2023-09-25, 14:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Blir pressträff med infrastrukturministern om några minuter som går att se på SVT
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...reddrabbade-e6
Haha! Knugen är ju fördjävla skön. Bra att han kom och "invigde" platsen!
Citera
2023-09-25, 14:22
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Nu har jag fått aktuell bilaga. Den är i stort sett samma som 2018 versionen, slutsatsen är:

revideringar:

Den sektion som är uträknad är A1-A1 som tidigare. I rekommendationerna skriver de att mer undersökning krävs. Troligen så bedömde de att det inte fanns tillräckligt med data för att kunna räkna på dessa sektioner (C sektionerna), eller så ströks de helt, men massorna som skredat är alltså på en plats där de inte uttalat sig om i den senaste revideringen.

Så de har vad jag förstår gjort vad de kunnat med underlaget. Så frågan blir då, varför låg det massor på en plats i de mängderna? Varför har man klassat område B som för samma förutsättningar som område i tvärsnittet A1-A1?

oavsett vilket så är det väl ändå långt över 50 kPa som lagts där.
Citera
2023-09-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Det ÄR inget slukhål. Det man först trodde var slukhål var på E6:an mitt i natten då man endast kunde se hålen. Det är ett RAS där massorna rör sig från ost till väst och sprickbildning uppstått på ostsidan som först troddes vara slukhål.

(kan folk inte sluta att skriva/säga slukhål?)

"Slukhål" är barnspråk för sådana som inte förstår sammanhang och mer komplicerade skeenden. Som mediafolk och politiker...
Citera
2023-09-25, 15:03
Medlem
FetFulElaks avatar
Så man har arbetat i ett område som inte är utrett?
Citera
2023-09-25, 15:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Så man har arbetat i ett område som inte är utrett?

Jag tycker mig uppfatta att platsen man lagt schaktmassor på är en aning mer åt öster än platserna man måttat geologiskt (C1/C2).
Sen vet jag inte om man kör nått rutnät eller annan metod i mätningar, men även om rätt plats råder så ser det med ögat ut att vara på tok för mycket massa som lagts mot vad gränsen i mätningar säger.
Citera
2023-09-25, 15:19
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fantastiskt. Man låter alltså exploatörer härja fritt, och sedan kollar man när allt är färdigbyggt? Vad hade man gjort om marken legat kvar och man hunnit sätta upp byggnader också?
"Ledsen, men ni får riva allt igen, och schakta undan marken."
Låter som att Stenungssund kommer få höja skatten.
Citera
2023-09-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Nu har jag fått aktuell bilaga. Den är i stort sett samma som 2018 versionen, slutsatsen är:

revideringar:

Den sektion som är uträknad är A1-A1 som tidigare. I rekommendationerna skriver de att mer undersökning krävs. Troligen så bedömde de att det inte fanns tillräckligt med data för att kunna räkna på dessa sektioner (C sektionerna), eller så ströks de helt, men massorna som skredat är alltså på en plats där de inte uttalat sig om i den senaste revideringen.

Så de har vad jag förstår gjort vad de kunnat med underlaget. Så frågan blir då, varför låg det massor på en plats i de mängderna? Varför har man klassat område B som för samma förutsättningar som område i tvärsnittet A1-A1?

Jag läser just kommunens handling (den publicerade). Där står att leran är av typen "siltig lera". Här står att "Silt (finmo och mjäla) suger snabbt upp vattnet och håller det kvar. En jordart som innehåller mycket silt börjar lätt flyta om den är vattenmättad, vilket innebär att risken för skred ökar." https://www.sgu.se/samhallsplanering...ika-jordarter/

Har du bilaga 2 med i den handling du fick ut från kommunen? Den omnämns i publicerade utgåvan men följer inte med. Där ska mer stå om de olika områdena.
Citera
2023-09-25, 15:27
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Det ÄR inget slukhål. Det man först trodde var slukhål var på E6:an mitt i natten då man endast kunde se hålen. Det är ett RAS där massorna rör sig från ost till väst och sprickbildning uppstått på ostsidan som först troddes vara slukhål.

(kan folk inte sluta att skriva/säga slukhål?)

Självklart är det inget slukhål men inte heller ett ras utan ett skred som är helt annat än fenomen än ras.
Citera
2023-09-25, 15:29
Medlem
Fibonaccitals avatar
Sprängningar uppmättes före skredet
Publicerad 25 sep 2023 kl 15.12

https://www.expressen.se/nyheter/spr...-fore-skredet/

data tyder på att den första var vid en bergtäkt två kilometer norr om skredområdet och den andra strax väster om E6, nära skredområdet,
Citera
2023-09-25, 15:30
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jag läser just kommunens handling (den publicerade). Där står att leran är av typen "siltig lera". Här står att "Silt (finmo och mjäla) suger snabbt upp vattnet och håller det kvar. En jordart som innehåller mycket silt börjar lätt flyta om den är vattenmättad, vilket innebär att risken för skred ökar." https://www.sgu.se/samhallsplanering...ika-jordarter/

Har du bilaga 2 med i den handling du fick ut från kommunen? Den omnämns i publicerade utgåvan men följer inte med. Där ska mer stå om de olika områdena.
Bilagorna är ju inte numrerade så jag vet inte vilken de menar, jag begärde ut MUR och geo PM. Ja, det har hittats siltig ler i slänten sektion C1-C1, som inte är räknad på i senaste PM.
Citera
2023-09-25, 15:35
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rnas-varningar
Han borde raka sig och skaffa ett riktigt jobb.
Citera
2023-09-25, 15:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Sprängningar uppmättes före skredet
Publicerad 25 sep 2023 kl 15.12

https://www.expressen.se/nyheter/spr...-fore-skredet/

data tyder på att den första var vid en bergtäkt två kilometer norr om skredområdet och den andra strax väster om E6, nära skredområdet,

Det har förekommit sprängningar där Borealis bygger ett nytt område, ungefär i höjd med Shell-macken fast på andra sidan vägen då.

Vidare kan det ha sprängts där Rusta byggs (i skredområdet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in