Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Nu använder jag inte Anja Landgre/Inga Ålenius som tidsankare utan det är hela gruppen vittnen på Sveavägens östra trottoar som gör mordtiden totalt osannolik. Om vi börjar med skådespelerskorna IÅ/AL är dom först ut av vittnena till Dekorimahörnan , dom börjar gå när Olof Palme fortfarande är kvar inne på biografen. Promenaden till mordplatsen tar fyra-fem minuter och hon anger att dom dividerar ett par minuter på om vilken väg dom ska ta. Dekorimahörnan ter sig kusligt ödslig .
Ami Rolder/Göran Åslund tar efter filmen en cigg för att minska illamående som uppstått under slutet av filmen. Dom ser paret palme komma ut från Biografen och börjar därefter vandringen mot den blivande mordplatsen. Väl där diskuteras om de ska gå in på Restaurang Bohemia , vilket de gör. Tiden i Dekorimahörnan bedömer paret till ett par minuter. De ser inga andra på platsen , inte IÅ/AL . Framme vid Bohemia ser de inte heller någon Lars Jeppson komma tassande på Luntmakargatan .
Schaeffer med döttrar kan via busstiden bedömas passera Dekorimahörnan 2318-19 . De möter en man som på väg norrut kan vara Nicola Fauzzi, i teorin också mördaren.
Lars-Åke Hellgren har också varit på Bröderna Mozart passerar enligt egen utsago Dekorima kl 2320. Nu har han förvisso inte kört med stoppur vid passeringen men hans egen berättelse pekar på att han passerar mordplatsen efter Schaeffer.
Dessa vittnen har visat sig mycket viktiga i MOP . Te x har de slagit hål på hypotesen om en finsktalande mördare väntande intill Grand. I fallet med en tidigarelagd mordtid visar dessa vittnesmål mål sig sammanlagt gör en mordtid på 23.19 i det närmaste omöjlig.
Många turer har varit mystiska runt LAC-bandet och fortsätter att vara det. Men frågan kvarstår . Varför inte bara förstöra bandet om det innehöll manipulationer. Visst hade lite privatspanare skrikit men det hade snabbt tynat bort.Det är verkligen inte det enda märkliga som hänt runt MOP när det kommer till hantering av dokument .
Jo jag förstår dina invändningar men du resonerar som om jag aldrig själv gjort någon sådan här tidsstudie. Men saken är att det har jag, och då skiljer sig mina siffror en del från dina. Man måste ju ändå tillstå, att alla tidsskattningar du gör här är ganska ungefärliga, och då är det lätt hänt att man hamnar fel, särskilt om man vill bevisa något och medvetet eller omedvetet töjer lite i den riktningen.
Därför vill jag även passa på att klargöra, att ingen av de tidsuppgifter som du talar om här har legat till grund för min skattning av den faktiska mordtiden till 23.19.00. Den enda tidsuppgift som möjligen skulle kunna kvalificera sig till det ändamålet är familjen Schaeffers, men jag har avstått på grund av det tidigare nämnda problemet med att mammans och dotterns uppgifter går isär med två minuter.
När du säger att familjen Schaeffer passerar mordplatsen vid 23.18-23.19 så bygger det på "mammas tider" nämligen att de är vid busshållplatsen 23.17 och sedan kommer upp från Hötorgets tunnelbana vid 23.23. Men om man utgår från "dotterns tider" så är det vid busshållplatsen redan 23.14-23.15 och kommer upp från Hötorget vid 23.21. I så fall passerar de mordplatsen två minuter tidigare än vad du påstår.
Problemet med Schaeffer är alltså att man kan välja endera tidslinjen för att bevisa endera mordtiden. Med andra ord bevisar det inget alls, och det är därför som jag inte använt Schaeffer – detta även om jag blivit på det klara med att det är "dotterns tider" som är de riktiga medan mamma Schaeffer har varit slug nog att räkna i huvudet och justera tiderna för att undvika problem. Hon har ju läst i tidningarna att mordet skedde vid kl 23.21 och att det vankas trubbel för dem som försökt påstå något annat. Då lägger hon på två minuter på dotterns tider för att undanröja det problemet.
Så ser jag på Schaeffer. Vad Åslund & Rolder beträffar så kommer de två minuterna på Dekorimahörnan från Åslund och lite längre fram i tiden. Deras cigarrettpaus kan också diskuteras, liksom tiden när filmen slutade och även promenadtiden. Det som slagit mig är hur vittnena liksom verkar vilja stanna för överläggningar vid Dekorimahörnan. Det gäller såväl Åslund & Rolder som Ålenius & Landgré. Det är ju rena rama Speaker's Corner där!
Annars är det väl knappast något ställe där man uppehåller sig någon längre stund, och just därför menar jag att de här uppgifterna om att de skulle ha stått där länge och väl måste tas med en rejäl nypa salt. Om de överhuvudtaget stannat till där så har det nog snarare handlat om 15 sekunder än några två minuter, men minnesbilden påverkas på något sätt av ärendets natur.
Filmen börjar i alla fall ta slut vid 23.07 (dvs folk börja välla ut) och vid pass 23.11 är hela klungan inklusive Palme ute på gatan. Sedan är det dryga 300 meter bort till Dekorima och det tar generöst räknat fyra minuter. Står Åslund & Rolder när de röker eller går de och röker? Om de ska någonstans så verkar det mest naturligt att tända utanför biografen, kanske ta några bloss och sedan röka upp medan man promenerar. Då har vi dem borta vid Dekorima redan i 23.15-tiden, men senast typ 23.17.
Liknande resonemang kan föras om Ålenius & Landgré, som väl heller knappast lär ha fört någon tvåminuters debatt om vägvalet vid Dekorimahörnan. Men det här uttrycket, "ett par minuter", det dyker ju upp gång på gång i olika sammanhang.
Vakten Olofsson inne på Skandia säger att Engström stannade och pratade "ett par minuter", jag har hört Jeppsson säga att han stod "ett par minuter" i korsningen Luntmakargatan-Tunnelgatan, och så vidare. Det är ett uttryck som knappast bokstavligen betyder två minuter utan mycket väl kan betyda en halvminut eller ännu kortare. Men på något sätt verkar händelsens dignitet påverka folks tidsuppfattning så att tiden går väldigt sakta. Det gäller även mordplatsvittnena som tycker sig ha väntat i flera minuter innan polis och ambulans anlände.
I vilket fall, om Ålenius & Langré ligger före Åslund & Rolder så är de vid Dekorima tidigare än 23.17.
Om Hellgren så fick jag plocka fram förhöret nu och påminna mig om vad han sagt. Jag tycker det ser ut som om hans klocka går före ett par minuter, och dessutom har alla hans tidsuppgifter bara femminuters precision. Med andra ord säger han att filmen slutade "tio över" men polisen skriver 23.10, han säger att han passerade Dekorima vid "tjugo över" och polisen skriver 23.20.
Vad ska man göra av Hellgrens uppgifter? Tiden vid Dekorima hänger ju dels på hur pass tidigt han lämnar biosalongen, och sedan även på hur pass länge han stod och pratade utanför innan han gick hemåt. För att vederlägga mordtiden 23.19 måste man anta att han kommit ut bland de sista från salongen och sedan även stått länge och väl och pratat. För om man räknar baklänges så får han inte börja gå förrän 23.15 om han ska vara vid Dekorima tidigast 23.19. Det är väldigt osannolikt, och i och med att hans tidsuppgifter saknar klar "minutvisare" så håller det inte som motbevis mot 23.19.00 som mordtid.
Så här kan man hålla på och pillra, och det är visserligen kul och intressant. Men går det att bevisa något på det här sättet? Det hänger på hur pass starkt materialet är, och som jag visat här ovan så är inga av de här uppgifterna starka nog för att ens kvalificera sig som komponent i bevisningen rörande mordtiden. Ändå är jag sympatiskt inställd till dina invändningar, jag tycker det är bra att du gör dem och att vi får resonera igenom dem. Men i slutänden håller de alltså inte, och det är ju det som räknas.