2023-09-26, 17:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om vi har tur att saker går fort och inte för många överklaganden så kanske de kan starta nästa höst tidigast.
Återställd kanske till hösten 2025
Jag skulle inte bli förvånad om återuppbyggnadsarbetet är igång före vintern. Handlar det om en ren reparation av det skadade avsnittet borde det inte krävas många tillstånd. Men rätta mig gärna om jag har fel angående tillstånd!
Citera
2023-09-26, 17:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag skulle inte bli förvånad om återuppbyggnadsarbetet är igång före vintern. Handlar det om en ren reparation av det skadade avsnittet borde det inte krävas många tillstånd. Men rätta mig gärna om jag har fel angående tillstånd!
Läs den här och delen vad som nu krävs, det är inte samma läge som vid Småröd.

Läs så förstår du. Jag trodde också det kunde gå rätt fort men inte när jag fick klart över vad som krävs.

https://cornucopia.se/2023/09/foton-...rt-med-smarod/
Citera
2023-09-26, 17:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det går att se hur massor hat "försvunnit" precis som raset i Norge vid Ask.
Kvickleran blir flytande som lervälling när den blir instabil.
Det är därför det inte är så mycket jord och massor där E6:an låg.
Så var det i Norge och jag förundrades över vart stor del av massorna tagit vägen men de flöt iväg.

Se den här filmen från Norge / Ask
Där ser man att en hel del "bara försvunnit" Marken rann bort

Om det bara varit ett ras hade massorna funnits kvar lite längre ned men de är mer eller mindre borta. Se filmen till slut.
Det är enorma mängder som runnit bort. Typisk kvicklera.

OBS kvicklera är inte samma som vanligt lera utan kommer från havsbotten med saltvatten och det är saltet i leran som håller ihop den. Med landhöjningen har tidigare havsbotten kommit bli land och då med kvicklera. Vanlig lera kommer från områden med sötvatten och har inte alls samma egenskaper.

https://www.youtube.com/watch?v=pd6g...norreFuglesang

Ja precis. Leran har stelnat i sin salta form en gång och saltet har kristalliserat och skapat en fackverksstruktur som upprätthåller en större volym. Detta är då en iofs tämligen stabil och bestående form. Men… när strukturen sätts under tillräcklig belastning av några bestämda slag (beroende på lokalitet och exponering m.m.) så rämnar kristalliseringsstrukturen i en kedjereaktion från dalsidan och uppåt, som får leran att övergå från fast form till flytande på ett ögonblick. Det blir lite som att ett isblock på köksbänken förvandlas till rinnande vatten utan något mellansteg, om man petade på det. (Eller om man tänker sig en spann med vatten som frusit till på altanen över natten, men aldrig bottenfrusit utan egentligen bara frusit i ett ytskikt närmast omgivningen, och så mkt att man kan vända på spannen o lyfta bort den med ”isklumpen” stående kvar — men då alltså med bara en tunn tunn hinna av is som skyddar den från att rämna.)
Senast redigerad av Lonnrot 2023-09-26 kl. 17:17.
Citera
2023-09-26, 17:08
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Troligen byggherren, om entreprenören har gjort allt rätt, annars entreprenören.

Som råkar vara sambor i detta fall.

Har de gemensam ekonomi? Vet inte. De sitter i varandras bolagsstyrelser i vart fall.
Citera
2023-09-26, 17:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja precis. Leran har stelnat i sin salta form en gång och saltet har kristalliserat och skapat en fackverksstruktur som upprätthåller en större volym. Detta är då en iofs tämligen stabil och bestående form. Men… när strukturen sätt under tillräcklig belastning av några bestämda slag (beroende på lokalitet och exponering m.m.) så rämnar kristalliseringsstrukturen i en kedjereaktion från dalsidan och uppåt, som får leran att övergå från fast form till flytande på ett ögonblick. Det blir lite som att ett isblock på köksbänken förvandlas till rinnande vatten utan något mellansteg, om man petade på det. (Eller om man tänker sig en spann med vatten som frusit till på altanen över natten, men aldrig bottenfrusit utan egentligen bara frusit i ett ytskikt närmast omgivningen, och så mkt att man kan vända på spannen o lyfta bort den med ”isklumpen” stående kvar — men då alltså med bara en tunn tunn hinna av is som skydd från att rämna.)
Precis. Det är därför man förundras över att det inte krävs mer för att få bygga på sådan mark.
Citera
2023-09-26, 17:10
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Fel.

3 § Den som åstadkommer explosion, översvämning, ras, skeppsbrott, flyg- eller tågolycka eller annan sådan ofärd och därigenom framkallar fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för allmänfarlig ödeläggelse till fängelse i lägst två och högst åtta år.

Om brottet är mindre allvarligt, döms till fängelse i lägst ett och högst tre år.

Om brottet är grovt, döms för grov allmänfarlig ödeläggelse till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydelse eller annars varit av särskilt farlig eller allvarlig art. Lag (2023:257).

Nja, det där är ett uppsåtsbrott. Åklagaren sa just att det i nuläget inte finns någon misstanke om uppsåt.
Citera
2023-09-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag uppfattar att Trafikverket vill hålla tungtrafik på tvåfiliga vägar så långt som möjligt, detta eftersom man vill kunna ha öppet för blåljus att kunna ta sig fram.
Det säger sig självt att om det blir stopp med trafikolycka på en enfilig väg utan väggren, att blåljus kommer aldrig kunna ta sig fram.

Bratterödsvägen är förvisso en "genväg" till/från E6 från 44an, men det är också en väg som är enfilig och saknar väggren. Där finns verkligen noll chans för räddningstjänst att ta sig fram om en massa tungtrafik står i kö på den vägen.

Det går tung trafik där redan idag.
Citera
2023-09-26, 17:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nja, det där är ett uppsåtsbrott. Åklagaren sa just att det i nuläget inte finns någon misstanke om uppsåt.
Nej inte fan skulle man hälla ut sin byggarbetsplats över vägen med flit.
Uppsåt saknas.

Däremot kanske grov allmänfarlig vårdslöshet kan passa.
Utifrån vad vi har sett i tråden så har man högst troligen lastat på tok för mycket i det område som kallas C1-C1, så även om den geotekniska undersökningen kommer fram till att detta inte utlöste skredet är det säkert möjligt att man åker dit för det. Det finns ju gott om bild-dokumentation.

Däremot verkar det ha framkommit att vägen redan innan skredet flyttat sig någon decimeter, och marken är bitvis ganska rörlig längs E6'an, åminstone så verkar sättningar uppstå med tiden. Jag minns "nya" E6 som en väldigt plan och fin väg för några decennier sedan, men idag är den ganska "bucklig". Om man håller för hög (läs alldeles för hög) hastighet så finns det en hel del ställen mellan Kungälv och Ljungskile där man lär bromsa in pga nivåskillnader, som folk som kör ordentligt kanske inte upplever. Så var det väl inte förr, eller minns jag fel?
Citera
2023-09-26, 17:26
Medlem
Fibonaccitals avatar
Bra video från SVT idag.

Ny bildserie före och efter skredet: Här rasade slänten vid E6:an i Stenungsund
Uppdaterad idag 17:15Publicerad idag 16:51

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilderna-visar

Badhustorgets Privatbostäder AB, som bygger företagsparken, har tagit bort de aktuella bilderna på bygget från sin webbsida. Företagets vd har tagit del av SVT Väst:s uppgifter – men avböjt att kommentera.
Citera
2023-09-26, 17:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Bra video från SVT idag.

Ny bildserie före och efter skredet: Här rasade slänten vid E6:an i Stenungsund
Uppdaterad idag 17:15Publicerad idag 16:51

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilderna-visar

Badhustorgets Privatbostäder AB, som bygger företagsparken, har tagit bort de aktuella bilderna på bygget från sin webbsida. Företagets vd har tagit del av SVT Väst:s uppgifter – men avböjt att kommentera.
SVTs reportrar kanske har läst den här tråden?
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-09-26 kl. 17:41.
Citera
2023-09-26, 17:32
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Fel.

3 § Den som åstadkommer explosion, översvämning, ras, skeppsbrott, flyg- eller tågolycka eller annan sådan ofärd och därigenom framkallar fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för allmänfarlig ödeläggelse till fängelse i lägst två och högst åtta år.

Om brottet är mindre allvarligt, döms till fängelse i lägst ett och högst tre år.

Om brottet är grovt, döms för grov allmänfarlig ödeläggelse till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydelse eller annars varit av särskilt farlig eller allvarlig art. Lag (2023:257).
Det du citerade är definitionen på allmänfarlig ödeläggelse. Det jag citerade är definitionen av allmänfarlig vårdslöshet, som är det senaste budet i brottsrubriceringsfrågan.

P4 (Åklagarens ändring: Utreder grov allmänfarlig vårdslöshet efter raset)
Citera
2023-09-26, 17:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Läs den här och delen vad som nu krävs, det är inte samma läge som vid Småröd.

Läs så förstår du. Jag trodde också det kunde gå rätt fort men inte när jag fick klart över vad som krävs.

https://cornucopia.se/2023/09/foton-...rt-med-smarod/
Tack för länken!

Det känns som om Wilderäng var både upprörd och besviken när han skrev det där. Han målar en hel radda med småjävlar på väggen. Jag hoppas att han har förhastat sig litet på denna punkt:

Citat:
Ett nytt miljötillstånd för att få bygga motorväg kommer garanterat överklagas av miljöaktivister.

Om arbetet räknas som reparation så är det inte fråga om att bygga motorväg, och då behövs förhoppningsvis inget nytt miljötillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in