Allt kändes så bra. Förlaget var eld och lågor, försäljningsmöten lovade gott och recensionen från BTJ var positiv. Så kom den första riktiga recensionen, i en stor kvällstidning. En rejäl och brutal sågning.https://www.forfattaren.se/reportage/brutalt-sagad
− Den slog undan benen alldeles. Jag minns inte ens om jag läste färdigt, ögnade bara igenom och sedan gick jag ut och spydde. Sedan var det som förgjort, jag spydde i flera dagar. Sov knappt, var fullständigt i chock, säger Karin, som egentligen heter någonting annat.
/…/
Hon förändrades de där recensionsveckorna för några år sedan. Fram till dess var hon en väletablerad författare i övre medelåldern med ett långt yrkesliv och en rad böcker bakom sig. Så skrev hon det som skulle komma att bli hennes sista roman.
Nästa recension kom i en annan stor dagstidning. Den var, om möjligt, ännu värre än den första. Jag har själv läst den och kan konstatera att den är något av ett lustmord, inte bara på boken utan också på dess författare.
− Efter det var det bara fritt fall. Jag ringde till min bror och sa ”du får köra mig till psykakuten”, säger Karin.
/…/
− Min förra bok hade gått så himla bra och då var vi så sammansvetsade efteråt, jag och förlaget. Men när det här hände så kände jag mig bara så fruktansvärt lämnad […] alla uppdrag bara försvann, ingen ville anlita mig efter att de här två recensionerna så grundligt slagit fast vilken dålig författare jag är. Det var helt omöjligt för mig att skriva något igen.
/…/
Hon har helt slutat att skriva.
− Jag är i pensionsåldern, vad fan ska jag göra? Det är som min psykiatriker sa: Det är värre att råka ut för det här i min ålder. Jämnåriga får blommor efter ett långt arbetsliv och jag får inte bara avsked på grått papper utan dessutom under förnedrande former. Och känslan är att det är för sent att komma igen. Det var det här som blev mitt arbetsliv.
(Detta gäller alltså inte den berömda sågningen av Kristina Sandbergs En ensam plats, som nämns på andra ställen i artikeln.)
Trådens andra frågeställning lyder: hur långt tyckeru kan man gå?