2023-09-27, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donttouchyummy
Storhandling gick bra, nu ska man bara orka laga maten också... Men de ska säkert gå bra. Kommer uppdatera med vikt den 3 okt.

Vet inte hur många kalorier om dagen ja ska lägga mig på? Med pulverdiet ligger ja mellan 500 o 600 om dagen. Vill inte gå upp i vikt.
Citera
2023-09-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Håller tummarna för dig.
Har du något bra tips på recept? Vill äta mer säsongsanpassat och har brist på idéer.
Strunta i det andra
Oj ja är så dålig på de där med säsong o allt va de innebär men de finns säkert andra som kan ge dig råd o tips på det.
Igår åt jag köttfärslimpa till lunch och kyckling i ugn med sambal oelek... Det var mycket gott. Men hjälp va tråkigt det är att diska. Med shake sköljer man ju bara ur sin shaker sen är de färdigt. Nä här fick man stå o skrubba ugnsformar o allt. Har nyligen skaffat katt o vill inte hon ska få för sig att slicka ugnsformar o bli dålig i magen ... Så de va bara till att diska direkt.
Citera
2023-09-27, 12:17
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Vet inte hur många kalorier om dagen ja ska lägga mig på? Med pulverdiet ligger ja mellan 500 o 600 om dagen. Vill inte gå upp i vikt.
Skaffa en app, skriv in dina uppgifter vikt och längd och vad du vill gå ner. Så räknar den automatiskt ut var du ska ligga. Skulle nog tro kring 1600 kcal. . Du kommer inte gå upp i vikt om du bara ligger i kaloriunderskott.
Appen lifesum är väldigt bra. Jag har YAZIO, ungefär samma.
Senast redigerad av Marengen 2023-09-27 kl. 12:25.
Citera
2023-09-27, 14:59
Medlem
Citat:
Skaffa en app, skriv in dina uppgifter vikt och längd och vad du vill gå ner. Så räknar den automatiskt ut var du ska ligga. Skulle nog tro kring 1600 kcal. . Du kommer inte gå upp i vikt om du bara ligger i kaloriunderskott.
Appen lifesum är väldigt bra. Jag har YAZIO, ungefär samma.

Lifesum vill att ja ska ligga på 1650kcal om dagen. Känns som ja kommer gå upp i vikt om ja äter det. Min sköldkörtel är ju så fucked att ja kan svälta mig själv utan att gå ner ett gram.

Hur går det för dig?
Citera
2023-09-27, 15:09
Medlem
Citat:
Lifesum vill att ja ska ligga på 1650kcal om dagen. Känns som ja kommer gå upp i vikt om ja äter det. Min sköldkörtel är ju så fucked att ja kan svälta mig själv utan att gå ner ett gram.

Hur går det för dig?

Yasio sa att ja kunde äta 2300kcal vet inte vilken app man kan lita på. Ja kan ligga på 1200 kcal utan att ändra för mycket. Så får vi se om ja går ner i vikt. Vägde 144 idag. Väger mig igen om en vecka så ser vi.
Citera
2023-09-27, 16:11
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Yasio sa att ja kunde äta 2300kcal vet inte vilken app man kan lita på. Ja kan ligga på 1200 kcal utan att ändra för mycket. Så får vi se om ja går ner i vikt. Vägde 144 idag. Väger mig igen om en vecka så ser vi.
Om du lägger dig för lågt rent kalorimässigt är risken att du inte kommer att fullfölja det att du kommer att tröttna. 1200 kalorier är rätt lågt, men du bestämmer själv vad du tror är bäst för dig.
Senast redigerad av Marengen 2023-09-27 kl. 16:35.
Citera
2023-09-27, 16:14
Medlem
Marengens avatar
Står du på levaxin för sköldkörteln? Om så, när tog du prover för den sist? Ibland behöver man justera dosen.
Citera
2023-09-27, 17:11
Medlem
Citat:
Står du på levaxin för sköldkörteln? Om så, när tog du prover för den sist? Ibland behöver man justera dosen.

Ja äter både levaxin o liothyronin för sköldkörteln. Ja hade dåliga värden för en månad sen o de ändrade dosen ... Var o tog nya prover häromdagen o de såg mycket bättre ut. Men de är lite knixigt när man försöker gå ner i vikt när man har hypotyreos.
Citera
2023-09-27, 17:13
Medlem
Citat:
Om du lägger dig för lågt rent kalorimässigt är risken att du inte kommer att fullfölja det att du kommer att tröttna. 1200 kalorier är rätt lågt, men du bestämmer själv vad du tror är bäst för dig.

Ska fråga dietisten imorgon. Idag har ja ätit 1200kcal, inte känt mig hungrig eller sugen på något.
Men de kanske är lite lågt. Kanske ska följa lifesums rekommendationer... 1650.

Hur går det för dig? Vad har du gjort idag?
Citera
2023-09-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Har egentligen aldrig haft problem eller ens känt av "kvinnohormoner" alls i livet. Har däremot prövat tillskott och det om något gav mig pms, vuxen acne, humörsvängningar, hunger etc så jag har slutat med det.

Men jag har absolut en hormonell obalans efter väldigt lång tid med ofrivillig stark stress, sömnbesvär, lymfproblem och tidigare läkemedel men ja det är mer sånt kortisol mfl. Får inte gjort så mycket åt detta tyvärr. Situationen är låst.

Ja räknar och ja väger och ja har appar. Men mitt problem är snarare för små portioner (blir mätt fort, dålig aptit) och att jag ofta inte ens kommer upp i rekommenderat antal kalorier/dag. Och ja, jag har haft privatcoach och dietist men ingen har egentligen kunnat förklara mina viktproblem
Säger som andra, kolla din sköldkörtel.. de du beskriver lät likt mig en gång i tiden.
Citera
2023-09-27, 22:08
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ska fråga dietisten imorgon. Idag har ja ätit 1200kcal, inte känt mig hungrig eller sugen på något.
Men de kanske är lite lågt. Kanske ska följa lifesums rekommendationer... 1650.

Hur går det för dig? Vad har du gjort idag?

Prata med dietisten.

Idag har jag lagat en massa mat och fryst in i portionsförpackningar. Har koll på hur mkt kalorier de innehåller och så är det bara att ta fram. Har också preppat overnight oats. Räknar fortfarande kalorier och har lagt mig på 2000 kcal den här veckan, och jag håller vikten verkar det som Men kommer fortsätta äta nyttigt, laga all mat själv från grunden. Bästa tipset är att preppa maten har jag märkt. Behöver inte tänka sedan när jag ska äta. Frestas inte av att köpa snabbmat. Men jag har också börjat gilla de där diskarna där man kan plocka ihop sin egen sallad. Min klassiker är mestadels grönsallad, vissa grönsaker och något protein. Dressing har jag hemma. Min to go mat när jag måste ha något snabbt. Men en bra vecka här
Citera
2023-09-28, 17:44
Medlem
Citat:
Prata med dietisten.

Idag har jag lagat en massa mat och fryst in i portionsförpackningar. Har koll på hur mkt kalorier de innehåller och så är det bara att ta fram. Har också preppat overnight oats. Räknar fortfarande kalorier och har lagt mig på 2000 kcal den här veckan, och jag håller vikten verkar det som Men kommer fortsätta äta nyttigt, laga all mat själv från grunden. Bästa tipset är att preppa maten har jag märkt. Behöver inte tänka sedan när jag ska äta. Frestas inte av att köpa snabbmat. Men jag har också börjat gilla de där diskarna där man kan plocka ihop sin egen sallad. Min klassiker är mestadels grönsallad, vissa grönsaker och något protein. Dressing har jag hemma. Min to go mat när jag måste ha något snabbt. Men en bra vecka här
Va skönt att du fixat det, de är så smidigt att bara plocka fram när man räknat kalorierna o allt.
Brukar du ha en speciell dag då du förbereder allt ?
Ja gillar också såna sallader men mina blir inte så nyttiga, mycket dressing också. skönt att du har en bra vecka.
Dietisten tyckte ja skulle köra på lifesums kalori förslag, i övrigt tyckte hon de va bra ... Alltid bra med mer motion sa hon..
Hon vägde mig inte utan vi kom överens om att ja skulle väga mig näst nästa vecka o ha telefon uppföljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in