2023-09-23, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Har skrivit i tråden ett antal ggr. Blivit ”nykter” och sedan trillat dit…gång på gång. Fick diagnosen ADHD för 6 månader sedan och är nu kallad på läkarbesök hos en NPF-enhet. Jag dricker för att jag inte orkar med min hjärna…eller för att impulsen att få lite lugn och ro blir för stor. Jag har vridit och vänt på saker till förbannelse. Jag är så jävla tokless på alkoholen. Det finns inget jag önskar mer än att få leva ett vanligt jävla liv. Men jag vill inte leva ett vanligt liv och samtidigt lägga varenda vaken sekund på att kämpa mot en önskan om att få känna lite normal sinnesfrid. Tänk att få plocka upp en bok eller tidning och kunna försvinna ett tag…men det går inte för att jag är så förbannat rastlös. 4 öl gör att jag får detta efterlängtade lugn. Ett helt värdelöst lugn pga en efterföljande ångest…som bäst botas med mer alkohol.
Nåväl. Nu ska vi se om jag kan få prova en CS-medicin. Ska bli extremt intressant att se om behovet av att dra i sig alkohol minskar. Om inte det här funkar så är jag dömd att självmedicinera med alkohol resten av livet. Om det är så, så tänker jag inte gnälla om det heller. Jag klarar mig hyfsat på ett 6-pack 3,5r om dagen. Förkortar väl livet med en 10 år kanske + att kärringen ständigt är halvgrinig. Men i sånt fall så kan jag säga att jag ändå försökt och på något sätt acceptera ödet. Jag uppdaterar i tråden kring hur detta utspelar sig.

Låter sjukt jobbigt och viss igenkänning
Gissar att ditt nick antyder födelseår och min fråga är därför - har det tilltagit med åren, alltså känslan av rastlöshet och andra symtom? Och du har inte börjat medicinera ännu? För min del funkade det länge, man ansågs lite udda men man kom undan med det ungefär. Numera not so much när man förväntas sitta på parmiddagar vilket inte alls funkar när man måste upp och röra på sig i tid och otid
Citera
2023-09-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Låter sjukt jobbigt och viss igenkänning
Gissar att ditt nick antyder födelseår och min fråga är därför - har det tilltagit med åren, alltså känslan av rastlöshet och andra symtom? Och du har inte börjat medicinera ännu? För min del funkade det länge, man ansågs lite udda men man kom undan med det ungefär. Numera not so much när man förväntas sitta på parmiddagar vilket inte alls funkar när man måste upp och röra på sig i tid och otid

Hej,

Ja, rastlösheten har tilltagit med åren. Den inre oron i allmänhet har ökat. Vet inte om det är ett vanligt scenario? Annars skulle man ju kunna tro att dampigheten skulle minska med åldern…..
Väntar på medicinering. Fick provsvaren på blodprov här i veckan och det såg bra ut. Har varit öppen med läkare och annat kring min alkoholkonsumtion. Att blodproven såg bra ut är en glad överraskning. Trodde jag aldrig.
Citera
2023-09-23, 09:01
Medlem
Citat:
Hej,

Ja, rastlösheten har tilltagit med åren. Den inre oron i allmänhet har ökat. Vet inte om det är ett vanligt scenario? Annars skulle man ju kunna tro att dampigheten skulle minska med åldern…..
Väntar på medicinering. Fick provsvaren på blodprov här i veckan och det såg bra ut. Har varit öppen med läkare och annat kring min alkoholkonsumtion. Att blodproven såg bra ut är en glad överraskning. Trodde jag aldrig.

Skönt med blodproven. Dampighet verkar kunna eskalera vad jag har läst mig till (och upplevt) i motsats till aspighet där man inte sällan lär sig ren efterhärmning och vad som förväntas av en i olika sammanhang. Min rastlöshet har gått överstyr och att se en långfilm eller sitta ned och läsa en bok funkar inte och det kom efter 40. Har hört om folk som svarat bra på Elvanse, tagit såväl rastlöshet som alkoholsug. Jag dricker för mycket i perioder men egentligen finner jag det ganska meningslöst också liksom mycket av livet i stort tyvärr när ångesten knackar på. Jag måste dock ta tag i situationen på något sätt, annars blir det skilsmässa och dylikt då jag på senare år inte varit 100% charmig om man säger så

Lycka till med medicinering och allt annat.
Citera
2023-09-23, 14:36
Medlem
BettyBamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackout911
Hade en jävla karatefylla förra lördagen och nu vill jag aldrig mer dricka, hållt mig nykter sedan dess.
Min svåraste grej är alla som tjatar så in i helvete om att man ska kröka. Man är tråkig osv osv. Kanske är det en själv som har dålig karaktär, men jag känner ofta att "om jag inte dricker ikväll så kommer alla tycka jag är tråkig och ställa frågor". Jag önska man verkligen var mer FUCK IT och slutade tänka så jävla mycket på vad alla andra tycker.

Dålig karaktär har du ju om du fortsätter att dricka och festa med de här människorna trots att du vet att det inte är bra för dig. Det är inte farligt att vara ensam under en (längre) period för att fundera på vad man vill göra av resten av sitt liv, hur man vill leva.

Släpp kompisgänget, börja med någon tids- och tankekrävande hobby, ta hand om din kropp och ditt sinne och välj ditt eget liv. Fuck bakfyllor, ångest och att festa för andras skull.
Citera
2023-09-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ntrg
Det kommer ta ett tag innan dopamin receptorerna återställer sig. Låter som om att din hubby har bilvit att dricka, kunna slappna av. Finns ett kosttilskott som heter L-Tyrosin som är populärt bland bodybuilders då det är föregångaren till dopamin. Har testat och för mig had det en positiv effekt. Finns på olika sidor för kostilskott och kostar inte mer än ca 200kr för ca 100 tabletter. Kan vara värt ett försök. (OBS: Gör ej reklam för diverse kostilskott utan rekommenderar det som fungerade för mig).

Hur lång tid tar det ungefär innan dopamin-receptorerna är återställda tror du? Tack för tipset, ska ta och kika närmare på det där!
Citera
2023-09-24, 18:39
Medlem
Snart 5 veckor nykter. Känns bättre men har fortfarande lite ångest och nedstämd.

Fan, vill kunna gå ut och ta några öl när man är med vänner, men kommer ångesten komma tillbaka lika starkt om man bara tar några öl?
Citera
2023-09-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Snart 5 veckor nykter. Känns bättre men har fortfarande lite ångest och nedstämd.

Fan, vill kunna gå ut och ta några öl när man är med vänner, men kommer ångesten komma tillbaka lika starkt om man bara tar några öl?

Jag kännnde effekt ganska omgående när jag väl nyktrat till. Att gå ut och ta några öl med polare är bara att glömma, gör du det är du i samma sits dagen efter. Nu vet jag inte hur du är som person men har jag en missbrukspersonlighet och kan därmed inte ta en eller två öl utan det slutar i två veckors race.
Citera
2023-09-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Hur lång tid tar det ungefär innan dopamin-receptorerna är återställda tror du? Tack för tipset, ska ta och kika närmare på det där!

Men kan verkligen rekommendera L-Tyrosin, absolut värt ett försök.
Citera
2023-09-25, 11:36
Medlem
Citat:
Skönt med blodproven. Dampighet verkar kunna eskalera vad jag har läst mig till (och upplevt) i motsats till aspighet där man inte sällan lär sig ren efterhärmning och vad som förväntas av en i olika sammanhang. Min rastlöshet har gått överstyr och att se en långfilm eller sitta ned och läsa en bok funkar inte och det kom efter 40. Har hört om folk som svarat bra på Elvanse, tagit såväl rastlöshet som alkoholsug. Jag dricker för mycket i perioder men egentligen finner jag det ganska meningslöst också liksom mycket av livet i stort tyvärr när ångesten knackar på. Jag måste dock ta tag i situationen på något sätt, annars blir det skilsmässa och dylikt då jag på senare år inte varit 100% charmig om man säger så

Lycka till med medicinering och allt annat.

Detsamma till dig. Kommer nog få concerta i första hand. Vi får väl se om den är bra för mig…annars blir det säkert elvanse.
Förövrigt var det likadant för min farsa - mycket värre efter 40. Kan aldrig koppla av och bara vara…inte ens för en liten stund. Han självmedicinerar med alkohol och har gjort det mer eller mindre hela livet. Han är för gammal för att göra en utredning.
Citera
2023-09-25, 21:31
Medlem
Citat:
Detsamma till dig. Kommer nog få concerta i första hand. Vi får väl se om den är bra för mig…annars blir det säkert elvanse.
Förövrigt var det likadant för min farsa - mycket värre efter 40. Kan aldrig koppla av och bara vara…inte ens för en liten stund. Han självmedicinerar med alkohol och har gjort det mer eller mindre hela livet. Han är för gammal för att göra en utredning.

Hade kunnat lägga kalkerpapper på varandras situation känns det som - samma med farsan, rakt av. Nu dog han förvisso för några år sedan vilket inte kopplades till alkoholen primärt men jag är övertygad om att den var en starkt bidragande faktor.

Kontaktade du vuxenpsykiatrin för utredning eller hur funkar det? Och hur lång tid tog utredningen? Vissa perioder mår jag bättre och till och med helt okej - är i en sådan nu - men det lite tröstlösa är att jag inte kan identifiera potentiella framgångsfaktorer. Det hade varit enklare om jag såg ett direkt samband mellan exempelvis mindre alkoholintag och bättre mående men så enkelt är det inte. Inte heller träning i mer klinisk form men däremot blir det värre om jag inte kommer upp i 15000 steg en dag (vilket dock aldrig händer).
Citera
2023-09-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ntrg
Men kan verkligen rekommendera L-Tyrosin, absolut värt ett försök.

Hur länge har du kört L-Tyrosin?
Citera
2023-09-25, 22:07
Medlem
Citat:
Hur länge har du kört L-Tyrosin?

Kört med det i ett år ungefär. Har det i den dagliga vitaminlådan, så två kapslar till frukost på tom mage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in