2023-09-23, 14:09
Medlem
Jag undrar hur en kommuns beslut kan stå över eventuell lagstiftning? Det fattar jag inte riktigt. Jag trodde att just lagstiftning gällde hela landet oavsett. Eller kan kommunerna ta egna beslut som står i strid med lagen? Nu är det ju bara ett förslag om en lag, men om den sedan skulle träda i kraft då…

(Sedan fattar jag ändå inte vad lagen skulle göra för skillnad. Som ev. kommunanställd vet jag väl ändå inte om invånaren jag möter är papperslös eller illegal invandrare? Ingen lär väl heller vifta med det utan det är väl något man ligger lågt med. Så jag tror ändå inte den här lagen kommer att leda till något annat mer än att de som kanske behöver sjukvård, föda barn på sjukhus etc och befinner sig här utan papper på det kommer att undvika att söka vård eller skicka sina barn till skolan. Om SD tror att de hellre återvänder till något tältläger eller u-land så har de nog fel. Så en fullkomligt verkningslös lag.)
Citera
2023-09-23, 14:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag undrar hur en kommuns beslut kan stå över eventuell lagstiftning? Det fattar jag inte riktigt. Jag trodde att just lagstiftning gällde hela landet oavsett. Eller kan kommunerna ta egna beslut som står i strid med lagen? Nu är det ju bara ett förslag om en lag, men om den sedan skulle träda i kraft då…

(Sedan fattar jag ändå inte vad lagen skulle göra för skillnad. Som ev. kommunanställd vet jag väl ändå inte om invånaren jag möter är papperslös eller illegal invandrare? Ingen lär väl heller vifta med det utan det är väl något man ligger lågt med. Så jag tror ändå inte den här lagen kommer att leda till något annat mer än att de som kanske behöver sjukvård, föda barn på sjukhus etc och befinner sig här utan papper på det kommer att undvika att söka vård eller skicka sina barn till skolan. Om SD tror att de hellre återvänder till något tältläger eller u-land så har de nog fel. Så en fullkomligt verkningslös lag.)

Den papperslöse har ju inget personnummer eller annat som kan stärka dennes identitet. Anmälningsplikten handlar heller inte om att läraren ska ringa polisen och säga att man har en papperslös i klassen. Läraren ska som redan nu dokumentera sina elever, vilket man gör i varje kommun och är ett måste, genomdrivet av kommunerna själva. Orsaken är för att skolan bland annat ska få resurser för att bedriva undervisning. Ju mer elever, ju mer pengar. Skillnaden nästa år är att registren samkörs. Polisen kan se om en skola har flera elever som saknar identitet. På så vis kan man se var de bor. Gäller ju även vid vårdcentraler med mera. Så personal inom vård, skola och omsorg ska göra på samma sätt som tidigare. Nu vill alltså Göteborg frångå detta. I så fall jobbar personalen gratis i flera fall.
Citera
2023-09-23, 15:43
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Han var väl svensk medborgare så där finns inget att göra.

Nej han var ju inte det. Han hade fått avslag och skulle utvisas men gömde sig

Det är ju själva praktexemplet på vad som händer när man låter parallellsamhället frodas.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-09-23 kl. 15:59.
Citera
2023-09-23, 15:55
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Ja faktiskt! Men från ett grannland åt Sverige.

Sluta se religion, etnicitet, hudfärg etc. Sådant gör dig till rasist/nazist. Se istället människan, individen oavsett ursprung. Alla är olika. Jag är vän med iraner, iraker, turkar, syrier osv. De är inte kriminella, de jobbar och sliter för bröfödan och betalar skatt. De har all rätt att bo här oavsett vilka rasistiska åsiker du har.

Frågan är om DU har rätt att bo här. Bara för att du kommer från ett grannland så finns det ingen naturlag som säger att du har rätt att bo här. Hur skulle det vara om jag flyttade tex till Finland och började gnälla på alla Finländare?

Det är jävligt lätt att gnälla när man inte behöver engagera sig känslomässigt. Det klart att jag kan flytta till Finland och skrika att alla finländare är onda rasister som inte tillåter fri obegränsad invandring. Jag skiter väl i om Finland tar emot 3 miljoner invandrare på 3 månader och sedan får en massa problem. Huvudsaken är att jag framstår som en god person och blir det otrivsamt så kan jag alltid flytta hem till Sverige igen.

Det handlar inte om någon jävla hudfärg. Har du fått avslag på din rättsligt prövade ansökan om uppehållstillstånd så ska du ut ur landet. Det är humanast för samtliga parter. Vad är det som är så svårt att förstå i det? Och du får umgås med din grannar hur mycket som helst som bevisligen faktiskt har uppehållstillstånd och rätt att vistas här.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-09-23 kl. 15:58.
Citera
2023-09-23, 17:13
Medlem
Liberalvänstern är bra på att använda språket i sin psykologiska krigföring.

"Papperslös" heter egentligen illegal invandrare.

"Stickskador" brukade heta knivhuggen. Men det låter ju så brutalt.

"Pistolliknande föremål" hette förut pistol. Men man kan ju aldrig helt utesluta att det är en attrapp. Så ordet ändras så att läsare tror att BO bara snabbt skymtat något som kan ha varit en pistol. Trots att han egentligen haft pistolen mitt framför ansiktet.

"Könsbekräftande kirurgi" betyder att man kastrerar pojkar och skär brösten av flickor.

"Individualiserad föräldrapenning" betyder att staten bestämmer hur medborgarna skall fördela föräldrapenningdagarna. Men det låter som motsatsen. De lurade till och med Göran Persson där.

"Ensamkommande barn" var ett begrepp som handlade om personer som inte var ensamma och absolut inte barn.

Länge fanns ett påbud att ordet "främlingsfientliga" skulle användas varje gång SD nämndes i SR. Och TT har länge haft som policy att beskriva Prideparader som "färgsprakande" för att ge en positiv bild av dem.

Och nu vill de etablera ordet "angiverilag" om en lag som syftar till att få ner antalet illegala i Sverige.

Även "hen" och "en" är del av den här språkmisshandeln.

Det är om om de läst 1984 och använt den som manual. Där finns ett helt kapitel om just den här typen av språkbruk.

Så ja. Alla vettiga debattörer och politiker bör givetvis vägra använda lögnordet papperslösa samt reagera och kritisera när e politiska motståndarna gör et.
Citera
2023-09-23, 17:21
Medlem
Underbart beslut. Då vet vi vart man kan skeppa allihop. Forza Gbg
Citera
2023-09-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Den papperslöse har ju inget personnummer eller annat som kan stärka dennes identitet. Anmälningsplikten handlar heller inte om att läraren ska ringa polisen och säga att man har en papperslös i klassen. Läraren ska som redan nu dokumentera sina elever, vilket man gör i varje kommun och är ett måste, genomdrivet av kommunerna själva. Orsaken är för att skolan bland annat ska få resurser för att bedriva undervisning. Ju mer elever, ju mer pengar. Skillnaden nästa år är att registren samkörs. Polisen kan se om en skola har flera elever som saknar identitet. På så vis kan man se var de bor. Gäller ju även vid vårdcentraler med mera. Så personal inom vård, skola och omsorg ska göra på samma sätt som tidigare. Nu vill alltså Göteborg frångå detta. I så fall jobbar personalen gratis i flera fall.

Men då kommer det ju bara leda till att dessa barn inte får skolgång, att man inte söker vård trots allvarligt läge. Säg att ditt barn är allvarligt sjukt… eller att du ska föda barn men väljer att göra det hemma, barnet fastnar eller liknande och mor och barn dör? Detta är ju konsekvenser av det beslutet. Att de som befinner sig här trots avslag skulle bestämma sig för att lämna landet pga detta tror jag inte ett skit på. Så det kommer bara att slå tillbaka genom ett starkare parallellt skuggsamhälle, barn som ej går i skolan och människor som dör pga att de inte vågar söka vård. I sjukvårdens och skolans uppdrag står det väl inget om att göra skillnad på folk och folk? Alltså även om du skulle vara mördare och grovt kriminell har du rätt till vård.
Citera
2023-09-23, 17:55
Bannlyst
Detta är ju sjukt, klart att anställda ska ha en anmälningsplikt och anmäla papperslösa ?
Ska vi inte ha någon kolla allas på vilka som kommer in i landet och går ut från landet ?
Seriöst !
Citera
2023-09-23, 17:57
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men då kommer det ju bara leda till att dessa barn inte får skolgång, att man inte söker vård trots allvarligt läge. Säg att ditt barn är allvarligt sjukt… eller att du ska föda barn men väljer att göra det hemma, barnet fastnar eller liknande och mor och barn dör? Detta är ju konsekvenser av det beslutet. Att de som befinner sig här trots avslag skulle bestämma sig för att lämna landet pga detta tror jag inte ett skit på. Så det kommer bara att slå tillbaka genom ett starkare parallellt skuggsamhälle, barn som ej går i skolan och människor som dör pga att de inte vågar söka vård. I sjukvårdens och skolans uppdrag står det väl inget om att göra skillnad på folk och folk? Alltså även om du skulle vara mördare och grovt kriminell har du rätt till vård.

Fast det är ju inte samhällets ansvar. Väljer man ett liv som papperslös så är det ett eget val. Tiggare får heller inte vistas i Sverige med barn. Detsamma bör ju gälla papperslösa.
Citera
2023-09-23, 22:06
Medlem
Får Vänstern bestämma kommer vi inte ha ett land.helst någon slags skum multikulturella kriminell smältdeg U land .ren anarki
Förbjud alla Vänsterpartier och kommunister .helt mentalt störda är dessa människor
Citera
2023-09-23, 22:19
Medlem
Sladdarens avatar
Göteborg kommer översvämmas med oreggat importerat pack såklart precis som de vill
Citera
2023-09-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Frågan är om DU har rätt att bo här. Bara för att du kommer från ett grannland så finns det ingen naturlag som säger att du har rätt att bo här. Hur skulle det vara om jag flyttade tex till Finland och började gnälla på alla Finländare?

Det är jävligt lätt att gnälla när man inte behöver engagera sig känslomässigt. Det klart att jag kan flytta till Finland och skrika att alla finländare är onda rasister som inte tillåter fri obegränsad invandring. Jag skiter väl i om Finland tar emot 3 miljoner invandrare på 3 månader och sedan får en massa problem. Huvudsaken är att jag framstår som en god person och blir det otrivsamt så kan jag alltid flytta hem till Sverige igen.

Det handlar inte om någon jävla hudfärg. Har du fått avslag på din rättsligt prövade ansökan om uppehållstillstånd så ska du ut ur landet. Det är humanast för samtliga parter. Vad är det som är så svårt att förstå i det? Och du får umgås med din grannar hur mycket som helst som bevisligen faktiskt har uppehållstillstånd och rätt att vistas här.

Jag har lika stor rätt att bo här som DU.
De flesta dömer folk efter hudfärg tyvärr. Så är det i rasist-Sverige. Ariska vita män är genomgående onda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in