Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-18, 22:04
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Tror att Lingärde till viss del fått relevant information(att Palmemordet är ett verk av människor inom säkerhets/underrättelse-sfären i Sverige) men att Lingärde också fått information som riktar blickarna bort från det som ligger bakom Palmemordet. Observera det är en spekulation från min sida, Lingärdes berättelse är lite för detaljerad, den innehåller namn som ger ett intryck att vara ditlagda för att bättra på berättelsen, när det gäller själva händelsen på Sveavägen är den vag och dimmig.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
SSI:s övning/genomgång 27/2 -86 som involverade bl a ÖB och Försvarsministern. ÖB Ljung har nämnt den i sina dagboksanteckningar (han och CFöd var där hela dagen och Roine C stannade t o m ända in på kvällen mot fredagen).

Intressanta händelser innan mordet.
Citera
2023-09-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
För mig är inte SE på något sätt bevisad GM.

Men det finns å andra sidan inget bättre alternativ.

Om du är inne på en ensamagerande gm , vad tror du om Christer A.
Han hade ju i varje fall tillgång till revolver av rätt kategori.
Kollade sista PU någonting på honom?
Citera
2023-09-18, 22:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja det är ju hederssamt att vissa ur allmänheten försöker hjälpa till.

Tyvärr är ju tex den tråden, vilket man trots allt hör på namnet, totalt faktaresistent.

Som du vet är nyckelfrågan vad man definierar som fakta och vad man avfärdar som trams.

Det leder lite långt att beta av hela listan här och nu. Jag vill bara uppmuntra till samarbete och öppenhet.

Jag hävdar att PU inte lyckades lösa mordet. Det är för mig fakta. Uttryck som "polisiärt uppklarat" är för mig arrogant.

Tänkande människor finns lite varstans i samhället. Inte endast i polishuset. Vi är inga mordutredare. Det betyder inte att vi alltid har fel.
Citera
2023-09-18, 23:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Som du vet är nyckelfrågan vad man definierar som fakta och vad man avfärdar som trams.

Det leder lite långt att beta av hela listan här och nu. Jag vill bara uppmuntra till samarbete och öppenhet.

Jag hävdar att PU inte lyckades lösa mordet. Det är för mig fakta. Uttryck som "polisiärt uppklarat" är för mig arrogant.

Tänkande människor finns lite varstans i samhället. Inte endast i polishuset. Vi är inga mordutredare. Det betyder inte att vi alltid har fel.

Det är väl ingen, förutom Filter, som hävdar att det är löst?
Inte ens polisiärt uppklarat.
Citera
2023-09-18, 23:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om du är inne på en ensamagerande gm , vad tror du om Christer A.
Han hade ju i varje fall tillgång till revolver av rätt kategori.
Kollade sista PU någonting på honom?

Det är ju en intressant typ.

Jag vet ej vad PU gjorde om honom i slutet, han nämndes aldrig av min kontakt.
Citera
2023-09-18, 23:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Det räcker med 2 samt 2 andra

Landade de med sina fallskärmar på Sveavägen före mordet då kanske...
Citera
2023-09-19, 00:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det är väl ingen, förutom Filter, som hävdar att det är löst?
Inte ens polisiärt uppklarat.

Ingemar Krusell, Thure Nässén m fl brukade påstå att mordet var polisiärt uppklarat i och med att CP fälldes i tingsrätten. KP var klok nog att säga att SE borde ha häktats och utretts närmare vilket jag håller med om. Men någon uppklarning var det ju inte fråga om. För det krävs som vi vet bevis.
Citera
2023-09-19, 09:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ingemar Krusell, Thure Nässén m fl brukade påstå att mordet var polisiärt uppklarat i och med att CP fälldes i tingsrätten. KP var klok nog att säga att SE borde ha häktats och utretts närmare vilket jag håller med om. Men någon uppklarning var det ju inte fråga om. För det krävs som vi vet bevis.

Ja förvisso, trodde vi pratade om nuläget.

De där båda skojarna är det väl ingen som tar på allvar idag.
Citera
2023-09-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktor Gunnarsson är inte speciellt trolig som Åke J Eks palmeöverakare. Nog Lite väl yvig för Åkes smak . Han hade redan en styrka av gamla brunskjortor och yngre rekryter i Klara Lidingö FBU att tillgå.

VGs förehavanden är intressanta. Inte minst hand religiösa kopplingar. Däremot knappast som palmemördare då han är en av de mest konfronterade i hela MOP klientelet .

Yvighet väcker uppmärksamhet men inte nödvändigtvis misstänksamhet. I en miljö och situation som tidningsbud i Gamla stan och/eller stamkund på Cafe Gråmunken finns ingen anledning att misstänka honom om han inte gjorde något misstänkt exv. fotograferat Olof Palme och/eller talat i walkie-talkie.

Men Viktor Gunnarssons oförmåga att hålla tyst om vad han tänker och tycker borde vara en röd flagga för uppgifter som inte är tänkta att komma till någon utomståendes kännedom.

Dokumenterat i förhör och RPS/Säk:s PM https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A11544-00 sid. 19 om övervakning av Olof Palme. Se utdrag nedan.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:N3093 Torsdag 1986-02-20 19:30-20:00
På kvällen fredagen den 1986-02-20 återfinns en händelse som direkt knyter an till den i utredningen tidigare anhållne Viktor GUNNARSSON.

Mellan klockan 19:30-20 kom en man in på restaurang Kristina på Västerlånggatan 68.

Han presenterade sig för uppgiftslämnaren som "GUNNARSSON från Norsborg" och frågade också under samtalet vad denne tyckte om premiärministern.

Två tysktalande män kom senare fram till "GUNNARSSON" och intrycket var att det inte var någon ny bekantskap. "GUNNARSSON" lämnade sedan restaurangen tillsammans med männen efter några minuter.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-24_A11544-00_S%C3%A4po_PM_om-övervakning_av_Olof_Palme.pdf/21

Som psykolog borde Åke J. Ek kunna bedöma Viktor Gunnarssons karaktär.

Fråga: Kan man tänka sig att Åke J. Ek var så betrodd p g a sin anställning vid Polisen att han också fick upprätta psykologiska profiler för Stay Behind vid rekrytering?
Senast redigerad av Utredaren 2023-09-19 kl. 10:32.
Citera
2023-09-19, 10:26
Medlem
Om Gunnar Walls kommande bok om mordet på Olof Palme.

"Nu kommer min bok Rättsskandalen Olof Palme ut. Den är inte bara en genomgång av de förödande svagheterna i bevisningen mot Stig Engström. Den visar också vad utredarna arbetade med under de år som Krister Petersson var Palmeåklagare. Deras huvudscenario var en mordkomplott med trådar in i den svenska staten. Det var inom ramen för det som de kom att intressera sig för Stig Engström. Han framstod för dem som ett redskap åt kretsar inom den hemliga svenska motståndsrörelsen Stay Behind.

De lyckades aldrig bevisa någon koppling mellan Engström och Stay Behind. Och då valde de att peka ut Engström – utan att kunna presentera vare sig ett motiv, ett mordvapen, annan teknisk bevisning, vittnesutpekanden från mordplatsen eller en begriplig gärningsbeskrivning."

https://gunnarwall.wordpress.com/
Citera
2023-09-19, 10:38
Citat:
De flesta av mina "källor" är blåljuspersonal som var i tjänst den kvällen som jag har haft kontakt med på olika sätt, mail telefon osv.
Mycket trevligt och givande att tala med i de flesta fall, mycket bättre att göra det själv än att läsa tex Anérs "intervjuer".

Jag har slutat bry mig om vad andra tycker om det jag delger.

Jag vet vilka informationer jag har fått och av vem, det har jag skrivit om här bland annat. Sen får folk tro det eller förkasta det, det är upp till andra.

Man får väl hoppas att Sonny Björk INTE ingått som en av dina "källor"...
Citera
2023-09-19, 11:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det är ju en intressant typ.

Jag vet ej vad PU gjorde om honom i slutet, han nämndes aldrig av min kontakt.

Christer Andersson har tveklöst drag av den fantombild som Mårten Palme skapar av mannen som följer efter föräldrarna på Sveavägen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in