2023-09-22, 17:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att sända fred, utan svärd.
Orden skulle lika gärna kunna tillhöra Lenin som Hitler.
Jesus kom inte för skapa fred på jorden utan för att kungöra mänsklighetens väg mot en fruktansvärd, enligt mig självförvållad, vedermöda. Satan vill behålla människor i sitt mörker medan Jesus kom med ett ljus in i världen. De som inte vill komma till ljuset kommer att hata de som går mot ljuset och budskapet kommer att splittra familjer och bli orsak till våld och förföljelser.
Citera
2023-09-22, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Nu tror jag att de allra mest ovärdiga förintas för all framtid i Gehenna, men jag kan faktiskt tänka mig att det finns ett evigt plågostraff för vissa som får skämmas i eviga tider för allt skamligt de tillskrivit Jesus och hans himmelske fader.

Allt har en motpol. Finns oändlig kärlek och evigt himmelrike så finns också oändligt lidande och evigt helvete.

Lite som Yin och Yang.

Jesus visste detta och det var därför han dog för oss på korset. För att rädda oss ifrån detta.
Senast redigerad av Utspilld 2023-09-22 kl. 17:08.
Citera
2023-09-22, 17:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
För mig representerar texten religiös uppblåsthet. Påstående läggs till påstående endast understött av ett uppstyltat överhetsspråk från falska auktoriteter. Det är för mig obegripligt hur någon kan jämföra sånt intellektuellt snack med Jesus glasklara ord.
Nu tror jag att de allra mest ovärdiga förintas för all framtid i Gehenna, men jag kan faktiskt tänka mig att det finns ett evigt plågostraff för vissa som får skämmas i eviga tider för allt skamligt de tillskrivit Jesus och hans himmelske fader.

1. Det är betecknande att du inte vill kännas vid de många bibelställen som ges i texten, varav inte få är från evangelierna vilka du låtsas hålla högt...egentligen är det alltid dig själv som du håller högt.
Du är alla tings mått, O Store Gubbe!
2. Sedan är du också pinsamt obildad. För att dölja det avfärdar du texten som "religiös uppblåsthet" och "uppstyltat överhetsspråk från falska auktoriteter".
3. Din irritation kombinerad med att du är alla tings mått får dig börja tänka att det ändå blir "ett evigt plågostraff", "för vissa" (dem som du, alla tings mått, ogillar). Se där, du, alla tings mått, blir irriterad och ett helvete börjar ta form i din religiösa verkstad. För att du blir irriterad!
Senast redigerad av Calovius 2023-09-22 kl. 17:43.
Citera
2023-09-22, 17:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att sända fred, utan svärd.
Orden skulle lika gärna kunna tillhöra Lenin som Hitler.
...
1. I det stället talar Jesus om att kristna kommer att få närstående till fiender ("en man får sina egna till fiender"), och det sägs absolut inte att splittringen är de kristnas fel. Men de måste finna sig i det och får inte älska sina närstående mer än sin Herre. Vilket är naturligt - att älska människor mer än Gud kan bara vara fel.
2. Luk 12:49-53 är parallellt med detta ställe och visar att svärdet är splittring (i Luk är metaforen för splittring "eld"). Svärdet är inte mord, och fredens opposition är här inte krig utan just splittring.
Lukasstället:
"Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och hur gärna ville jag inte att den redan vore tänd. Men jag har ett dop som jag måste genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat. Menar ni att jag har kommit med fred till jorden? Nej, säger jag er, inte fred utan splittring. Ty härefter kommer fem i en och samma familj att vara splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor."
3. Matt 26:51-52 är relevant i fråga om våldsutövning i kristendomens namn:
En av dem som var med Jesus förde handen till sitt svärd, drog det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom örat. Då sade Jesus till honom: "Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd."
4. Att du har mage att sätta kristushatarna Lenin och Hitler i en fålla med Fridsfursten får mig att tänka på Uppenbarelseboken igen, ställena där det stod om vad som händer med lögnarna.
Citera
2023-09-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Allt har en motpol. Finns oändlig kärlek och evigt himmelrike så finns också oändligt lidande och evigt helvete.

Lite som Yin och Yang.

Jesus visste detta och det var därför han dog för oss på korset. För att rädda oss ifrån detta.
Från början har Gud sagt att den som syndar dör, från Adam till den sista människan som föds innan Herren stänger himmelriket. Därför kommer ingen syndare som kastas i eldsjön att leva eller vara vid medvetande - alla kommer att dö den andra döden.
Citera
2023-09-22, 17:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Från början har Gud sagt att den som syndar dör, från Adam till den sista människan som föds innan Herren stänger himmelriket. Därför kommer ingen syndare som kastas i eldsjön att leva eller vara vid medvetande - alla kommer att dö den andra döden.
Den bibliska definitionen av död är inte förintelse ("puff, borta!") utan avskiljande (från Guds välsignelser). Den andra döden är en evig andlig skilsmässa från Guds välsignelser.
Citera
2023-09-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Den bibliska definitionen av död är inte förintelse ("puff, borta!") utan avskiljande (från Guds välsignelser). Den andra döden är en evig andlig skilsmässa från Guds välsignelser.
Den bibliska definitionen av död har du glömt bort helt. Du är jord och jord skall du åter bli. Och vi får en uppståndelse ur graven.
Citera
2023-09-22, 18:09
Avslutad
Citat:

Ifall död hade inneburit att man helt försvinner; varför har då de döda ett rike enligt Bibeln?

Varför skulle en "andra död" plötsligt betyda att man slutar existera när "död" aldrig betytt det förut?

Jag tycker det mer låter som att den andra döden betyder total separation ifrån Gud. Medan den första inte innebär att Guds närvaro är helt avlägsnad ännu.
Senast redigerad av Utspilld 2023-09-22 kl. 18:14.
Citera
2023-09-22, 18:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
1. Det är betecknande att du inte vill kännas vid de många bibelställen som ges i texten, varav inte få är från evangelierna vilka du låtsas hålla högt...egentligen är det alltid dig själv som du håller högt.
Du är alla tings mått, O Store Gubbe!
2. Sedan är du också pinsamt obildad. För att dölja det avfärdar du texten som "religiös uppblåsthet" och "uppstyltat överhetsspråk från falska auktoriteter".
3. Din irritation kombinerad med att du är alla tings mått får dig börja tänka att det ändå blir "ett evigt plågostraff", "för vissa" (dem som du, alltings mått, ogillar). Se där, du, alla tings mått, blir irriterad och ett helvete börjar ta form i din religiösa verkstad. För att du blir irriterad!
De bibelställen från evangelierna som ges har jag inget problem med. Men de stödjer inte textens människotankar. Det räcker att ge en annan tolkning till vart och ett av citaten för att den pompösa utläggningen ska vederläggas. Välj du vilka citat!

Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.» — Matteus 25:46

Om nu din hand eller din fot är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att ingå i livet lytt eller halt, än att hava båda händerna eller båda fötterna i behåll och kastas i den eviga elden. — Matteus 18:8

men den som hädar den helige Ande, han får icke någonsin förlåtelse, utan är skyldig till evig synd.» — Markus 3:29

Den som tror på Sonen, han har evigt liv; men den som icke hörsammar Sonen, han skall icke få se livet, utan Guds vrede förbliver över honom.» — Johannes 3:36

Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. — Matteus 25:41

men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför; där skall vara gråt och tandagnisslan.» — Matteus 8:12

Då tog Petrus till orda och sade till Jesus: »Herre, här är oss gott att vara; vill du, så skall jag här göra tre hyddor, åt dig en och åt Moses en och åt Elias en.» — Matteus 17:4

När han nu låg i dödsriket och plågades, lyfte han upp sina ögon och fick se Abraham långt borta och Lasarus i hans sköte. Då ropade han och sade: 'Fader Abraham, förbarma dig över mig, och sänd Lasarus att doppa det yttersta av sitt finger i vatten och svalka min tunga, ty jag pinas svårt i dessa lågor.' — Lukas 16:23-24

Om nu din hand är dig till förförelse, så hugg av den. Det är bättre för dig att ingå i livet lytt, än att hava båda händerna i behåll och komma till Gehenna, till den eld som icke utsläckes. där 'deras mask icke dör och elden icke utsläckes'. — Markus 9:43-44

men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför; där skall vara gråt och tandagnisslan.» — Matteus 8:12

och kasta dem i den brinnande ugnen; där skall vara gråt och tandagnisslan. — Matteus 13:50

men den som hädar den helige Ande, han får icke någonsin förlåtelse, utan är skyldig till evig synd.» — Markus 3:29

Och jag säger eder: Många skola komma från öster och väster och få vara med Abraham, Isak och Jakob till bords i himmelriket, — Matteus 8:11

så att I skolen få äta och dricka vid mitt bord i mitt rike och sitta på troner såsom domare över Israels tolv släkter. — Lukas 22:30

Men vad skall jag likna detta släkte vid? Det är likt barn som sitta på torgen och ropa till andra barn och säga: 'Vi hava spelat för eder, och I haven icke dansat; vi hava sjungit sorgesång, och I haven icke jämrat eder.' Ty Johannes kom, och han varken äter eller dricker, och så säger man: 'Han är besatt av en ond ande.' Människosonen kom, och han både äter och dricker, och nu säger man: 'Se vilken frossare och vindrinkare han är, en publikaners och syndares vän!' Men Visheten har fått rätt av sina barn.» Därefter begynte han tala bestraffande ord till de städer i vilka han hade utfört så många av sina kraftgärningar, och förehålla dem att de icke hade gjort bättring: »Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty om de kraftgärningar som äro gjorda i eder hade blivit gjorda i Tyrus och Sidon, så skulle de för länge sedan hava gjort bättring i säck och aska. Men jag säger eder: För Tyrus och Sidon skall det på domens dag bliva drägligare än för eder. Och du, Kapernaum, skall väl du bliva upphöjt till himmelen? Nej, ned till dödsriket måste du fara. Ty om de kraftgärningar som äro gjorda i dig hade blivit gjorda i Sodom, så skulle det hava stått ännu i dag. Men jag säger eder att det för Sodoms land skall på domens dag bliva drägligare än för dig.» — Matteus 11:16-24

Den som tror och bliver döpt, han skall bliva frälst; men den som icke tror, han skall bliva fördömd. — Markus 16:16

Och jag säger eder: Många skola komma från öster och väster och få vara med Abraham, Isak och Jakob till bords i himmelriket, men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför; där skall vara gråt och tandagnisslan.» — Matteus 8:11-12

Om nu din hand är dig till förförelse, så hugg av den. Det är bättre för dig att ingå i livet lytt, än att hava båda händerna i behåll och komma till Gehenna, till den eld som icke utsläckes. — Markus 9:43

Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född.» — Matteus 26:24

Många som inte förintas i Gehenna kommer att få leva för evigt med sin skam, för de ödmjuka ett mildare straff än för de pompösa och uppblåsta.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-09-22 kl. 18:29.
Citera
2023-09-22, 18:26
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Kristna tar avstånd från idén att Gud skulle tortera någon ö.h.
Däremot - och det är något annat - straffar han.
Sätt dig in i den kristna trosläran om helvetet, hämtad ur Bibeln, kristendomens heliga skrift.
Jag lär mig ju, här.

Så länge straffet innebär lidande är skillnaden bara hur man väljer att formulera sig.

Så du kan besvara frågan. Eller låta bli, vilket också är ett svar.
Citera
2023-09-22, 18:34
Avslutad
Citat:
Och dessa skola då då bort till evigt straff, ] — Matteus 25:46

kastas i den eviga elden.
— Matteus 18:8

utan är skyldig till evig synd.»[/i] — Markus 3:29

eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar.[/i] — Matteus 25:41

och elden icke utsläckes'.[/i] — Markus 9:43-44

och kasta dem i den brinnande ugnen; där skall vara gråt och tandagnisslan.[/i] — Matteus 13:50

skyldig till evig synd.»[/i] — Markus 3:29

Gehenna, till den eld som icke utsläckes.[/i] — Markus 9:43

Är det någonting som upprepas även där så är det ju just att elden och lidandet är evigt.
Citera
2023-09-22, 19:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Den bibliska definitionen av död har du glömt bort helt. Du är jord och jord skall du åter bli. Och vi får en uppståndelse ur graven.
Typisk "kroppen endast"-uppfattning av döden som du för fram. Och kroppen försvinner/förintas ju inte ens den.
Döden är skilsmässa från Gud(s välsignelse) - andra dödsbegrepp är för Bibeln främmande gods. När kroppen dör är det för att den odödliga själen, som Gud förmedlat kroppen liv igenom, lämnar denna. Andlig död är när människan blir okristen i denna värld. Evig död ("den andra döden") är när människan går till helvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in