2023-09-25, 22:34
Medlem
Är det några avgifter på E6:an? Borde inte Sverige ta lite betalt för att vara transportled mellan Oslo och Köpenhamn, i alla fall från lastbilstrafik som bara är transit?
Citera
2023-09-25, 22:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Den vägen, via Branseröd-Ödsmål är väldigt smal och krokig fram till Kolhättan, så det går fortare via Orust-Tjörn.
Lite beroende på vart man bor och vart man ska förstås.
Jo det är just det, för mig blir öarna en rejäl omväg...

Citat:
Bratterödsleden, den delen som är gamla E6 mellan Bratterödsmotet och Lerbomotet, är väldigt olycksdrabbad.
Ja den tycker jag inte om alls, men det kan ju hända att jag ändrar mig nu när förutsättningarna är helt annorlunda. Vi får se.
Citera
2023-09-25, 22:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Västlänken är beroende av underleverantörer som schaktar bort alla massorna. Jag har svårt att tro att de har insyn i vart allt tar vägen. Jag har hört detta med Västlänken från två olika håll...

Eftersom Trafikverket är huvudman i Västlänken vill jag tro att denne som aktör har skapat sig full insyn i var dess projekts fyllnadsmassor hamnar, samt även att allt är ok ställt på dom platser det hamnar.
Det är uppstyrt och strikt när Trafikverket dirigerar projekt, så att massa skulle köras till en plats som sedan rasar med något som direkt ser ut att bero på själva platsen - har jag ärligt talat svårt att köpa.

Därmed inte sagt att det är så. Det bygger på att Trafikverket faktiskt har denna insyn på entreprenörer i detaljnivå.
Vi får väl se. Det har framkommit lite här o där att massor från Västlänken-massa gör gällande här, och jag tror det kommer kunnas svaras på framöver.
Citera
2023-09-25, 22:44
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Är det några avgifter på E6:an? Borde inte Sverige ta lite betalt för att vara transportled mellan Oslo och Köpenhamn, i alla fall från lastbilstrafik som bara är transit?

Sverige tjänar nog bra på Norrmännen ändå så du behöver inte oroa dig.
Citera
2023-09-25, 22:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jaså har man släppt grov allmänfarlig ödeläggelse? Undrar hur man så snart kunnat utesluta det?

Inte säkert man släppt, men miljöbrott kan vara den konsumerande (större) brottsrubriceringen efter att man faktiskt hittat lite att gå på?
Jag reagerar mest på att man ändrar rubricering såpass snabbt. Ärendet har efter bara två dagar knappt klarat av sin sedvanliga formalia, och så kommer ny rubricering så rappt.

Sammantaget tyder det på att man funnit inledning till misstanke.
Citera
2023-09-25, 22:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Den vägen, via Branseröd-Ödsmål är väldigt smal och krokig fram till Kolhättan, så det går fortare via Orust-Tjörn.
Lite beroende på vart man bor och vart man ska förstås.

Bratterödsleden, den delen som är gamla E6 mellan Bratterödsmotet och Lerbomotet, är väldigt olycksdrabbad.

Från Branseröd går det ju även att köra öster om E6 ner till Ödsmål.
Citera
2023-09-25, 23:02
Medlem
rotesaus avatar
Sjöfartsverket har släppt video från deras insats med ytbärgare direkt ovanför raset (facebook):
https://fb.watch/nhHEA9DSlt/
Citera
2023-09-25, 23:07
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Västlänken är beroende av underleverantörer som schaktar bort alla massorna. Jag har svårt att tro att de har insyn i vart allt tar vägen. Jag har hört detta med Västlänken från två olika håll...
TV brukar ju kräva in transportdokument. Eller det landar ofta på en konsult som slentrianmässigt redovisar det i en rapport.
Citera
2023-09-25, 23:12
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu har ytterliggare uppgifter från helt annan anonym läsare inkommit,

Det är Mark och Energibyggarna som bygger åt Borealis i St Gategård.
Oklart om samband med Orust Schakt finns, men åter igen bekräftas uppgiften att massa körts till Hammars plats.

Vidare lämnas en uppgift om att ägaren till Orust Schakt är känd för att fuska och tänja på regler och lyckas snärja myndigheter och andra bolag.
Bla ligger firman bakom misstaget som orsakat en brusten huvudvattenledning på Orust förra året:
https://www.bohuslaningen.se/nyheter...a-2a688527675a
Nice, börjar arta sig lite i tråden.
Citera
2023-09-25, 23:15
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
TV brukar ju kräva in transportdokument. Eller det landar ofta på en konsult som slentrianmässigt redovisar det i en rapport.

Vågsedlar från deponianläggningen (detta om kravet om deponi finns med i förfrågningsunderlaget. Om inte, så försöker ju givetvis markentreprenören omsätta överskottsmassor i andra projekt så länge det inte handlar om miljöfarliga massor som kräver andra åtgärder. Berg tex, det kör man aldrig på deponi).
Citera
2023-09-25, 23:19
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Trafiken verkar ha flutit på hyfsat nu på morgonen. Lite köer vid 7-snåret men lugnare runt 8. Vad annat är att vänta en måndag?

Ändå har det talats om ”konsekvenser för hela Sverige” etc. Vad är det jag missar?

Du missar det faktum att det finns ett schema för de flesta lastbilar som säger när de behöver avgå och när de ska komma fram för att leverera i tid eller rent av hinna med en färja.
Det vimlar av dessa rutter och de stora lastbilarna ska nu köra över E45.
Mellan Strömstad och Göteborg tar det med bil cirka två timmar.
Mellan Strömstad och Göteborg via E45 tar det med bil cirka två och en halv timme.
Med bil förlorar du således 30 minuter.
Det är ganska rimligt att tro, inte minst med tanke på att E45 , i vissa avsnitt fortfarande är en liten väg att det tar 40 minuter längre mellan Strömstad och Göteborg.
Detta ställer krav på de som ska leverera vid en viss tidpunkt.

Det ställer också krav på de företag som kanske förväntas göra ett visst antal turer ned till Göteborg och tillbaka. De tvingas sätta in extra folk och troligtvis också extra lastbilar. Det kan också medföra övertidsarbete som inte fanns med i en ursprunglig kalkyl. Det kan medföra att man får lägga ned företag t.ex.
Citera
2023-09-25, 23:35
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Vågsedlar från deponianläggningen (detta om kravet om deponi finns med i förfrågningsunderlaget. Om inte, så försöker ju givetvis markentreprenören omsätta överskottsmassor i andra projekt så länge det inte handlar om miljöfarliga massor som kräver andra åtgärder. Berg tex, det kör man aldrig på deponi).
Ok, är inget av omhändertagandet något man måste rapportera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in