2023-09-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fast det är ju inte samhällets ansvar. Väljer man ett liv som papperslös så är det ett eget val. Tiggare får heller inte vistas i Sverige med barn. Detsamma bör ju gälla papperslösa.

Väljer?!? Skulle du ”välja” det? Eller skulle du välja utvisning till ett land där du inte har en framtid alls? Man ”väljer” väl det minst dåliga antagligen om man har två alternativ. Du och jag är ju inte i den sitsen. Jag antar att livet i ett skuggsamhälle är att föredra för dessa människor framför det andra alternativet. Annars hade de nog redan lämnat.
Citera
2023-09-23, 23:28
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Väljer?!? Skulle du ”välja” det? Eller skulle du välja utvisning till ett land där du inte har en framtid alls? Man ”väljer” väl det minst dåliga antagligen om man har två alternativ. Du och jag är ju inte i den sitsen. Jag antar att livet i ett skuggsamhälle är att föredra för dessa människor framför det andra alternativet. Annars hade de nog redan lämnat.

Ja man väljer. Det är inte Sveriges ansvar att majoriteten av jordens befolkning lever sämre. Och att växa upp som som barn till papperslös har du sämre framtid oavsett om du gömmer dig i Sverige eller bor i ditt hemland. Barn till papperslösa föräldrar har föräldrar med ett enormt ego som använder sina barn i ett spel.
Citera
2023-09-24, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/k...sa-1.110391086
https://samnytt.se/rodgront-fullmakt...-for-illegala/

Vänsterpopulismen, importerad från USA, fortsätter i rask takt.
Först ut blir Göteborgs kommun som nu aktivt kommer gömma illegala invandrare som inte har rätt att stanna i landet.

Kommer andra storstäder som t.ex. Stockholm och Malmö följa efter i rask takt?
Om inte, kan detta leda till att illegala aktivt söker sig till Göteborg?
Kan det även leda till en ökad invandring till Sverige när man nu, enligt lagen, har 100% rätt att stanna i landet så länge man tar sig till Göteborg?

Sverige vill dubbla straffet för organiserade kriminella. I fall Göteborgs kommun gör detta sysslar dom med organiserad brottslighet.

Det borde bli högre straff då för ledningen i Göteborg. Kommer bli intressant att skåda.
Citera
2023-09-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag undrar hur en kommuns beslut kan stå över eventuell lagstiftning?
Gör inte det, men andra organiserade kriminella gäng kan också besluta saker som dom tycker står över lagstiftning. Göteborg kommun är en systemhotande kriminell organisation. Hoppas dom kriminella ledarna får långa straff.
Citera
2023-09-24, 01:09
Medlem
Märkligt agerande av Göteborg men det är kanske vad vi har att vänta när konstellationen S, V, C och MP släpps fram till styrande positioner. En märklighet är att det bara var några veckor sedan som Göteborg gick ut och frågade övriga 48 kommuner i Västra Götaland om de ville att ta emot Göteborgs nya invandrare nästa år, sannolikt för att de tyckte belastningen på Göteborg var för stor. Att nu i stället tvärvända och välja att bli en fristad för illegala invandrare och vägra samarbeta med myndigheter är konstigt och sannolikt inte vad de styrande partiernas väljarbas uppskattar, särskilt bland S-väljare.

Troligen kommer kommunstyrelsen få på truten rejält av stadens revisorer om detta verkställs, en anmärkning är nog att vänta i så fall och det är allvarlig kritik som visar att kommunstyrelsen missbrukat sitt förtroende och åsidosatt det uppdrag kommunfullmäktige gett dem.

Göteborg har ju en unik tradition i svensk kommunpolitik att rada upp skandaler som ändå verkat minska rejält de senaste åren men nu verkar det vara dags igen...
Citera
2023-09-24, 02:03
Medlem
Gott så. Göteborgs väljare får det de förtjänar.

Fan också, kom på att vi bodde i DDR-Sverige där dåligt beteende och korkade beslut inte får konsekvenser.

Alla andra kommuner i landet kommer få lida p.g.a. mensa-medlemmarna i Göteborgs styre.

Nåja, en vanlig dag i Socialdemokratins rike.
Citera
2023-09-24, 02:19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det är inget nytt. Jag bor bland mängder av invandrare, finns säkert en och en annan illegal, men vem fan bryr sig. Det är polisens jobb att leta. Jag tänker inte leta åt dem, aldrig.

Jag tror att väldigt många av oss som vill ha ett väl fungerande samhälle bryr sig mycket. Det är sådana som du som inte bryr sig som om samhället det minsta som är äkta sabotörer. Tragiskt.
Citera
2023-09-24, 02:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Ja men som lärare, varför skulle jag ha sådan info? Jag har massa elever, ingen aning om någon är i Sverige illegalt.

Har du ingen information om eller misstanke om något brott, så skall du ju självklart inte anmäla något. Inget konstigt med det.

Du skall ju inte anmäla saker som inte har någon grund eller substans. Självklart inte. Skapar bara onödiga resurser för polis och åklagare att hantera.
Citera
2023-09-24, 03:40
Medlem
Christopher.s avatar
Finns ju enkla påtryckningsmedel, dvs ekonomiska sanktioner tills kommunerna rättar sig. Staten har långtgående befogenheter.
Citera
2023-09-24, 07:49
Medlem
Citat:
Jag skrev tidigare, så länge det inte berör mig eller nån annan skadas så lägger jag mig inte i.
Om jag ser nån slå sönder din bil, jag passerar, inte min ensak. Men rör de min bil, då jävlar. Fattar du skillnaden?
Får jag inbrott hemma så berör det mig i högsta grad. Ser jag nån gå in i grannens hus via fönster, inget jag lägger mig i.
Så som du vill ha det ska ALLA anmäla ALLT och det funkar inte så. Var och en får se om sitt eget hus.
Du kan säga hur skit som helst, men jag ändrar aldrig min åsikt eller mitt agerande.
Den illegala invandringen kostar Sveriges skattebetalare många miljarder varje år så om du arbetar och betalar skatt så berör detta dej.
Citera
2023-09-24, 08:03
Medlem
Citat:
Göteborg tar hand om dem på sitt eget sätt. Stockholms sätt fungerar ju knappast med 9 dödsskjutningar på en vecka.
Göteborgs och Göteborgspolisens sätt att hantera invandring är knappast exempel på en lyckad invandringshantering. Om det varit så hade det ju bara varit för övriga kommuner i landet att kopiera "Göteborgsmodellen". Att det varit färre dödsskjutningar i Göteborg under en period är en tillfällighet och beror inte på speciella åtgärder från myndigheter och detta kommer att ha jämnat ut sig inom några år.
Citera
2023-09-24, 10:45
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Jag har lika stor rätt att bo här som DU.
De flesta dömer folk efter hudfärg tyvärr. Så är det i rasist-Sverige. Ariska vita män är genomgående onda.

Nej det har DU inte. Du kan flytta hem till Finland, Norge eller var fan du nu kommer i från. DU är här för att vi tillåter det. Det kanske är du som är rasisten här. Som är besatt av ras och hudfärg. Du avslöjar dig ganska bra här vad du är för person.

Rassitsverige säger du, så ditt älskade Finland eller Norge är mindre rasistiskt då eller? Sanningen är den att Sverige är det minst rasistiska landet på jorden. Svenskar är jävligt öppna, nyfikna, positiva snälla människor. Vi har tagit emot mest människor i förhållande till vår befolkningstorlek i världen.
Varför är vita män onda? Vad gör du då här? Varför flyttar du inte till Afrika då. Sverige om du inte visste det ligger beläget i norra Europa och borde därav bestå helt naturligt av just vita. Om jag inte gillar muslimer, ja då flyttar jag inte till ett muslimskt land. Gillar jag inte svarta ja då flyttar jag inte till ett land i Afrika söder om Sahara. Vad är det som är så svårt att förstå? Är du dum ihuvudet på riktigt.

Och varför bor du inte i något av våra nordiska grannländer varav ett som dessutom är ditt riktiga hemland? Anar jag en form av missanpassning i ditt eget land? En tendens till rättshaverists beteende kanske? Det brukar ofta vara fallet med folk liknande dig som flyttat hit från ett grannland. Att svenskar bor i Norge ett tag för att tjäna pengar är ju en sak och helt naturligt. Vad har du för ursäkt för att komma till världens mest generösa välfärdsland? Borde inte du flytta hem och låta någon stackare från tredje världen ta din bostad och ditt jobb? Faktiskt jävligt osolidariskt av dig.

Det är dessutom så jävla äckligt med självgoda egotrippade människor som dig som dessutom till på köpet är identitetsorinterade mot ras. Vilken otroligt hyckleri och falskhet. Det är inte du som behöver se ditt land gå ner sig i kriminalitet, som ser fattigdomen breda ut sig, som ser hemlösa och tiggare ta över gatorna. Det är inte dina barn eller dina gamla släktningar som förnedrings rånas. Det är inte du som tvingas ta konsekvensen av årtionden av galen migrations- och integrationspolitik. Du kan sitta på din piedestal och peka finger åt svensken och häckla hur dum och ond och rasistiskt den är men själv kan du åka hem till ditt eget land när det passar. Ett land som inte tillnärmelsevis har gjort lika mycket för humaniteten som Sverige och svenskarna.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-09-24 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in