Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Ingen ska dömas utan solid bevisning enbart på sitt erkännande heller. Det är väldigt viktigt.
Tror man på Johannas beskrivning om vad som hänt, måste den också hålla för faktagranskning av fynd etc. Vilket den verkar göra.
Det är då rätt uppseendeväckande att tro på i princip alla detaljer Johanna beskriver - men lyfta bort hennes beskrivning om hur hon kunde ta stryptaget på Tove medan Maja höll fast Toves händer.
Varför vill ni som tror på Johanna inte tro på just det - när alla övriga omständigheter talar för att det måste gått till så?
Lagen är väl så, att det inte räcker med ett erkännande.
Och det finns några sker som styrker Johannas berätelse, medan andra inte gör det.
Dunsen, med efterföljande dunsar som grannen beskriver kan stämma ihop med den fällning som Johanna säger att hon gjort, då Toves huvud och rygg ska ha fått sig en rejäl smäll. Rättsläkaren skriver i utlåtandet att skadan i huduvet kan ha tillfogats genom det även kan ha tillfogats skada på huv
A 149/98 ff
"Den påvisade sårskadan i bakhuvudet (nr 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr 98)har utseende som starkt talar för att den orsakats av fokalt anlagt trubbigt våld med ett mindre hårt föremål eller föremål med liten anslagsyta. Vidare har skadan utseende och lokalisation som är förenliga med att den orsakats av annan person genom slag med ett sådant föremål. Att den uppkommit till följd av islag i/stöt mot föremål i omgivningen ( t ex knoppen på väggskåpet i badrummet, ventilationsrören eller liknande) i samband med fall ner hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."
Det finns iaf mjukdelsblödningar på Toves hals, som överensstämmer med det symmetriska tumgrepp som Johanna beskriver att hon tagit med båda händerna framifrån. Toves tunga ska ha legat upptryckt mot övre gommen och täppt till svalget, vilket överensstämmer med Johannas berättelse att tungan kommer ut på slutet på ett konstigt sätt.
Från förstydligandet:
"
Tungan står ovanligt högt upp, fyller nästan ut munhålan och ligger an
mot gommen och svalget."
Johanna berättar ju också om att Tove kan ha kommit åt duschstängerna på något vis, vilket stämmer med Toves DNA där.
Johanna är inte trovärdig vad gäller durationen på greppet enligt rättsläkare AL och JB, och jag utgår från att den kvinnliga rättsläkaren från det rättsmedicinska rådet har samma uppfattning?
Jag känner mig även osäker på den sk fällningen. Johanna har all anledning att mörka ett hårt slag med tillhygge i huvudet. Ett sådant slag, indikerar på försök till mord, mer än en en fällning utan medhavt tillhygge efter en "kränkning", dvs impuls, gmf med viss planering. Ett fall i golvet efter sett slag kan stämma överens även med ett sådant övergrepp.
Johanna kan också ha tagit ett hårt grepp om Toves huvud för att slå det mot golvet. Skadan i ögat, hur har den upkommit? Kan Johanna ha dunkat Toves huvud så det kommit på duschstången? Därav såret, eller har det uppkommit i samband med fallet?
Johanna nämner också att Tove sparkat mot henne. Kanske detta stämmer, kanske vill hon bortförklara det uppenbara dödsögonblicket då Tove får de konvulsioner, som var och en förstår är mycket allvarligt.
Enligt mig finns det vissa saker som tydligt stöder delar av Johannas berättelse, med det kvrstår frågetecken i andra delar.
Du frågar hur man kan tro på alla delar som Johanna beskriver, men att inte tro på hur hon kunde ta stryptaget för att Maja höll i Toves armar:
"
Det är då rätt uppseendeväckande att tro på i princip alla detaljer Johanna beskriver - men lyfta bort hennes beskrivning om hur hon kunde ta stryptaget på Tove medan Maja höll fast Toves händer.
Varför vill ni som tror på Johanna inte tro på just det - när alla övriga omständigheter talar för att det måste gått till så?"
Det gör jag alltså inte.
Dessutom beskriver Johanna ett förlopp som jag inte ser som trovärdigt.
Jag är otroligt skeptisk mot hela berättelsen, där Johanna beskriver en visning av lägenheten och badrummet där Tove förolämpar henne.
Där finns stora skäl för Johanna att mörka t ex att hon tvingat/puttat in Tove i badrummet, slagit henne i skallen med tillhygge, att Tove blivit mycket mer medvetandepåverkad än att hon kunnat prata (Vad fan håller ni på med), och så vaken och att Tove kunnat sparka mot Johanna och ta strupgrepp på Johanna, vilket skulle indikera att Tove inte alls var särskilt påverkad av smällen i hucudet och att Johannas grepp mot Tove, var i självförsvar och inte ttaget mot en värnlös och mycket påverkad Tove.
Tänk själv hur det låter för att beskriva ett alternativ där Johanna tränger in Tove i badrummet helt plötsligt när Tove är på väg hem, har med sig en hammare bakom sin rygg. Slår med hammaren i bakhuvudet på Tove som faller handlöst ner i golvet. Johanna gränslar henne och tar tag i huvudet, råkar komma åt Toves vänstra öga. Tove är medvetandepåverkad men inte död, och Johanna dunkar hucudet så det kommer åt stången, vilket skapar ett sår. När Tove inte längre visar på motstånd tar Johanna grepp om Toves hals, och håller kvar länge trots att Tove verkar mer eller mindre medvetslös och också inte visar tecken på att kunna göra adekvt motstånd.
Först när Tove får kramper och Toves tunga kommer ut, då släpper Johanna taget. Det kan ha kommit en uppstötning upp i sambande med detta, liksom urinavgång.
Naturligtvis pekar allt detta på ett helt medvetet mord.
Joanna behöver justera sin berättelse isf för att det ska se mer ut som en impulsiv handling och delvis i självförsvar. Det blev en olycka, något som Johann inte kunde förutse, till skillnad mot ovanstående version.
Så, nej.
Jag litar inte alls på Johannas beskrivning, och lyfter bort hur hon kunde ta strypgreppet.
Att du tänker att jag lyfter bort hur Johann kunde ta strypgreppet, det beror ju på att du serpå detta som en sanning (hur hon kunde ta greppet), därav att jag "trollar bort" det.
Jag tror att den enda som trollar, det är Johanna här. En stark förvrängning av det som hände.
Jag tror att Johann mycket väl visste vad hon skulle göra med Tove i badrummet. Det fanns en viss planering i hennes huvud. Med eller utan tillhygge.
Det är bestämda grepp och det är inget fumlande här. Greppet har gjort stora avtryck i djupa muskiulaturen och i en halsartär. Det visar på ett medvetet grepp med stor styrka.