2023-09-22, 20:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det verkar vara din tolkning, som jag inte håller med om.

Jag vet var namnet Gehenna kommer ifrån. Inte ens sopor som bränns går upp i tomma intet för den delen utan blir till rök/aska som inte försvinner.

Tror det kan vara farligt och missledande att inbilla folk att de helt "försvinner" ifall de väljer bort Gud. Många vill ju just försvinna.

Jag tror snarare att de hamnar i den mörka delen av "Yin och Yang".
Då ska jag vara än farligare. Gud är kärlek och godhet och låter solen skina på alla.

Men jag säger eder att I icke skolen stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till åt honom; och om någon vill gå till rätta med dig för att beröva dig din livklädnad, så låt honom få manteln med; och om någon tvingar dig att till hans tjänst gå med en mil, så gå två med honom. Giv åt den som beder dig, och vänd dig icke bort ifrån den som vill låna av dig. I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.' Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder, och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga. — Matteus 5:39-45

Det låter inte som någon som låter syndare plågas för alltid i en "brinnande svavelsjö".
Citera
2023-09-22, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den som är död är inte medveten om någonting oavsett hur många gånger du dör. Du har ännu inte presenterat något bibliskt bevis för dina påståenden.

Du menar att du tror att man blir helt omedveten efter den fysiska döden? Isåfall kan jag meddela dig om att du har fel. Vi är inte bara våra fysiska kroppar.

Du kan lämna din fysiska kropp om du så vill via astral projektioner t.ex. (råder dig dock att låta bli då det är väldigt riskabelt då det kryllar av negativa entiteter på det andliga planet).
Citera
2023-09-22, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Då ska jag vara än farligare. Gud är kärlek och godhet och låter solen skina på alla.

På de som väljer och tror på Gud och kärlek ja.
Citera
2023-09-22, 20:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
På de som väljer och tror på Gud och kärlek ja.
Du har väl läst Matteus 25:31-48?
Citera
2023-09-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Typisk "kroppen endast"-uppfattning av döden som du för fram. Och kroppen försvinner/förintas ju inte ens den.
Döden är skilsmässa från Gud(s välsignelse) - andra dödsbegrepp är för Bibeln främmande gods. När kroppen dör är det för att den odödliga själen, som Gud förmedlat kroppen liv igenom, lämnar denna. Andlig död är när människan blir okristen i denna värld. Evig död ("den andra döden") är när människan går till helvetet.
Just det, för att en kropp utan ande är död (Jak 2:26). Jaså? Så kroppen formultnar inte och blir åter jord som Gud säger till Adam? Du vet förstås bättre än Gud och kan därför göra Gud till en lögnare!

Det är anden som ger liv, inte själen. Återigen Jak 2:26 och Jesus egna ord:

Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. Joh 6:63

Själen är inte odödlig. Det finns EN vers i bibeln där Jesus talar om att ingen kan döda själen, men inte ens då säger han att själen är odödlig. På alla andra ställen i NT talar Jesus om att en ande är odödlig.

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

En ande är odödlig, inte själen.

Gud HAR en själ.

I will set My tabernacle among you, and My soul shall not abhor you. Lev 26:11

Vi är skapade till Guds avbild, och Gud säger att han känner avsky i sin själ, så vad är din själ? Dina känslor.

Falska profeter har hittat på en teologi kring själen för att de inte kan skilja på kropp, själ och ande. Som sagt, du blir en odödlig ande vid uppståndelsen. Det är det enda Jesus talar om i alla andra verser i NT.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-09-22 kl. 21:21.
Citera
2023-09-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ni båda verkar ha egna ideer om Bibelns texter. Det är bra, men var mer ödmjuka.

Den som nu så ödmjukar sig, att han bliver såsom detta barn, han är den störste i himmelriket. — Matteus 18:4

Vid den tiden talade Jesus och sade: »Jag prisar dig, Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du väl har dolt detta för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga. — Matteus 11:25
Lidelse för Herrens ord kräver ingen ödmjukhet inför människor.
Citera
2023-09-22, 21:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Lidelse för Herrens ord kräver ingen ödmjukhet inför människor.
All ödmjukhet är inför Gud.
Citera
2023-09-22, 21:01
Medlem
Citat:
Du menar att du tror att man blir helt omedveten efter den fysiska döden? Isåfall kan jag meddela dig om att du har fel. Vi är inte bara våra fysiska kroppar.

Du kan lämna din fysiska kropp om du så vill via astral projektioner t.ex. (råder dig dock att låta bli då det är väldigt riskabelt då det kryllar av negativa entiteter på det andliga planet).
Det är vad Gud har sagt genom sina profeter, med början hos Moses när Gud sa till Adam att han skulle bli jord efter döden. Så varför skulle jag tro på en som inte kan bevisa någonting?
Citera
2023-09-22, 21:04
Medlem
Citat:
All ödmjukhet är inför Gud.
Nej, NI kräver ödmjukhet när det inte krävs.

Jag förtärs av lidelse och harm när mina fiender glömmer dina ord. Ps 119:139
Citera
2023-09-22, 21:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej, NI kräver ödmjukhet när det inte krävs.

Jag förtärs av lidelse och harm när mina fiender glömmer dina ord. Ps 119:139
Du behöver vara ödmjuk inför Gud, men jag respekterar din privatreligion.
Citera
2023-09-22, 21:15
Medlem
Citat:
Du behöver vara ödmjuk inför Gud, men jag respekterar din privatreligion.
Jag är ödmjuk inför Gud, men tuff mot er av lidelse för min Guds ord som ni förvanskar.
Citera
2023-09-22, 21:23
Medlem
Det ska löna sig att tro och leva det liv som krävs för att komma till paradiset. De som inte har skärpt sig ska brinna i helvetet i evig tid. Så säger tron och vem ska ifrågasätta det? Ungefär som att många blir konfunderade över att folk ifrågasätter lagarna i Sverige. Man måste följa lagarna annars är man kriminell, enligt narrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in