2023-09-21, 17:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Fast läser man SvD-recensionen så står det att han inte vet.
Han ifrågasätter varför Ordfront förlag har gett ut romanen och skriver att händelser och platser i boken återspeglar kända händelser och platser i verkligheten som är lätta att känna igen. Varför gör han det?
Citera
2023-09-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Blir man knäckt av en dålig recension så har man inte varit med om mycket i livet.
Så sant som det är sagt.

Hon ställer frågan vad hon ska göra nu... t. ex. ta hand om sjuklingar, gamlingar och alla satungar. De skriker efter arbetsföra händer.

Hon bor i en lägenhet på 87 kvm i Gamla stan (Stockholm). Det är inte synd om henne.
Senast redigerad av HORSVERIGE 2023-09-21 kl. 17:29.
Citera
2023-09-21, 17:26
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag skriver "kanske" för jag är inte helt säker på att det är så enkelt som du antyder.

https://lawline.se/answers/undvika-fortal-vid-skrivande-av-en-roman
"För att förtal ska vara aktuellt krävs det att en levande människa som går att identifiera utpekas såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

Men jag tror inte vi kommer att få se något domslut på den saken i det här fallet.

Om folk uppfattar karaktärerna i romanen som verkliga personer får det stå för dem. Hur ska en domstol kunna bevisa att romanens underbara värld är synonymt med verkligheten? Är det en roman så är det och det med fingerade namn.

Har någon svensk författare dömts för förtal?

Jan Guillou kallade verkliga internatskolan Solberga för Stjärnsberg och att det låg i närheten av Katrineholm, vilket Solberga gör.
Senast redigerad av Lill-Ann 2023-09-21 kl. 17:28.
Citera
2023-09-21, 17:51
Medlem
Vintergrisens avatar
Kanske var de dåliga recensionerna endast en följd av att kritikerna var dåligt utrustade mellan benen och bodde i "bajshus", snarare än att boken i sig var si sådär.

Nu vet vi väl förvisso inte med säkerhet om den författare som avses verkligen är CvZ och jag ska erkänna att jag inte läst hennes böcker utan endast om dem, men det känns som att de historier hon präntat ner har ett återkommande tema. Någon väninna till författaren, som är alldeles underbar och helt saknar fel och brister, råkar ut för problem som helt och hållet någon annans fel, oavsett om denne "annan" sedan är en osympatisk mansgris eller en övernitisk myndighet.

Nog för att smaken är som baken och jag kan ha fått allt om bakfoten, men det låter lite "platt".
Citera
2023-09-21, 18:13
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Lite synd ändå, kan jag tycka. Som andra i tråden skriver är detta inte en bok som bör recenseras och läsas ev en man kring 30.

Blir ju lite problematiskt om böcker skrivna av försmådda kvinnor i pensionsåldern med psykiska problem prompt måste recenseras just av andra försmådda kvinnor i pensionsåldern med psykiska problem .
Citera
2023-09-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Kanske var de dåliga recensionerna endast en följd av att kritikerna var dåligt utrustade mellan benen och bodde i "bajshus", snarare än att boken i sig var si sådär.

Nu vet vi väl förvisso inte med säkerhet om den författare som avses verkligen är CvZ och jag ska erkänna att jag inte läst hennes böcker utan endast om dem, men det känns som att de historier hon präntat ner har ett återkommande tema. Någon väninna till författaren, som är alldeles underbar och helt saknar fel och brister, råkar ut för problem som helt och hållet någon annans fel, oavsett om denne "annan" sedan är en osympatisk mansgris eller en övernitisk myndighet.

Nog för att smaken är som baken och jag kan ha fått allt om bakfoten, men det låter lite "platt".
Jag har läst "Fattigfällan". Den var ok. Visade på hur folk som har det bra är förbannat snåla och inte fattar hur illa det kan gå. Vänskapen deras är inte mycket att hänga i julgranen. En lektion i att man måste ta hand om sin ekonomi ty andra kommer inte att hjälpa dig på fötter - tvärtom kan de förvärra situationen mångfalt.
Citera
2023-09-21, 18:23
Medlem
Kringlan?
Citera
2023-09-21, 18:32
Medlem
Man måste ändå ge henne att hon är ärlig med varför hon blir ledsen.

Hennes syster skrev en självbiografi, Mitt liv som dront, som jag i min enfald läste eftersom jag trodde dronten syftade på svenska kvinnor (dronten utplånades pga sin snällhet).

Nu minns jag inte alla motgångar hon drabbats av men skilsmässa, barnen drog hemifrån, ålderdom, naturliga dödsfall osv.
Men det hon såg som jobbigt, kanske tyngst, depressionslegitimerande, var att sd hade gått framåt.
Så äädelt…
Citera
2023-09-21, 18:41
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Om folk uppfattar karaktärerna i romanen som verkliga personer får det stå för dem. Hur ska en domstol kunna bevisa att romanens underbara värld är synonymt med verkligheten? Är det en roman så är det och det med fingerade namn.

Har någon svensk författare dömts för förtal?

Jan Guillou kallade verkliga internatskolan Solberga för Stjärnsberg och att det låg i närheten av Katrineholm, vilket Solberga gör.

Ing-Marie Erikssons debutroman Märit är den enda svenska roman som fällts för förtal.
Och det var länge sedan, 1967.
Senast redigerad av Slottsherre 2023-09-21 kl. 18:43.
Citera
2023-09-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Men det hon såg som jobbigt, kanske tyngst, depressionslegitimerande, var att sd hade gått framåt.
Så äädelt…

Ha! Snart kanske hon likt Hanne Kjöller göra en 180 graders vändning och påstå att hon aldrig aktivt deltog i förfallet?

Det börjar bli trångt under galgen?
Citera
2023-09-21, 19:15
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ing-Marie Erikssons debutroman Märit är den enda svenska roman som fällts för förtal.
Och det var länge sedan, 1967.

Tack för info. Läste om målet på wikipedia nu och jag tycker bara det är larvigt.

Extremt larvigt.

Sorry. Glömde nämna i mitt tidigare inlägg att det handlade om JG: s roman Ondskan från 1981.

Sorry.
Citera
2023-09-21, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Blir ju lite problematiskt om böcker skrivna av försmådda kvinnor i pensionsåldern med psykiska problem prompt måste recenseras just av andra försmådda kvinnor i pensionsåldern med psykiska problem .
Så är det. Men om recensenten brister i eller helt saknar livserfarenhet och inlevelseförmåga - vilket ofta är fallet hos läsare, vilket är varför de fastnat för skönlitteratur och språk som ett sätt att komma ikapp på dessa områden - så kan texten bli lite proppmätt och skev om den som skrivit den har noll koll på vad den skriver om. Christina Herrström råkade ut för något liknande när hon skrev Ödeläggaren, och skriver själv om mottagandet av sin bok här:

https://www.parabol.press/valdsutsatta-kvinnor-kanner-inte-alls-skam-det-ar-en-myt/

Text som skapar igenkänning i den som varit med om samma sak väcker löje hos dem som det inte hänt. Sedan kan man diskutera om texter borde få stanna i byrålådan ibland för att skona författaren.

Ann Heberlein ångrar "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" . Hon är också ledsen över att hennes senare böcker säljer dåligt, och man får anta att de säljer sämre för att de inte är lika snaskiga och/eller inte erbjuder samma igenkänning.

Jag håller med den som föreslog att tråden bör flyttas till skvaller då ingen verifierat vilken författare det är som Btj intervjuat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in