Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-19, 11:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Man får väl hoppas att Sonny Björk INTE ingått som en av dina "källor"...

Nej, jag har inte haft kontakt med honom.
Citera
2023-09-19, 13:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det är ju hederssamt att vissa ur allmänheten försöker hjälpa till.

Tyvärr är ju tex den tråden, vilket man trots allt hör på namnet, totalt faktaresistent.
Fakta är att du lämnar information utan källor och att PU gjort utredningar vars värde ofta är omöjliga att avgöra. Det är inte faktaresistens att inte okritiskt godta all information.

Mycket talar för att Holmér var i Stockholm vid tiden för mordet.
Citera
2023-09-19, 14:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja förvisso, trodde vi pratade om nuläget.

De där båda skojarna är det väl ingen som tar på allvar idag.

Eftersom du beskrev att du pratat med poliser som var med från början antog jag att dessa fanns på din lista.
Citera
2023-09-19, 15:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Yvighet väcker uppmärksamhet men inte nödvändigtvis misstänksamhet. I en miljö och situation som tidningsbud i Gamla stan och/eller stamkund på Cafe Gråmunken finns ingen anledning att misstänka honom om han inte gjorde något misstänkt exv. fotograferat Olof Palme och/eller talat i walkie-talkie.

Men Viktor Gunnarssons oförmåga att hålla tyst om vad han tänker och tycker borde vara en röd flagga för uppgifter som inte är tänkta att komma till någon utomståendes kännedom.

Dokumenterat i förhör och RPS/Säk:s PM https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A11544-00 sid. 19 om övervakning av Olof Palme. Se utdrag nedan.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:N3093 Torsdag 1986-02-20 19:30-20:00
På kvällen fredagen den 1986-02-20 återfinns en händelse som direkt knyter an till den i utredningen tidigare anhållne Viktor GUNNARSSON.

Mellan klockan 19:30-20 kom en man in på restaurang Kristina på Västerlånggatan 68.

Han presenterade sig för uppgiftslämnaren som "GUNNARSSON från Norsborg" och frågade också under samtalet vad denne tyckte om premiärministern.

Två tysktalande män kom senare fram till "GUNNARSSON" och intrycket var att det inte var någon ny bekantskap. "GUNNARSSON" lämnade sedan restaurangen tillsammans med männen efter några minuter.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-24_A11544-00_S%C3%A4po_PM_om-övervakning_av_Olof_Palme.pdf/21

Som psykolog borde Åke J. Ek kunna bedöma Viktor Gunnarssons karaktär.

Fråga: Kan man tänka sig att Åke J. Ek var så betrodd p g a sin anställning vid Polisen att han också fick upprätta psykologiska profiler för Stay Behind vid rekrytering?

Det var SÄPO som svarade för säkerhetskontrollen av Stay Behind folk . Åke J Ek blev hösten 86 anställd på Rikspolisstyrelsens Utbildningsenhet. Dessförinnan på Polishögskolan . Inte speciellt troligt att SÄPO släppte personkontrollen ifrån sig .
Citera
2023-09-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var SÄPO som svarade för säkerhetskontrollen av Stay Behind folk . Åke J Ek blev hösten 86 anställd på Rikspolisstyrelsens Utbildningsenhet. Dessförinnan på Polishögskolan . Inte speciellt troligt att SÄPO släppte personkontrollen ifrån sig .

SÄPO dvs Rikspolisstyrelsens säkerhetsavdelning.

Vet du när han kom till Polishögskolan?

Som psykologilärare "kände" han alla blivande polisassistenter, ett omfattande nätverk att rekrytera likasinnade från.

Varje personkontroll innehåller en psykologisk utvärdering av kandidat till Stay Behind. Vet du vart Stay Behind vände sig för den? Försvarsmakten har kompetenta psykologer.

Frågan är vem som hade makten inom styrgruppen ÖB, Rikspolischefen, Ordförande från fackföreningar eller SAF. Överordnat var det Statsministern och någon minister men de var knappast involverade i rekryteringsprocessen och personkontroll
Senast redigerad av Utredaren 2023-09-19 kl. 16:50.
Citera
2023-09-19, 16:36
Medlem
mvagrippas avatar
Utpekandet av Stig Engström ter sig idag lika orimlig som när den gjordes av Krister Peterson 2020. Inget har vare sig för eller senare framkommit som visar på honom som palmemördare.

Securitasväktaren Anette Kohut jobbar mordkvällen extra för kollegan Henry Olofsson och att han ber henne om detta så sent som mellan 1730 -1800 på fredagskvällen. Minst sagt snabba puckar för delaktighet i ett attentat mot Statsminister Olof Palme. Enligt Lisbet Palme har inte hon och Olof bestämt sig för att vid den tidpunkten gå biografen Grand på Sveavägen.

När HO runt kl elva kommer till Skandiahuset efter sin bridgekväll är AK ensam i receptionen. När HO bytt om går AK och duschar och återkommer till receptionen runt kvart över elva. AK och HO har snackat lite när Stig Engström dyker upp och HO anger att dom pratar med honom i några minuter innan SE går ut på gatan. Där han efter högst en halv minut hör skotten och ser OP segna ner.

AK är kvar i reception tills några minuter före halvtolv då hon går ner till garaget där HO ser henne köra iväg i sin lilla blåa bil, möjligtvis en Audi tror den osäkre HO. Att AK ej åtgärdat garagets från 2235 öppna dörr förklarar HO med att det är troligt att ägarna till butiken La Carterie tagit den vanliga vägen till sitt lager i Skandiahuset.

Anna-Lisa Gahn, AKs kollega, stänger den öppna dörren 2322 då hon gör sin rutinrondering. Väktarna intygar att deras runda ska vara nere vid garaget ungefär vid den tiden. När ALG kommer upp till HO i receptionen är klockan runt 2330. Sedan tar det tio minuter innan den . enligt båda väktarna, chockade SE kommer in och något osammanhängande berättar att OP skjutits.

Sammantaget säger dessa uppgifter att ska SE vara mördare måste AK vara inblandad i MOP. Därmed måste också HO vara oblandad . Även ALG bör lämpligen vara inblandad då det måste var lurigt att ha henne springande och rondera i huset med risken att hon ska upptäcka en sinister aktivitet som ett mordanslag. Med tanke på att paret palme bestämmer sig sent för att gå till Grand blir det science fiction att pressa in Securitastrion i en mordkomplott.

I skandiahusets persongalleri vill jag fortfarande veta vad Säkerhetschefen Per Häggström menar när han i förhöret säger "Viss övervakning har förekommit". Samtidigt ser jag absolut ingenting som tyder på att OP drivits till mordplatsen . Har inte sett en tillstymmelse till bevis att det verkligen gått till så, alla teorier till trots. Likaså har jag svårt att se SE som spontanmördare traskande omkring med en skarpladdad revolver en fredagskväll. Ser inte någonting som ens ger en indicie av detta .

Tycker fortfarande att Sten Anderssons SÄPO-trojka är bra mycket hetare än alla Stigar , Kohutar och hemliga gångar under Johannes. Här finns namngivna SÄPOmän som enligt sveriges utrikesminister illegalt övervakat OP före MOP.
Citera
2023-09-19, 18:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Eftersom du beskrev att du pratat med poliser som var med från början antog jag att dessa fanns på din lista.

Nej, det rör sig om poliser som var bland de första på mordplatsen, Sabbatsberg och Palmes bostad osv.

Utredare jag har haft kontakt med är de från senare år.
Citera
2023-09-19, 18:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Utpekandet av Stig Engström ter sig idag lika orimlig som när den gjordes av Krister Peterson 2020. Inget har vare sig för eller senare framkommit som visar på honom som palmemördare.

Securitasväktaren Anette Kohut jobbar mordkvällen extra för kollegan Henry Olofsson och att han ber henne om detta så sent som mellan 1730 -1800 på fredagskvällen. Minst sagt snabba puckar för delaktighet i ett attentat mot Statsminister Olof Palme. Enligt Lisbet Palme har inte hon och Olof bestämt sig för att vid den tidpunkten gå biografen Grand på Sveavägen.

När HO runt kl elva kommer till Skandiahuset efter sin bridgekväll är AK ensam i receptionen. När HO bytt om går AK och duschar och återkommer till receptionen runt kvart över elva. AK och HO har snackat lite när Stig Engström dyker upp och HO anger att dom pratar med honom i några minuter innan SE går ut på gatan. Där han efter högst en halv minut hör skotten och ser OP segna ner.

AK är kvar i reception tills några minuter före halvtolv då hon går ner till garaget där HO ser henne köra iväg i sin lilla blåa bil, möjligtvis en Audi tror den osäkre HO. Att AK ej åtgärdat garagets från 2235 öppna dörr förklarar HO med att det är troligt att ägarna till butiken La Carterie tagit den vanliga vägen till sitt lager i Skandiahuset.

Anna-Lisa Gahn, AKs kollega, stänger den öppna dörren 2322 då hon gör sin rutinrondering. Väktarna intygar att deras runda ska vara nere vid garaget ungefär vid den tiden. När ALG kommer upp till HO i receptionen är klockan runt 2330. Sedan tar det tio minuter innan den . enligt båda väktarna, chockade SE kommer in och något osammanhängande berättar att OP skjutits.

Sammantaget säger dessa uppgifter att ska SE vara mördare måste AK vara inblandad i MOP. Därmed måste också HO vara oblandad . Även ALG bör lämpligen vara inblandad då det måste var lurigt att ha henne springande och rondera i huset med risken att hon ska upptäcka en sinister aktivitet som ett mordanslag. Med tanke på att paret palme bestämmer sig sent för att gå till Grand blir det science fiction att pressa in Securitastrion i en mordkomplott.

I skandiahusets persongalleri vill jag fortfarande veta vad Säkerhetschefen Per Häggström menar när han i förhöret säger "Viss övervakning har förekommit". Samtidigt ser jag absolut ingenting som tyder på att OP drivits till mordplatsen . Har inte sett en tillstymmelse till bevis att det verkligen gått till så, alla teorier till trots. Likaså har jag svårt att se SE som spontanmördare traskande omkring med en skarpladdad revolver en fredagskväll. Ser inte någonting som ens ger en indicie av detta .

Tycker fortfarande att Sten Anderssons SÄPO-trojka är bra mycket hetare än alla Stigar , Kohutar och hemliga gångar under Johannes. Här finns namngivna SÄPOmän som enligt sveriges utrikesminister illegalt övervakat OP före MOP.

Jag har kommit fram till att den tredje mannen i Säpos hemliga övervakningstrio var Bosse Holm. Beskrivningen Sten A fick talade om en man som ägnade sig åt specialuppdrag. Det gjorde Bosse Holm på PG Näss uppdrag.

Ser också att Gunnar Wall i sin nya bok som kommer ut 26/9 berättar att KP och hans mannar var inriktade på "en mordkomplott med förgreningar in i staten". Problemet var att de försökte koppla SE till denna komplott. När det inte lyckades nöjde de sig med SE.

Man kan som alla förstår tänka sig en alternativ strategi - SE hade inget med saken att göra men mordkomplotten med statliga förgreningar behöver vi gå till botten med.

Som det har beskrivits i media handlade KP-spåret om "Stay Behind" vilket låter stort och oprecist. Jag är övertygad om att man inte kan jobba så. Det handlade enligt mitt enkla förmenande om några få enskilda personer med anställning/bakgrund inom de hemliga tjänsterna. Kan lika bra ha varit Säpo eller MUST/SSI. Eller båda.

Har rotat fram en hel del om detta men det är för tidigt att tala klartext. Återkommer när/om jag är 100% säker.
Citera
2023-09-19, 19:17
Medlem
Citat:
De flesta av mina "källor" är blåljuspersonal som var i tjänst den kvällen som jag har haft kontakt med på olika sätt, mail telefon osv.
Mycket trevligt och givande att tala med i de flesta fall, mycket bättre att göra det själv än att läsa tex Anérs "intervjuer".

Jag har slutat bry mig om vad andra tycker om det jag delger.

Jag vet vilka informationer jag har fått och av vem, det har jag skrivit om här bland annat. Sen får folk tro det eller förkasta det, det är upp till andra.

En ganska remarkabel omvändning du gjort då, från att i dina första inlägg i tråden framfört en konspirationsteori om "det alternativa polisspåret" till att använda flertalet blåljuspersonal som källor för att lösningen skulle vara typ motsatsen till det du först framlade.
Citera
2023-09-19, 19:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har kommit fram till att den tredje mannen i Säpos hemliga övervakningstrio var Bosse Holm. Beskrivningen Sten A fick talade om en man som ägnade sig åt specialuppdrag. Det gjorde Bosse Holm på PG Näss uppdrag.

Ser också att Gunnar Wall i sin nya bok som kommer ut 26/9 berättar att KP och hans mannar var inriktade på "en mordkomplott med förgreningar in i staten". Problemet var att de försökte koppla SE till denna komplott. När det inte lyckades nöjde de sig med SE.

Man kan som alla förstår tänka sig en alternativ strategi - SE hade inget med saken att göra men mordkomplotten med statliga förgreningar behöver vi gå till botten med.

Som det har beskrivits i media handlade KP-spåret om "Stay Behind" vilket låter stort och oprecist. Jag är övertygad om att man inte kan jobba så. Det handlade enligt mitt enkla förmenande om några få enskilda personer med anställning/bakgrund inom de hemliga tjänsterna. Kan lika bra ha varit Säpo eller MUST/SSI. Eller båda.

Har rotat fram en hel del om detta men det är för tidigt att tala klartext. Återkommer när/om jag är 100% säker.

Har du sett bekräftelse på att Bosse Holm tillhörde SÅ-gruppen? Tycker beskrivningen är rätt tydlig med att den tredje SÄPO-mannen skulle haft ett förflutet där .

Skulle du ha rätt så blir sonen Stefan Holms beteende med att gå nära paret Palme på Rådmansgatans T-banestation minst sagt intressant .
Citera
2023-09-19, 19:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
En ganska remarkabel omvändning du gjort då, från att i dina första inlägg i tråden framfört en konspirationsteori om "det alternativa polisspåret" till att använda flertalet blåljuspersonal som källor för att lösningen skulle vara typ motsatsen till det du först framlade.

Ja, på den tiden var jag vilseledd av Anér och Borgnäs mm.
Citera
2023-09-19, 19:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Fakta är att du lämnar information utan källor och att PU gjort utredningar vars värde ofta är omöjliga att avgöra. Det är inte faktaresistens att inte okritiskt godta all information.

Mycket talar för att Holmér var i Stockholm vid tiden för mordet.

Tro vad du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in