Citat:
Ursprungligen postat av
Kallakottar
Du har rätt i att vatten spelar en stor roll. Det gör det alltid. Mekanismen ser ut såhär:
Lera är ett väldigt tätt material. Det blir alltid vattensamlingar ovanför om leran ligger blottad i dagen. Den hindrar vatten från att sippra ner i jorden.
Leran är vattenmättad i sitt naturliga tillstånd. Men den är så tät att vattnet är inneslutet i porer. Håller man i lera blir man mer kladdig än blöt. Det tar lång tid för vatten att transporteras in och ut ur lera.
Det som händer är att vatten kan ta sig ner i grövre jord under leran, och bygga upp ett stort tryck på leran underifrån. Det sänker lerans hållfasthet. Hur kan vatten ta sig förbi leran? Det sker just i anslutning till berg där lerlagret tunnas ut och den grövre jorden under får kontakt med dagen.
Vattnet tar sig alltså inte genom leran, utan runt den. Då leran hindrar vattnet under nere i slänten att hålla samma trycknivå som uppe i slänten (höjdskillnad) bildas ett enormt övertryck nere i slänten som vill "lyfta" hela lerlagret. Lägg då till massorna som trycker på uppifrån så förstår man hela jämviktsförskjutningen som gör att skredet sker - som ett tippa en skål.
Du har alltså rätt i att vatten ovanför slänten underminerar slänten längre ner. Genom att övertrycket av vatten sprider sig neråt. Det har ingen annanstans att ta vägen.
Samtidigt mättas den torra jorden (mulljord, sand, torrskorpa) ovanför leran med vatten vilket antingen tynger leran eller bidrar till det ökade vattentrycket.
Jag tror inte det är en vall i den bemärkelsen längst fram. Att delar av den står kvar beror sannolikt på att berget sticker ut/är något grundare där eller att jorden haft marginellt bättre egenskaper. Däremot var det säkert en byggvägg längst ut som ringade in området där en ny byggnad planeras.
Tack för en mycket utförlig beskrivning.
När jag nu återigen studerat de bilder jag själv tagit, från en annan vinkel, så får jag nog återgå till den ursprungliga teorin om att "vallen" var mer av en platå. Dock ser det ut att ha varit någon meter lägre marknivå bakom den, om nu det har någon betydelse.
Tycker hur som helst att massorna från gropen ser ut att ha varit extremt blöta och liksom runnit ut ur den.
Det är ju mer eller mindre kala bergsknallar runtomkring, så det stämmer ju bra med vad du beskriver, att vattnet kan ha letat sig ned längs bergssidorna.