2023-09-26, 12:53
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag vill verkligen tro dig men tyvärr gör jag inte det. Alltså, jag betvivlar inte det du upplevt men att det skulle finnas nåt andeväsen efteråt har jag svårt att tro på.

Jag har kollat på en del dokumentärer om det här och hört otroliga historier. En del känner som du en stor frid. Ljus i tunneln. Svävar över operationsbordet. En del säger att någon släkting hämtar dom och andra har följt efter skuggor och blivit hotade till någon (Jesus?) skingrat faran och hämtat dom.

Enligt mig enbart impulser från en hjärna som är på väg av syrebrist.

Finns dessutom lika många som varit kliniskt döda ett tag som inte minns ett dugg förrän dom vaknat upp helt ovetande om att dom varit döda ( Dave Mustaine från Megadeth) för att ta ett exempel från en känd person.

Vill som sagt tro dig men jag tror att när vi dör så dör vi och sen händer det absolut ingenting.
Citera
2023-09-26, 13:01
Avstängd
randomdudeReloadeds avatar
Även om det finns ett "Astral plane" så dör definitivt ditt nuvarande "jag" efter att hjärnan slutat fungera. Tror även det är där skon klämmer för de flesta
Citera
2023-09-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Även om det finns ett "Astral plane" så dör definitivt ditt nuvarande "jag" efter att hjärnan slutat fungera. Tror även det är där skon klämmer för de flesta

"Jaget" kan dö även när man är i livet. Det är vad många kallar upplysning.
Citera
2023-09-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Används begreppet 'kliniskt död' inom svensk sjukvård t.ex. i journaler? Vad står begreppet för?

ChatGPT

Regenerate

[quote=Akasha1000|85853837]
Citat:
Används begreppet 'kliniskt död' inom svensk sjukvård t.ex. i journaler? Vad står begreppet för?

ChatGPT
Ja, begreppet "kliniskt död" används inom svensk sjukvård och kan förekomma i medicinska journaler. Kliniskt död betyder att en person inte längre visar tecken på liv, såsom hjärtslag och spontanandning. Detta kan inträffa efter en allvarlig skada eller sjukdom. Det är viktigt att skilja mellan kliniskt död och biologisk död, där den senare innebär att hjärnan och andra vitala organ har drabbats av irreversibla skador och att det inte finns någon möjlighet till återhämtning. Kliniskt död är ett tillstånd där medicinska insatser som hjärt- och lungräddning kan vara möjliga för att försöka rädda patienten.

--------------------------------------

Problem med att klistra.

Tack för ditt inlägg! Jesus is my best friend!

Ni måste skämta? Chat GPT?? Och du påstår Akasha att du är sjuköterska? Men måste alltså be någon annan att fråga Chat GPT om vad som gäller inom sjukvärden?

Ok! Då frågar vi väl den den allsmäktiga Chat GPT om ditt påstående och ämnet för tråden så vi därefter kan fortsätta diskussionen med vilken eller vilka av dessa 10 förklaringar som troligtvis var upphovet till din upplevelse?

Texten nedan är först själva frågan, och sedan Chat GPT´s svar på denna:

User
Gör en lista på de mest troliga förklaringar till att folk som varit med om en "nära döden" upplevelse som exempelvis ett hjärtstopp ofta berättar om upplevelser att det mött Gud eller Jesus?

ChatGPT
Människor som har haft nära döden-upplevelser och berättar om möten med Gud, Jesus, eller andra religiösa figurer kan ha dessa upplevelser av flera skäl, och forskningen på området är både omfattande och kontroversiell. Här är några förklaringar:

1. Hjärnaktivitet och Biologiska Processer:
När kroppen är nära döden, kan olika kemikalier och neurotransmittorer, som ex. endorfiner och glutamat, frigöras i hjärnan. Det kan skapa intensiva och ovanliga upplevelser, såsom ljusa ljus och känslor av fred och kärlek.

2. Syrebrist:
Hypoxi, eller syrebrist, kan påverka hjärnan och leda till hallucinationer och förändrad perception, vilket kan förklara varför vissa ser ljus, tunnlar, eller religiösa figurer.

3. Kulturella och Religiösa Förväntningar:
Människors upplevelser och tolkningar av dessa upplevelser kan formas av deras kulturella, religiösa, och personliga övertygelser och förväntningar. Någon som är uppvuxen i en kristen kultur kan därför vara mer benägen att se Jesus eller Gud än exepelvis någon som är uppväxt i en muslimsk kultur.

4. Psykologiska Behov:
En nära döden-upplevelse kan vara extremt skrämmande, och hjärnan kan skapa tröstande hallucinationer som en mekanism för att hantera rädsla och stress. Dessa hallucinationer kan reflektera individens religiösa eller andliga övertygelser.

5. Minneseffekter:
Vissa forskare hävdar att dessa upplevelser kan vara resultat av hur hjärnan bearbetar minnen, särskilt under stress. Hjärnan kan skapa falska minnen eller förändra verkliga minnen, vilket leder till uppfattningen om övernaturliga upplevelser.

6. Psykedeliska Substanser:
När kroppen är nära döden, kan den frigöra kemikalier som har psykedeliska effekter, såsom DMT, vilket kan leda till visioner och andra ovanliga upplevelser.

7. Önsketänkande och Hopp:
Önskan om ett liv efter detta och rädslan för döden kan få människor att misstolka ovanliga upplevelser som bevis på en högre makt eller ett liv efter döden.

8. Förändrad Tidsuppfattning:
Under extrema omständigheter kan människors uppfattning om tid förändras. Det som känns som långa perioder kan vara mycket korta, vilket kan förändra upplevelsen av händelserna.

9. Dissociation:
När människor utsätts för extrem stress eller trauma kan de uppleva dissociation, en känsla av att vara avskiljd från sin kropp, vilket kan förklara upplevelser av att se sin egen kropp utifrån.

10. Sömnparalys och Drömstadiet:
Några forskare tror att vissa nära döden-upplevelser kan vara relaterade till sömnparalys eller drömstadier där hjärnan är aktiv, men kroppen är oförmögen att röra sig, och intensiva och realistiska drömmar eller hallucinationer kan upplevas.

Alla dessa förklaringar reflekterar olika aspekter och teorier, och ingen är allomfattande accepterad som den enda förklaringen till nära döden-upplevelser. Det är troligt att flera av dessa faktorer kan samverka och bidra till de upplevelser och tolkningar människor rapporterar. Det finns fortfarande mycket vi inte vet om hjärnan, medvetandet och vad som händer när vi dör, och forskningen fortsätter inom detta fascinerande område.
Citera
2023-09-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Hur ska hon kunna bevisa för dig att hon upplevt det hon skriver om?
Och framförallt, varför skulle hon behöva bevisa det för dig?

Jag hoppas hon fullkomligt ignorerar sån skit som t ex du skriver,

Ingen vad jag kan se vare sig kräver det eller ens ifrågasätter vad eller att TS kan ha upplevt det hen beskriver. Det har redan avhandlats i tråden. Men eventuella påståenden om märkliga jornaler, läkarutlåtanden och hurvida TS verkligen är sjukköterska som hen påstår är väl fullt rimliga att ställa om TS använder just dessa som argument för att bevisa sina påståenden. Eller hur?

Lika fullt att en diskussion omkring möjliga orsaker och förklaringar till att människor kan uppleva den här typen av upplevelser måste väl också vara rimlig. Det var ju TS som själv valde att både döpa tråden till "Jag var död i några minuter, och på andra sidan."

Det borde inte direkt komma som någon stor överaskning att folk kanske frågasätter både "död" och "andra sidan" i det påståendet. TS hade ju också kunnat valt rubriken "Jag hade hjärtstopp, och upplevde något mycket märkligt"! Eller hur?

Minimikravet om man postar en tråd på ett öppet och allmänt forum är att man klarar av att argumentera för sina påståenden och att man ägnar sig åt en ärlig diskussion.
Citera
2023-09-26, 13:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ok! Då frågar vi väl den den allsmäktiga Chat GPT om ditt påstående och ämnet för tråden så vi därefter kan fortsätta diskussionen med vilken eller vilka av dessa 10 förklaringar som troligtvis var upphovet till din upplevelse?

Texten nedan är först själva frågan, och sedan Chat GPT´s svar på denna:

User
Gör en lista på de mest troliga förklaringar till att folk som varit med om en "nära döden" upplevelse som exempelvis ett hjärtstopp ofta berättar om upplevelser att det mött Gud eller Jesus?

ChatGPT
Människor som har haft nära döden-upplevelser och berättar om möten med Gud, Jesus, eller andra religiösa figurer kan ha dessa upplevelser av flera skäl, och forskningen på området är både omfattande och kontroversiell. Här är några förklaringar:

1. Hjärnaktivitet och Biologiska Processer:
När kroppen är nära döden, kan olika kemikalier och neurotransmittorer, som ex. endorfiner och glutamat, frigöras i hjärnan. Det kan skapa intensiva och ovanliga upplevelser, såsom ljusa ljus och känslor av fred och kärlek.

2. Syrebrist:
Hypoxi, eller syrebrist, kan påverka hjärnan och leda till hallucinationer och förändrad perception, vilket kan förklara varför vissa ser ljus, tunnlar, eller religiösa figurer.

3. Kulturella och Religiösa Förväntningar:
Människors upplevelser och tolkningar av dessa upplevelser kan formas av deras kulturella, religiösa, och personliga övertygelser och förväntningar. Någon som är uppvuxen i en kristen kultur kan därför vara mer benägen att se Jesus eller Gud än exepelvis någon som är uppväxt i en muslimsk kultur.

4. Psykologiska Behov:
En nära döden-upplevelse kan vara extremt skrämmande, och hjärnan kan skapa tröstande hallucinationer som en mekanism för att hantera rädsla och stress. Dessa hallucinationer kan reflektera individens religiösa eller andliga övertygelser.

5. Minneseffekter:
Vissa forskare hävdar att dessa upplevelser kan vara resultat av hur hjärnan bearbetar minnen, särskilt under stress. Hjärnan kan skapa falska minnen eller förändra verkliga minnen, vilket leder till uppfattningen om övernaturliga upplevelser.

6. Psykedeliska Substanser:
När kroppen är nära döden, kan den frigöra kemikalier som har psykedeliska effekter, såsom DMT, vilket kan leda till visioner och andra ovanliga upplevelser.

7. Önsketänkande och Hopp:
Önskan om ett liv efter detta och rädslan för döden kan få människor att misstolka ovanliga upplevelser som bevis på en högre makt eller ett liv efter döden.

8. Förändrad Tidsuppfattning:
Under extrema omständigheter kan människors uppfattning om tid förändras. Det som känns som långa perioder kan vara mycket korta, vilket kan förändra upplevelsen av händelserna.

9. Dissociation:
När människor utsätts för extrem stress eller trauma kan de uppleva dissociation, en känsla av att vara avskiljd från sin kropp, vilket kan förklara upplevelser av att se sin egen kropp utifrån.

10. Sömnparalys och Drömstadiet:
Några forskare tror att vissa nära döden-upplevelser kan vara relaterade till sömnparalys eller drömstadier där hjärnan är aktiv, men kroppen är oförmögen att röra sig, och intensiva och realistiska drömmar eller hallucinationer kan upplevas.

Alla dessa förklaringar reflekterar olika aspekter och teorier, och ingen är allomfattande accepterad som den enda förklaringen till nära döden-upplevelser. Det är troligt att flera av dessa faktorer kan samverka och bidra till de upplevelser och tolkningar människor rapporterar. Det finns fortfarande mycket vi inte vet om hjärnan, medvetandet och vad som händer när vi dör, och forskningen fortsätter inom detta fascinerande område.
Du måste skämta? GPT vet bara sånt som människor vet, som t.ex. rutiner och språkbruk. Att fråga om sånt som människor inte vet ger bara vad som skrivits i ämnet. Olika spekulationer.
Citera
2023-09-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
På en hjärndöd person ja. Nu var inte ts varken hjärndöd eller hjärtdöd.
Hur vet du att hon inte var hjärndöd?
Citera
2023-09-26, 14:30
Medlem
Citat:
Du måste skämta? GPT vet bara sånt som människor vet, som t.ex. rutiner och språkbruk. Att fråga om sånt som människor inte vet ger bara vad som skrivits i ämnet. Olika spekulationer.

Någon får givetvis rätta mig om jag har fel? Men jag utgick ifrån att denna tråd och diskussion var ämnad för människor och att den grundar sig på vad vi människor faktiskt vet?

Har jag av misstag har råkat klampat in i tråd med utomjordingar som diskuterar "saker som inte en endaste människa har en jävla aning om och därför bara fantiserar hej vilt så får jag givetvis be om ursäkt!

Tror dock att om det skulle vara så att du själv också indentiferar dig som människa innan dagen är slut, tar dig tid och läsa ditt eget inlägg en eller ett par gånger till mycket långsamt, så kommer du troligtvis inse hur extremt märkligt det är.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-09-26 kl. 14:33.
Citera
2023-09-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Det är så svårt att förklara, orden räcker inte till. Även om jag aldrig vände mig om, jag visste inombords att detta inte var tillåtet, så kände jag ändå att en feminin Närvaro hela tiden var bakom mig. Och vi kommunicerade inte med ord, utan med våra tankar.
Otroligt spännande, hela ämnet!
Berätta gärna mer om den feminina Närvaron. 🙂

Jag har både hört och läst berättelser av människor som tagit Ayahuasca som vittnar om att de har fått kontakt med Moder jord/natur.
Det fascinerande är att de gemensamt återger det som ett kvinnligt större medvetande.

Och du nämnde att du kände ett lugn, men att du ville berätta för närstående att allt är okej även om du skulle gått vidare?

Jag vet inte vad min fråga var exakt. 😂
Kanske att det är ett circle of life alltihop, man föds i sin mors trygga famn, och man återvänder till moder av alltihop när ens kropp har gjort sitt på jorden?

Min jordiska mor fick låna mig ett tag, och när jag dör kanske vi kan säga hej till varandra, även om det ur ett kosmiskt perspektiv är ganska futilt, men så länge man lever så bryr man sig om varandra, och att det är är så viktigt att ge kärlek.
Citera
2023-09-26, 14:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Någon får givetvis rätta mig om jag har fel? Men jag utgick ifrån att denna tråd och diskussion var ämnad för människor och att den grundar sig på vad vi människor faktiskt vet?

Har jag av misstag har råkat klampat in i tråd med utomjordingar som diskuterar "saker som inte en endaste människa har en jävla aning om och därför bara fantiserar hej vilt så får jag givetvis be om ursäkt!

Tror dock att om det skulle vara så att du själv också indentiferar dig som människa innan dagen är slut, tar dig tid och läsa ditt eget inlägg en eller ett par gånger till mycket långsamt, så kommer du troligtvis inse hur extremt märkligt det är.
Man kan fråga GPT om sånt som är känt, t.ex. sjukhusrutiner, och få ett distinkt svar. Frågar om vad människor inte vet ger en sammanfattning av mänskliga spekulationer, vilket värde det nu kan ha.
Citera
2023-09-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag vill verkligen tro dig men tyvärr gör jag inte det. Alltså, jag betvivlar inte det du upplevt men att det skulle finnas nåt andeväsen efteråt har jag svårt att tro på.

Jag har kollat på en del dokumentärer om det här och hört otroliga historier. En del känner som du en stor frid. Ljus i tunneln. Svävar över operationsbordet. En del säger att någon släkting hämtar dom och andra har följt efter skuggor och blivit hotade till någon (Jesus?) skingrat faran och hämtat dom.

Enligt mig enbart impulser från en hjärna som är på väg av syrebrist.

Finns dessutom lika många som varit kliniskt döda ett tag som inte minns ett dugg förrän dom vaknat upp helt ovetande om att dom varit döda ( Dave Mustaine från Megadeth) för att ta ett exempel från en känd person.

Vill som sagt tro dig men jag tror att när vi dör så dör vi och sen händer det absolut ingenting.

Exakt. Och det är ju inte något märkvärdigt med att föreställa sig att allt tar slut egentligen. Vi existerade ju inte innan vi föddes, under flera miljarder år.
Citera
2023-09-26, 14:58
Medlem
Citat:

Alla människor vet ju inte lika mycket.

Du får försöka leva med att TS vet mer än du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in