Citat:
Ursprungligen postat av
randomdudeReloaded
Även om det finns ett "Astral plane" så dör definitivt ditt nuvarande "jag" efter att hjärnan slutat fungera. Tror även det är där skon klämmer för de flesta
Antagligen där den klämmer ja. Man vill ta med sig nuvarande jags minnen, personlighet och perspektiv in i det nya trots att det blir konflikt om man vägrar släppa det gamla, resultatet blir väl som att försöka spela upp två filmer samtidigt på samma skärm bara för att huvudrollsinnehavaren i den första vägrade lämna plats för nästa, smått kaotiskt och schizofrent.
Det förekommer ju uppenbarligen lite läckage/overlap mellan de separata livshistorierna vad det verkar om man ser på människor (oftast unga barn) som kan berätta händelser från föregående liv med detaljer de omöjligen kan ha fått reda på men det är nog inte meningen att man ska vara medveten om föregående erfarenheter i nuvarande existens, sen om det påverkar på något undermedvetet sätt är väl inte helt långsökt, man ärver ju ändå en del av sina förfäders erfarenheter och benägenheter inkodat i ens DNA.
Men oftast är det väl att man är så egocentrisk och vägrar inse sin egen obeständighet som gör att man frågar sig vem JAG var i "mitt förra liv", när själva frågan är felställd och utgår från det nuvarande jaget som "det riktiga", som som Fredrik Reinfeldt tror att han "var Stalin" i sitt förra liv, är väl snarare Stalin som "är Reinfeldt" nu då, även om inget av dem är sant.
Som om detta jag på något sätt är mer grundläggande än något annat jag i något annat liv? antagligen är man så identifierad vid nuvarande persona att man tror att själva medvetandet är något som tillhör just denna personen och inte är något helt opersonligt.