2023-09-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Tror inte att varken J eller M hade lugnat ner sig, de fick varken gehör från vakter eller polis. Märk väl att även Maja hyste agg mot Tove där och då och ville ha T utkastad från Nöjet.
Båda två var nog införstådda med att de skulle göra T illa, om det endast hade varit J som önskade det så hade hon knappast nämnt det i förhör, hon trodde nog att M redan kvittrat om den planen.

Jag förstår inte att de som bortförklarar M medverkan kan blunda för att M medverkade till att få hem T till J bostad
Det stämmer nog bra där som J säger att de ville ge igen
Båda var med på att ge igen
Skulle Maja då bara släppa det helt när de kom in i bostaden och gå direkt till sängen och somna på 2 sek
Jag tror absolut inte att hon svek J här och hon själv var arg på T
Citera
2023-09-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag förstår inte att de som bortförklarar M medverkan kan blunda för att M medverkade till att få hem T till J bostad
Det stämmer nog bra där som J säger att de ville ge igen
Båda var med på att ge igen
Skulle Maja då bara släppa det helt när de kom in i bostaden och gå direkt till sängen och somna på 2 sek
Jag tror absolut inte att hon svek J här och hon själv var arg på T

En tanke man får i det här sammanhanget är vad JJ menar att MH gjorde i säg en halvtimme mellan 02 och 02:30 rent socialt medans JJ pratade med Tove i köket.

Finns ju ett litet tomrum här eller vad man ska kalla det.

JJ hävdar att Tove dödas ”direkt” efter att de kom hem och det var MH med på.

MH menar hon mådde illa, gick och la sog och var uppe 02:19 och sen la sig igen.

Vad menar då JJ att MH gör mellan säg 02:00 tiden och till 02:40?

Alltså i JJ:s version där dunsen sker typ 40 minuter innan grannen menar att den hörs?

Samtidigt så säger hon att grannen knackar på vid 02:30 så det är lite snurrigt ju.

Vi vet att hon memar de sitter där och ska ta lite puls och fixa och de sitter på golvet i vardagsrummet och JJ går lite fram och tillbaka. Men vad menar hon att MH gör i kanske en 30-45 min där innan JJ åker till McD utöver sitter på golvet?

Det har jag inte fattat liksom. Och finns det en redogörelse i förhör där hon berättar vad MH gör under 30-45 min så måste det vara påhitt väl för det gick ju väldigt kort tid från 02:40 (grannen hör duns) tills de sitter i bilen?

Vissa menar att JJ inte kan ljuga om MH:s medverkan, men hon bör ju behöva ljuga ihop vad som händer i typ 30-45 minuter efter våldet enligt hennes version för i verkligheten handlar det om minutrar efter dunsen som grannen plingar på ju?

Och då är frågan om hon kan ljuga ihop 30-45 min aktivitet efter hemkomsten till lgh kan hon då även ljuga om MH:s faktiska medverkan?

Ovanpå det har vi det korta förloppet vid strypning 10 sek som alltså är starten på de 30-45 minutrarna det då ska dröja tills hon åker till McD. Och som sagt vad menar hon att MH ägnar sig åt då?
Citera
2023-09-28, 16:24
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Domstolen kan inte gå på det som sannolikt har hänt. De måste gå på det som är bevisat bortom rimligt tvivel. Så står det i lagen.

De kan alltså inte dra ihop en dom av grejer de hittar i en lattjolajban-låda.

Du skriver ”JJ hade sannolikt varken fått hem Tove, lyckats övermanna henne och definitivt inte lyckats strypa Tove utan knappt en egen skråma om inte MH varit med.”

Det finns inga bevis som talar för att det du skriver kan kopplas till MH:s skuld i detta.
Tove följde med frivilligt och då kan man tänka sig att det beror på att JJ har lugnat sig och så även Tove på nåt sätt.

Övermanningen och motvärnsskador är omtvistad med stöd åt båda hållen i rättsmedicinens utlåtanden.

Nej JJ hade kanske inte orkat släpa på Tove men det kanske hon skulle ha tänkt på innan hon utövar dödande våld mot Tove? I ett efterföljande scenario då sen JJ ber MH hjälpa till är inte bevis i sig för att MH är delaktig i det dödande våldet.

I teorin hade JJ kunnat få ut Tove nerför trappan till bilen, men det hade varit en lite mer högljudd operation kanske kan man tänka sig. Omöjligt var det inte.

Är du så övertygad att rätten dömer efter vad som ”sannolikt” har skett och inte efter faktiska bevis eller avsaknaden av båda?

Men skärp dig, med ditt resonemang så finns det inte bevis för Johanna heller, det var bara Maja, Johanna och Tove i lägenheten.
Det kan lika gärna vara Maja som ströp Tove för Maja kände sig kränkt när hennes kk blev intresserad av Tove.

Du tar det som sanning att Johanna sa att det var hon som höll händerna runt Toves hals men när hon säger att Maja höll Toves händer så ljuger hon?
Johanna kunde lika gärna sagt att det var Maja som höll händerna runt Toves hals som den psykopat och onda människa du anser att hon är men det gjorde hon inte.

Du tror att Maja höll käften i flera veckor när Tove låg ute och ruttnade för att Maja är oskyldig?

Det blir bara ord mot ord om dom inte börjar tala sanning
Citera
2023-09-28, 16:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag minns att jag blev överraskad efter att ha läst FUP första gången. Det, för att den bild jag hade av Maja inte stämde överens med den som framträdde i fup. Med bakgrund av hennes diagnoser och hur hon framställts av några av hennes vänner i yngre dar, så inbillade jag mig att hon var både skör, omtänksam och på gränsen till sammanbrott i sin isoleringscell.

Vid just denna del av förhöret från 31/10 gick det upp för mig att jag haft fel uppfattnign. Här trodde jag hon skulle bryta ihop och berätta efter pausen hon ville ha.

Maja, jag tror att du har mer att berätta om den här natten än vad du gör, jag tror att
du väljer att försöka skydda någon istället för och lyssna på dig själv. Så känner jag
spontant, det behöver inte vara så, men tittar man på det här så känns det så Maja.
Du måste tänka på dig själv nu, vi snackar inte om ett snatteri på ICA.
Nej, (lång tystnad)

Vi har inte hittat Tove än, hon har sina anhöriga, du vet ju själv hur glad du blev när
du fick prata med dina föräldrar.
Ja

Kan du hjälpa oss hitta Tove, så gör det, så någon annan får lite ro i sin själ också.
Ja. (lång tystnad).
Vet du var Tove är?
Nej
Säger du det här för att skydda eller hjälpa någon annan?
Nej
För du hjälper definitivt inte dig själv, det gör du inte Maja.
Vi är inte ens färdiga med tekniska undersökningar och resultat som kommer av det,
det kan komma in jättemycket, så är det så att du vet nånting så är det till din fördel att
du berättar det nu. Det är du som har valet, vi kan inte ta det åt dig, och du måste ta det
själv, jag har sagt det tre gånger nu tror jag.
Mm
Vet Johanna var Tove är då?
Nej, inte vad jag vet i varje fall. (lång tystnad)

Vill du ha en paus så måste du säga till?
Jag kan ta en paus
Paus klockan 13.39
Återupptas kl. 13.52
Är det något du vill berätta efter pausen?
Nää, nej.
Jag trodde, liksom du, att det skulle komma mer efter pausen och funderar nu över om det kommit mer om hon inte fått paus utan de kört vidare? Det verkar som att hon använde pausen till att samla ihop sig och ladda upp sitt motstånd i stället.

Min uppfattning svängde också, men inte helt om som din, utan bara till en osäkerhet. Falskheten hon uppvisade rubbade min pendel än mer, men ändå inte ända till ytterläge. Jag blir dock inte förvånad om domen står sig i HR, även om jag anser bevisningen tunn och lite bärande på gungfly.
Citera
2023-09-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Men skärp dig, med ditt resonemang så finns det inte bevis för Johanna heller, det var bara Maja, Johanna och Tove i lägenheten.
Det kan lika gärna vara Maja som ströp Tove för Maja kände sig kränkt när hennes kk blev intresserad av Tove.

Du tar det som sanning att Johanna sa att det var hon som höll händerna runt Toves hals men när hon säger att Maja höll Toves händer så ljuger hon?
Johanna kunde lika gärna sagt att det var Maja som höll händerna runt Toves hals som den psykopat och onda människa du anser att hon är men det gjorde hon inte.

Du tror att Maja höll käften i flera veckor när Tove låg ute och ruttnade för att Maja är oskyldig?

Det blir bara ord mot ord om dom inte börjar tala sanning

Domen i tingsrätten byggde på att JJ:s berättelse om hur hon ströp Tove passade så bra med grannens berättelse.

DOCK med undantaget att hon ligger typ 40 minuter tidigare än vad han gör i tidslinjen.

Domen mot MH byggde på JJ:s berättelse som enligt ovan passade så ”bra” med grannens berättelse.

Problemet är väl bara att domen mot MH bygger på stegserien 02:43 och där har tingsrätten gjort ett klavertramp.

Det är väldigt få i tråden som menar att MH är skyldig som är villiga att ens nämna 02:40, 02:43 och 02:45 osv utan man lutar sig mot JJ:s berättelse och ”tre gick in två kom ut” och liknande resonemang.

Det är alltså väldigt få som ”vågar” diskutera den faktiska omständighet som tingsrätten ”fällde” MH med vad gäller mord.

Rådmannen har ju i olika intervjuer berättat hur viktig den tiden var. Men nu när det visat sig att de åkt i nån form av mental tidsmaskin där rådmannen och nämndemännen så vill ingen här som menar att MH är skyldig ta i det beviset med tång?

Vad återstår då för bevis?

”De måste ha varit två för motvärnsskador bla bla bla och JJ har ju intygat det för här talar hon sanning fastän hon ljuger om 10 sekunder, tiden för våldet och liknande som att det då skulle löpa 40 minuter mellan våld och McD liksom.

Jag har ingen aning om vem som gjort vad men man måste ju vara lite ”puckad” om man inte fattar att 02:40 debaklet i tingsrättens dom är till MH:s fördel.

Ok med det skrivet så kan man då undra vad som händer med bevisningen om hovrätten menar att detta sker kanske runt 02:33 då?
Hur ska de först och främst komma fram till den tiden? Och hur ska de kunna avgöra m h a den bevisning som ligger att MH är med då?

Och i bakhuvudet har man då att JJ menar att våldet sker kort efter att de kommer till lgh på tal om hennes trovärdighet och annat.
Citera
2023-09-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Clea Sangborn är dagens gäst i P4 Extra i eftermiddag, om någon är intresserad. De marknadsförde henne genom ”Tove-fallet” så förmodligen säger de väl något.

Tack för informationen. Jag har lyssnat nu i efterhand. Inget direkt nytt om Tove-fallet utan mer om om Cleas jobb som försvarare. Och bland annat om vilka påfrestningar det kan innebära. Precis som till exempel Silbersky tidigare har hon fått en del otrevliga meddelanden i brevlådan etc. En del verkar ha svårt att förstå att en advokat inte försvarar brottet. Hon påtalar att en åklagare har statsapparaten till sitt förfogande, men en misstänkt har inte de resurserna, men ska däremot alltid ha rätt till en advokat som granskar åtalet. Ungefär så jag minns det. Väldigt kortfattat.

När jag lyssnade på radioinslaget kom jag att tänka på romanen Processen av Kafka. Huvudpersonen Josef K blir ju häktat utan att få veta vad han står anklagad för. Det är bra att påminna sig om varför advokater är viktiga i ett rättssamhälle.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-28 kl. 17:39.
Citera
2023-09-28, 17:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hur går dina tankar kring det här utklippta förhöret från 15/11. Jag tänker att hon antingen ljuger eller så begriper hon faktiskt inte varför Tove är ledsen.

M: Ja okej Hampus (ohörbart) heter han och hon hade då, jag minns inte riktigt vad men
Johanna hade sagt någonting i förtroende till Tove och Tove hade då gått och sagt det på ja på
festen då hos Hampus och då, ja och då så, så gick jag hem till Albin och ville prata med
Tove då om detta men ja, ja.

BF: Förklara lite bättre. Vad menar du? Jag gick hem till Albin sa du så?
M: Ja för Tove, Tove var där då fick jag veta. Eh, men ja just då så var Tove jätteledsen vad
hon hade gjort och så där så jag pratade med Albin istället då.

BF: Var det samma kväll eller? Som du gick hem till Albin efter den här festen eller hur ska
jag förstå dig?
M: Eh, Gud. Jag minns inte om den festen hos Hampus var samma dag som jag gick hem till
Albin och pratade med Albin då. Eh, Gud.

BF: Men du gick dit för att prata med Tove, var det rätt?
M: Ja.
BF: Men hon kunde inte prata eller?
M: Nej hon mådde bra och var ledsen över det hon hade gjort och så. Ja. Så jag fick prata
med Albin istället.

Edit

Här är A'lbins version.

Maja och Alexandra kom hem till mig och bankade på min dörr på kvällen efter
det. Då sov Tove hos mig. Då gick jag ner och sa åt dem, då kom Johanna också. De ville
prata med Tove om att Tove hade sagt till Hampus att Johanna sagt det här med otroheten
som Johanna berättade om på en dryckeslek på en fest. Då var Johanna inte glad på Tove.
Vad menar du med inte glad?
Hon var arg. Hon sa att hon skulle upp och prata med Tove i min lägenhet, för Tove skulle
enligt Johanna fan stå för det här.
Tove var jätterädd och jätteledsen. Hon grät och var upprörd. Hon har skurit sig sedan innan.
Och den kvällen hade hon tagit en av mina knivar och skurit sig. Det var första gången jag
såg det. Hon var så ledsen och upprörd. Jag tog ifrån henne kniven och lindade låret och såret

När var detta?
För ca två år sedan.
Vad gjorde Maja och Alexandra där först?
Jag vet inte. Jag var undrande över det med. Det var arga. De ville att Tove skulle komma ut
ur min lägenhet och prata med dem.
Min spontana tanke är att A formulerat sig på ett sätt som M uppfattat som hon säger. Eller oavsett vad han sagt, så har hon tolkat det på det viset. "T har ju gjort fel genom avslöjandet, så det är ju inte konstigt att hon ångrar sig och är ledsen över det hon gjort."

Men i ljuset av alla lögner, skulle det lika gärna kunna vara en ren efterhandskonstruktion.

Haken är, liksom med J, att ljuger man så mycket blir man svårligen trodd även då man berättar något som är sant.

Jag har dock ingen känsla om en tanke likt "Varför ska jag berätta något som är sant när jag ändå inte blir trodd?"
Citera
2023-09-28, 17:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu fattar jag inte igen.
Vilken energiförlust pratar du om att Maja har?

Du skrev om det i samband med empati:

Empati är inlevelseförmåga rent krasst sett. Ett mer spontant medkännande.
Att sen känna mer eller mindre för skilda saker är en annan femma.
Att folk inte går med öppna spjäll konstant säger sig självt, det vore rent kamikaze. Yrkesmässigt helt omöjligt om varje trauma skulle bäras med hem. Men det är snarare att agera professionellt för att mäkta med.
Om vederbörande saknar förmågan och känner sympati bränns ljuset i bägge ändar.
Sympati är nåt som ofta förväxlas och där riskerar en person att leva sig in till den milda grad att de egna emotionerna blir överdrivna.
Ett överdrivet tycka-synd som snare blir en björntjänst.
Där äter det energi om nåt.

Hoppar rätt ner i vaken hos en nödställd med påföljd att drunkna själv - istället för att mer metodiskt kasta fram ett rep och hala in personen varav bägge överlever (analogi).

Om du diskuterar empati i form av on/off till vardags är det mer likt en störning. I sin grövsta form kör psykopater ett on/off ang känslor och där är empatin out of order.
Lika fort som de blir upprörda eller gråtmilda så kan det övergå tvärt i ett skratt.
Det är således mer självcentrerat (än utåtriktat och varmt gentemot andra) och de reagerar med protoemotioner för snabb tillfredsställelse. Kan även ses där empati saknas hos NPD som, om möjligt, är ännu mer självcentrerade (det centrala i störningen, snarare än ett drag).
Du skrev:
"Sen vet jag inte riktigt om det suger energi om Maja tycker att hon fick ett lyft via Johanna och hakade på direkt som deras väninna beskrev.

Rent allmänt kan jag inte se den energiförlusten heller med tanke på vad hon klarat av parallellt då relationen varit i rullning.
Att orka läsa upp betyg, börja gymnasiet med musiktillägg och samtidigt ta körkort är inte dåligt ihop med deras framfart för övrigt."

Och jag nämnde inte M i samband med energiförlust.

Det förefaller råda en hel del begreppsförvirring i tråden där var och en lägger sin värdering i orden, vilket leder till missförstånd och feltolkningar.
Citera
2023-09-28, 17:30
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Domen i tingsrätten byggde på att JJ:s berättelse om hur hon ströp Tove passade så bra med grannens berättelse.

DOCK med undantaget att hon ligger typ 40 minuter tidigare än vad han gör i tidslinjen.

Domen mot MH byggde på JJ:s berättelse som enligt ovan passade så ”bra” med grannens berättelse.

Problemet är väl bara att domen mot MH bygger på stegserien 02:43 och där har tingsrätten gjort ett klavertramp.

Det är väldigt få i tråden som menar att MH är skyldig som är villiga att ens nämna 02:40, 02:43 och 02:45 osv utan man lutar sig mot JJ:s berättelse och ”tre gick in två kom ut” och liknande resonemang.

Det är alltså väldigt få som ”vågar” diskutera den faktiska omständighet som tingsrätten ”fällde” MH med vad gäller mord.

Rådmannen har ju i olika intervjuer berättat hur viktig den tiden var. Men nu när det visat sig att de åkt i nån form av mental tidsmaskin där rådmannen och nämndemännen så vill ingen här som menar att MH är skyldig ta i det beviset med tång?

Vad återstår då för bevis?

”De måste ha varit två för motvärnsskador bla bla bla och JJ har ju intygat det för här talar hon sanning fastän hon ljuger om 10 sekunder, tiden för våldet och liknande som att det då skulle löpa 40 minuter mellan våld och McD liksom.

Jag har ingen aning om vem som gjort vad men man måste ju vara lite ”puckad” om man inte fattar att 02:40 debaklet i tingsrättens dom är till MH:s fördel.

Ok med det skrivet så kan man då undra vad som händer med bevisningen om hovrätten menar att detta sker kanske runt 02:33 då?
Hur ska de först och främst komma fram till den tiden? Och hur ska de kunna avgöra m h a den bevisning som ligger att MH är med då?

Och i bakhuvudet har man då att JJ menar att våldet sker kort efter att de kommer till lgh på tal om hennes trovärdighet och annat.

Vi har ingen aning om när mordet skedde, personligen tror jag att det skedde kort efter att dom kom hem som jj säger.
Tiderna lägger jag ingen vikt vid alls, jag tror varken att Johanna eller Maja hade sina mobiler med in i badrummet.

Det är alltså fem minuter du menar som visar på att Maja är oskyldig?
Dunsarna kan också ske i princip när som helst t.ex när Tove kämpar för sitt liv, det kan också vara så att dom tappar Tove i golvet några gånger när Tove ska flyttas, en död kropp blir väldigt väldigt tung.

Jag vet inte vad som gör dig så säker på att Maja är oskyldig? Du får gärna berätta för mig hur två BBF
som är genuint tighta varför du VET att bara en av dom är skyldig, känner du mördarna?

EDIT: Glömde ju fråga om Johannas mobil var aktiv under hela natten? Ingen som lägger så mycket vikt vid bevis när det gäller Johanna, hon är redan dömd till att vara roten till ALLT ont...
Senast redigerad av Gold94 2023-09-28 kl. 17:42.
Citera
2023-09-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Vi har ingen aning om när mordet skedde, personligen tror jag att det skedde kort efter att dom kom hem som jj säger.
Tiderna lägger jag ingen vikt vid alls, jag tror varken att Johanna eller Maja hade sina mobiler med in i badrummet.

Det är alltså fem minuter du menar som visar på att Maja är oskyldig?
Dunsarna kan också ske i princip när som helst t.ex när Tove kämpar för sitt liv, det kan också vara så att dom tappar Tove i golvet några gånger när Tove ska flyttas, en död kropp blir väldigt väldigt tung.

Jag vet inte vad som gör dig så säker på att Maja är oskyldig? Du får gärna berätta för mig hur två BBF
som är genuint tighta varför du VET att bara en av dom är skyldig, känner du mördarna?

Jag har ingen övertygelse om att MH är antingen skyldig eller oskyldig. Det får hovrätten avgöra.

Men eftersom fallet ska diskuteras här i tråden så är det intressant att vända och vrida på dels hur tingsrätten har tänkt men även andra omständigheter.

Så när någon slarvar lite med argumenten i mitt tycke så ifrågasätter jag litegranna bara. Frågar hur tänkte du där typ.

Som nu när du inte lägger vikt vid varken tider eller mobiler. Och du tror på JJ angående när mordet sker.

Så här långt in i en tråd och rättsprocessen då vi börjar närma oss hovrätten dessutom så brukar det finnas en solklar ”lista” på bevis som upprepas gång på gång om någon är säkert skyldig till något.

Så min fråga är fortfarande var är den ”listan” med bevis vad gäller brottet mord i det här fallet gällande MH om nu beviset 02:43 i princip gått upp i rök? Alltså vad återstår att döma henne efter om rättsläkare dessutom är inne på att det är möjligt att begå detta brott som en GM?
Citera
2023-09-28, 18:05
Medlem
Det tycks med stor sannolikhet ha förhållit sig på ett sådant sätt, att Fröken Janss*n och Fröken Hellm*n vilka tidigare aldrig varit dömda för grova våldsbrott helt enkelt sagt gick över gränsen under natten den 16:e Oktober 2022 på grund av ett relationsmotiv och, som sedan slutade med ett mord på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-09-28, 18:09
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Jag har ingen övertygelse om att MH är antingen skyldig eller oskyldig. Det får hovrätten avgöra.

Men eftersom fallet ska diskuteras här i tråden så är det intressant att vända och vrida på dels hur tingsrätten har tänkt men även andra omständigheter.

Så när någon slarvar lite med argumenten i mitt tycke så ifrågasätter jag litegranna bara. Frågar hur tänkte du där typ.

Som nu när du inte lägger vikt vid varken tider eller mobiler. Och du tror på JJ angående när mordet sker.

Så här långt in i en tråd och rättsprocessen då vi börjar närma oss hovrätten dessutom så brukar det finnas en solklar ”lista” på bevis som upprepas gång på gång om någon är säkert skyldig till något.

Så min fråga är fortfarande var är den ”listan” med bevis vad gäller brottet mord i det här fallet gällande MH om nu beviset 02:43 i princip gått upp i rök? Alltså vad återstår att döma henne efter om rättsläkare dessutom är inne på att det är möjligt att begå detta brott som en GM?

Beviset handlar inte om 02.43 en människa blir inte dömd pga en tidpunkt och vad är det för lista du menar? Har Johanna också en egen lista?

Rätten går inte på känslor och vad dom tror tack och lov.

Om rättsläkaren sagt att det är möjligt att en GM kan ha utfört mordet (mot förmodan) så kan det ju fortfarande vara Maja som strypt Tove ensam.

Tove var en stark fotbollsspelare som jag är övertygad om att hon kämpade för sitt liv när överlevnadsinstinkten kickade in som att t.ex inte få luft.

Det är helt enkelt inte möjligt att Johanna kan gå fri från rivsår mm. En ensam tjej kan inte kontrollera en hel kropp, satt Johanna på Tove och höll fast hennes armar med sina ben samtidigt som hon stryper Tove så har hon noll koll på Toves ben som hon kan sätta i ryggen på Johanna.

Nog om det, vad är det för lista du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in