2023-09-26, 17:42
Medlem
Fibonaccitals avatar
Lite nytt från Aftonbladet

"Inte osannolikt att fler skred kan inträffa"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-kan-intraffa

”Bedömningen är att det är förenat med livsfara att vistas inom det *drabbade området, eftersom marken fortfarande är instabil och det inte är osannolikt att fler skred kan inträffa”,
Citera
2023-09-26, 17:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej inte fan skulle man hälla ut sin byggarbetsplats över vägen med flit.
Uppsåt saknas.

Däremot kanske grov allmänfarlig vårdslöshet kan passa.
Utifrån vad vi har sett i tråden så har man högst troligen lastat på tok för mycket i det område som kallas C1-C1, så även om den geotekniska undersökningen kommer fram till att detta inte utlöste skredet är det säkert möjligt att man åker dit för det. Det finns ju gott om bild-dokumentation.

Däremot verkar det ha framkommit att vägen redan innan skredet flyttat sig någon decimeter, och marken är bitvis ganska rörlig längs E6'an, åminstone så verkar sättningar uppstå med tiden. Jag minns "nya" E6 som en väldigt plan och fin väg för några decennier sedan, men idag är den ganska "bucklig". Om man håller för hög (läs alldeles för hög) hastighet så finns det en hel del ställen mellan Kungälv och Ljungskile där man lär bromsa in pga nivåskillnader, som folk som kör ordentligt kanske inte upplever. Så var det väl inte förr, eller minns jag fel?
Det finns något som heter likgiltighetsuppsåt som kanske kan vara applicerbart här.

Man inser vilka negativa följder en viss handling skulle kunna få, men företar den ändå.
Citera
2023-09-26, 17:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det går tung trafik där redan idag.

Jag vet, men det är inte bra ut säkerhetssynpunkt enligt vad jag skrev.
Chaufförer och speditörer borde tänka till, och hålla sig på tvåfiligt så mkt det går.
Citera
2023-09-26, 17:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för länken!

Om arbetet räknas som reparation så är det inte fråga om att bygga motorväg, och då behövs förhoppningsvis inget nytt miljötillstånd.

Vi får hoppas det men jag är inte så säker det går göra så. Sedan har du ett antal miljöaktivister som ser sin chans nu att få stopp på motorvägen. Hittar något jäkla fornminne osv.

Sedan ska man få ihop något till obligatoriska anbudsförfarandet och då är vi framme någon gång till våren skulle jag misstänka. Sedan ska det projekteras, göras förnyade geologiska mätningar, hitta plats för att lägga upp massor man inte vill bygga med, säkra upp områden man inte vill göre helt om och till slut komma igång med vägarbeten.
Håller fortfarande på att det rör sig om 2 år innan man kan ha E6:an återställd. Hösten 2025 är mitt bud.
Citera
2023-09-26, 17:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis. Det är därför man förundras över att det inte krävs mer för att få bygga på sådan mark.

Ja det där är ju en fråga för geologer. Och det är ju det vi har dem till.

Alla jordarter har väl sina svagheter kan man ana, inte minst som de i regel är delar av naturens kretslopp på platsen. Och sen då rör det sig ofta om i realiteten ansenliga volymer av terräng som ändå har som utgångspunkt att förbli vad de är s a s. Liknelsen med isblocket på köksbänken haltar ju i så måtto som att kvickleran är ”bottenfrusen” och i verkligheten normalt inte direkt övergår i vätskeform utan mellansteg om allt annat är lika, eller åtminstone nästan så. Dock är den ju då som annan jordmån ”på gott o ont” del av ett kretslopp och om jag inte missminner mig så tenderar ju saltet på sikt snarast att urlakas av nederbörd som strilar genom marken som en gång varit havsbotten men rest sig under landhöjningen efter istiden. Nu sker kanske även ett visst utbyte av salter i marken så att det inte ensidigt handlar om urlakning, men vad vet jag… Men, så likt som med kalkstensgrund (och slukhål) så tenderar sötvattengenomflöde att försvaga och bryta ner just kvicklera relativt annan typ av mark eller grund.

Det är kanske är på snarlikt sätt med sylt. Förlåt, silt.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-09-26 kl. 18:10.
Citera
2023-09-26, 17:57
Medlem
Lord.Hells avatar
Nu har polisen börjat med hastighetsmätningar/kontroller på omvägarna. Fick själv 3600 kr i böter idag, de vill hålla farten nere nu på de småvägarna. Kan räkna med att det kommer vara mycket kontroller ett bra tag där nu.

Var en HEL del fordon som hade stoppats, precis när skylten byter om mot 50 skylt ifrån 70 och på nerförsbacken.
Citera
2023-09-26, 18:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja det där är ju en fråga för geologer. Och det är ju det vi har dem till.

Ja det var sådan Länsstyrelsen byggde sin rekommendation om att inte bygga där. Ändå fick de bygglov och sedan återstår att se om de frångått något och om det kan vara orsaken.

Men hur i hela friden fick man bygglov om området ansågs inte säkert att bygga på?
Blir nog en intressant fortsättning juridiskt på det här.
Citera
2023-09-26, 18:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vi får hoppas det men jag är inte så säker det går göra så. Sedan har du ett antal miljöaktivister som ser sin chans nu att få stopp på motorvägen. Hittar något jäkla fornminne osv.

Sedan ska man få ihop något till obligatoriska anbudsförfarandet och då är vi framme någon gång till våren skulle jag misstänka. Sedan ska det projekteras, göras förnyade geologiska mätningar, hitta plats för att lägga upp massor man inte vill bygga med, säkra upp områden man inte vill göre helt om och till slut komma igång med vägarbeten.
Håller fortfarande på att det rör sig om 2 år innan man kan ha E6:an återställd. Hösten 2025 är mitt bud.
Det tog Trafikverket två veckor att reparera denna banvall som rasat ute i ingenstans och där det dessutom hängde ett tåg och dinglade i den söndervridna rälsen: (FB) SJ-tåg spårat ur i regnkaoset (mellan Iggesund och Hudiksvall, 2023-08-07)

Det krävdes inga tillstånd, det behövdes ingen upphandling och det gick på två veckor trots att man var tvungen att bygga en mycket stabil väg genom våtmark.

Nu är det här förvisso ett mycket större jobb, men det är samma huvudman, Trafikverket. Kanske kan de tillämpa samma arbetssätt här?

Sen tar det nog minst ett år ändå…
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-09-26 kl. 18:10.
Citera
2023-09-26, 18:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja det var sådan Länsstyrelsen byggde sin rekommendation om att inte bygga där. Ändå fick de bygglov och sedan återstår att se om de frångått något och om det kan vara orsaken.

Men hur i hela friden fick man bygglov om området ansågs inte säkert att bygga på?
Någon kommun-sosse som intervjuades kommenterade saken ungefär med att "det inkommer nästan alltid synpunkter på detaljplaner, då får man ju titta på det och se om det behöver pålas lite extra eller så".
Citera
2023-09-26, 18:09
Medlem
rotesaus avatar
https://nyhetersto.se/2023/09/26/akl...IU2OQ-b7rVxHkY

Grov allmänfarlig vårdslöshet nu.
Uppsåt alltså.
Citera
2023-09-26, 18:09
Medlem
GoranPongs avatar
Det är väl det här som kommer hända i Göteborg sen när västlänken kollapsar. Där har dom klagat på att leran är väldigt dålig.
Citera
2023-09-26, 18:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Du menar inte själva E6:an nu utan annan bebyggelse…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in