför är inget piller till hjälp, ni behöver snarare äta bättre.

Om det är svårt att begränsa mängden äter ni för mycket socker. Socker triggar ett matsug. Sluta ät socker (kolhydrater) och slipp det konstanta suget. Ät LCHF, alternativt Low card, high protein, medium fat.

Tänk på att om kosten känns svår så är den ändå inte för alltid. Men det viktiga är att etablera någon form av disciplin i vardagen. Börja smått och öka successivt så att det inte känns överväldigande. Ge kroppen en chans att bränna fettet den naturliga vägen. Ni kommer att må mycket bättre!
Citera
2023-10-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheerio
Började 26/9
Längd: 175 cm
Vikt: 117 - 1 kilo

Nu har det gått en vecka. Jag har mått förvånadsvärt bra, endast lite konstiga känningar från magen och huvudvärk. Risken för förstoppning ligger hela tiden och smyger...men försöker få i mig mycket vätska!

Längtar till att det ska börja hända något, endast gått ner 1 kilo. Det hade jag klarat utan Saxenda på en vecka känner jag, men detta handlar inte om det.

Har haft det svårt med sömnen, men det har varit stressigt i livet och andra saker har påverkat sömnen, annars är det en biverkan - störd nattsömn. Det låter inte kul, varav jag hoppas detta är något annat och endast är en fas i mitt liv just nu.

Har inte kommit igång med träningen. Det är inte bra. Det är prio nu fram över. Har ätit bra, det var i helgen då sömnen var kaos som det blev godsaker (utan biverkningar).
det finurliga är ju just aptitdämpningen, har du provat att försöka göra iordning mindre portioner till dig själv? Något så enkelt som en mindre tallrik hjälper mig iaf. Men ja, träning hjälper mycket.
Citera
2023-10-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feeltheburn
Ni som vill gå ner i vikt bör inte stoppa magen full med piller. Vill ni äta kakan och ha den kvar? Ja då är det inte konstigt att man går upp i vikt - det funkar nämligen inte. då man måste fylla på med kaka hela tiden.

Vad är då lösningen? Sluta ät kakan så kommer suget efter kakan att försvinna.

"Det är inte så lätt" - Det är så lätt som du gör det till. Dämpar du sorg med mat? Ok, prova att endast äta ägg eller kött när du ska dämpa sorgen. Du kommer att bli så mätt att suget försvinner.

Sanningen är att kosten står för nästan 80%, om inte mer, vid viktminskning. Därför är inget piller till hjälp, ni behöver snarare äta bättre.

Om det är svårt att begränsa mängden äter ni för mycket socker. Socker triggar ett matsug. Sluta ät socker (kolhydrater) och slipp det konstanta suget. Ät LCHF, alternativt Low card, high protein, medium fat.

Tänk på att om kosten känns svår så är den ändå inte för alltid. Men det viktiga är att etablera någon form av disciplin i vardagen. Börja smått och öka successivt så att det inte känns överväldigande. Ge kroppen en chans att bränna fettet den naturliga vägen. Ni kommer att må mycket bättre!
...och Saxenda är för det första inget piller utan en spruta och effekten den ger är högre mättnadskänsla vilket gör det enklare att äta mindre portioner. Utöver det så behöver man också begränsa intag av onyttigheter och gärna motionera för att bränna kalorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in