Citat:
Ursprungligen postat av
sprithitler
Statistiken är tydlig att den kvinna som försvarar sig med kniv eller pistol löper oerhört mycket mindre risk att bli utsatt för fullbordat övergrepp än den kvinna som inte försvarar sig.
Sunda vapenlagar är givetvis inte den enda faktorn som påverkar kriminaliteten. Men de påverkar. Om fascism funkade skulle Chicago vara USAs tryggaste stad.
Att sedan jämföra USA med Sverige r även det att jämföra äpplen med apelsiner, de vita i Sverige är homogena. Så icke i USA. USA är byggt av äventyrare, skurkar och outcasts, det sätter sina spår. USA är ett ungt land, det sätter sina spår.
Men vi kan se att du ännu inte visat någon statistik för att införande av shall issue ccw leder till ökade vapendödstal på de flesta håll i USA där det genomförs.
Förklara också för mig hur de kriminella skulle få så mycket fler vapen att varje buse skulle inleda varje brott med att trycka en pistolmynning i njuren på varje tilltänkt offer. Man bygger för sjutton om leksaker till skjutvapen för att beväpna sig. Tillgången är hög, men matchar inte efterfrågan. Hur skulle buset få fler vapen för att hederligt folk tillåts beväpna sig med licensierade registrerade vapen?
Problemet är konsekvenserna när fler får bära vapen så uppstår fler situationer rent allmänt.
Folk får känslan att de kan göra mer saker så länge de är beväpnade med vapen.
Återigen paradoxen där det inte spelar någon roll om man kan skydda sig bättre, risken att man blir ett offer har ändå ökat.
Fast nej vi kan göra liknande jämförelser runt om i världen med homogena befolkningar vs icke.
Sverige är ju i sig ett exempel på vad som händer när landet inte är så homogent.
Vi står ut i brottsstatistiken.
Ge mig ett exempel på där man infört lagen där tillgången till vapen innan var obefintlig?
Förklara också för mig hur de kriminella skulle få så mycket fler vapen att varje buse skulle inleda varje brott med att trycka en pistolmynning i njuren på varje tilltänkt offer. Man bygger för sjutton om leksaker till skjutvapen för att beväpna sig. Tillgången är hög, men matchar inte efterfrågan. Hur skulle buset få fler vapen för att hederligt folk tillåts beväpna sig med licensierade registrerade vapen?
Svaret är enkelt, vapen kan stjälas.
Om din glock säg är värd 20 000 på den svarta marknaden så är du ett måltavla. Då kan två st beväpnade med pistol gå fram till dig och rikta sina vapen mot dig och be dig antingen lägga vapnet på marken eller att de plockar det ifrån dig.
Ska du försöka dra vapnet när du redan har en pistol mot din överkropp från 2 m håll av säg 2 personer?
Vidare så kan ''hederligt folk'' som inte är dömda för brott använda sitt vapen för brott.
Bara se på hur många i Sverige som dras med psykisk ohälsa?
Folk som går runt med depression, Sverige är hopplöst, jag borde göra si och så osv.
Ska dessa går runt med skjutvapen?