Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att sända fred, utan svärd.
Orden skulle lika gärna kunna tillhöra Lenin som Hitler.
...
1. I det stället talar Jesus om att kristna kommer att få närstående till fiender ("en man får sina egna till fiender"), och det sägs absolut inte att splittringen är de kristnas fel. Men de måste finna sig i det och får inte älska sina närstående mer än sin Herre. Vilket är naturligt - att älska människor mer än Gud kan bara vara fel.
2. Luk 12:49-53 är parallellt med detta ställe och visar att svärdet är splittring (i Luk är metaforen för splittring "eld"). Svärdet är inte mord, och fredens opposition är här inte krig utan just splittring.
Lukasstället:
"Jag har kommit för att tända
en eld på jorden, och hur gärna ville jag inte att den redan vore tänd. Men jag har ett dop som jag måste genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat. Menar ni att jag har kommit med fred till jorden? Nej, säger jag er, inte fred utan
splittring. Ty härefter kommer fem i en och samma familj att vara splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor."
3. Matt 26:51-52 är relevant i fråga om våldsutövning i kristendomens namn:
En av dem som var med Jesus förde handen till sitt svärd, drog det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom örat. Då sade Jesus till honom:
"Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd."
4. Att du har mage att sätta kristushatarna Lenin och Hitler i en fålla med Fridsfursten får mig att tänka på Uppenbarelseboken igen, ställena där det stod om vad som händer med lögnarna.