2023-09-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Otroligt spännande, hela ämnet!
Berätta gärna mer om den feminina Närvaron. 🙂

Jag har både hört och läst berättelser av människor som tagit Ayahuasca som vittnar om att de har fått kontakt med Moder jord/natur.
Det fascinerande är att de gemensamt återger det som ett kvinnligt större medvetande.

Och du nämnde att du kände ett lugn, men att du ville berätta för närstående att allt är okej även om du skulle gått vidare?

Jag vet inte vad min fråga var exakt. 😂
Kanske att det är ett circle of life alltihop, man föds i sin mors trygga famn, och man återvänder till moder av alltihop när ens kropp har gjort sitt på jorden?

Min jordiska mor fick låna mig ett tag, och när jag dör kanske vi kan säga hej till varandra, även om det ur ett kosmiskt perspektiv är ganska futilt, men så länge man lever så bryr man sig om varandra, och att det är är så viktigt att ge kärlek.

Jag har en del droghistorik i bagaget och är mycket väl medveten om vilka typer av upplevelser man kan få när man intagit psykadeliska droger och annat. Helt ofattbara grejer. Så i och med att vi vet att en förändrad kemi i hjärnan kan skapa den typen av upplevelser, så är det ju inte särskilt märkligt att liknande saker kan ske när kroppen och hjärnan stänger ner för gott.

Edit: Dessutom vet forskarna idag vilket område i hjärnan som drabbas när vi har utomkroppsliga upplevelser. Det är ett område som har med vår rumsuppfattning i förhållande till oss själva att göra, så det är inte särskilt konstigt att just den typen av hallucinationer sker när det området får begränsat med syre.
Senast redigerad av Menlonson 2023-09-26 kl. 15:12.
Citera
2023-09-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Hjärnkirurgen Eben Alexander:

"Hade någon – till och med en doktor – berättat en historia som denna för mig förut, hade jag varit ganska säker på att det handlat om inbillning eller självbedrägeri. Men det som hände mig var långt ifrån inbillning. Det var lika verkligt som någonting annat som inträffat i mitt liv, inklusive min bröllopsdag och mina söners födelse”, skrev Dr. Eben Alexander i "Newsweek".

Han drabbades av en ovanlig och allvarlig hjärnhinneinflammation som gjorde att hans hjärta slutade slå. Och samtidigt stängdes hjärnan av, och han hamnade i koma under sju dygn. Hans tillstånd var så kritiskt att chanserna att överleva bedömdes som minimala.

Där och då förpassades han, enligt egen utsago, till en magisk plats högt ovan molnen. Han berättar att en kvinna uppenbarade sig och förklarade att han är älskad och uppskattad. "Du har inget att frukta. Det finns inget som kan gå fel" sade rösten under den mycket detaljerade andliga resan som Harvardprofessorn fick uppleva innan han plötsligt vaknade upp. Den änglalika varelsen sade också att hans tid inte var inne. Läkarna hade i det läget gett upp hoppet om att rädda livet på honom.

Eben Alexander har efteråt skrivit fler böcker på temat, hans två senaste böcker heter "The Map of Heaven" och "Living in a mindful universe".
Ja och det verkar vara ett genomgående tema att hjärnan stänger ner (ingen EEG-aktivitet) på de personer som upplever NDE.

(Det monitoreras ju inte alltid för dessa patienter men jag är övertygad om att det gäller alla med NDE-upplevelser.)
Citera
2023-09-26, 15:15
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Även om det finns ett "Astral plane" så dör definitivt ditt nuvarande "jag" efter att hjärnan slutat fungera. Tror även det är där skon klämmer för de flesta

Antagligen där den klämmer ja. Man vill ta med sig nuvarande jags minnen, personlighet och perspektiv in i det nya trots att det blir konflikt om man vägrar släppa det gamla, resultatet blir väl som att försöka spela upp två filmer samtidigt på samma skärm bara för att huvudrollsinnehavaren i den första vägrade lämna plats för nästa, smått kaotiskt och schizofrent.

Det förekommer ju uppenbarligen lite läckage/overlap mellan de separata livshistorierna vad det verkar om man ser på människor (oftast unga barn) som kan berätta händelser från föregående liv med detaljer de omöjligen kan ha fått reda på men det är nog inte meningen att man ska vara medveten om föregående erfarenheter i nuvarande existens, sen om det påverkar på något undermedvetet sätt är väl inte helt långsökt, man ärver ju ändå en del av sina förfäders erfarenheter och benägenheter inkodat i ens DNA.

Men oftast är det väl att man är så egocentrisk och vägrar inse sin egen obeständighet som gör att man frågar sig vem JAG var i "mitt förra liv", när själva frågan är felställd och utgår från det nuvarande jaget som "det riktiga", som som Fredrik Reinfeldt tror att han "var Stalin" i sitt förra liv, är väl snarare Stalin som "är Reinfeldt" nu då, även om inget av dem är sant.

Som om detta jag på något sätt är mer grundläggande än något annat jag i något annat liv? antagligen är man så identifierad vid nuvarande persona att man tror att själva medvetandet är något som tillhör just denna personen och inte är något helt opersonligt.
Citera
2023-09-26, 15:19
Medlem
PabloPs avatar
Med tanke på mängden inadekvata kommentarer skulle man kunna tro att hjärndödheten är utbredd bland levande. Hyses läskunnighet bör utländsk forskning i ämnet studeras. Med grundlösa åsikter kommer ingen någon vart.
Citera
2023-09-26, 15:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Som svar på några frågor:

Något som vetenskapen dock nyligen har upptäckt är att hörseln är det sista sinnet som vi i regel förlorar innan vi dör.

Mätningar utfördes både vid tillfällen då människor var vid medvetande och efter att de förlorat medvetandet. De lyssnade på vanliga och sällsynta ljud. Samma sak gjordes med friska människor. Resultatet var att det i båda fallen fanns en liknande hjärnreaktion.

Forskarna drog slutsatsen att människor fortfarande kunde höra när de föll in i medvetslöshet, strax innan de dog. Dr Elizabeth Blundon förklarade att det finns en punkt när de som dör en naturlig död går in i en icke-responsiv fas. De utförda mätningarna tydde dock på att de fortfarande kunde höra.

Under 2017 ställde Dr Sam Parnia, från New York University, också många frågor om livets sista ögonblick. Hans egna erfarenheter av patienter som fått hjärtinfarkt och sedan kommit tillbaka till livet fick honom att tro att hjärnaktiviteten är kvar även efter att kroppen är kliniskt död.

Parnia hävdade att döden är en process och inte ett ögonblick. Så när lungorna slutar andas och hjärtat slutar slå, finns det därför fortfarande aktivitet i hjärnan. Denna kvarstår i minst tre minuter till.

Parnia uppmärksammar också det faktum att en person kan återupplivas efter en hjärtinfarkt om det inte föreligger någon hjärnskada. Han säger att detta till och med går att uppnå upp till fem eller sex timmar efter “döden” och att det bara är möjligt eftersom hjärnan fortsätter att fungera.

https://r.search.yahoo.com/_ylt=Awr....QTO8SwXDDYsJs-

Om hjärnan fortsätter att fungera kan det ju vara hjärnan som hittar på alltihop, som en dröm.
Citera
2023-09-26, 15:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om hjärnan fortsätter att fungera kan det ju vara hjärnan som hittar på alltihop, som en dröm.
Det är upplevelseförmågan som fortsätter och tydligen kulminerar vid syrebrist. Sedan kan man tro att det är en sorts genetisk avskedspresent eller att det bara fortsätter och fortsätter. Kroppen och sinnena kanske är en börda för själen som begränsar oss till vad sinnena kan förmedla?
Citera
2023-09-26, 15:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är upplevelseförmågan som fortsätter och tydligen kulminerar vid syrebrist. Sedan kan man tro att det är en sorts genetisk avskedspresent eller att det bara fortsätter och fortsätter. Kroppen och sinnena kanske är en börda för själen som begränsar oss till vad sinnena kan förmedla?

Ja, de flesta av oss uppfattar ju inte mer än vad sinnena avslöjar. Dock finns det ett fåtal som har utomsinnliga upplevelser, som kan få information utanför de vanliga kanalerna så att säga.
Själv är jag övertygad om en existens efter den fysiska döden, men jag var tvungen att kommentera.
Citera
2023-09-26, 16:36
Citat:
Du får tro vad du vill. Upplever dig som en tonåring som inte vet så mycket om livet. Sitter framför datorn och är kaxig, trots att du inte har en aning om vad vi diskuterar. Ganska så patetiskt. Men fortsätt att leva i din egen lilla värld där du tror dig veta allt. För det gör du inte. Lycka till med livet, och kanske att även du en vacker dag förstår vad vi diskuterar. Eller inte ...

Så du säger till mig att Gud Den allsmäktige tvekade i sista sekund och valde att låt dig leva vidare ? Skoja du?

När din tid kommer att lämna denna jord, du får ingen second chance. Either är du död och vidare till nästa värld eller så är du inte död. Finns ingen mittemellan. Livet och döden är ingen lek.
Citera
2023-09-26, 16:41
Medlem
FB-Wannabes avatar
Efter som den här tråden delvis spårat. Kan jag tillägga att det finns ju folk, speciellt små barn,
som mins sitt förra liv mycket tydligt, utan något nde inblandat. Strax svårare att förklara?
Citera
2023-09-26, 17:38
Medlem
Rezards avatar
Citat:
Är det något du undrar över? Men bara seriösa frågor.

Hej försökte fråga tidigare i tråden.
Hände alla saker du berättar i kronologisk ordning eller samtidigt?
Vad betyder det att det inte finns tid i andevärlden, står allt stilla, vatten kan inte röra sig?
När du fick se ditt liv passera, var det jobbigt hur lång tid kändes det som det tog?
När flög över kroppen såg du i backom dig och framför samtidigt?
Citera
2023-09-26, 18:52
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Hur vet du att hon inte var hjärndöd?

Hade hon varit hjärndöd, hade hon aldrig kunnat komma tillbaka, helt enkelt.
Citera
2023-09-26, 19:00
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja och det verkar vara ett genomgående tema att hjärnan stänger ner (ingen EEG-aktivitet) på de personer som upplever NDE.

(Det monitoreras ju inte alltid för dessa patienter men jag är övertygad om att det gäller alla med NDE-upplevelser.)

Att ligga i koma är inte detsamma som att vara hjärndöd! Suck 🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in