Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Precis. Det är därför man förundras över att det inte krävs mer för att få bygga på sådan mark.
Ja det där är ju en fråga för geologer. Och det är ju det vi har dem till.
Alla jordarter har väl sina svagheter kan man ana, inte minst som de i regel är delar av naturens kretslopp på platsen. Och sen då rör det sig ofta om i realiteten ansenliga volymer av terräng som ändå har som utgångspunkt att förbli vad de är s a s. Liknelsen med isblocket på köksbänken haltar ju i så måtto som att kvickleran är ”bottenfrusen” och i verkligheten normalt inte direkt övergår i vätskeform utan mellansteg om allt annat är lika, eller åtminstone nästan så. Dock är den ju då som annan jordmån ”på gott o ont” del av ett kretslopp och om jag inte missminner mig så tenderar ju saltet på sikt snarast att urlakas av nederbörd som strilar genom marken som en gång varit havsbotten men rest sig under landhöjningen efter istiden. Nu sker kanske även ett visst utbyte av salter i marken så att det inte ensidigt handlar om urlakning, men vad vet jag… Men, så likt som med kalkstensgrund (och slukhål) så tenderar sötvattengenomflöde att försvaga och bryta ner just kvicklera relativt annan typ av mark eller grund.
Det är kanske är på snarlikt sätt med sylt. Förlåt, silt.