Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Exakt och därför undrar jag vad det är med livet i sthlm som lockar. Du kan ju ha ett "vanligt" jobb i en mindre stad och ha betydligt mer pengar över än en person som gör karriär i sthlm.
Jag får personligen inte riktigt ihop ekvationen vad det är som lockar med sthlm, när man kan bo så mycket billigare på annat håll och få bättre livskvalitet på köpet.
Har man "vanligt" jobb i sthlm hade jag övervägt att flytta någon annanstans.
Det beror nog på vad man uppskattar i livet. Det finns alltid saker att göra beroende på vad man tycker är meningsfullt. Om man vill stressa ihjäl sig frivilligt och betala för dyrt boende får man givetvis göra det om man vill.
Exakt. I USA är det ofta precis tvärtom. Alla rika bor utanför städerna i svindyra mega-hus. Det är oklart varför bostäder prissätts på detta sätt i Sverige. Man kan bo oerhört billigt i större delen av landet fortfarande och såldes kan det inte vara tal om några bostadsbubblor på långa vägar ännu.
New York är med stor marginal USA:s största stad. Sthlm är med stor marginal Sveriges största stad. I båda städerna är det vanligt att de rika bor centralt i lägenheter. Betänk också att Sverige är geografiskt stort och glesbefolkat. Att det sker en stor koncentration blir därför naturligt gällande näringsliv, kultur etc.
För mig finns det bara en storstad i Sverige, Sthlm. Samtidigt har jag bekanta som är inflyttade från New York vs. Moskva som beskriver Sthlm som "like the countryside".