2023-09-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack, det var ändå vänligt av dig att förklara det. Tack!

Jag önskar att åklagaren hade varit mindre minimalistisk, tömt grannens mobil på det som var nödnvändit för att fastställa en säkrare tid för brottet, varit noggrannare med det som Avel nämnt bl a stegräknaren och det som kunnat göras för att säkra Toves icloud osv, allt för att få fram så mycket som möjligt av sanningen. Rekonstruktioner, som även rättsläkarna efteryste. Båda grannvittnena, dvs både son och far mm. Nya undersökningar av de utrymmen som Maja lämnat förslag på som gömställen för Toves kropp osv.

Det är mycket möjligt att man ändå inte fått klarhet i vad som har hänt, men ingen ska behöva riskera att dömas mot sitt nekande utan en robust utredning med en tydlig indiciekedja som ger svar på de frågor som ett indiciemål ska svara på: Var?, Hur?, Vem?, Varför?, När? och Vad?

Här tycker jag inte att man har fått svar på de frågorna vad gäller Majas del.

🤗🌹

Nej jag tror inte heller att vi kommer att få fram exakt vad som har inträffat.

Man kommer att utgå från indicier, vad som har hänt innan, vid dådet men också också efter, även om "efter" inte ska vara en bedömning för samförstånd till mord.

Om man ska vara riktigt klarsynt, skulle inte Johanna erkännt stryptaget på Tove kunde Johannas försvar fortfarande peka på en annan förövare alternativt dråp.

Den lista på "bevis" finns inte annat än för gravfridsbrott för de båda tilltalade, men det finns indicier samt Johannas erkännande som talar för något annat samt det som har skett tidigare.

Hade de båda tilltalade sagt att Tove snubblat och dött pga olyckliga omständigheter hade ÅK haft en jobbig uppförsbacke.

Jag reagerar på Johannas vittnesmål där hon använder ordet NI (vad håller NI på med) inte för att jag är urgammal men uttrycket NI är gammalmodigt om man menar en ensam person.

Tyvärr tror jag att de båda tilltalade har varit aktiva på mordet på Tove.
Citera
2023-09-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
🤗🌹

Man kommer att utgå från indicier, vad som har hänt innan, vid dådet men också också efter, även om "efter" inte ska vara en bedömning för samförstånd till mord.

Om man ska vara riktigt klarsynt, skulle inte Johanna erkännt stryptaget på Tove kunde Johannas försvar fortfarande peka på en annan förövare alternativt dråp.

Den lista på "bevis" finns inte annat än för gravfridsbrott för de båda tilltalade, men det finns indicier samt Johannas erkännande som talar för något annat samt det som har skett tidigare.

Hade de båda tilltalade sagt att Tove snubblat och dött pga olyckliga omständigheter hade ÅK haft en jobbig uppförsbacke.

Jag reagerar på Johannas vittnesmål där hon använder ordet NI (vad håller NI på med) inte för att jag är urgammal men uttrycket NI är gammalmodigt om man menar en ensam person.

Vad håller NI❗på med ... ja, det säger väldigt mycket.

Mvh/@JokerMannen

Ps: Mycket bra gjort av dig att reflektera på en sådan liten detalj ... Ds
Citera
2023-09-28, 22:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
🤗🌹

Reagerat hela tiden också på samma sak. Ingen använder ordet NI utan att mera flera personer.

Tyvärr vet jag inte om man kan säga utan förhoppningsvis döms båda mördarna i samförstånd. Vidriga kvinnor
Citera
2023-09-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Ingen orsak min gode bakterie ("Coli")

Jag skall åter igen läsa in mig bit för bit gällande Fröken Hellm*n:s tidigare emanerade lögner inför polisen och sedan skall jag därefter jämföra dom med Fröken Janss*n:s tidigare utsagor till polisen för att sålunda se vad jag på nytt kan komma fram till.

En sak är åtminstone jag väldigt säker på, och det är, att Fröken Hellm*n inte❗sov under tiden som hennes kamrat Fröken Janss*n ströp deras offer. Jag är också väldigt övertygad om att Fröken H*llm*n inte❗har haft någon form av Amnesía i samband med den aktuella tidpunkten den 16:e Oktober 2022 och, inte❗heller i samband med tiden strax efter mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies.

Mvh/@JokerMannen

Nej självklart sov inte Maja, ren lögn från den tilltalade.
Maja har ljugit sig igenom alla förhör samt försörjdt upptäckten av Toves kvarlevor.

Skam att få denna illvilliga individ, Maja, till oskyldig.

Ingen tanke på Toves föräldrar, syster, pojkvän och övriga släktingar och vänners oro och saknad.

För vad, sin kompis Johanna eller att dölja sin egen inblandning i mordet på Tove?
Senast redigerad av PR400 2023-09-28 kl. 23:05.
Citera
2023-09-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Precis. Jag fick i princip göra en ”digital Folke Pudas” för att övertyga åklagare och utredare att krympa tidsutrymmet för när MH kan ha sovit. Hur många minutrar det krympte framgår av tilläggsprotokollet.

Tyvärr saknas ännu sluttiden för 01:52 stegserie MH som de inte öppet redovisat. Men jag har påtalat avsaknaden av den. Den sluttiden kan ytterligare krympa tiden MH menar att hon sover med upp till tio minuter även om färre minutrar är mer troligt precis efter 01:52.

Så de som tycker jag håller MH om ryggen kan ju ta sig en funderare på varför kag då skulle ”böna och be” utredningen att lögga till sluttider och kolla en gång till efter skärmtändning och skärmupplåsning. Vilket var precis vad de hittade.

Det är beundransvärt att du har kunnat bidra till utredningen med din kunskap och jag hoppas att det togs emot med tacksamhet

Jag har upplevt dig i tråden som objektiv och inte hållt M bakom ryggen

Man får ha sina egna spekulationer men jag blir illa berörd av ett nervärderande och kränkande sätt mot skribenter
Det har skrämt bort flera från tråden och det är jättetråkigt
och tyvärr så fortsätter det trots att man säger ifrån

Det som gör att jag tror M ljuger
är just hennes sovschema
Jag får inte ihop det och att hon inte hört och sett någonting
Det är inget jag tror på
Finns det möjlighet att få se tillläggsprotokollet?
Citera
2023-09-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du är verkligen korkad.

Du har alltså inte ens fattat, att det vi inte förstår, är vilka bevis emot Maja som det är ni Majahatare menar finns som kommer få henne fälld för mordet på Tove!?

Vi har ju frågat efter dessa bevis RÄTT MÅNGA GÅNGER nu, men du har alltså fortfarande inte fattat att det är detta vi efterfrågar!?

Kan du presentera vilka de bevisen är?

Eller menar du helt plötsligt att det inte finns några bevis emot varken Johanna ELLER Maja och att bägge två därför skall frias? Är det nu plötsligt din ståndpunkt? Eller är din fråga ovan korkad i dubbel bemärkelse?

Äntligen ramlar polletten ner, Exakt, det finns noll zero bevis mot Johanna eller Maja till mordet på Tove.
Citera
2023-09-28, 23:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Reagerat hela tiden också på samma sak. Ingen använder ordet NI utan att mera flera personer.

Tyvärr vet jag inte om man kan säga utan förhoppningsvis döms båda mördarna i samförstånd. Vidriga kvinnor

Toves -”Vad håller ni på med?” hade ju kunnat återberättas av Johanna som -”Vad håller du på med?” eftersom det var Johanna som just då var på väg att fälla Tove och Tove sannolikt vände sig till Johanna. Även om Maja stod bredvid.
Men Johanna återberättar väldigt tydligt att Tove avser ni - både Johanna och Maja.

Jag tror inte det är en efterhandskonstruktion, eftersom alternativet ”du” riktat mot Johanna som just då angrep Tove, inte hade varit märkligt att återge även om även Maja var i badrummet.

Jag tror att meningen -”Vad håller ni på med?” verkligen var Toves sista ord innan hon dog.
Att Tove sa pluralis ni berodde på att både Johanna och Maja var i/vid badrummet och att ingen av dem sov. De var två mot en. Och det var så Tove upplevde situationen.
Senast redigerad av coli 2023-09-28 kl. 23:23.
Citera
2023-09-28, 23:15
Medlem
Citat:
Oj måste be om ursäkt, fick uppfattning att du jobbar för någon på de tilltalades sida.

Att vara konsult till staten kan väl inte vara så inkomstbringande?

Vad jag jag har förstått är det väldiga nedskärning på det området.

Men du har väl antagligen bidragit utan begära arvode.

Men är du tillåten att skriva här på Fb? Fantastiskt!

Ja då måste du ha missförstått lite där. Lätt hänt.

Jag vet ingenting om konsulter och staten hur det funkar. Hänvisar till Riksrevisionen om man vill guida sig vidare inom det området.

Jag har tipsat lite bara. Pro bono. Polisen brukar efterlysa allmänhetens hjälp. Svårt dra iväg en faktura under de premisserna även om det förekommer vad vi kan kalla en ”hyrläkare” i det här fallet nu när de ska reda ut de sista turerna.

Innan 2019 var jag inte tillåten att skriva här, men nu är det fritt fram som du ser.
Citera
2023-09-28, 23:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var intressant att Maja har sagt det. Om du har ork och lust är jag jättenyfiken på hur hon sa det. Det har gått mig förbi, eller så har jag glömt det.

Ja, och som Maja kan göra en sådan iakttagelse, tyder det ju på att hon har mer empati själv.

Pust, stånk och stön!
Ja, jag ska leta. Återkommer någon gång när jag hittat.

Citat:
Vad gäller Majas empatiska förmåga i stort, är det ju svårt att veta, när man inte sett henne i förhörssammmanhang, eller privat.

Jag kan inte riktigt se nödvändigheten av att annonsera att man kan förstå hur någon annan tänker och känner för att inte bli stämplad som empatilös.
Citat:
Du är väldigt mer insatt i hur personer med olika neuropsykiatriska diagnoser funkar, men jag har uppfattat det som att personer med autism inte generelllt saknar känslor, utan är som de flesta. Däremot har de svårt med att läsa av andra, läsa ,mellan raderna och kan även sjjälva ha svårt att visa hur de känner. Alla är olika, det gäller även de här personerna, så det kan variera stort.

Att M har autistiska drag säger väldigt lite. Hur många symptom har hon? Två? Fyra? Vilka? I vilken grad? Eftersom vi inte har svar på de frågorna kan vi inte dra några slutsatser utifrån att hon har "drag av".

Coachen sa i något förhör att antingen var M glad eller var hon ledsen, hon visade aldrig uttryck för några variationer. OM det ska förklaras med autistiskt drag, förklarar det även hennes upplevda "könslolöshet". Inte för att hon är känslolös utan endast för att hon inte kan/vill uttrycka sig.

Kärnsymptomen för AST (Attention)
- Svårigheter i kontakten med andra människor.
- Specialintressen som kan uppta stor del av uppmärksamhet och tid.
- Svårigheter att förstå och använda språket i kommunikationen med andra.
- Bristande motorik.
- Lätt att hamna i tvingande rutiner eller handlingar.
- Säregna eller ovanliga sinnesintryck.

Citat:
Man vet väl själv att när något är obehagligt, sorgligt eller som berör en väldigt djupt, så vill man inte höra mer, man stänger av, lyssnar inte. Försöker tänka på annat. Låtsas som att det inte finns.

Som du säger kan nog även Maja stänga av, precis som många andra. Det kan vara ett sätt att skydda sig.

Vid allvarliga trauman kan personer stänga av helt, förtränga, inte ta in.

Om man själv inte varit aktiv i ett mord, men hört/sett/förstått vad som har hänt kan väl detta absolut räknas som ett trauma.

Att skärma av sig, värja sig mot vad Toves anhöriga känner kan vara sådant spm är plågsamt att tänka på och kan kännas smärtsamt att tänka på.

Sedan vet vi inte riktigt vad Maja har sagt till andra, inte i förhörssituationer. Det kan finnas häktespersonal, eller advokaten som fått ta detta.

Det är också stor skillnad på att se människor som är utom sig av oro, sorg. maja har sutit i häktet och då blir det absolut lättare att skärma av.

Jag tror personligheten är helt avgörande för om du kan läsa någon som en öppen bok eller personen ser nollställd ut. Vad som syns utanpå speglar inte nödvändigtvis det inre i detta fallet heller.

Citera
2023-09-28, 23:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Äntligen ramlar polletten ner, Exakt, det finns noll zero bevis mot Johanna eller Maja till mordet på Tove.

Så det är din uppfattning att bägge skall frias i domstol, eftersom det inte finns några bevis emot någon av dem?
Citera
2023-09-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja då måste du ha missförstått lite där. Lätt hänt.

Jag vet ingenting om konsulter och staten hur det funkar. Hänvisar till Riksrevisionen om man vill guida sig vidare inom det området.

Jag har tipsat lite bara. Pro bono. Polisen brukar efterlysa allmänhetens hjälp. Svårt dra iväg en faktura under de premisserna även om det förekommer vad vi kan kalla en ”hyrläkare” i det här fallet nu när de ska reda ut de sista turerna.

Innan 2019 var jag inte tillåten att skriva här, men nu är det fritt fram som du ser.

😉 ja eller hur.

Ursäkta mitt provocerande inlägg, har liten annan erfarenhet när man är involverad i ett mål.

Men det är säkert som du säger.
Citera
2023-09-28, 23:28
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Toves -”Vad håller ni på med?” hade ju kunnat återberättas av Johanna som -”Vad håller du på med?” eftersom det var Johanna som just då var på väg att fälla Tove och Tove sannolikt vände sig till Johanna. Även om Maja stod bredvid.
Men Johanna återberättar väldigt tydligt att Tove avser ni - både Johanna och Maja.

Jag tror inte det är en efterhandskonstruktion, eftersom alternativet ”du” riktat mot Johanna som just då angrep Tove, inte hade varit märkligt att återge även om även Maja var i badrummet.

Jag tror att meningen -”Vad håller ni på med?” verkligen var Toves sista ord innan hon dog.
Att Tove sa pluralis ni berodde på att både Johanna och Maja var i/vid badrummet och att ingen av dem sov. De var två mot en. Och det var så Tove upplevde situationen.

Välskrivet. Tror absolut inte att ordet NI är en efterhandskonstruktion då hon återberättar på ett sanningsenligt vis och hon erkänner även att det var J själv som fällde T till golvet. Så ordet NI är ju självklart J och M bredvid i badrummet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in