Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Du har fel om allt. Allt är rungande fel.
Du kräver att jag är konstant precis i det jag skriver medan du själv tillåter dig att att vara så oprecis som du vill. Med tanke på att jag har fel om allt och det "alltid" är "rungande fel" så kanske du skall "kritisera" de andra användarna. Du får antagligen mer ut av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Gick Zelenskyj till val på, att en röst på honom var en röst för USA:s proxykrig? Skulle du kunna utveckla hur du tänker?
Jag vill nog undvika att diskutera Ukraina i den här tråden. Volodymyr Zelenskyj gick till val på fred med Ryssland men han tog order från Storbritannien och USA som absolut inte ville ha fred med Ryssland. Detta påpekades också av den då israeliska statsministern Naftali Bennett i israelisk TV. Enligt Bennet hölls ett fredssamtal mellan Ryssland och Ukraina tillsammans med Israel. Dessa var framgångsrika. USA och Storbritannien sade dock till Volodymyr Zelenskyj att inga förhandlingar skulle fortgå med Ryssland. USA och UK tvingade sedan Zelenskyj att avbryta förhandlingarna med Ryssland. Detta enligt Bennett.
Det skall nämnas att Zelenskyj valkampanj finansierades av en liten grupp ukrainska oligarker samt av USA, EU och Storbritannien. Volodymyr Zelenskyj är en ofrivillig proxykrigare. Det betyder inte att han saknar agens och inte kan fatta egna beslut men han är en "proxy". Om han överlever kriget kommer han antingen omlokaliseras till sitt villa i Florida.
Ett av de största problemen du möter som väljare är att du inte förstår det politiska spel som sker utanför öppna debatten. Det gäller svenskar, amerikaner och utan tvekan ukrainare. Vi vet inte eftersom vi inte delges tillräckligt med information och den information vi faktiskt får tenderar att vara falsk, förvriden eller tillrättalagd för att gynna ett visst mål.
Skälet till varför Danmark tänker införa en lag som förbjuder koranbränningar beror med största sannolikhet på att USA har sagt åt den danska regeringen att göra detta. Antagligen för att få med Sverige i NATO. Joe Biden medgav detta öppet i en intervju med CNN om jag inte missminner mig. Detta är dock inget som kommer diskuteras öppet i Danmark eller i internationella medier. Ett förbud av koranbränningar är dock något som sker i det öppna. Det pågår en debatt i Danmark (om än vinklad av media för regeringens fördel) och om danskarna inte vill se ett förbud kan de rösta på något parti än Socialdemokraterna. Det partiet skulle då behöva ta en diskussion med USA. Antagligen skulle även det partiet böja sig.
Jag är som sagt medveten om en lång rad politiska, ekonomiska, sociala, demografiska osv. variabler som förklarar varför samhället går åt ett visst håll. Jag tycker ändå jag har visat på den kunskapen i den här tråden genom åren. Min poäng är dock att det i slutändan kokar ned i ett eget val. Visst - det finns påtryckningar från USA, EU och resterande länder att Sverige skall ha öppna gränser men samtidigt kan svensken också rösta. Det går att förändra men det kräver att svensken vill se en förändring och jag är inte så säker på att svensken vill förändra något. Det måste antagligen bli sämre för att det skall bli bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lantarbetaren
Och när tror vi att det kommer skrivas böcker om utgivna av "anständiga" förlag eller drivas seminarier på "anständiga" universitet eller framföras i "anständiga" MSM i Sverige om ukrainska folkets konsekvenser av ovan citerade enkla fakta?Det blir som svenska MSM och över hela jävla skiten över universiteten och förlagen gällande upplysning, rapporter och böcker för svenska folket om Chile efter Allende och... hör och häpna... Chile som Sydamerikas mest framgångsrika land efter 20 år efter kuppen. Alltså ingenting och aldrig för svenska mediekonsumenter om Ukrainas tragedi med och efter ståuppkomikern.
Om västvärlden förlorar kriget i Ukraina kommer NATO tappa massivt förtroende. Ukraina är den absolut starkaste proxy som USA någonsin har haft. NATO och EU har tränat Ukraina sedan 2014. Det handlar inte om träning i terroristaktivitet men riktig militär träning. NATO och EU har skickat i princip alla typer av vapen till Ukraina samt enorma summor pengar. Detta är ett unikt åtagande för USA och NATO. Det sker också öppet. Precis som med invandringspolitiken har våra eliter gått "all in" på Ukraina. Så det kommer bli ett hårt slag för "väst". Jag undrar också vad det är för böcker som kommer skrivas om detta efter vår sida förlorat. Operationen Condor i bland annat Chile var något annat - det skedde i stora drag i hemlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Vad är det om inte kollektivt självklander att som svensk säga att svenskarna får skylla sig själva? Förklara distinktionen mellan att ha skuld till en utveckling eller få skylla sig själv för den? "Hörni, det här är rätt åt oss! Vi bara vill ju gå under, amirite?" är inte något som de självräddande svenskarna kommer säga till varandra. Däremot kommer hatiska utgrupper hävda att allt är vårt eget fel och rätt åt oss, vilket är fullgott skäl att inte internalisera lögnen och inte acceptera den från någon inom den svenska solidariteten.
Jag förstår "kollektivt självklander" som "kollektiv skuld". Jag anser inte att "alla" svenskar är skyldiga. Jag är har bara en marginell skuld till Sveriges förfall. Vad jag säger är att en majoritet av svenskar har röstat mot sina intressen och gjort det sedan 1945. Detta handlar inte bara om en generation men flera generationer. Slutsatsen jag drar är därför att en majoritet (över generationer) anser att det Sverige går åt rätt håll och inte röstar emot sina intressen. Eftersom det är så pass många svenskar (en överväldigande majoritet) måste svenskens röst de facto ses som legitim.
Det skall nämnas att väldigt många svenskar gynnas av nuvarande migrationspolitik. Det skapar en klass av lärare, socialarbetare, biståndshandläggare och andra lägre tjänstemän. Antalet anställda i staten samt lönerna i offentlig förvaltning har växt explosionsartat under decennier. Vidare skapar migrationen anställningstillfällen i näringslivet i och med en ökad konsumtion - ergo. IKEA får fler kunder. Vidare får branscher med låga marginaler så som restaurang, städ, hotell osv. möjlighet till billig arbetskraft. Även om det pågår ett gängkrig i Sverige är detta högst temporärt. Det kommer lugna ned sig när invandrargängen löser sina duster.
För många har Sverige inte kvalitativt förändras till det sämre - invandringen till trots. Visst - arbetslösa, sjuka, fattiga och fattigpensionärer osv. får det sämre. Arbetslösheten är hög för att inte tala om (under)anställningarna. Yttrandefriheten och privatlivets helgd är naggad i kanten. Propagandan som kommer från media och andra institutioner är obehaglig - i synnerhet uthängningarna.
Å andra sidan. Vad bryr du dig om kollektivtrafiken när du ändå åker bil till jobbet och är du över 30 är du antagligen inte ute och rör dig i krogmiljö. Vidare, vad bryr du dig om institutionernas kvalitet? Visst, skolorna och universiteten är bedrövliga men det finns bra skolor i de yttre kranskommunerna och högskolor som KTH, Handels, Lund och Uppsala håller fortfarande någon sorts kvalitet. Det samma gäller sjukvården - är du inte pensionär behöver du sällan söka vård. Tandvården är dyr men är du lägre medelklass bör du ha råd med den så länge du inte råkar du för något exceptionellt medicinskt problem. Så länge du tillhör den lägre medelklassen eller befinner dig högre upp kommer du inte se destruktiviteten. Du kan dock observera det i data.
Det skall nämnas att pengarna är på väg att ta slut i den bemärkelsen att Sverige inte har råd med det som Sverige en gång hade hade råd med. Du betalar ungefär samma skatt men får ut mindre. Vi befinner oss nära höjden av Lafferkurvan så politikerna kan inte höja skatterna så mycket mer. Att pengarna är på väg att ta slut blir allt mer påtagligt i kommuner och länen. I mindre utsträckning i staten.