2023-09-18, 19:05
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
https://sverigesradio.se/artikel/forhorsledarna-sa-fick-vi-18-aringen-att-beratta-om-tove

Här intervjuas Gunilla Karlsson och menar att den nya strategin gav ett genombrott i förhör med Maja.

När det gäller dumpningen ja. Men inte vad som hände i lägenheten.
Citera
2023-09-18, 19:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har vi något bevis för Majas förhållningssätt vid tiden för bränderna eller har vi bara hennes efterhandsberättelse? När det gäller hennes agerande på Nöjet så har vi en berättelse från ett oberoende vittne, och det är oerhört mycket starkare bevismässigt än Majas egen efterhandskonstruktion.
De få bevis för vad M säger om en av bränderna är maskade, så dem har vi inte fått ta del av och J besvarar flertalet frågor om dem med "Ingen kommentar".
Om inte M berättat hade vi inte vetat något, men sanningshalten har vi ingen aning om. Dock har bränderna bevisligen hänt.
Citera
2023-09-18, 19:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Detta inlägg och främst dom 5 punkterna längst ner i inlägget, fick mig att tänka på Dnepropetrovsk maniacs. Ett förödande exempel på vad som kan ske när en viss dynamik uppstår mellan två. Även där var den ena mer drivande.

Dom tillsammans övervann sin höjdrädsla genom att hänga ut från balkongräcken från 14 våningen. En tredje person som hade fobi för blod, blev senare inblandad. Då föreslogs att dom skulle tortera och lemlästa djur för att bli av med fobin. Detta skruvades till slut upp till över 20 mord.Alltså, hämningar och rädslor försvann och dom bidrog till varandras känsla och makt precis som du skrivit i punktlistan.
Fy Fabian vilket par du beskrev.
Ville läsa på innan jag svarade, hade helt gått mig förbi.
Kriminella par har funnits länge, men är underutforskat.
Kan nämna i förbifarten att fram till 2004 fanns endast en subgrupp inom FBI som hette
"compliant victim" beträffande kvinnliga förövare vid par, baserat på en minimal studie.

Det ger givetvis bias och vidare en skev bild ut i samhället likaväl.
Parbildning är oerhört komplext och Quick fix med psykopaten och offret/bytet är inte givet.

Som Dr Hickey nämnde så bidrar själva parbildningen att hämningar och rädslor försvinner, att det upplevs en slags ny styrka ihop. Finner detta med förstärkt självförtroende väldigt intressant och att deras psykologiska samverkan är ruggigt farlig.
Det är som sagt inte ens givet att det blivit mord var och en för sig.

Maja förefaller helnöjd med det som J tillförde henne - och i sin tur stärkte hon J i hennes galna sfär med sin moraliska flathet.

J är helnöjd i din tur som kan agera ut sina drömmar om hämnd och har en stjärnögd beundrare vid sidan.
Senast redigerad av develi 2023-09-18 kl. 19:33.
Citera
2023-09-18, 19:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag var visst lite otydlig med definitionen där Bra med klargörandet.

Så här står det i artikeln från RMV.
'Psykopati tillhör gruppen personlighetssyndrom och man kan säga att det är en allvarligare form av det antisociala personlighetssyndromet'.
Du var tydlig med vad du avsåg att få fram i den kopierade texten; att drag av psykopati hos J är uppenbara (även om ingen diagnos har ställts).

Det är onödigt att märka ord och tillrättavisa när budskapet når fram. En fortsatt diskussion kring ämnet förhindras därigenom.
Jag tyckte att det var en träffande beskrivning du hade citerat som går att applicera på J. Absolut.

Alla som har mött personlighetstyper med många antisociala drag oavsett sammanhang, genomskådar med all säkerhet J:s alltigenom falska och manipulativa väsen. Både via textinnehåll och inte minst under rättegången.
Citera
2023-09-18, 19:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
En av FL var Gunilla Karlsson, välkänd för en mjukare linje som kan fungera på vissa häktade. Efter en tid försökte man också bryta igenom Majas mur med den taktiken men det fungerade inte så bra alls.
Jag funderade över om det just var för att de var poliser, som M stod emot. De skulle ju berätta illharjenhistorian för polisen.

Någon form av behov av att berätta hade M ju, eftersom hon berättade för samsittaren.
Citera
2023-09-18, 19:41
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag funderade över om det just var för att de var poliser, som M stod emot. De skulle ju berätta illharjenhistorian för polisen.

Någon form av behov av att berätta hade M ju, eftersom hon berättade för samsittaren.

Mycket möjligt. Hon litar inte på poliser, hellre på en annan häktad kvinna (samsittaren) åtalad för grova brott. Det säger en hel del om Maja som person och den väg in i kriminaliteten hon hade börjat gå redan innan mordet på Tove.
Citera
2023-09-18, 19:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Var det enbart Majas behov eller kan samsittaren själv varit nyfiken och antagit en viss roll?
Det är ju liksom inte Påven Leo hon biktar sig inför...

Maja har ju uppenbart fått stöd i att hon ➡️ är a) oskyldig till mord och b) att J ska sätta dit henne.

Finner det helt bedrövligt att två häktade, (båda med misstanke grov kriminalitet med restriktioner) ens tillåts att sitta samman.
Det finns en påverkansrisk i smörjan.
Citera
2023-09-18, 20:09
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Jag var visst lite otydlig med definitionen där Bra med klargörandet.

Så här står det i artikeln från RMV.
'Psykopati tillhör gruppen personlighetssyndrom och man kan säga att det är en allvarligare form av det antisociala personlighetssyndromet.

Ja, prexix, i dagligt tal, talar man om psykopati som en underordning till antisocial personlighetsstörning.

Det blir intressant att se vart det tar vägen med Johanna. (Och den iskalla Maja❓)

De antisociala röjer sig ofta direkt, genom att de bara kör på och skiter i allt. Blånekar - med näven fortfarande i syltburken.

Psykopaterna är mycket halare, deras förmåga att hitta ömma punkter, deras kameleont-förmåga att ”spela normala” och smälta in i miljön gör dem farliga. Begåvade psykopater är ibland livsfarliga, urtyp Ted Bundy.

En av de vackraste beskrivningar jag hört på en konferens angående just psykopater är ”de lär sig texten, de lär sig att spela musiken, men de har aldrig någon resonanslåda❗️Glöm heller aldrig någonsin deras reptil-ögon i kontakten.”
Citera
2023-09-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, prexix, i dagligt tal, talar man om psykopati som en underordning till antisocial personlighetsstörning.

Det blir intressant att se vart det tar vägen med Johanna. (Och den iskalla Maja❓)

De antisociala röjer sig ofta direkt, genom att de bara kör på och skiter i allt. Blånekar - med näven fortfarande i syltburken.

Psykopaterna är mycket halare, deras förmåga att hitta ömma punkter, deras kameleont-förmåga att ”spela normala” och smälta in i miljön gör dem farliga. Begåvade psykopater är ibland livsfarliga, urtyp Ted Bundy.

En av de vackraste beskrivningar jag hört på en konferens angående just psykopater är ”de lär sig texten, de lär sig att spela musiken, men de har aldrig någon resonanslåda❗️Glöm heller aldrig någonsin deras reptil-ögon i kontakten.”

Träffande beskrivning.

Jag kom att tänka på denna artikel om Ted Bundy i Världens Historia (då du nämnde honom) Ger rysningar.
https://varldenshistoria.se/kriminalitet/kriminella/seriemordare/ted-bundy-usa-s-varsta-seriemordare
Citera
2023-09-18, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Uj vad du kan
Visste inte att du kunde den grejen att de brukar ha en roll när de sitter tillsammans..
"Kom känn dig trygg, ta en kaka.. jag lyssnar" "Vill du ha kaffe"
Hoppa med Malou efter 10´
Hon har ingen roll mer än att KV är knökfullt och hon är en slipad person ang support.

Vad är ett erkännande om brott mot giftefriden eg värt - om nu Maja hypotetiskt råkar ha varit delaktig i mord vill säga.
En ny ram att bita sig fast i efter 47 dagars blånekande?

Samsittaren lotsar henne rätt in i en offeroll, den lilla sköra grisen versus stora stygga vargen.

"jag känner mig lite kanske som en extramamma för henne här inne."

När hon inte är den rara morsan så identifierar hon sig med Maja:
"Maja, som med min bakgrund, har inte haft vänner eller, varit mobbad och såna saker.."

"(..) det här är en ung tjej som har åkt med på ett bananskal som inte skall sitta där hon sitter. "
Citera
2023-09-18, 20:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Finns ca 10 olika sk personlighetsstörningar. Psykopati är INTE en av dessa, psykopati är ett (högst obehagligt) personlighetsDRAG.
Vad menar du med att diffa på p-störning och ett personlighetsdrag som nån sorts highlight?
Jag fattar inte vad du vill betona alltså.
Självklart är inte psykopati nån annan störning, dvs lika lite som nån annan är psykopati.

Psykopati är den allvarligaste personlighetsstörningen (idag betecknat syndrom) och faller in som en betydligt snävare subgrupp under antisocial personlighetsstörning via tillägget psykopatiska drag.
Det är dock indelat i Faktor 1 (dvs facett 1 och 2 - de personlighetsdrag som påverkar interpersonellt) och Faktor 2 (facett 3 och 4, dvs bedömning av impulsivt beteende el antisocial livsstil) ang pcl-r.
Citera
2023-09-18, 21:04
Medlem
(Tyvärr) och (Tyvärr) samt (Tyvärr)

Fröken Janss*n citat: " Nej hon var ju med och hon rörde liksom Tove också då, så att säga. Maja var med. Mmmm, (Tyvärr) så var hon ju det " ... slut citat/

Beträffande om Maja gick och lade sig.

Fröken Janss*n citat: " Nej det gjorde hon inte,
(Tyvärr) ... utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig (Tyvärr) ... slut citat/

Det Fröken Janss*n tidigare ville få framfört var.

(Tyvärr) så får Maja stå för sina egna konsekvenser trots att det är min närmaste kamrat.

Jag tänker inte❗ta på mig hela skulden själv, det vill säga, (Tyvärr) Maja, det kan jag inte.

Man skall också ha i åtanke till det ovan skrivna, att Fröken Janss*n kanske samtidigt tyckte, att det var tragiskt att hennes kamrat Fröken H*llman blev involverad, men❗att hon får ta sina konsekvenser för vad hon tidigare varit med om, och gjort.

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in