Citat:
Ursprungligen postat av
TheQue
https://www.hn.se/nyheter/sverige/friades-f%C3%B6r-styckmord-%C3%A5klagaren-%C3%B6verklagar-1.111201261
Jag står fast vid min ståndpunkt att Filip borde dömas, det är ingen tvekan att det är han som har dödat Marua. Förhoppningsvis kan åklagaren göra bättre ifrån sig i HR och att de ser helheten, annars är jag tyvärr övertygad om att Filip går fri i HR också.
Mina tankar går till Marua's nära och kära.
Vad skönt att veta att åklagaren har överklagat.
Absolut borde/ska han dömas, ingen tvekan om det. Det är precis som du skriver det gäller att se helheten, bevis finns så det räcker. Det finns ju sedan något år ett nytt sätt att värdera bevis.
Men nu när det går upp i HR så är det enbart jurister som dömer, det bör förbättra bedömningen. TR var ju helt ute och snurrade.
Däremot delar jag inte åklagarens uppfattning att Filip troligtvis skjutit Marua av misstag. Jag tror hans humör tog över.
Dessutom vet vi att han gärna använde våld. Han hade tidigare tagit struptag på Marua. Han har grovt misshandlat en gammal farbror, han har helt oprovocerat gett en man ett knytnävsslag på gatan, misshandlat en hemlös man osv...
Men hur som helst så tillkallade han inte hjälp när hon behövde det. Han valde att stycka och gömma henne. Det var hans lösning av "problemet".