2023-09-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Såg nu också att det var 2012 - gick lite snabbt där då jag skrev.
Info kommer till mig i PM från en trådläsare som önskar vara anonym, och densamme har även lämnat annan uppgift som kan bekräftas.

Brukligt är att uppgifter som inkommer sådan väg, är upp till läsaren att avgöra sanningshalt i.

Jag har själv inte hittat något som kan bekräfta ovanstående, men tror heller inte det är s.a.s plockat ur arslet bara..

Fattar (och instämmer). Tack.
Citera
2023-09-26, 10:09
Medlem
rotesaus avatar
För att koppla an lite till tidigare inlägg angående vatten, ny artikel nu:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-pumpa-vatten
Citat:
Det kommer fortfarande mycket vatten ner i det skreddrabbade området och Räddningstjänsten har fullt upp med att hålla vattenmassorna borta.

Det verkar vara högprio att få bort vatten.
Citera
2023-09-26, 10:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Klart det beror på dumpningen högst upp där skredet startade, frågan är om de överskridit 2.5 meters höjdgränsen för dumpningen som sattes eller ej. (Belastningen enligt bygglovet)

Det är egentligen inte höjdgränsen som är problemet, det hade nog rasat för eller senare även med bara 2.5 meter med fyllnadsmassor. Problemet verkar snarare vara att de två invallningar man byggt inte når hela vägen ner till berget. Det innebär att det kan räcka med ganska lite markbelastning för ett skred om det sker någon form av erosion under leran pga dräneringsbrunnarna.

Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
På den webbplats Privatbostäder hade uppe förr så skulle bakre nordöstra delen ligga "nedgrävd" en bit och västra delen inte alls lika uppbyggd. Se bild tre i bildspelet högst upp på sidan https://web.archive.org/web/20230923...d-stenungsund/

Bild fyra visar ganska tydligt ut det såg ut med invallningarna. Innanför dem dumpade man främst fyllnadsmassor i form av lera från västlänken. Men vad man fyllde med har ingen direkt betydelse för trycket blev ändå för högt oavsett massor, men blöta massor kan ha gett erosion pga att vallarna inte täckte på djupet.
Citera
2023-09-26, 10:28
Medlem
hur var trafiken imorse?
Citera
2023-09-26, 10:34
Medlem
kommer man kunna bygga i området igen?

brukar det ske jordskred igen efterskred typ efterskalv?
eller är nu platsen säkrare än innan?
Citera
2023-09-26, 10:36
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Den vägen, via Branseröd-Ödsmål är väldigt smal och krokig fram till Kolhättan,
Ja, men det var ju precis det jag skrev! Du har ju t o m fetat den biten av texten!

Då missförstod jag dig. Trodde du syftade på vägen Branseröd - Kolhättan - Ödsmål.
Citera
2023-09-26, 10:46
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Efter att ha läst igenom tråden (tack till alla som delat bygghandlingar m.m.) tycker jag detta luktar skumt och väcker många frågor. Hoppas journalister och polis läser i tråden.

1. I den geotekniska utredningen från 2016, område C, står det att maxlasten på marken ovanför rasområdet bör begränsas till 25 kPa (drygt 1 meter schaktmassor). I en ny version från 2018 har område C och gränsen på 25 kPa strukits. Istället är gränsen satt till 50 kPa (2,5m massor.)
Varför ströks område C?
Var det för att slippa ifrån ett ”jobbigt” krav på maxbelastning för att man visste att den marken hade stor skredrisk?
Ändå har man valt att bygga i gränsen till område C.

2. I den detaljplan som godkändes verkar det uppenbart att man behövde lägga upp betydligt högre schaktmassor än 2,5m ovanför rasområdet för att få till en plan yta. Hur kunde detta ens godkännas?

3. VD för fastighetsbolaget påstår att Länsstyrelsen och SGI gav OK till planen. Det framstår som en direkt lögn eftersom båda dessa instanser hade invändningar mot den geotekniska utredningen just vad gäller rasrisk.
Finns det någon senare handling där Länsstyrelsen eller SGI ändrat uppfattning?

4.Orust Schakt AB har figurerat i miljöbrottsutredningar och ”schaktolyckor” tidigare.
Ägare/VD verkar ha en ”flexibel” inställning till lagar och regler.

https://www.gp.se/nyheter/västsverig...rott-1.1181157

https://www.bohuslaningen.se/nyheter...a-2a688527675a

1)

Den aktuella geotekniska undersökningen baseras på den som är reviderad 2018, fast den är reviderad i nyare skick. I den finns inte C1-C1 och C2-C2 sektioner med. DEssa sektioner och underliggande data finns däremot i MUR, forfarande. Man har tagit ut dessa sektioner från GeoPM och har sagt att mer undersökningar krävs (läs ett tidigare inlägg från mig).

Jag kan även konstatera att de har räknat om A1-A1 sektioner under tiden, jag kan däremot inte säga vilka nya antaganden som gjorts eftersom den underliggande datan är den samma. Man har alltså en ny uträkning med gammal data.

2)

SGI och Länsstyrelsen var ju emot det. Vi får nog vänta på utredningen.
Citera
2023-09-26, 10:49
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Helt klart kan "vallen" ha gjort att vatten samlats ovanför dess sträckning. Schaktmassorna från Borealis lär dessutom ha varit otroligt blöta. Men denna typ av lera som finns en bit ner kan av tryck också anta vätskeform. SGI lär säkert komma fram till vad som hänt.

Jag tror den delen av dokumentet från 2016 ligger i det som refereras till som Bilaga 2 i senaste dokumentet. Dvs uppgifterna har flyttats till bilagan. Bilaga 2 finns inte publicerad på kommunens webb. Den måste beställas fram om vi ska tunna ta del av den.

De har fått tillstånd att bygga en "bullermur" mot motorbanan men inte på denna plats. På den webbplats Privatbostäder hade uppe förr så skulle bakre nordöstra delen ligga "nedgrävd" en bit och västra delen inte alls lika uppbyggd. Se bild tre i bildspelet högst upp på sidan https://web.archive.org/web/20230923...d-stenungsund/

https://www.bohuslaningen.se/nyheter...a-2a688527675a

Jo han är beryktad. [/quote]

Angående bilaga 2. Jag har kollat i antagandehandlingen, och i den refererar de till Bilaga 2 flera gånger. (det är ju helt jävla sinnessjukt att de inte numrerat bilagorna i innehållsförteckningen BTW), bland annat skrier man att skjuhållfastheten är mellan 60 - 130kPa. Den datan återfinns i MUR, bilaga 3 diagrammet. Den aktuella punkten för A1-A1 är svarta kryssen. Vidare återfinns samma diagram i geoPM bilaga 2. Det är samma diagram, de har troligen tagit en text från geoPM och lagt in.

Således kan vi med säkerhet dra slutsatsen att bilaga 2 = MUR eller GeoPM.
Denna: https://www.stenungsund.se/download/...1.12%20mfl.pdf

geoPM:
https://www.stenungsund.se/download/...ed%20flera.pdf
Senast redigerad av HaveFun 2023-09-26 kl. 10:53.
Citera
2023-09-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Då missförstod jag dig. Trodde du syftade på vägen Branseröd - Kolhättan - Ödsmål.

?!?!?! Hur är det med läsförståelsen? Hur kan du missförstå? Vägen ÄR smal och kurvig fram till Kolhättan, men därifrån till Stenungsund genom Ödsmål, är den inte fullt lika kurvig. Inget att rekommendera när frosten kommer, dessutom saknas viltstängsel.
Verkar inte som du har någon lokalkännedom där eller har kört den vägen fr Ljungskile någongång!!!!
Senast redigerad av Cre8iv 2023-09-26 kl. 11:14.
Citera
2023-09-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Således kan vi med säkerhet dra slutsatsen att bilaga 2 = MUR eller GeoPM.
Denna: https://www.stenungsund.se/download/...1.12%20mfl.pdf

geoPM:
https://www.stenungsund.se/download/...ed%20flera.pdf
Tack
Citera
2023-09-26, 11:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo det är just det, för mig blir öarna en rejäl omväg...

Ja den tycker jag inte om alls, men det kan ju hända att jag ändrar mig nu när förutsättningarna är helt annorlunda. Vi får se.

Jag har ju noterat att trafik som utgår från Stenungsund och skall norrut, eller kommer norrifrån och skall in till Stenungsund - i mkt större omfattning verkar ta denna väg mellan Kolhättan-Ljungskile.
Inte kö, men det är betydligt mer personbilar.
Citera
2023-09-26, 11:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallakottar
Du har rätt i att vatten spelar en stor roll. Det gör det alltid. Mekanismen ser ut såhär:

Lera är ett väldigt tätt material. Det blir alltid vattensamlingar ovanför om leran ligger blottad i dagen. Den hindrar vatten från att sippra ner i jorden.

Leran är vattenmättad i sitt naturliga tillstånd. Men den är så tät att vattnet är inneslutet i porer. Håller man i lera blir man mer kladdig än blöt. Det tar lång tid för vatten att transporteras in och ut ur lera.

Det som händer är att vatten kan ta sig ner i grövre jord under leran, och bygga upp ett stort tryck på leran underifrån. Det sänker lerans hållfasthet. Hur kan vatten ta sig förbi leran? Det sker just i anslutning till berg där lerlagret tunnas ut och den grövre jorden under får kontakt med dagen.

Vattnet tar sig alltså inte genom leran, utan runt den. Då leran hindrar vattnet under nere i slänten att hålla samma trycknivå som uppe i slänten (höjdskillnad) bildas ett enormt övertryck nere i slänten som vill "lyfta" hela lerlagret. Lägg då till massorna som trycker på uppifrån så förstår man hela jämviktsförskjutningen som gör att skredet sker - som ett tippa en skål.

Du har alltså rätt i att vatten ovanför slänten underminerar slänten längre ner. Genom att övertrycket av vatten sprider sig neråt. Det har ingen annanstans att ta vägen.

Samtidigt mättas den torra jorden (mulljord, sand, torrskorpa) ovanför leran med vatten vilket antingen tynger leran eller bidrar till det ökade vattentrycket.

Jag tror inte det är en vall i den bemärkelsen längst fram. Att delar av den står kvar beror sannolikt på att berget sticker ut/är något grundare där eller att jorden haft marginellt bättre egenskaper. Däremot var det säkert en byggvägg längst ut som ringade in området där en ny byggnad planeras.
Tack för en mycket utförlig beskrivning.
När jag nu återigen studerat de bilder jag själv tagit, från en annan vinkel, så får jag nog återgå till den ursprungliga teorin om att "vallen" var mer av en platå. Dock ser det ut att ha varit någon meter lägre marknivå bakom den, om nu det har någon betydelse.
Tycker hur som helst att massorna från gropen ser ut att ha varit extremt blöta och liksom runnit ut ur den.
Det är ju mer eller mindre kala bergsknallar runtomkring, så det stämmer ju bra med vad du beskriver, att vattnet kan ha letat sig ned längs bergssidorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in