2023-09-25, 08:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så 25 kPa är max belastning för området där vi kan se på bilderna att man schaktat upp en platå på uppemot 10 meter? Hur hög belastning vågar du gissa att man utsatte marken för? Är det inte ganska uppenbart vad som har hänt här? Man ville inte ha terrasser, utan en plan yta, och man ville dessutom upp högre än vad som var tänkt?

Efter att betraktat karta där mätningar gjorts och man kommit fram till 25kpa som maxbelastning, vill jag säga att delar av området där schaktmassor legat inte ens finns med/mätts.
Det som senare i verkligheten blivit platåns västra kant täcks av det som benämns C1 och C2 i karta, men allting öster om platåns västra kant finns ju inte med som så.
Det är ju inte ens inramat i karta, men jag uppfattar enligt rasbilder att det är ett stort stycke bakom platåkanten som släppt iväg.

Man har ju mätt där bygg ska ske, inte där man lägger schaktmassor.
Senast redigerad av rotesau 2023-09-25 kl. 09:00.
Citera
2023-09-25, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag googlade bara, sökte på fastighetsnamnet. Den du länkade har rev 2018 men saknar C1-C1 och C2-C2 versionen.
Det var faktiskt en slump och inte så att jag sökte på ett specifikt dokument.

Citat:
Jag har begärt ut Geo PM och MUR, tänkte vi måste gå till botten med detta för att kunna se vilka laster de har använt från geoteknisk undersökning.
Bra. De dokument som ligger i docplayer kan vi inte lita på även om de är mer utförliga och redovisar område C mm. Frågan är om område C brutits loss och ligger i annat dokument eller om de slarvade bort det
Senast redigerad av tingelingting 2023-09-25 kl. 08:59. Anledning: Mer fakta
Citera
2023-09-25, 09:00
Medlem
Musikopps avatar
Trafiken verkar ha flutit på hyfsat nu på morgonen. Lite köer vid 7-snåret men lugnare runt 8. Vad annat är att vänta en måndag?

Ändå har det talats om ”konsekvenser för hela Sverige” etc. Vad är det jag missar?

Nu på morgonen:

Citat:
E6 klövs på mitten när marken rasade in utanför Stenungsund. Nu varnar kommunalrådet Olof Lundberg (S) för svåra konsekvenser för näringslivet – och vill se att skadorna repareras på sex månader, rapporter Ekot .
Citera
2023-09-25, 09:01
Medlem
Vet någon källan till denna bild som figurerat i tråden?
https://imgbb.com/RH3WYvt?fbclid=IwA...j7tQXRKymiaQcE

Källhänvisning är väldigt bra för att ge tyngd i vad som syns
Citera
2023-09-25, 09:03
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting

Det är en bild från en privatperson som fanns i både DN och Expressen, kan inte hitta texten nu.
Citera
2023-09-25, 09:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Källa bör vara Nyheter STO som 20 September rapporterade om att Rusta-varuhus skall byggas i området:
https://nyhetersto.se/2023/09/20/rus...i-stenungsund/
Han som kör Nyheter STO är också drönarpilot, och sidan är i övrigt alltid snabbast och bäst vad gäller lokala nyheter.
Han är alltid först på plats och väldigt proffsig och uppskattad av alla.
Citera
2023-09-25, 09:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det är en bild från en privatperson som fanns i både DN och Expressen, kan inte hitta texten nu.

Mikael Berglund har hand om Nyheter STO, han är journalist, främst blåljusjournalist.
Se mitt inlägg ovan för källhänvisning.

Bra sida att följa f.ö.
Citera
Medlem
Raches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Va?! Norra motet i Stenungsund är ju borta!!! Södergående riktning ligger ju nu där Preem macken låg. Hela motet har ju förskjutits!

Nja igår kunde du köra på e6 i södergående riktning. Det är ju strax norr om motet som skredet är
Citera
Medlem
Citat:
Jag googlade bara, sökte på fastighetsnamnet. Den du länkade har rev 2018 men saknar C1-C1 och C2-C2 versionen.
Det var faktiskt en slump och inte så att jag sökte på ett specifikt dokument.
Detta kanske är en dum fråga, men jag får inte riktigt ihop det. Hur kan du vara så säker att den som är reviderad 2016 är nyare? Det känns ju inte som att det är något tryckfel eftersom även bilderna är datummärkta 2016. På samma sätt att rapporten som är reviderad 2018, så finns det datum på bilderna för 2018
Citera
2023-09-25, 09:08
Medlem
Citat:
Nej norra motet är inte borta. Att det är öppet för sydgående trafik har framgått av den karta som publicerats. https://www.facebook.com/photo?fbid=...38731171598862

Raset är norr om denna punkt. Dock publicerade SVT en karta med rasområdet felutmärkt (något jag påpekade för dem)

Om du ska köra ut fr Stenungssund, ja då funkar det, men där kan ju även södra motet användas.
Man kan ju inte skriva att "norra motet är öppet i södergående riktning", för du kan ju inte komma norrifrån på E6 och köra söderut genom motet.
Det är ju bara södra påfarten i det norra motet, som har öppnats, inte hela motet!
Den största trafikmängden består ju av trafik på motorvägen och inte på av- och påfarterna.
Senast redigerad av Cre8iv 2023-09-25 kl. 09:20.
Citera
2023-09-25, 09:13
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det är klart över 2,5 m, sen ska det stå en byggnad ovanpå det. Detaljplanen nämner att större byggnader som inte står på berget kan behöva pålas, oklart om ner till berget. Men de kom inte så långt innan det rasade.

Byggnader väger INGENTING jämfört med underlaget de står på. Byggnader är 98% luft.
Citera
2023-09-25, 09:16
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Detta kanske är en dum fråga, men jag får inte riktigt ihop det. Hur kan du vara så säker att den som är reviderad 2016 är nyare? Det känns ju inte som att det är något tryckfel eftersom även bilderna är datummärkta 2016. På samma sätt att rapporten som är reviderad 2018, så finns det datum på bilderna för 2018

Det är bara en teori, och den bygger mycket på de tvärsnitt som ligger i skredet inte finns i den från 2018. Vidare har de i 2018 räknat om A1-A1 så den är en annan uträkning.

Jag väntar på att få aktuell geo PM så vi kan sluta spekulera (borde frågat om den direkt och inte skrivit något alls).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in