2023-09-25, 15:06
Avslutad
25 /9: 76.4 kg
har inte uppdaterat på en stund, tycker det är motigt. Gör "alla rätt" med kaloriunderskott, mer varierad mat, inget godis, genomsnitt på 12 000 steg per dag, yoga pass etc. Men det vill sig inte - vikten har åkt upp och ned men ingen bestående minskning, istället +1kg

Har ingen förklaring annat än att jag lever under stor stress
Citera
2023-09-25, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Tack, nu kommer jag till det svåraste, att hålla vikten. Kommer stanna kvar i tråden

Grattis!
Citera
2023-09-25, 15:32
Medlem
Citat:
Tack, nu kommer jag till det svåraste, att hålla vikten. Kommer stanna kvar i tråden

För mig går det sämre, har nystart idag men tänker att ja tänker börja äta mat istället och räkna kalorier.
Blir bara massa fuskande när ja kör på pulverdiet.... Tänker storhandla idag för 2 veckor framåt o göra matlådor o hitta sätt att unna mig utan att de blir fusk.

Så bra att du stannar kvar i tråden, blir peppad av dig och inspireras när ja sett någon som gått före och lyckats. Stort grattis igen.
Citera
2023-09-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
har inte uppdaterat på en stund, tycker det är motigt. Gör "alla rätt" med kaloriunderskott, mer varierad mat, inget godis, genomsnitt på 12 000 steg per dag, yoga pass etc. Men det vill sig inte - vikten har åkt upp och ned men ingen bestående minskning, istället +1kg

Kan ju vara att du byggt muskler, muskler väger mer än fett.
Citera
2023-09-25, 16:41
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donttouchyummy
För mig går det sämre, har nystart idag men tänker att ja tänker börja äta mat istället och räkna kalorier.
Blir bara massa fuskande när ja kör på pulverdiet.... Tänker storhandla idag för 2 veckor framåt o göra matlådor o hitta sätt att unna mig utan att de blir fusk.

Så bra att du stannar kvar i tråden, blir peppad av dig och inspireras när ja sett någon som gått före och lyckats. Stort grattis igen.

Räkna kalorier tar tid, men jag lovar du kommer att få en helt annan förståelse för mat. Du håller hela tiden reda på hur mkt du har ätit och hur många kalorier du har kvar. Det gör allt så mycket tydligare. Sedan är ett tips att börja äta frukt istället för sötsaker, innehåller betydligt färre kalorier och en del av sötsuget blir stillat.
Mina proteinkällor har varit: kyckling(utan skinn), lax, kikärtor, svarta- och vita bönor, gröna- och röda linser.
Kolhydrater: har bojkottat pasta för att jag gärna överäter på det, bytt ut mot spiraliserad zucchini. Quinoa har jag ätit istället för vitt ris eller blomkålsris. Nu äter jag ris, men i kraftigt reducerad portionsstorlek.
Fett: olivolja som mätts upp, Havregrädde istället för vanlig grädde i mat, sedan light-varianten av kokosmjölk istället.
Undvek bröd. Till frukost åt jag havregrynsgröt med frukt-topping.
Mkt grönsallad till maten. Undvek avokado för att jag tycker mycket om det och det blir lätt för mkt av det goda.
Började dricka svart kaffe.
Använde lightprodukter.
Min metod var att äta mer mat för att bli mätt samt att bara dricka vatten och ibland pepsi max.
Lycka till! Det här klarar du!
Citera
2023-09-25, 16:43
Medlem
Xigeges avatar
Citat:
Sedan är ett tips att börja äta frukt istället för sötsaker, innehåller betydligt färre kalorier och en del av sötsuget blir stillat.

Skulle inte tro det, va? Ett äpple = en burk amerikansk cola.

Frukt är naturens godis och äts mycket sparsamt och säsongsvis, om alls.

Ät bär istället.
Citera
2023-09-25, 16:46
Medlem
Xigeges avatar
Citat:
kaloriunderskott

Kroppen anpassar sig till den mängd energi som finns tillgänglig, både upp och ner. Långvarigt kaloriunderskott är ingen bra idé.

Satsa hellre på att äta tidsbegränsat 20:4, 18:6 eller 16:8. Ät dig proppmätt under ätfönstret.
Citera
2023-09-25, 16:46
Medlem
Marengens avatar
Citat:

Ägglossning eller mens? Upplevde det emellanåt fast jag gjort allt rätt gick jag upp i vikt. Då är det hormonerna som påverkar och gör att kroppen binder vätska.
Räknar du kalorier? Då kanske du skulle börja väga det du äter för att ögonmåttet kan ju lura oss ordentligt.
Citera
2023-09-25, 16:50
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xigege
Skulle inte tro det, va? Ett äpple = en burk amerikansk cola.

Frukt är naturens godis och äts mycket sparsamt och säsongsvis, om alls.

Ät bär istället.

Frukt är helt okej att äta, men man måste hålla koll på hur mkt man äter. Dessutom är kolhydrater inte farligt, kroppen behöver det i rimliga mängder. Det är ju därför man räknar kalorier och makros .
Citera
2023-09-25, 17:03
Medlem
Marengens avatar
https://ki.se/forskning/fetma-en-kamp-mot-oss-sjalva

Intressant att läsa, tips till alla er som kämpar.
Citera
2023-09-25, 17:06
Medlem
Xigeges avatar
Citat:
Frukt är helt okej att äta

För normalvikrtiga, ja. För överviktiga med fettlever och metabolt syndrom, nej.
Citera
2023-09-25, 17:21
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xigege
För normalvikrtiga, ja. För överviktiga med fettlever och metabolt syndrom, nej.
Har du någon utbildning i området eller har du någon evidens för dina påståenden?
Tänker att om man har diabetes så får man rådgöra med sin läkare samt med en dietist som har mer kunskap inom området. Men jag tror inte att några äpplen om dagen istället för raffinerat socker skulle vara förbjudet. Förespråkar en hälsosam viktnedgång och sunda livsstilsförändringar som dessutom går att hålla.
Senast redigerad av Marengen 2023-09-25 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in