2023-12-17, 22:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för färsk info!

Säger kommunalrådet tre år, i värsta fyra, så får man nog se det som en undre gräns.

Jag tror fortfarande på min något okontroversiella idé att bygga en hängbro över skredområdet, och förankra tornen i de bergklackar som sticker upp på ömse sidor om skredet. Spannet blir bara ett par hundra meter långt och borde inte utgöra någon större teknisk utmaning. Det borde inte ta längre tid, snarare tvärtom, och man slipper bekymra sig om framtida skred, som kan passera under bron.
Borde ju fungera, det påminner lite om bron över Västlänken vid Korsvägen. Först byggde man en bro i markplan, sedan började man gräva under.

Men som tillfällig lösning, borde man inte kunna bygga en förbindelse här: https://www.google.com/maps/@58.0672...!1e3?entry=ttu
Inget som sväljer all trafik på E6, men viss trafik skulle kunna gå där, ex lastbilar i ena riktningen klockan 0-12 och i andra riktningen klockan 12-0.
Citera
2023-12-18, 09:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Borde ju fungera, det påminner lite om bron över Västlänken vid Korsvägen. Först byggde man en bro i markplan, sedan började man gräva under.

Men som tillfällig lösning, borde man inte kunna bygga en förbindelse här: https://www.google.com/maps/@58.0672...!1e3?entry=ttu
Inget som sväljer all trafik på E6, men viss trafik skulle kunna gå där, ex lastbilar i ena riktningen klockan 0-12 och i andra riktningen klockan 12-0.
Menar du att trafiken då skulle kunna passera genom industriområdet nedanför skredområdet? Ja, varför inte. Det borde ju inte ta jättelång tid att bygga en förbindelse mellan E6an och den mindre vägen. Kanske måste den mindre förstärkas, och den i industriområdet breddas litet, men det är ju inga långa sträckor.

Om man ändå gör det, varför inte bredda litet mer och göra en förbindelse från både norr och södergående på E6? Då kan trafiken gå i båda riktningarna dygnet runt.
Citera
2023-12-18, 11:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Man kan också bygga en avfart på bilden du skickar (vet inte om det är det du tänker på) från norrgående och sedan åker man igenom industriområdet och ut igen på E6an. Kommer man söderifrån, då svänger man av vid Stenungsundsmotet, kör över bron, tar höger och genom industriområdet och sedan finns en påfart där för fortsatt färd på E6 norrut.

Röd markering, trafik från norr
https://imgur.com/a/m86F3E2

Blå markering, trafik från söder
https://imgur.com/a/eH6fSa0
Citera
2023-12-18, 17:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ingen brottsmisstänkt än för E6-skredet
https://sverigesradio.se/artikel/for...pa-e6-forsenas
Citat:
Men det finns tecken på att mänsklig påverkan kan ligga bakom skredet.

Svårt att utreda såklart - det kan man föreställa sig.
Kan inte ens föreställa mig hur man skall bära sig åt för tex mäta schacktmassor till en juridisk hållbarhet som går att bekräfta eller utesluta?
Köp & Sälj av massorna med kvittenser och allt det där, förhör med personer som sålt, köpt, kört, men det räcker knappast.
Jordartsanalys av varenda kilo schacktmassa och jämföra mot Hammar´s befintliga jordart samt St Gategård-marken?

Det går ju med stark aning att se att schaktmassorna och höjden är vad den ser ut att vara, men att leda i bevis som håller i domstol med sådant här material, som rasat och blandat ut sig med befintligt material, samt nu över lång tid blottlagts och regnar på och ändrar förhållanden.

Känns som ett ärende där polisen måste gå ganska långt utanför egna hemmaplan för att extrahera fakta.
Citera
2023-12-18, 17:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Det har på lite olika håll ryktats som att dra in E6an genom industriområdet Munkeröd, och det kanske är möjligt man tittar på det - Ingen riktig aning.
Jag tvivlar dock, då industriområdet är väldigt levande av lastbilar som kör kortdistans/skytteltrafik till och från flera olika platser inom Munkeröd och lokalt Stenungsund med omnejd.
Det skulle bli trafikkaos direkt, om man skulle dra in E6 här. Gatornas storlek ger att lastbilar måste svänga över hela vägen för att komma in och ut.
Det vore ju om man helt stryker transportverksamhet öht inom Munkeröd, men det är nog svårt att begära då det är stora verksamheter som forslar mkt material dagligen här.

Citat:
Tack för färsk info!

Säger kommunalrådet tre år, i värsta fyra, så får man nog se det som en undre gräns.

Jag tror fortfarande på min något okontroversiella idé att bygga en hängbro över skredområdet, och förankra tornen i de bergklackar som sticker upp på ömse sidor om skredet. Spannet blir bara ett par hundra meter långt och borde inte utgöra någon större teknisk utmaning. Det borde inte ta längre tid, snarare tvärtom, och man slipper bekymra sig om framtida skred, som kan passera under bron.

Kan funka.
Finns ju olika lösningar av temporära stålbroar att slå upp tex.
Har dock aldrig sett av denna storlek dock...
Men det här måste ju matchas mot en kalkyl. En temporär bro av längd och storlek som krävs här kostar sannolikt åtskilliga miljoner att införskaffa, montera och sköta om.
En fast bro är ännu dyrare.
Just nu vet inte ens Trafikverket hur lång tid någonting öht kommer ta. Tidsplan existerar inte ens, och då kan man nog omöjligt kalkylera in en bro av något slag.
Det kommer senare i processen, när man har en tidsplan, en ungefärlig kostnad på återställning och allt det där.
Först då kan man nog börja beakta att investera i en bro.
Citera
2023-12-18, 17:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Menar du att trafiken då skulle kunna passera genom industriområdet nedanför skredområdet? Ja, varför inte. Det borde ju inte ta jättelång tid att bygga en förbindelse mellan E6an och den mindre vägen. Kanske måste den mindre förstärkas, och den i industriområdet breddas litet, men det är ju inga långa sträckor.

Om man ändå gör det, varför inte bredda litet mer och göra en förbindelse från både norr och södergående på E6? Då kan trafiken gå i båda riktningarna dygnet runt.
Se den röda markeringen nedan. Om nu industriområdet och övriga berörda vägar klarar det så man man givetvis bredda vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Man kan också bygga en avfart på bilden du skickar (vet inte om det är det du tänker på) från norrgående och sedan åker man igenom industriområdet och ut igen på E6an. Kommer man söderifrån, då svänger man av vid Stenungsundsmotet, kör över bron, tar höger och genom industriområdet och sedan finns en påfart där för fortsatt färd på E6 norrut.

Röd markering, trafik från norr
https://imgur.com/a/m86F3E2

Blå markering, trafik från söder
https://imgur.com/a/eH6fSa0
Jag tänkte endast den röda markeringen, det borde gå att leda trafik i båda riktningarna där, i värsta fall får man bygga lite väg mellan norrgående och södergående E6 för att få över bilar i rätt körfält, om man nu ska köra dubbelriktat.
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det har på lite olika håll ryktats som att dra in E6an genom industriområdet Munkeröd, och det kanske är möjligt man tittar på det - Ingen riktig aning.
Jag tvivlar dock, då industriområdet är väldigt levande av lastbilar som kör kortdistans/skytteltrafik till och från flera olika platser inom Munkeröd och lokalt Stenungsund med omnejd.
Det skulle bli trafikkaos direkt, om man skulle dra in E6 här. Gatornas storlek ger att lastbilar måste svänga över hela vägen för att komma in och ut.
Det vore ju om man helt stryker transportverksamhet öht inom Munkeröd, men det är nog svårt att begära då det är stora verksamheter som forslar mkt material dagligen här.

Kan funka.
Men det här måste ju matchas mot en kalkyl. En temporär bro av längd och storlek som krävs här kostar sannolikt åtskilliga miljoner att införskaffa, montera och sköta om.
Just nu vet inte ens Trafikverket hur lång tid någonting öht kommer ta. Tidsplan existerar inte ens, och då kan man nog omöjligt kalkylera in en bro av något slag.
Det kommer senare i processen, när man har en tidsplan, en ungefärlig kostnad på återställning och allt det där.
Man behöver ju inte leda all E6-trafik via en sådan tillfällig väg. Men antagligen kan man öka trafiken genom industriområdet, särskilt helger och nätter, vilket avlastar andra vägar.

Fördelen med bro är att om det finns säker mark för brofundamenten så kan man egentligen börja bygga en bro för nya vägen redan idag. Men dyrt lär det bli.
Citera
2023-12-18, 22:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Kan funka.

Jag tänker permanent bro, och inget provisorium.

Redan nu kan man begära in kostnadsuppskattningar för olika alternativ. Jag är inte säker på att bro blir dyrare än ny väg. Visst, själva bron kostar mer än vägbanan, men man slipper en förfärlig massa arbete med att schakta undan och lägga dit nytt underlag för en säker vägbana. Dessutom slipper man problem med framtida skred.

Men innan man gjort kostnadsuppskattningar för olika alternativ är det ingen som har en aning om vilket alternativ som är bäst.
Citera
2023-12-18, 22:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Se den röda markeringen nedan. Om nu industriområdet och övriga berörda vägar klarar det så man man givetvis bredda vägen.

Ok, ja det var så jag trodde.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-12-18 kl. 23:16.
Citera
2023-12-21, 15:33
Medlem
rotesaus avatar
När man talar om trollen - Nu bärgas faktiskt fordon från rasområdet idag:
(Nyheter STO video)
https://fb.watch/p41wfH3rAO/

EDIT
Jag gissar dock att det bara är fordonen i södergående riktning som står innan vägen bryter iväg i sidled.
Rätt säkert att alla fordon i rasmassorna blir kvar ett bra tag till.
Senast redigerad av rotesau 2023-12-21 kl. 15:36.
Citera
2023-12-21, 15:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag tänker permanent bro, och inget provisorium.

Redan nu kan man begära in kostnadsuppskattningar för olika alternativ. Jag är inte säker på att bro blir dyrare än ny väg. Visst, själva bron kostar mer än vägbanan, men man slipper en förfärlig massa arbete med att schakta undan och lägga dit nytt underlag för en säker vägbana. Dessutom slipper man problem med framtida skred.

Men innan man gjort kostnadsuppskattningar för olika alternativ är det ingen som har en aning om vilket alternativ som är bäst.

Kostnadsmässigt kan det absolut vara hugget som stucket, men jag har en aning om att man av olika skäl vill ha marklagd väg här.
Det finns tex ett militärt skyddsvärde i att inte bygga broar, och den här delen av E6 är hyfsat högt upp på listan.

Vidare sen finns det ju ingenting som påvisar att det skulle vara någon rasrisk i detta område.
Raset har ju sin grund i att byggbolag schaktat upp något som av allt att döma är på tok för mycket schaktmassor.
Är väldigt övertygad om att det aldrig skulle kunna rasa naturligt här.
Citera
2023-12-21, 19:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Kostnadsmässigt kan det absolut vara hugget som stucket, men jag har en aning om att man av olika skäl vill ha marklagd väg här.
Det finns tex ett militärt skyddsvärde i att inte bygga broar, och den här delen av E6 är hyfsat högt upp på listan.

Vidare sen finns det ju ingenting som påvisar att det skulle vara någon rasrisk i detta område.
Raset har ju sin grund i att byggbolag schaktat upp något som av allt att döma är på tok för mycket schaktmassor.
Är väldigt övertygad om att det aldrig skulle kunna rasa naturligt här.
Intressant, speciellt med det militära skyddsvärdet som i såklart inte får ignoreras.

Sen kan man fundera ett par varv till, för det är ju inte alldeles enkelt. Marken under, nedanför och en bit ovanför den raserade vägbanan bedöms som så instabil att man inte vågar sig ut där annat än under mycket kontrollerade former. Då bedöms det ändå finnas risk för ytterligare skred. Som jag förstått det ligger berggrunden ganska långt ned (15-20 meter?) i mittfåran. Ska man komma tillrätta med det antar jag att man måste schakta bort enorma mängder och lägga dit nya, stabilare.

Eller kommer man att hitta någon annan slags lösning där man bara schaktar bort litet på ytan och hoppas på det bästa? Lyckas man så är det bara att gratulera. Men om det ändå finns en underliggande instabilitet så finns inte bara en viss kvarvarande skredrisk; det militära skyddsvärdet är försvagat eftersom sabotage eller bombning just ovanför den nya vägbanan kan orsaka ett aldrig så litet skred som ändå skadar vägen svårt.

Jag är inte direkt avundsjuk på de som ska ta fram den nya lösningen…
Citera
2023-12-22, 09:05
Medlem
DARYLs avatar
Är det någon som vet var Mattias och Åsa befinner sig nu? Har dom varit på förhör? Får dom lämna landet? Har dom lämnat landet? Vad kommer att hända med dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in