2023-09-22, 05:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Finns det inte en risk att man missförstår liknelserna då? Det är rätt så många som bränts på bål pga uppenbarelseboken. Tänk om Johannes var en falsk profet? Du vet vad Jesus sa om de falska profeterna? På deras frukter ska du känna igen dem. Vad för gott har kommit ur Johannes uppenbarelse?
Det har du nog rätt i. Jag läser nästan bara evangelierna i Bibeln men enligt GPT har Uppenbarelseboken använts för att identifiera och bekämpa det man ansåg vara "kättare" eller "häxor", till exempel beskrivningen av "Babylons fall" (kapitel 17 och 18), vilket ibland ledde till häxjakter och förföljelser.

Man ser också att Uppenbarelseboken inspirerar till dåliga attityder på Flashback med hot och smädelser. Enligt Wikipedia blev den kanon p.g.a. sin popularitet i församlingarna.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-09-22 kl. 05:12.
Citera
2023-09-22, 06:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
...
Om jag förstått det korrekt finns inget helvete för människor och det eviga straffet är att vi som påstås synda helt enkelt inte blir upplyfta till Guds gemenskap och dör helt naturligt och som vanligt utan att få evigt liv och inte känna hans närvaro.
...
Du har inte förstått det korrekt. Läs på i de heliga texterna.
Citera
2023-09-22, 06:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... Det är rätt så många som bränts på bål pga uppenbarelseboken. ...
"Rätt så många?"
Ge då ett namn, och så belägg.
Citera
2023-09-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Rätt så många?"

Varendaste "häxa" tex Jeanne D Arc.
Eller du tror på allvar att hon var lejd av Djävulen?
Citera
2023-09-22, 08:11
Medlem
Citat:
Finns det inte en risk att man missförstår liknelserna då? Det är rätt så många som bränts på bål pga uppenbarelseboken. Tänk om Johannes var en falsk profet? Du vet vad Jesus sa om de falska profeterna? På deras frukter ska du känna igen dem. Vad för gott har kommit ur Johannes uppenbarelse?
Ja, det är hela poängen med liknelser, att de som inte tror inte ska förstå.

Vilka har bränts på bål pga Upp?

Vi väntar på uppfyllelsen av många profetior i Upp. Den om draken som kastats ut ur himlen har redan hänt.
Citera
2023-09-22, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, det är hela poängen med liknelser, att de som inte tror inte ska förstå.

Vilka har bränts på bål pga Upp?

Vi väntar på uppfyllelsen av många profetior i Upp. Den om draken som kastats ut ur himlen har redan hänt.

Aha, så du menar att du förstår alla liknelser i uppenbarelseboken? Och vem/vad var draken då?
Jehovas vittne höll på med det du håller på med nu, och kom med ena domedagsdatumet efter det andra. Till slut tröttnade dem på sig själva och gav upp sina tolkningar.
Pga djävulstron började folk brännas på bål. Och djävulstron började med uppenbarelseboken.

Det finns varken helvete eller djävul i GT. Har du frågat dig själv varför? Varför informerade inte de tidigare profeterna om djävulen? Inte ens Jesus gjorde det. Djävulen tar ju upp halva kristendomen, så det är ju en rätt stor grej liksom. Och då enbart pga Johannes.
Senast redigerad av censuria 2023-09-22 kl. 08:27.
Citera
2023-09-22, 08:27
Medlem
Citat:
Aha, så du menar att du förstår alla liknelser i uppenbarelseboken? Och vem/vad var draken då?
Jehovas vittne höll på med det du håller på med nu, och kom med ena domedagsdatumet efter det andra. Till slut tröttnade dem på sig själva och gav upp sina tolkningar.
Pga djävulstron började folk brännas på bål. Och djävulstron började med uppenbarelseboken.
Ja, det är enkelt för det står i Upp att draken är lille satan.

Vad snackar du om? Jag har inte sagt någonting om något datum.

Så djävulsdyrkare läser Upp? Kan du bevisa dina påståenden? Om inte är det nog dags att du censuria dig själv.
Citera
2023-09-22, 08:34
Medlem
Citat:
Ja, det är enkelt för det står i Upp att draken är lille satan.

Vad snackar du om? Jag har inte sagt någonting om något datum.

Så djävulsdyrkare läser Upp? Kan du bevisa dina påståenden? Om inte är det nog dags att du censuria dig själv.

Ok, så vem är lille satan då? Kapitalismen? Rotschilds? Soros? Biden? Trump? Putin?

Nej, men du hävdar att troende har förmågan att förstå liknelser, medan icketroende inte har det. Att troende har förmågan att tolka medan icketroende inte har det. JV trodde att de hade det, innan de gav upp.

Jag skrev inte att djävulsdyrkare läser uppenbarelseboken. Jag skrev att Johannes kanske bara hittade på alltihop. Sådana finns det gott om i historien. De som brände folk på bål var troende kristna.

Citat:
Precis som det kommit falska profeter före mig, så kommer de också komma efter mig.
-Jesus

Citat:
Så känner du igen dem, de falska profeterna. På deras frukter. Det träd som bär dålig frukt hugger man ner och kastar i elden.
-Jesus
Inte mycket gott har kommit ur Uppenbarelseboken, det måste du hålla med om. Den är orsaken till i princip allt ont som skett i kristendomens namn.
Med andra ord; om uppenbarelseboken inte ingått i nya testamentet så hade inga häxbränningar ägt rum.
Senast redigerad av censuria 2023-09-22 kl. 09:02.
Citera
2023-09-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ok, så vem är lille satan då? Kapitalismen? Rotschilds? Soros? Biden? Trump? Putin?

Nej, men du hävdar att troende har förmågan att förstå liknelser, medan icketroende inte har det. Att troende har förmågan att tolka medan icketroende inte har det. JV trodde att de hade det, innan de gav upp.

Jag skrev inte att djävulsdyrkare läser uppenbarelseboken. Jag skrev att Johannes kanske bara hittade på alltihop. Sådana finns det gott om i historien. De som brände folk på bål var troende kristna.

Inte mycket gott har kommit ur Uppenbarelseboken, det måste du hålla med om. Den är orsaken till i princip allt ont som skett i kristendomens namn.
Lille satan är den ursprungliga ormen I paradiset.

Så är det. Guds ande upplyser den som frågar och lyssnar. Världen kan inte ta emot Guds ande, därför tolkar du allting fel.

Det skulle komma falska profeter, och Jv har visat sig predika ett falskt evangelium.

Du kopplade Upp till djävulstron. Förklara vad du menar med det då.

Du hävdar saker utan några som helst bevis. Upp är inte orsaken till allt ont. Tvärtom, den avslöjar onda gärningar.
Citera
2023-09-22, 09:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Varendaste "häxa" tex Jeanne D Arc.
Eller du tror på allvar att hon var lejd av Djävulen?
Vilken passage i Uppenbarelseboken utnyttjades för domen att avrätta henne?
Citera
2023-09-22, 09:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Rätt så många?"
Torsåkers häxprocesser (Sweden, 1675-1676): Under de så kallade Torsåker-processerna i Sverige användes tolkningar av Uppenbarelseboken som stöd för att förfölja och avrätta ett stort antal personer som anklagades för häxeri.

Würzburg (Germany, 1626-1631): Under häxprocesserna i Würzburg i Tyskland användes religiösa texter, inklusive Uppenbarelseboken, som stöd för att rättfärdiga förföljelserna och avrättningarna av misstänkta häxor.

Torskenæs-processerna (Denmark, 1617): I Danmark användes religiösa argument, inklusive Uppenbarelseboken, som stöd för att förfölja misstänkta häxor under Torskenæs-processerna.
Citera
2023-09-22, 09:26
Medlem
Citat:
Så är det. Guds ande upplyser den som frågar och lyssnar. Världen kan inte ta emot Guds ande, därför tolkar du allting fel.
Men hittills har ingen tolkat något rätt?

Citat:
Du kopplade Upp till djävulstron. Förklara vad du menar med det då.
Det var uppenbarelseboken som först påpekade att det fanns en motpol till Gud. Det hade ingen nämnt tidigare, och detta var djävulen. Dvs tron på djävulen, som en makt att räkna med, kom först med uppenbarelseboken. Med tron på djävulen menar jag alltså inte dyrkan av djävulen.

Citat:
Du hävdar saker utan några som helst bevis. Upp är inte orsaken till allt ont. Tvärtom, den avslöjar onda gärningar.
Om djävulen är ett påhitt, så har detta påhitt orsakat enormt mycket lidande och död. Detta eftersom man anklagat allt och alla för samröre med denna kanske fiktiva figur.
Jag vet att du är religiös och jag vet att det är förbjudet för dig att ifrågasätta de heliga skrifterna och därför kommer vi nog inte komma längre i denna debatt. Men kom ihåg; varken Jesus eller de tidigare profeterna talade om motpol till gud. Varför gjorde de inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in