2023-10-09, 07:22
Medlem
Äntligen måndag 9/10, som jag har längtat.
Första dosen tagen 0,6 mg (vågade inte börja direkt med 1,2) saknat men säkert tänker jag.

Jag har inte vägt mig men tänker att fredagar kommer vara min väg dag. Kommer uppdatera här så mycket det går (jag vet själv hur glad jag blev när jag hittade denna tråd).

Syftet med denna resa är inte enbart att gå ner i vikt. Jo jag vill gå ner men det viktigaste är att ha disciplin och kunna leva så livet ut. kunna hitta mig och kunna njuta av maten och livet samtidigt. Jag är så trött på att varje gång jag äter onyttigt så förstörs hela min resa och så börjar man om och om igen (händer aldrig, då man tappat motivationen) DENNA TANKE MÅSTE BORT. jag vill inte gå på diet utan jag vill äta och njuta som de flesta utan att ha dålig samvete efter en bulle.
På kalas,fest,middag,resa osv kommer jag gå men jag behöver inte efter varje tillfälle få dålig samvete och sen börja då proppa i mig bara för att jag ska börja om på MÅNDAG för min dag är inte förstörd (ni förstår) nej nu är det slut med det.

Jag ska inte förbjuda mig, jag ska äta med måtta. Äta allt men inte alltid för att hålla det som livstil.

Önskar er alla lycka till 🌸
Senast redigerad av Livetsresa 2023-10-09 kl. 07:43.
Citera
2023-10-09, 11:56
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetsresa
Äntligen måndag 9/10, som jag har längtat.
Första dosen tagen 0,6 mg (vågade inte börja direkt med 1,2) saknat men säkert tänker jag.

Jag har inte vägt mig men tänker att fredagar kommer vara min väg dag. Kommer uppdatera här så mycket det går (jag vet själv hur glad jag blev när jag hittade denna tråd).

Syftet med denna resa är inte enbart att gå ner i vikt. Jo jag vill gå ner men det viktigaste är att ha disciplin och kunna leva så livet ut. kunna hitta mig och kunna njuta av maten och livet samtidigt. Jag är så trött på att varje gång jag äter onyttigt så förstörs hela min resa och så börjar man om och om igen (händer aldrig, då man tappat motivationen) DENNA TANKE MÅSTE BORT. jag vill inte gå på diet utan jag vill äta och njuta som de flesta utan att ha dålig samvete efter en bulle.
På kalas,fest,middag,resa osv kommer jag gå men jag behöver inte efter varje tillfälle få dålig samvete och sen börja då proppa i mig bara för att jag ska börja om på MÅNDAG för min dag är inte förstörd (ni förstår) nej nu är det slut med det.

Jag ska inte förbjuda mig, jag ska äta med måtta. Äta allt men inte alltid för att hålla det som livstil.

Önskar er alla lycka till 🌸

Haha jag känner igen mig så otroligt mycket i det där!!! Det är SÅ konstigt hur hjärnan funkar.
Jag på fika: Hatar mig själv för att jag äter en bulle.
Jag på ICA två dagar senare: Letar och letar och letar och till slut hittar jag en anledning i mitt huvud för att köpa tre glassar. "Jag är ju ändå bakis" eller "Jag har förtjänat detta eftersom jag gick hit" eller vad det nu är. Äter tre glassar. Självhat. Senare, köper en lite nyttigare glass om bara är 250 kcal. Bra jobbat! Tänker jag så har gränsen förflyttats. Summan är att jag de facto ätit fyra glassar nu, och den sista känslan jag kände är "bra jobbat". Det ÄR så konstigt hur man funkar.

Nåväl. Går bra med Saxenda för mig Lite mindre illamående. Åt en macka till frukost och mådde inte illa efteråt. Åt en korv till lunch men blev mätt direkt. Ska nog öka till 1,8 på onsdag trots allt. Får se hur det går.

Kul att du är igång!
Citera
2023-10-09, 12:29
Medlem
Hej!
Ser på FASS att Saxenda verkar vara slut i lager på väldigt många apotek..
Är det någon som vet om det kommer att komma i lager snart igen?
Jag har själv 3 pennor kvar hemma men man får ju lite panik om det ska vara slut när man behöver mer..
Citera
2023-10-10, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Haha jag känner igen mig så otroligt mycket i det där!!! Det är SÅ konstigt hur hjärnan funkar.
Jag på fika: Hatar mig själv för att jag äter en bulle.
Jag på ICA två dagar senare: Letar och letar och letar och till slut hittar jag en anledning i mitt huvud för att köpa tre glassar. "Jag är ju ändå bakis" eller "Jag har förtjänat detta eftersom jag gick hit" eller vad det nu är. Äter tre glassar. Självhat. Senare, köper en lite nyttigare glass om bara är 250 kcal. Bra jobbat! Tänker jag så har gränsen förflyttats. Summan är att jag de facto ätit fyra glassar nu, och den sista känslan jag kände är "bra jobbat". Det ÄR så konstigt hur man funkar.

Nåväl. Går bra med Saxenda för mig Lite mindre illamående. Åt en macka till frukost och mådde inte illa efteråt. Åt en korv till lunch men blev mätt direkt. Ska nog öka till 1,8 på onsdag trots allt. Får se hur det går.

Kul att du är igång!

Haha ja, det är de tankarna jag vill få bort. Jag vill njuta av livet och maten samtidigt. Man lever en gång.

Dag 2 inte så mycket biverkningar ännu men inte känt mig hungrig och det är skönt att slippa.

Äter du frukost, lunch och middag eller äter du bara när du känner dig hungrig?

Lycka till på onsdag
Citera
2023-10-12, 15:23
Medlem
Dag 16

Är både besviken och samtidigt inte på denna behandling.
Har näst intill inga biverkningar, endast trög i magen, dosen är 1,8. Dom biverkningar jag kände i början är borta, vilket jag är tacksam för.

Men!!! Jag är hungrig, sugen på saker och känner endast av en minskning av en konstant hungerkänsla. Kan det bero på att jag har menstruation nu? Vanligtvis vid den tidpunkten äter jag som en häst, och kan äta precis dygnet runt?

Jag vill ha en större effekt av medicinen! Får bli 2.4 i morgon, trots att ökningen ska ske först nästa vecka.
Vad tror ni?
Citera
2023-10-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheerio
Dag 16

Är både besviken och samtidigt inte på denna behandling.
Har näst intill inga biverkningar, endast trög i magen, dosen är 1,8. Dom biverkningar jag kände i början är borta, vilket jag är tacksam för.

Men!!! Jag är hungrig, sugen på saker och känner endast av en minskning av en konstant hungerkänsla. Kan det bero på att jag har menstruation nu? Vanligtvis vid den tidpunkten äter jag som en häst, och kan äta precis dygnet runt?

Jag vill ha en större effekt av medicinen! Får bli 2.4 i morgon, trots att ökningen ska ske först nästa vecka.
Vad tror ni?

Hej!
Jag började i måndags och jag kan säga att jag inte har några symtom alls. Jag känner mig hungrig och sugen på visa saker men inte jätte mycket. Har inte känt av den känsla att jag är proppmätt än som många beskriver. Går på dosen 1.2(gick från 0,6 till 1,2 på 2 dagar enligt min läkare) men vet du, jag tror faktiskt att det är pga mensen. Jag fick mens i tisdags och känt mig svullen och typ vill äta utan att känna mig jätte hungrig egentligen.
Annars när jag har mens brukar jag bara vilja äta så jag tror det beror på mensen.

Vi får hålla ut och se hur det känns nästa vecka.

Trevlig helg
Citera
2023-10-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheerio
Kul! Började samma datum!

Va härligt 😁
Jag har inga biverkningar, är på dos 1,2 och mår fruktansvärt bra. Väger 97,3 och har Midjemått på 116 😁
Citera
2023-10-16, 22:32
Medlem
Tomatsteks avatar
Kort uppdatering
10 veckor med Saxenda idag. Maxdos 3.0
-10.7 kg
-3.8 i BMI
Nere under 100 för första gången på närmare 10 år och det känns bra samtidigt som min mage är helt paj. Tänker dock inte berätta för vården hur illa det är för då tvingas jag sluta med Saxenda så jag uthärdar 😁

Ha det gott
Citera
2023-10-18, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstek
Kort uppdatering
10 veckor med Saxenda idag. Maxdos 3.0
-10.7 kg
-3.8 i BMI
Nere under 100 för första gången på närmare 10 år och det känns bra samtidigt som min mage är helt paj. Tänker dock inte berätta för vården hur illa det är för då tvingas jag sluta med Saxenda så jag uthärdar 😁

Ha det gott

På vilket sätt är din mage paj?
Citera
2023-10-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cafeigloo
Yazen.se

Har oxempic nu via yazen men månadskostnaden blir ganska hög. Vad kostad det med Saxenda vs ozemepic?
Citera
2023-10-21, 11:22
Medlem
Tomatsteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakjavel
På vilket sätt är din mage paj?

Eftersom du ställer frågan ska jag svara rakt. Jag kan inte gå på toa på några dagar och sen diarré i några dagar och innan det diarrén sätter igång har jag så ont att jag svimmar. Har crohns i botten vilket gör att jag vet att jag inte behöver söka akut. Smärtorna är bekanta. Hoppas ni andra slipper dessa biverkningar
Citera
2023-10-21, 11:24
Medlem
Tomatsteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jucy
Har oxempic nu via yazen men månadskostnaden blir ganska hög. Vad kostad det med Saxenda vs ozemepic?

25 dagar med saxenda på full dos kostar 2560 på orginalapoteket. Vad kostar det för dej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in