Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Borde ju fungera, det påminner lite om bron över Västlänken vid Korsvägen. Först byggde man en bro i markplan, sedan började man gräva under.
Men som tillfällig lösning, borde man inte kunna bygga en förbindelse här:
https://www.google.com/maps/@58.0672...!1e3?entry=ttu
Inget som sväljer all trafik på E6, men viss trafik skulle kunna gå där, ex lastbilar i ena riktningen klockan 0-12 och i andra riktningen klockan 12-0.
Det har på lite olika håll ryktats som att dra in E6an genom industriområdet Munkeröd, och det kanske är möjligt man tittar på det - Ingen riktig aning.
Jag tvivlar dock, då industriområdet är väldigt levande av lastbilar som kör kortdistans/skytteltrafik till och från flera olika platser inom Munkeröd och lokalt Stenungsund med omnejd.
Det skulle bli trafikkaos direkt, om man skulle dra in E6 här. Gatornas storlek ger att lastbilar måste svänga över hela vägen för att komma in och ut.
Det vore ju om man helt stryker transportverksamhet öht inom Munkeröd, men det är nog svårt att begära då det är stora verksamheter som forslar mkt material dagligen här.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Tack för färsk info!
Säger kommunalrådet tre år, i värsta fyra, så får man nog se det som en undre gräns.
Jag tror fortfarande på min något okontroversiella idé att bygga en hängbro över skredområdet, och förankra tornen i de bergklackar som sticker upp på ömse sidor om skredet. Spannet blir bara ett par hundra meter långt och borde inte utgöra någon större teknisk utmaning. Det borde inte ta längre tid, snarare tvärtom, och man slipper bekymra sig om framtida skred, som kan passera under bron.
Kan funka.
Finns ju olika lösningar av temporära stålbroar att slå upp tex.
Har dock aldrig sett av denna storlek dock...
Men det här måste ju matchas mot en kalkyl. En temporär bro av längd och storlek som krävs här kostar sannolikt åtskilliga miljoner att införskaffa, montera och sköta om.
En fast bro är ännu dyrare.
Just nu vet inte ens Trafikverket hur lång tid någonting öht kommer ta. Tidsplan existerar inte ens, och då kan man nog omöjligt kalkylera in en bro av något slag.
Det kommer senare i processen, när man har en tidsplan, en ungefärlig kostnad på återställning och allt det där.
Först då kan man nog börja beakta att investera i en bro.