2023-09-22, 19:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Jag lär mig ju, här.

Så länge straffet innebär lidande är skillnaden bara hur man väljer att formulera sig.

Så du kan besvara frågan. Eller låta bli, vilket också är ett svar.
Tortyr är inte liktydigt med straff ens i världslig rätt. Wikipedia "Tortyr":
Tortyr innefattar inte smärta eller lidande som uppkommer enbart genom eller är förknippade med lagenliga sanktioner.
Citera
2023-09-22, 19:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
...
Den som tror på Sonen, han har evigt liv; men den som icke hörsammar Sonen, han skall icke få se livet, utan Guds vrede förbliver över honom.» — Johannes 3:36
...
Du ser, Guds vrede förblir över honom. Han är inte - poff! - borta! Nej, han är där och Guds vrede är över honom.
Citera
2023-09-22, 19:10
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tortyr är inte liktydigt med straff ens i världslig rätt. Wikipedia "Tortyr":
Tortyr innefattar inte smärta eller lidande som uppkommer enbart genom eller är förknippade med lagenliga sanktioner.
Jag upprepar:

Så länge straffet innebär lidande är skillnaden bara hur man väljer att formulera sig.

Försök fokusera nu.
Citera
2023-09-22, 19:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag upprepar:
Försök fokusera nu.
Kolla Wikipedia-artikeln "Tortyr" så får du se att inte ens FN säger att straff är liktydigt med tortyr.
Och det är inte en fråga om hur man formulerar sig. Det är en skillnad mellan bestraffning och tortyr jämförbar med skillnaden mellan dödande och mördande.
Men du kanske är uppvuxen i bomull eller mellan två madrasser, kanske med en släng av anarkism, och fantiserar om en värld där ingen straffas och allt är bara gull-gull hela tiden?
Citera
2023-09-22, 19:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag lär mig ju, här.

Du verkar utgå från ett axiom, nämligen det att det alltid är ondska/moraliskt förkastligt att tillfoga en annan person lidande. Opererande ifrån det axiomet hävdar du att all bestraffning per definition är tortyr.
Wikipedia-artikeln:
"Tortyr är ett avsiktligt åsamkande av smärta eller lidande till en grad att det bedöms oacceptabelt i en politisk eller juridisk kontext. Det finns många olika åsikter om hur tortyr ska definieras samt vilken grad av lidande som ska åsamkas någon för att det ska bedömas som tortyr eller under vilka omständigheter en aktivitet kan räknas som tortyr."
Citera
2023-09-22, 19:35
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Kolla Wikipedia-artikeln "Tortyr" så får du se att inte ens FN säger att straff är liktydigt med tortyr.
Och det är inte en fråga om hur man formulerar sig. Det är en skillnad mellan bestraffning och tortyr jämförbar med skillnaden mellan dödande och mördande.
Men du kanske är uppvuxen i bomull eller mellan två madrasser, kanske med en släng av anarkism, och fantiserar om en värld där ingen straffas och allt är bara gull-gull hela tiden?
Verkar som att det är lite känsligt det här.

Om vi då för diskussionens skull glömmer "tortyr". Innebär straffet någon form av lidande? I så fall, hur kan en alltigenom god gud vilja åsamka folk lidande bara för att de inte tror på denne? Och hur påverkar det din människosyn av att gå omkring och tycka att det är moralist rätt att alla dessa medmänniskor till dig, som inte gjort en fluga förnär, är värda detta lidande?
Citera
2023-09-22, 19:42
Medlem
Vågskålens avatar
Calovius:

Nu verkar du ju argumentera för att din guds moral är ungefär lika illa som den genomsnittlige människans. Eller snarare under. För de flesta skulle inte välja att orsaka oskyldiga människor lidande bara för att.
Senast redigerad av Vågskålen 2023-09-22 kl. 19:47.
Citera
2023-09-22, 19:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Är det någonting som upprepas även där så är det ju just att elden och lidandet är evigt.
Den eviga elden är en symbol för förintelse. Gehenna har fått sitt namn från Hinnomdalen strax utanför Jerusalem där sopor brändes upp.
Citera
2023-09-22, 20:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du ser, Guds vrede förblir över honom. Han är inte - poff! - borta! Nej, han är där och Guds vrede är över honom.
Den som tror på Sonen, han har evigt liv; men den som icke hörsammar Sonen, han skall icke få se livet, utan Guds vrede förbliver över honom.» — Johannes 3:36

Gud förargas över dem som inte hör Jesus utan motsätter sig eller bortförklarar hans ord. De som inte får se livet dödas i Gehenna och blir aldrig återuppväckta från döden.

Matteus 25:31-48 visar otvetydigt vilka som får livet och vilja som blir straffade med döden:
Citera
2023-09-22, 20:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den bibliska definitionen av död har du glömt bort helt. Du är jord och jord skall du åter bli. Och vi får en uppståndelse ur graven.
Citat:
Typisk "kroppen endast"-uppfattning av döden som du för fram. Och kroppen försvinner/förintas ju inte ens den.
Döden är skilsmässa från Gud(s välsignelse) - andra dödsbegrepp är för Bibeln främmande gods. När kroppen dör är det för att den odödliga själen, som Gud förmedlat kroppen liv igenom, lämnar denna. Andlig död är när människan blir okristen i denna värld. Evig död ("den andra döden") är när människan går till helvetet.
Ni båda verkar ha egna ideer om Bibelns texter. Det är bra, men var mer ödmjuka.

Den som nu så ödmjukar sig, att han bliver såsom detta barn, han är den störste i himmelriket. — Matteus 18:4

Vid den tiden talade Jesus och sade: »Jag prisar dig, Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du väl har dolt detta för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga. — Matteus 11:25
Citera
2023-09-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ifall död hade inneburit att man helt försvinner; varför har då de döda ett rike enligt Bibeln?

Varför skulle en "andra död" plötsligt betyda att man slutar existera när "död" aldrig betytt det förut?

Jag tycker det mer låter som att den andra döden betyder total inte innebär att Guds närvaro är helt avlägsnad ännu.
mig.Då nu barnen är av kött och blod måste han på samma sätt bli människa, för att han genom sin död skulle göra dödens herre, djävulen, maktlös. Heb 2:14

Lille satan är den här världens gud. Han är dödens herre. Hans rike är dödsriket, den här jorden.

De döda är inte medvetna om någonting.

De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting. De har ingen lön att vänta, minnet av dem är borta. Pred 9:5

Jesus sa att Lasarus sov. Den döde var alltså inte medveten om någonting. Du påstår saker utan bevis, har du märkt det?

Den som är död är inte medveten om någonting oavsett hur många gånger du dör. Du har ännu inte presenterat något bibliskt bevis för dina påståenden.
Citera
2023-09-22, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den eviga elden är en symbol för förintelse. Gehenna har fått sitt namn från Hinnomdalen strax utanför Jerusalem där sopor brändes upp.

Det verkar vara din egen tolkning, som jag inte håller med om.

Jag vet var namnet Gehenna kommer ifrån. Inte ens sopor som bränns går upp i tomma intet för den delen utan blir till rök/aska som inte försvinner.

Tror det kan vara farligt och missledande att inbilla folk att de helt "försvinner" ifall de väljer bort Gud. Många vill ju just försvinna.
Senast redigerad av Utspilld 2023-09-22 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in