Citat:
Ursprungligen postat av
Nonitotta
Tack för svar. Ja det är ju då att man tittar som genom en tunnel efter bevis och indicier och brister en länk i kedjan då faller allt och de skyldiga kan gå fria.
Att Maja kan frias från själva mordet men inte från gravfridsbrottet, det kan hända. Men kan verkligen Johanna frias från mordet? Det vare kränkande för Toves familj och ytterst oförståeligt för de flesta.
Att det är mord är ju bevisat av rättsläkarna. Johanna har själv erkänt. Det Var bara J, M och T i lägenheten. Johanna kan bara inte gå fri från detta, eller vad tror du.
Sent svar igen, jag har nog ha en traumatisk bindning till denna tråd. Datorer kan suga in människan i en skenverklighet där små men hyperintelligenta spindelliknande väsen vill ta sig in i våra hjärnor och deras mål är att själslig kyla ner människor så att vi blir robotliknande, detta vet många men få vågar tala om det. Men slutpredikat om detta
Hur som helst håller jag med dig om att Maja mycket väl kan frias från mordet men såklart inte för gravfridsbrottet. Bevisningen kanske inte räcker, tyvärr.
Även om det vore förskräckligt illa: när jag läste FUP så var det så tydligt att hon är medverkande på mordet. All tystnad när hon fick svåra frågor, förhöret påminde starkt om när hon blev konfronterad för sprayning av en kompis bil. Hon nekar och nekar tills hon blir överbevisad.
Sedan fick Maja all tid i världen i häktet att i lugn och ro skriva ner sina tankar på papper: vad hon kom fram till. Ingenting.
Skrattretande var också hur hon skulle få in sina sovstunder, i tid och otid hade hon minsann sovit. Tragikomiskt så det räcker och blir över. Att människor kan tro på vad hon säger är en gåta för mig, men i en demokrati får man respektera avvikande åsikter, man får vara tacksam att man inte bor i en diktatur
Johannas och Majas relation kan jämföras litegrann med en hund och dess matte. Vad är det hunden önskar få från den människa som den står närmast?
Hunden (Maja) brinner av en djup kärlek till sin matte och vill bli älskad tillbaka. Som Majas pappa sa skulle Maja kunna gå väldigt långt för att skydda Johanna. Hur långt då? Att gå över lik 2022-10-16?
Tveklöst.
Om denna människa, Tove alltså, tidigare varit Johannas ärkefiende. Om denna människa samma ödesdigra kväll gjorde verbala anfall mot Johanna. Skulle Maja tagit Tove i försvar så skulle Johanna inte sett det med blida ögon. Kanske skulle Johanna rent av övergivit Maja då, det värsta man kan göra mot en hund. Men det hade Maja inte en endaste tanke på, de agerade i samförstånd före mordet, under mordet och efter mordet och även den första tiden i häktet.
I vilken grad Maja blivit styrd av Johanna innan denna händelse spelar ingen roll för utfallet. Tove hade inte en chans att försvara sig mot två motiverade, ilskna bestar. Oavsett om Maja var manipulerad av Johanna, oavsett om Maja hade en nedsatt förmåga att tolka omvärlden så var det två mot en.
Ett ytterst fegt, kallblodigt och utdraget tortyrliknande mord som ingen människa ens vill tänka på.
När det gäller Johanna så är jag övertygad om Göta hovrätt fastställer livstidstraffet. Jag tvivlar inte på att Professor Eriksson är kompetent, men han kommer inte kunna trolla med knäna. Frågan är om Clea kommer att överklaga till Högsta Domstolen. Nog för att hon är en streber av klass, men tveksamt ändå. Tror inte HD tar upp detta fall. HD tar upp hundra fall av flera tusen.
Hade Johanna haft is i magen och hävdat nödvärn/självförsvar istället för erkänna att det var strypningsolycka på tio sekunder då är det ju åklagarens jobb att motbevisa detta.
Enligt en del skribenter här så spelar det ju ingen roll om hon hade skråmor eller inte så Johanna kunde hävdat att Tove fick ett raseriutbrott och var nära att döda henne. Maja låg ju och sov eller något så Johanna kunde hävda vad som helst. Vad hade Rullman sagt om detta.
Som Heretic och Zurfarn redan skrivit så var Johanna övertygad om att Maja redan berättat om mordet i dess helhet. Maja hade ju berättat om dumpningen så Johannas chock över att Maja inte berättade hur hon (Maja) höll i Toves händer är absolut inte teater, inte enligt min uppfattning.
Vad tror du själv?