Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är en av nu skyltade omledningsvägar som Trafikverket satt.
Viktigt trafikmeddelande

https://www.trafikverket.se/

Det är inget plötsligt, det blev en sådan omledning samma morgon som raset.

Det som är plötsligt är att man behöver köra igenom Uddevalla med rondeller och trafikljus när man kan köra bratterödsleden. Jag brukar själv köra den vägen när jag ska till torp.
Förmodligen blir det självreglerande. När man renoverade tunnlarna genom Uddevalla valde trafiken den alternativa vägen.
Sen finns ju vägen mellan lilla Edet och Ljungskile över Backamo. Många lastbilar väljer den för att komma ut på E6. Det är en genväg jämfört med att köra via Trollhättan.
Citera
2023-09-25, 21:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det som är plötsligt är att man behöver köra igenom Uddevalla med rondeller och trafikljus när man kan köra bratterödsleden. Jag brukar själv köra den vägen när jag ska till torp.
Förmodligen blir det självreglerande. När man renoverade tunnlarna genom Uddevalla valde trafiken den alternativa vägen.
Sen finns ju vägen mellan lilla Edet och Ljungskile över Backamo. Många lastbilar väljer den för att komma ut på E6. Det är en genväg jämfört med att köra via Trollhättan.
Som sagt, Bratterödsleden har stundtals köer, redan utan stängd E6.
Visst kan man testa, men jag hade spontant valt en annan väg. Bratterödsleden är en djävla skitväg så fort det är mycket trafik på den.
Är stadsmotorvägen i Uddevalla verkligen så illa idag? Särskilt med tanke på att Trafikverket verkar vilja ha den tunga trafiken där?

167'an kommer jag själv testa, men det lär väl vara köer och vink-snutar vid Lyckornamotet...

Kommer även att testa vägen väster om E6, förbi Kolhättan, vad den nu heter. Man får nog vara öppen för lite olika alternativ, hålla koll på trafiksituationen och laga efter läge.
Citera
2023-09-25, 22:00
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Vad är straffskalan för miljöbrott?
Straffet för miljöbrott är böter eller fängelse i högst två år för brott av normalgraden.
Straffet för grovt miljöbrott är fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

(FB) Jordskred vid E6 Stenungsundsmotet i Bohuslän (2023-09-23)
Citera
2023-09-25, 22:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jaså har man släppt grov allmänfarlig ödeläggelse? Undrar hur man så snart kunnat utesluta det?
Jag vet inte om de faktiskt har uteslutit det än, men en viktig skillnad mellan de två brottsrubriceringarna är att allmänfarlig ödeläggelse kräver uppsåt. Miljöbrott kräver inte uppsåt. Där räcker det att gärningsmannen varit oaktsam.
Citera
2023-09-25, 22:08
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaddexProductions
Den här bilden tycker jag är fantastisk. Man ser direkt var raset har börjat någonstans, nämligen precis under där schaktmassorna varit.

I det där norska raset som det berättades om tidigare i tråden så startades det av en bonde som grävde på stranden, vilket fick hela inlandet upp till 1500 meter in att rasa när den strandmassa som höll tillbaka slänten ovanför försvann. Det som du ser på bilden är hur långt upp i backen raset gick innan jordmassorna hade solid nog bas för att kunna ligga kvar. Raset kan ha börjat längre ner och sedan sugit med det som var ovan när stödet försvann.
Citera
2023-09-25, 22:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag vet inte om de faktiskt har uteslutit det än, men en viktig skillnad mellan de två brottsrubriceringarna är att allmänfarlig ödeläggelse kräver uppsåt. Miljöbrott kräver inte uppsåt. Där räcker det att gärningsmannen varit oaktsam.
Ja i så fall lär väl detta vara uteslutet.
De kräktes nog inte ut sin byggarbetsplats över vägen med flit.
Citera
2023-09-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
I det där norska raset som det berättades om tidigare i tråden så startades det av en bonde som grävde på stranden, vilket fick hela inlandet upp till 1500 meter in att rasa när den strandmassa som höll tillbaka slänten ovanför försvann. Det som du ser på bilden är hur långt upp i backen raset gick innan jordmassorna hade solid nog bas för att kunna ligga kvar. Raset kan ha börjat längre ner och sedan sugit med det som var ovan när stödet försvann.

Han grävde inte på stranden, han la upp massor från en grävning vid ladugården på strandbanken, som sedan gav vika p g a tyngden och sedan drog med sig halva grannskapet.

Infrastrukturminister A Carlsson sa idag vid sitt besök i Stenungsund att det kan komma visst bistånd från Norge.
Senast redigerad av Cre8iv 2023-09-25 kl. 22:15.
Citera
2023-09-25, 22:21
Medlem
Citat:
Som sagt, Bratterödsleden har stundtals köer, redan utan stängd E6.
Visst kan man testa, men jag hade spontant valt en annan väg. Bratterödsleden är en djävla skitväg så fort det är mycket trafik på den.
Är stadsmotorvägen i Uddevalla verkligen så illa idag? Särskilt med tanke på att Trafikverket verkar vilja ha den tunga trafiken där?

167'an kommer jag själv testa, men det lär väl vara köer och vink-snutar vid Lyckornamotet...

Kommer även att testa vägen väster om E6, förbi Kolhättan, vad den nu heter. Man får nog vara öppen för lite olika alternativ, hålla koll på trafiksituationen och laga efter läge.

Jag har kört bratterödsleden ganska ofta. Tät trafik kan det vara med så mycket att det skulle bromsa upp trafiken har jag aldrig upplevt. Det har jag varit med om genom Uddevalla. Jag väljer bratterödsleden alla gånger.
167an är en av mina favoritvägar med sommarbilen. Kurvig och snabb men mycket lastbilar på vardagarna. Det ligger ett grustag mitt på.
Citera
2023-09-25, 22:22
Medlem
Citat:

Den vägen, via Branseröd-Ödsmål är väldigt smal och krokig fram till Kolhättan, så det går fortare via Orust-Tjörn.
Lite beroende på vart man bor och vart man ska förstås.

Bratterödsleden, den delen som är gamla E6 mellan Bratterödsmotet och Lerbomotet, är väldigt olycksdrabbad.
Senast redigerad av Cre8iv 2023-09-25 kl. 22:26.
Citera
2023-09-25, 22:25
Medlem
rotesaus avatar
Nu har ytterliggare uppgifter från helt annan anonym läsare inkommit,

Det är Mark och Energibyggarna som bygger åt Borealis i St Gategård.
Oklart om samband med Orust Schakt finns, men åter igen bekräftas uppgiften att massa körts till Hammars plats.

Vidare lämnas en uppgift om att ägaren till Orust Schakt är känd för att fuska och tänja på regler och lyckas snärja myndigheter och andra bolag.
Bla ligger firman bakom misstaget som orsakat en brusten huvudvattenledning på Orust förra året:
https://www.bohuslaningen.se/nyheter...a-2a688527675a
Citera
2023-09-25, 22:30
Medlem
-GGs avatar
Är det som Tuve-raset?
Samma skäl bakom?
Citera
2023-09-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag har nu via anonyma källan också fått uppgiften att massor från västlänken absolut inte är aktuellt i detta.

Det är också rimligt att tro, eftersom man dels inte fraktar massor så jäkla långt, och dels för att det vore insyn av ansvariga för Västlänken ang om vart schaktmassor tar vägen.
Västlänken är beroende av underleverantörer som schaktar bort alla massorna. Jag har svårt att tro att de har insyn i vart allt tar vägen. Jag har hört detta med Västlänken från två olika håll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in