Citat:
Ursprungligen postat av
Prora
Blir ju lite problematiskt om böcker skrivna av försmådda kvinnor i pensionsåldern med psykiska problem prompt måste recenseras just av andra försmådda kvinnor i pensionsåldern med psykiska problem .
Så är det. Men om recensenten brister i eller helt saknar livserfarenhet och inlevelseförmåga - vilket ofta är fallet hos läsare, vilket är varför de fastnat för skönlitteratur och språk som ett sätt att komma ikapp på dessa områden - så kan texten bli lite proppmätt och skev om den som skrivit den har noll koll på vad den skriver om. Christina Herrström råkade ut för något liknande när hon skrev Ödeläggaren, och skriver själv om mottagandet av sin bok här:
https://www.parabol.press/valdsutsatta-kvinnor-kanner-inte-alls-skam-det-ar-en-myt/
Text som skapar igenkänning i den som varit med om samma sak väcker löje hos dem som det inte hänt. Sedan kan man diskutera om texter borde få stanna i byrålådan ibland för att skona författaren.
Ann Heberlein ångrar "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" . Hon är också ledsen över att hennes senare böcker säljer dåligt, och man får anta att de säljer sämre för att de inte är lika snaskiga och/eller inte erbjuder samma igenkänning.
Jag håller med den som föreslog att tråden bör flyttas till skvaller då ingen verifierat vilken författare det är som Btj intervjuat.